Miramax/Landmark Media/Alamy/Visualhellas.gr
ΤΑΙΝΙΕΣ

20 χρόνια μετά, δεν θυμόμαστε το Kill Bill μόνο για τη Νύφη

Η ταινία που έγινε συνώνυμο της γυναικείας ενδυνάμωσης στο Χόλιγουντ υπήρξε για την Uma Thurman ένα τεράστιο τραύμα στο σώμα και την ψυχή· η συνεργασία με τον κακοποιητή της Harvey Weinstein και η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι στην επαγγελματική και διαπροσωπική της σχέση με τον Quentin Tarantino.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: MIRAMAX/LANDMARK MEDIA/ALAMY/VISUALHELLAS.GR

Μία γυναίκα, που ακούει στο όνομα Νύφη και την ακολουθεί η φήμη -που αποδεικνύεται βασικά μεγάλη αλήθεια- της «πιο επικίνδυνης γυναίκας στον κόσμο» ορκίζεται να πάρει εκδίκηση από μία ομάδα δολοφόνων και τον ηγέτη της, αφού προσπάθησαν να σκοτώσουν την ίδια και το αγέννητο παιδί της. 

Συνοπτικά αυτή είναι η κεντρική θεματική του Kill Bill, του 4ωρου εγχειρήματος του Quentin Tarantino με την Uma Thurman στον πρωταγωνιστικό ρόλο, που γυρίστηκε αρχικά ως μία ταινία, αλλά λόγω του μεγάλου μεγέθους, έσπασε σε δύο μέρη. 

Στις 10 Οκτωβρίου του 2003, κυκλοφόρησε το Kill Bill: Volume 1 και έξι μήνες μετά, το Kill Bill: Volume 2.

Το Volume 1 κέρδισε πάνω από 180 εκατομμύρια δολάρια με προϋπολογισμό 30 εκατομμυρίων δολαρίων -ήταν η ταινία με τα υψηλότερα κέρδη του σκηνοθέτη μέχρι το Άδωξοι Μπάσταρδη το 2009- και απέσπασε διθυράμβους από κοινό και κριτικούς. 

Έγινε συνώνυμο της γυναικείας ενδυνάμωσης στο Χόλιγουντ, θεωρήθηκε και θεωρείται μέχρι σήμερα μία από τις καλύτερες στιγμές της Thurman, έφερε στο προσκήνιο τη δυναμική γυναίκα-τιμωρό που δεν έχει ανάγκη κανένα sexyness και καμία femme fatale γοητεία για να αιματοκυλίσει μία στρατιά από μισθοφόρους, ανοίγοντας τον δρόμο για αντίστοιχες ηρωίδες δράσης (η Andy της Charlize Theron στο Old Guard, η Evelyn Salt της Angelina Jolie στο Salt). 

Παράλληλα, ξεπέρασε ταχύτατα την κινηματογραφική του υπόσταση και άφησε το αποτύπωμά του στη βιομηχανία της μόδας – η κίτρινη ολόσωμη φόρμα της Νύφης είναι ένα από τα iconic κοστούμια στη σύγχρονη ιστορία του σινεμά και τα Onitsuka Tiger από τα πιο ευπώλητα sneakers της Asics και από τα εμβληματικότερα της μεγάλης οθόνης.

Η Uma Thurman με την Lucy Liu σε σκηνή του Kill Bill Volume 1. Miramax/Entertainment Pictures/Alamy/Visualhellas.gr

Το Kill Bill με την αιμοδιψή του Νύφη είναι ένα από τα highlights του Quentin Tarantino, ίσως η μοναδική του ταινία στην οποία χώρεσε μέσα όλες τις μεγάλες τους αγάπες: τα B-movies του grindhouse, τις ταινίες kung-fu και τον Bruce Lee, τα anime, τα spaghetti western, το blaxploitation.

Παραμένει μέχρι σήμερα ένα σπουδαίο επίτευγμα για τον ίδιο και τον κατάδικό του κινηματογραφικό κόσμο που έχει χτίσει μέσα στα χρόνια, αλλά και για το παγκόσμιο σινεμά. Ταυτόχρονα, όμως, 20 χρόνια μετά, δεν μπορούμε να το θυμόμαστε μόνο για όλα τα παραπάνω. 

Το Kill Bill υπήρξε για την Uma Thurman ένα τεράστιο τραύμα στο σώμα και την ψυχή. Ήταν η συνεργασία με τον κακοποιητή της Harvey Weinstein (ήταν παραγωγή των Miramax/Weinstein Co.) και η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι στην επαγγελματική και διαπροσωπική της σχέση με τον Quentin Tarantino.

