Anna Kooris/A24 via AP
ΛΙΣΤΕΣ

5 αξέχαστες ερωτικές σκηνές που μας έχει ήδη δώσει το 2024 στο σινεμά

Οι ερωτικές σκηνές στις mainstream ταινίες είναι οι λιγότερες εδώ και πέντε δεκαετίες, αλλά η χρονιά έκανε γερό ποδαρικό.

Έχει το σεξ επιστρέψει στο σινεμά; Πριν τρία χρόνια έγραφα στο NEWS247 πως οι ερωτικές σκηνές στις mainstream ταινίες ήταν οι λιγότερες που είχαν υπάρξει ποτέ εδώ και πέντε δεκαετίες.

«Μόνο το 1,21% των 148.012 ταινιών μεγάλου μήκους που κυκλοφόρησα«ν από το 2010 [σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του IMDB] περιέχουν απεικονίσεις σεξ», είχε περιγράψει η συγγραφέας Kate Hagen στο Playboy μετά από έρευνά της. «Αυτό το ποσοστό είναι το χαμηλότερο [κάθε δεκαετίας] από τη δεκαετία του 1960. Το σεξ στον κινηματογράφο κορυφώθηκε τη δεκαετία του 1990, την εποχή της ακμής του ερωτικού θρίλερ, με το 1,79% όλων των ταινιών να περιλαμβάνουν ερωτικές σκηνές. Αυτή η μείωση κατά μισό βαθμό είναι τεράστια σε σχετικούς όρους αν σκεφτεί κανείς πως οι ταινίες που κυκλοφόρησαν τη δεκαετία του 2010 είναι σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερες σε σχέση με τη δεκαετία του 1990».

Οι ερωτικές σκηνές, όπως θα διαπιστώσεις παρακάτω, ακόμη χωρούν πολύ περισσότερο στο ανεξάρτητο ή/και το ευρωπαϊκό σινεμά, σε κάποιες περιπτώσεις ωστόσο βρίσκουμε πως είναι πια – ή μάλλον πια ξανά μετά από καιρό – μεγάλα ονόματα του Χόλιγουντ, ή περιφερειακά σε αυτό, που συμμετέχουν σε αυτές. (Η διάρκεια αυτής της συνθήκης είναι αμφισβητήσιμη, άλλωστε η Gen Z φαίνεται πως δεν θέλει ιδιαίτερα να παρακολουθεί ερωτικές σκηνές).

Διόλου τυχαία πάντως δεν μπορεί να είναι σε αυτή την πιο πρόσφατη μετατόπιση η ανάμειξη των intimacy coordinators στη διαδικασία, ενός νεαρού επαγγέλματος της βιομηχανίας με συντονιστές που λειτουργούν ως σύνδεσμος μεταξύ των ηθοποιών και της υπόλοιπης παραγωγής, τις περισσότερες φορές κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων των ερωτικών σκηνών. Τα στελέχη συνεργάζονται στενά με σκηνοθέτες, προπονητές κίνησης και χορογράφους για να βοηθήσει στον σχεδιασμό του τρόπου με τον οποίο θα διαδραματιστεί το προσομοιωμένο σεξ, οι περιπτώσεις γυμνού και άλλες σκηνές οικειότητας, τόσο στην οθόνη όσο και κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.

Το 2024 έχει κάνει δυνατό ποδαρικό στη χώρα μας πάντως, με ερωτικές σκηνές στο σινεμά που έχουν ήδη εντυπωθεί.

Poor Things

Ένας μαραθώνιος από ερωτικές σκηνές για την ακρίβεια. Ο Γιώργος Λάνθιμος σκηνοθέτησε την Emma Stone στον ρόλο της Bella Baxter για τον οποίο μόλις κέρδισε ένα Όσκαρ Α’ Γυναικείου, με τη Stone να εκτελεί επίσης χρέη παραγωγού σε όλη τη διάρκεια ανάπτυξης της ταινίας.

