ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

19 tips για τις 19ες Νύχτες Πρεμιέρας

Το κινηματογραφικό Φεστιβάλ της πρωτεύουσας ξεκινά την ερχόμενη Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου και το ΟΝΕΜΑΝ θα είναι εκεί για να το καλύψει. Ως τότε, μερικές προτάσεις.

Περιμένοντας τις 20ες Νύχτες Πρεμιέρας για να μπορέσουμε επιτέλους να βάλουμε ένα στρογγυλό νούμερο στα tips μας, ξεκοκαλίζουμε το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ και ξεχωρίζουμε μερικές προτάσεις.

Από τις 18-29 Σεπτεμβρίου, 5 αίθουσες και πολυάριθμα μπαρ της Αθήνας θα έχουν αέρα κινηματογραφικό, κι αυτό δεν το αναφέρουμε μόνο με την κλισέ έννοια. Είναι αλήθεια. Οι Νύχτες Πρεμιέρας μετατρέπουν το κέντρο της πόλης σε ένα δεκαήμερο σινεφίλ φροντιστήριο και κάπως μονοπωλεί το ενδιαφέρον του ‘τι συμβαίνει τώρα’.

Ας δούμε λοιπόν τι θα διαλέγαμε φέτος, σε ένα πυκνό πρόγραμμα με πολλές ταινίες και αφιερώματα, και απλωμένο για μια ακόμα χρονιά σε 5 αίθουσες (συν την Ταινιοθήκη).

Η ταινία πρεμιέρας

Είναι το “Frances Ha” του Νόα Μπάουμπαχ, με την λίγο-πριν-γίνει-σταρ Γκρέτα Γκέργουιγκ στο ρόλο μιας 27χρονης Νεοϋορκέζας που πρέπει να μάθει να μένει μόνη της. Το συνοδεύουν εξαιρετικές κριτικές από το εξωτερικό και δε βλέπουμε την ώρα να το δούμε κι εμείς. Το φιλμ θα ανοίξει το Φεστιβάλ στην επίσημη πρεμιέρα στο Παλλάς, αλλά θα παιχτεί κανονικά και μες στο πρόγραμμα, την Παρασκευή 20/9 στο Ιντεάλ.

Μουσική και φιλμ

Παραδοσιακά είναι το τμήμα που κάνει το Φεστιβάλ να ξεχωρίζει, καθώς δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο (σε μεγάλο βαθμό) μουσικόφιλο κοινό του. Το φετινό ρόστερ του τμήματος είναι το δυνατότερο που θυμάμαι να έχω δει ποτέ. Έχει National (“Mistaken for Strangers”), έχει ντοκιμαντέρ για τις Pussy Riot (“Pussy Riot: Μια Πανκ Πορσευχή”), έχει Kanye West-Common-Flying Lotus-Beastie Boys (στο πάρα πολλά υποσχόμενο “Το Βινύλιό Μας Ζυγίζει Έναν Τόνο”), έχει Dave Grohl σε ρόλο σκηνοθέτη (“Sound City”, για το πώς ηχογραφήθηκαν μερικά από τα μεγαλύτερα άλμπουμ όλων των εποχών), και έχει φυσικά και Stone Roses σε σκηνοθεσία Shane Meadows που το περιμένουμε πώς και πώς (“The Stone Roses: Made of Stone”). Τέλος, το “Λίγα Μέτρα από τη Διασημότητα” δεν έχει γνωστά ονόμα κι αυτό είναι το point του: Είναι ένα ντοκιμαντέρ για τις θρυλικές β’ φωνές που μετρούν δεκαετίες καριέρας και βιογραφικό αξιοζήλευτο, αλλά ποτέ δεν εμφανίστηκαν στο μπροστά μέρος της σκηνής.