Όταν η Uma Thurman ευχήθηκε αργό θάνατο στον Weinstein και έσπασε τη σιωπή της

Στις Κάννες, μαζί με τους John Travolta, Quentin Tarantino, Lawrence Bender, Harvey Weinstein και Zanne Devine για την επετειακή προβολή του Pulp Fiction. 2014, Joel Ryan/Invision for Miramax/AP Images

Όταν τον Οκτώβριο του 2017 ξέσπασε το σκάνδαλο των σεξουαλικών κακοποιήσεων στο Χόλιγουντ, με δεκάδες γυναίκες της βιομηχανίας να κατηγορούν τον μεγαλοπαραγωγό Harvey Weinstein στο ρεπορτάζ-αποκάλυψη των The New York Times και The New Yorker και να δίνουν έναυσμα για να δημιουργηθεί ένα ολόκληρο κίνημα που έγινε παγκόσμιο, το MeToo, η Uma Thurman είχε αρχικά απαντήσει «ουδέν σχόλιο» όταν ερωτήθη σχετικά σε συνέντευξή της, τονίζοντας ότι είναι «πάρα πολύ φορτισμένη συναισθηματικά και θυμωμένη».

Λίγες εβδομάδες αργότερα, όμως, στις 23 Νοεμβρίου, ανήμερα της Μέρας των Ευχαριστιών, μέσω ανάρτησης στο Instagram, όπου χρησιμοποίησε το #metoo, ευχήθηκε χρόνια πολλά σε όλους και αργό θάνατο στον Weinstein. Όπως έγραψε χαρακτηριστικά: 

«Χρόνια πολλά! Ευχαριστώ που είμαι ζωντανή, ευχαριστώ για τους αγαπημένους μου ανθρώπους, ευχαριστώ για τους ανθρώπους που βρίσκουν το κουράγιο και στηρίζουν τους άλλους δίπλα τους. Δήλωσα πρόσφατα ότι είμαι θυμωμένη κι έχω μερικούς πολύ καλούς λόγους, #metoo, σε περίπτωση που αυτό δε φάνηκε στο πρόσωπό μου. Νιώθω ότι είναι πολύ σημαντικό να πάρει κανείς το χρόνο του, για να είναι δίκαιος, για να πει τα πράγματα με ακρίβεια, για αυτό… Χρόνια Πολλά σε όλους (εκτός από εσένα Harvey, κι όλους τους σατανικούς σου συνωμότες – είμαι χαρούμενη που όλο αυτό κυλάει αργά, δεν σου αξίζει σφαίρα) – μείνετε συντονισμένοι».

Οι μήνες πέρασαν, οι μαρτυρίες γυναικών που βασανίστηκαν στα χέρια του Weinstein πλήθαιναν και στις αρχές Φεβρουαρίου του 2018, η Thurman έσπασε τη σιωπή της. 

Σε μία εξομολογητική συνέντευξη στους The New York Times με τίτλο «Γι’ αυτό είναι θυμωμένη η Uma Thurman» αποκάλυψε ότι ο παραγωγός της είχε επιτεθεί σεξουαλικά δύο φορές. 

Η πρώτη ήταν αμέσως μετά το Pulp Fiction το 1994 σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου στο Παρίσι. «Οταν με υποδέχθηκε με τη ρόμπα δεν πήγε το μυαλό μου στο κακό. Τσακωνόμασταν για ένα σενάριο όταν με οδήγησε στη σάουνα και την πέταξε. Και πάλι, δεν ένιωσα ότι κάτι με απειλούσε. Πίστεψα ότι ήταν κίνηση εξουσίας για αυτόν. Σαν να ήσουν στο δωμάτιο με τον σούπερ παράξενο, ημίτρελο, εκκεντρικό θείο σου».

Όπως ανέφερε μόλις γδύθηκε, του είπε «Μα τι κάνεις; Όλο αυτό είναι γελοίο» και εκείνος ντράπηκε και ντύθηκε.