Mistaken for Strangers

Όμως να εστιάσουμε λιγάκι παραπάνω σε αυτό; Ο Tom Berninger (αδερφός του Matt, ενός από τους μουσικούς ήρωες του ΟΝΕΜΑΝ ως frontman των National) σκηνοθετεί ένα ντοκιμαντέρ για το πώς είναι να είσαι αδερφός ενός ροκ σταρ και να τον ακολουθείς σε εξαντλητικές περιοδείες. Μουσική και συναίσθημα και εξομολογήσεις και λίγη ακόμα μουσική. Ο ίδιος ο Berninger (o Tom, όχι ο Matt, ηρεμία) θα είναι παρών στις προβολές της ταινίας στην Αθήνα. Δε βλέπουμε την ώρα να του σφίξουμε το χέρι.

Οι πρεμιέρες

Εδώ πάντα φτάνουμε με έναν αστερίσκο. Ο καθένας φυσικά απολαμβάνει το Φεστιβάλ με όποιον τρόπο θέλει, αλλά ο προσωπικός μου αγαπημένος είναι να βρίσκω ταινίες που θα είναι δύσκολο να τις βρω αλλιώς. Οι πρεμιέρες είναι πάντα σχετικά χαμηλά στις προτεραιότητες επειδή ξέρεις ότι θα μπορείς να τις δεις και σε 2 βδομάδες ή σε 3 μήνες. That said, είναι μερικές που φέτος δε θα μπορέσουμε να αντισταθούμε. Όπως ας πούμε το one man show του Robert Redford στο “Όλα Χάθηκαν” (η προσπάθεια επιβίωσης ενός ιστιοπλόου στη μέση του ωκεανού), την Rooney τη Mara (στο “Ain’t Them Bodies Saints”, όπου ένας δραπέτης -ο Καλός Ηθοποιός Affleck- επανενώνεται με τη σύζυγό του) ή το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Joseph Gordon-Levitt (το “Don Jon”, με τον ίδιο και μια απολαυστική Scarlett Johansson ήταν μια από τις ευχάριστες εκπλήξεις που είδαμε στο Φεστιβάλ Βερολίνου).

Τα πάρτι

Σχεδόν κάθε βράδυ μετά τις βραδυνές προβολές, το Φεστιβάλ όλο και κάποιο πάρτι θα έχει διοργανώσει στα γνωστά σημεία της πόλης. Γενικά αν κυκλοφορήσεις στις αίθουσες, θα βρεις προσκλήσεις και μπροσούρες για το πάρτι της μέρας, αλλά μια επιλογή: DJ set των Popaganda στο six d.o.g.s. (20/9), alternative party στο Gin Joint για το “Made of Stone” (23/9), ένα πάρτι στην Καρύτση (USE, Shakespeare) με αφορμή τους “Αισθηματίες” του Τριανταφυλλίδη (26/9), πάρτι για το “Luton” στο Tiki (27/9), πάρτι στην Αγίας Ειρήνης (#ΠΟΛΥΣ_ΚΟΣΜΟΣ, 28/9).

Μετά τα Μεσάνυχτα

Πάντα μια πρόκληση είναι το να ξεχωρίζεις από το πρόγραμμα (ή τα τρέιλερ) ποια από τα μεταμεσονύκτια φιλμ (παραδοσιακά hit or miss) θα είναι για βροντερά γέλια ή για αυθεντικές ανατριχίλες. Ή και για τα δύο ταυτόχρονα (#takashi_miike). Το “Cheap Thrills” δεν το χάνουμε με τίποτα, και το “Κάλεσμα” το περιμένουμε με ενδιαφέρον γιατί πήγε πολύ καλά στην Αμερική και το έχει γυρίσει ο James Wan (του φανταστικού “Insidious”). Και υπάρχει και κάτι που λέγεται “Ο Εκδικητής Φορούσε Κιλοτάκι”- αυτό μάλλον ξέρουμε πού προσγειώνεται στο φάσμα Camp-Τρόμος.