«Τον ήξερα αρκετά καλά, δεν πονηρεύτηκα όταν βρέθηκα σε αυτό το δωμάτιο. Είχαμε περάσει πολύ καιρό σε meetings, συζητήσεις για ταινίες. Πάντα με επαινούσε για το ταλέντο μου, το μυαλό μου. Μου έδινε αξία. Ίσως, όλα αυτά με έκαναν να παραβλέπω τα προειδοποιητικά σημάδια. Ήταν ο μέντοράς μου, την εποχή που δεν ήμουν η αγαπημένη κανενός στούντιο. Αυτός ήταν ο άνθρωπος που έκανε πραγματικότητα το είδος των ταινιών που ήθελα να παίξω, που έδινε δύναμη στους σκηνοθέτες με τους οποίες ήθελα να συνεργαστώ, όπως ο Quentin».

Λίγα χρόνια μετά, πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα για το Kill Bill, της επιτέθηκε για δεύτερη φορά («κι αυτή τη φορά ήταν κανονική σεξουαλική επίθεση») στο Savoy Hotel στο Λονδίνο. 

Η Thurman διηγήθηκε στην Maureen Dowd την αρθρογράφο των New York Times: «Με έσπρωξε και με έριξε κάτω. Σκαρφάλωσε πάνω μου και μου επιβλήθηκε. Προσπάθησε να γδυθεί, ενώ έκανε ένα σωρό απαίσια πράγματα. Όμως δεν το τράβηξε στα άκρα, δε με βίασε. Εκείνη τη στιγμή είσαι σαν ζώο που προσπαθεί να ξεγλιστρήσει, σαν σαύρα. Έκανα ό,τι μπορούσα για να επιβληθώ. Να αποκτήσω το έλεγχο ξανά εγώ, να τον πάρω από τα χέρια του στα δικά μου».

Βρήκε μάλιστα τη δύναμη όχι μόνο να του ξεφύγει, αλλά και να τον προειδοποιήσει. «Τον απείλησα. Του είπα ότι αν όλα αυτά τα κάνεις και σε άλλες γυναίκες, θα χάσεις την καριέρα σου, τη φήμη σου, την οικογένειά σου. Σου το υπόσχομαι θα το κάνω».

Ο Weinstein βέβαια απτόητος της έστειλε την επόμενη ημέρα ένα μπουκέτο με κίτρινα τριαντάφυλλα και μία κάρτα που έγραφε «Μπράβο σου, έχεις σωστό ένστικτο».

Παραδέχτηκε ότι ένιωθε απαίσια που δεν μίλησε τότε, όχι για τον εαυτό της, αλλά για όλες τις γυναίκες που επιτέθηκε μετά από εκείνην. «Είμαι ένας από τους λόγους που μία νεαρή κοπέλα μπήκε σε ένα δωμάτιο μόνη μαζί του, όπως είχα μπει κι εγώ, αλλά μπορεί να μην την γλίτωσε όπως την είχα γλιτώσει εγώ. Να, ορίστε, γι’ αυτό είμαι τόσο θυμωμένη».

Σε εκείνο το σημείο, αποκάλυψε ότι είχε δεχτεί σεξουαλική επίθεση σε ηλικία 16 ετών από έναν ηθοποιό σχεδόν 20 χρόνια μεγαλύτερό της.

Ο Tarantino που «τα ήξερε όλα» και το ατύχημα στα γυρίσματα του Kill Bill

Με τον Tarantino στην πρεμιέρα του Kill Bill: Volume 1 στο Λος Άντζελες. 2003, AP Photo/Kevork Djansezian, File

Στην ίδια συνέντευξη, η Uma Thurman αναφέρθηκε και σε έναν ακόμα λόγο για τον οποίο ήταν θυμωμένη. Είχε οργή για τη σιωπή της, αλλά και για εκείνη του μέχρι τότε καλού της συνεργάτη και φίλου – (ακολουθεί η πιο αποστομωτική απάντηση στο «μα καλά γιατί δεν μίλησε τότε;»).

«Τα είχα πει όλα στον Quentin», διευκρίνισε και περιέγραψε αναλυτικότατα πώς του είχε πει τότε όλα όσα είχαν συμβεί, ξεκαθαρίζοντας γιατί επέμενε ότι δεν ήθελε την εμπλοκή του Weinstein στο Kill Bill. Εκείνος όμως δεν έδωσε σημασία. Της συμπεριφέρθηκε σαν να του είχε πει κάποιο κακόγουστο αστείο. «Μου απάντησε “αχ μωρέ κι αυτός ο Harvey, που προσπαθεί να ρίξει τις γυναίκες και τρώει χυλόπιτες” και τον έκανε παραγωγό του Kill Bill. Αυτής της ταινίας που συμβολίζει τη γυναικεία δύναμη. Ενώ παράλληλα τόσες γυναίκες, έμπαιναν στα δωμάτια των ξενοδοχείων που διέμενε σαν πρόβατα στο σφαγείο, γιατί πίστευαν ότι κανείς σε μία τέτοια υψηλή θέση δεν μπορεί να είναι εγκληματίας. Κι όμως, ήταν».