Το κανάλι του Φεστιβάλ

Στο dailymotion μπορείς να επισκεφθείς το κανάλι του Φεστιβάλ όπου θα βρεις τρέιλερ για όλες τις ταινίες (λιώσε εκεί πάνω- εν τέλει ό,τι και να σου πει ο καθένας, αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να αποφασίσεις τι σε ψήνει να δεις) καθώς και τις εκπομπές του Ορέστη Ανδρεαδάκη.

DIY Shakespeare

Είχαμε μιλήσει για αυτό πρόσφατα, και πραγματικά δε βλέπουμε τη στιγμή που θα φτάσει η προβολή. Ο Joss Whedon (του “Avengers”) αφήνει για λίγο υπερήρωες και μπλοκμπάστερ, και γυρίζει μια σύγχρονη, DIY διασκευή του σαιξπηρικού “Πολύ Κακό για το Τίποτα”. Προβάλλεται για δύο και μοναδικές φορές στην Ελλάδα, στο πλαίσιο των 19ων Νυχτών Πρεμιέρας.

Το καλύτερο ανεξάρτητο σινεμά

Οι επιλογές φέτος είναι όλες μία και μία. Θα δούμε το “Kill Your Darlings” που συζητιέται πολύ αυτές τις μέρες, θα δούμε το “Upstream Color” (που είναι η αγαπημένη μου -όσο και ιδιαίτερα απαιτητική- φετινή ταινία ως τώρα) που είναι must για μεγάλη οθόνη, θα δούμε το πανέξυπνο και αστείο “Computer Chess” (mumblecore ταινία αυτοσχεδιασμών αλλά στημένη ως ξεχασμένη ’80s βιντεοκασέτα από ένα τουρνουά σκάκι με υπολογιστές!), θα δούμε το “Fruitvale Station” (που είναι η ετήσια Ανεξάρτητη Ταινία Που Φτάνει Στα Όσκαρ), θα δούμε το πολυσυζητημένο “Spring Breakers” (που για τα χρώματα και μόνο αξίζει τη μεγάλη οθόνη), θα δούμε το “Short Term 12” (βραβεία Καλύτερης Ταινίας αλλά ΚΑΙ Κοινού στο Φεστιβάλ SXSW), γενικά πραγματικά, είναι όλα εδώ, δε λείπει τίποτα.

Το γλέντι του “Sharknado”

Έχουμε γράψει γι’αυτή την ταινία, που είναι από τα πιο απολαυστικά πράγματα που έχουν συμβεί φέτος στην τηλεόραση. Θυμήσου το, και τώρα φαντάσου να το βλέπεις σε μια τεράστια αίθουσα, με την παρέα σου, με ποπ κορν και κοκακόλες, και με τον Στιβ από το “Μπέβερλι Χιλς” να ορμάει στον καρχαρία ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ. Θα είναι επικά.

Τα μικρομηκάδικα

Τα έχουμε ξαναπεί για αυτά εδώ. Φανταστικές σύντομες ιστορίες, αράζεις για 2 ώρες στην καρέκλα σου και βλέπεις 7-8 από αυτές, που θα πει: Τελειώνουν γρήγορα άρα δεν προλαβαίνουν ποτέ να κουράσουν, αν μία δε σου αρέσει, μέσα σε λίγα λεπτά έχεις περάσει στην επόμενη, ενώ συχνά κρύβουν φανταστικές ιδέες που δε θα μπορούσαν ποτέ να είναι ταινία μεγάλου μήκους, αλλά για ένα σφιχτό 10λεπτο είναι ό,τι πρέπει. Και θα ανακαλύψεις και φανταστικά πράγματα κιόλας– σχεδόν 1/3 από αυτές τις ταινίες τις είχαμε πρωτοδεί σε Νύχτες Πρεμιέρας