Φυσικά και ήταν και ο Tarantino το γνώριζε από πρώτο χέρι. Όχι μόνο από την Uma Thurman, μία ηθοποιό, τη μούσα του και μία γυναίκα που αγάπησε και συνεχίζει να αγαπά όπως ο ίδιος έχει δηλώσει προσωπικά και επαγγελματικά -έχει εξομολογηθεί ακόμα και τον έρωτά του για εκείνη-, αλλά και από την πρώην σύντροφό του, Mira Sorvino‎.

Λίγες ημέρες αφού ξέσπασε το σκάνδαλο με τον Weinstein, εκείνον τον Οκτώβριο, ο σκηνοθέτης παραδέχτηκε γράφοντας στους New York Times ότι «ήξερα αρκετά για να κάνω περισσότερα απ’ όσα έκανα. Δεν ήταν μόνο οι φήμες, το κουτσομπολιό. Ήξερα ότι είχε κάνει μερικά από τα πράγματα για τα οποία κατηγορείται (σ.σ. όπως τον βιασμό της Rose McGowan). Εύχομαι να είχα αναλάβει ευθύνη γι’ αυτά που είχα ακούσει. Αν το είχα κάνει τότε, θα έπρεπε να μην δουλεύω μαζί του. Νιώθω ντροπή».

Επιστρέφοντας στη συνέντευξη της Uma Thurman, η ίδια αποκάλυψε παράλληλα, ένα ακόμα κακοποιητικό περιστατικό, που συνέβη στα γυρίσματα του Kill Bill

Περιέγραψε ότι είχε ένα σοβαρό αυτοκινητιστικό ατύχημα, επειδή ο Tarantino επέμενε να χρησιμοποιήσει κασκαντέρ και «να κάνει τα δικά της κόλπα οδήγησης». Το αποτέλεσμα ήταν να τρακάρει και από τη σύγκρουση να υποστεί μόνιμο τραυματισμό στον αυχένα και στα γόνατα.

Ανέφερε επίσης ότι δύο εβδομάδες μετά τη συντριβή, όταν προσπάθησε να δει πλάνα από το ατύχημα, οι άνθρωποι της Miramax δεν δέχτηκαν να της δείξουν το βίντεο εκτός κι αν υπέγραφε ένα συμβόλαιο «απαλλάσσοντάς τους από τυχόν συνέπειες του μελλοντικού πόνου και της ταλαιπωρίας μου», το οποίο αρνήθηκε. 

«Δεν έπαιρνε από όχι… Λίγο έλειψε να με σκοτώσει», είπε μεταξύ άλλων, εξηγώντας ότι αυτός ήταν ένας ακόμα λόγος που τσακώθηκε μαζί του και δεν ήθελε να μιλάνε για χρόνια. 

Σε συνέντευξη που έδωσε καιρό μετά την εξομολόγηση-ποταμό της Thurman, o Τarantino αποκάλεσε το ατύχημα «μία από τις μεγαλύτερες θλίψεις της ζωής του».

Όσον αφορά τον Harvey Weinstein; Μέσω του εκπροσώπου του, έδωσε τη δική του απάντηση στις κατηγορίες της, παραδεχόμενος ότι πράγματι είχε κάνει κίνηση απέναντί της στο Λονδίνο, «γιατί παρεξήγησε τη συμπεριφορά της» και ότι «γενικά γελούσαν και φλέρταραν όλα αυτά τα χρόνια της συνεργασίας τους», προσθέτοντας ότι «αμέσως όμως απολογήθηκε».

Η απάντηση της Uma Thurman στον κακοποιητή της θα μπορούσε να είναι μία από τις ατάκες της κάπου προς το τέλος της συνέντευξης: 

«Προσωπικά, μου πήρε 47 χρόνια να μην μπερδεύoμαι και να θεωρώ το ότι οι άντρες μου φέρονται άσχημα γιατί είναι ερωτευμένοι μαζί μου. Από κοριτσάκια μας μαθαίνουν ότι η βία και η αγάπη συνδέονται κάπως και είναι καιρός να σταματήσουμε αυτό το κλισέ».