Ο Άρι Φόλμαν θα σε τρελάνει

Αν δεν το έχει ήδη κάνει δηλαδή. Το “Βαλς με τον Μπασίρ” είναι μια από τις Μεγάλες Ταινίες του σινεμά μετά το 2000, χάρη στην μοναδική του μίξη στοιχείων animation, αφήγησης και ντοκιμαντέρ. Αν δεν το είχες δει τότε, ευκαιρία να το κάνεις τώρα και μάλιστα στη μεγάλη οθόνη, γιατί οι Νύχτες διοργανώνουν ρετροσπεκτίβα για τον Άρι Φόλμαν, το σκηνοθέτη του φιλμ. Είναι καλεσμένος κι ο ίδιος, θα παιχτούν κι οι παλιές του ταινίες, ενώ όλο αυτό γίνεται με αφορμή το καινούριο του έργο, “The Congress”, το οποίο μοιάζει συναρπαστικά πειραματικό και έχει συζητηθεί πολύ μετά την πρεμιέρα του στις Κάννες.

Από τον Ford στον Atlman

Το Φεστιβάλ δίνει carte blanche στον Γιάννη Μπακογιαννόπουλο, ο οποίος επιλέγει 5 ταινίες για να προβληθούν στο πλαίσιο του φετινού προγράμματος. Και πολύ καλά κάνει, γιατί δεν χρειαζόμαστε κανέναν ιδιαίτερο λόγο για να θέλουμε να δούμε το “Searchers” του John Ford ή το “Long Goodbye” του Robert Altman στη μεγάλη οθόνη.

Chaplin με ζωντανή μουσική

Αυτό αν μπορέσεις μην το χάσεις. Το Σάββατο 21, 17.45 το απόγευμα στο Ιντεάλ, προβάλλεται δωρεάν το “Τσίρκο” του Chaplin, συνοδεία ζωντανής μουσικής από τους His Majesty the King of Spain. Είδαμε τη συγκεκριμένη προβολή στο πλαίσιο του θερινού τμήματος του Φεστιβάλ, και ενθουσιαστήκαμε. Είναι σα να βλέπεις, όχι ακριβώς μια διαφορετική, αλλά σίγουρα μια ακόμα πιο layered ταινία. Αξίζει το χρόνο σου.

Η ζόρικη Τρίτη

Τέτοια ευχάριστα διλήμματα έχει κάθε καλό Φεστιβάλ. Την Τρίτη 24 προβάλλονται (σε προβολές που πέφτουν η μία μες στην άλλη) τα “Much Ado About Nothing”, “Upstream Color”, “The Congress”, “Computer Chess” σε συνολικά τρεις διαφορετικές αίθουσες. Ότι είναι και οι 4 must-watch είναι σαφές. Αλλά κάτι θα πρέπει να θυσιαστεί. Από αυτές, διανομή έχει μόνο το “Congress” (αλλά ο σκηνοθέτης θα είναι εκεί), σε επανάληψη είναι μόνο το “Much Ado About Nothing”, σε DVD/blu-ray υπάρχει μόνο το “Upstream Color” (αλλά είναι τρομερά όμορφο και δικαιούται μεγάλη οθόνη), ενώ το “Computer Chess” είναι από τις εξυπνότερες ανεξάρτητες ταινίες της χρονιάς. *ρίχνει ζάρια*

Το ελληνικό σινεμά

Μετά τη χρονιά της Ομίχλης (και την παρουσία στο ίδιο πρόγραμμα ταινιών όπως “Κυνόδοντας” και “Στρέλλα”) φέτος έχουμε το δυνατότερο ρόστερ ελληνικών τίτλων σε Νύχτες Πρεμιέρας. Μερικές από τις σημαντικότερες παρουσίες: To “Luton” του Μιχάλη Κωνσταντάτου, οι επιστροφές για Νίκο Παναγιωτόπουλο (“Η Λιμουζίνα”, με τη Δούκισσα Νομικού) και Γιώργο Τσεμπερόπουλο (“Ο Εχθρός Μου”), “Οι Αισθηματίες” του Νίκου Τριανταφυλλίδη, ο πολλά υποσχόμενος “Σεπτέμβρης” της Πένυς Παναγιωτοπούλου– και, ετοιμαστείτε για χειροκρότημα, “Τα Χρονικά του Δρακοφοίνικα: Αδάμαστος”, μια ταινία βασισμένη στο ομώνυμο κόμικ, που γυρίστηκε αποκλειστικά μέσω crowdfunding.

Η άλλη Αντέλ

Η Εξαρχόπουλος. Κάτι σαν 1/8 Ελληνίδα, τελοσπάντων, δεν έχει σημασία, θα έρθει καλεσμένη στο Φεστιβάλ στο πλαίσιο της προβολής της “Ζωής της Αντέλ” ως ταινίας λήξης του Φεστιβάλ. Το φιλμ του Αμπντελατίφ Κεσίς βραβεύτηκε με το Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, και σε μια φοβερή πρωτιά, τον Φοίνικα έλαβαν όχι μόνο ο σκηνοθέτης αλλά και οι δύο πρωταγωνίστριες, που ερμηνεύουν δύο κοπέλες που σε σεξουαλική και συναισθηματική αφύπνιση. Και επειδή όλα αυτά δε μας έφταναν, έχει προκύψει εσχάτως και μια ίντριγκα ανάμεσα στις πρωταγωνίστριες και τον Κεσίς, με την Αντέλ να λέει ότι δε θα ξαναδουλέψει μαζί του, εκείνον να απαντά σκληρά στις δυο τους, τη Λέα Σεϊντού να κλαίει μπροστά σε ρεπόρτερ, και γενικά σε δουλειά να βρισκόμαστε. Η μόνη περίπτωση να έφερναν οι Νύχτες ένα πιο καυτό όνομα από την Αντέλ Εξαρχόπουλος αυτή τη στιγμή θα ήταν να ερχόταν ο Μπεν Άφλεκ.

Οι δημοσιογραφικές

Σχεδόν κάθε πρωί, το Φεστιβάλ προβάλλει σε δημοσιογραφικές προβολές τις ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού προγράμματός του, αλλά και το Μουσικού Διαγωνιστικού. Γιατί στο λέμε τώρα αυτό; Διότι με 4 ευρώ (δηλαδή φτηνότερο εισιτήριο από την κανονική απογευματινή ή βραδινή προβολή) μπορείς να δεις όποια θες, λύνοντας έτσι πιθανά προβλήματα στον προγραμματισμό σου. (Κλασικό παράδειγμα, το “Mistaken for Strangers” και το “Βινύλιό Μας Ζυγίζει Έναν Τόνο” παίζονται την ίδια ώρα. Το ένα θα το δούμε πρωί.) Το αναλυτικό πρόγραμμα υπάρχει στα φυλλάδια με το ωρολόγιο πρόγραμμα που θα βρεις σε όλα τα σινεμά του Φεστιβάλ.

Τα εισιτήρια

Σταθερά, για μία ακόμα χρονιά. €6 η προβολή (εκτός αν είναι απογευματινή με ώρα έναρξης ως 19.55, οπότε πάει €5) και €4 η πρωινή δημοσιογραφική. Οι κάτοχοι κάρτας ανεργίας του ΟΑΕΔ μπορούν να προμηθεύονται καθημερινά δωρεάν εισιτήρια για τις προβολές της ίδιας μέρας ανάλογα με τη διαθεσιμότητα. Τέλος έχουν απομείνει κάρτες διαρκείας των 20 ταινιών (€60, δηλαδή μόλις €3 ανά ταινία) και των 25 ταινιών (€75, όπου επιπλέον έχεις και ατομικές προσκλήσεις για τελετές έναρξης και λήξης).

*Οι 19ες Νύχτες Πρεμιέρας συγχρηματοδοτούνται από Ελλάδα και Ευρωπαϊκή Ένωση. Πραγματοποιούνται Τετάρτη 18 ως Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2013, στις αίθουσες Δαναός 1-2, ODEON Όπερα 1-2, Ιντεάλ και Ταινιοθήκη της Ελλάδας. Περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site.