Ο χαρακτήρας της είναι ουσιαστικά ένα νεογνό σε κορμί ενήλικης γυναίκας που εξερευνά χωρίς συστολές και αυτοπεριορισμούς τις λειτουργίες του σώματός της, μαθαίνει να αυτοϊκανοποιείται και να κάνει σεξ, διαπιστώνει τι της αρέσει και τι όχι, και εκφράζει τις επιθυμίες της ανοιχτά, άνευ ντροπής. Η Bella διασχίζει την Ευρώπη κάνοντας σεξ με άντρες και γυναίκες, και δουλεύει και ως σεξεργάτρια στο Παρίσι. Η σεξουαλική αυτή της διαδρομή δεν μένει εκτός κάμερας αλλά απεικονίζεται μέσα από πολλαπλές ερωτικές σκηνές.

Το Poor Things χρησιμοποίησε intimacy coordinator για τις αναφερόμενες ερωτικές σκηνές.

Περάσματα (Passages)

Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Ira Sachs έχει γυρίσει μία σειρά από ακανθώδη, queer ρομάντζα που αποφεύγουν τις καθαρές λύσεις, από το Love is Strange (2014) με τους John Lithgow και Alfred Molina, μέχρι το Keep the Lights On (2012).

Στο Passages, το πιο προκλητικό ρομαντικό δράμα της περασμένης χρονιάς που έκανε πρεμιέρα πριν από λίγες εβδομάδες στην Ελλάδα, ο κινηματογραφιστής Tomas (Franz Rogowski), που ζει στο Παρίσι, βάζει ταφόπλακα στις ζωές τόσο του συζύγου του, Martin (Ben Whishaw), όσο και της Agathe (Adèle Exarchopoulos), μίας νεαρής δασκάλας με την οποία ξεκινάει μία μπερδεμένη σχέση μετά από μία αυθόρμητη σεξουαλική συνεύρεση σε ένα πάρτι. Ο Sachs παρουσιάζει την πολυπλοκότητα της κατάστασης μέσα από ερωτικές σκηνές, με ένα αδιάκοπο, δίλεπτο πλάνο ενός γυμνού Whishaw να κάνει έρωτα με τον Rogowski μεταξύ άλλων, να παίρνει την αξιολόγηση βαθμολογία “από τα 18” στο Ηνωμένο Βασίλειο, και μία σπάνια σήμανση NC-17 για τις Η.Π.Α.

Άγνωστοι Μεταξύ Μας (All of Us Strangers)

Το All of Us Strangers επικεντρώνεται σε έναν μοναχικό σεναριογράφο, τον Adam (Scott), ο οποίος ζει σε μία σχεδόν άδεια πολυκατοικία στα περίχωρα του Λονδίνου. Αναζητώντας έμπνευση για το τελευταίο του σενάριο, επιστρέφει στο πατρικό του σπίτι – τα γυρίσματα έγιναν στο πραγματικό πατρικό σπίτι του Haigh έξω από το Croydon της Αγγλίας – όπου συναντά τους προ πολλού πεθαμένους γονείς του (τους υποδύονται οι Jamie Bell και Claire Foy, και οι δύο υπέροχοι στους ρόλους), κατά κάποιο τρόπο ακριβώς όπως τους είχε αφήσει. Την ίδια περίοδο θα συναντήσει έναν μυστηριώδη γείτονά του, τον Harry (Paul Mescal), και οι δυο τους θα αρχίσουν να νιώθουν λίγο λιγότερο μόνοι μέσα από τον δεσμό τους.

Ο δημιουργός της ταινίας, Andrew Haigh, είναι ίσως ο καλύτερος σεναριογράφος/σκηνοθέτης που εργάζεται σήμερα σε ό,τι αφορά την απεικόνιση του σεξ στην οθόνη. Από το Weekend μέχρι τα 45 Years (χωρίς να αναφερθούμε καν στη συνεισφορά του στο Looking του HBO), ο σκηνοθέτης δεν αποφεύγει το φάσμα των σεξουαλικών επαφών, από γρήγορες και βρώμικες συνευρέσεις μέχρι το σεξ μεταξύ μακροχρόνιων εραστών. Ο Haigh καταδεικνύει ότι η σωματική οικειότητα μπορεί να είναι εξίσου σημαντική για μία αφήγηση ό,τι μπορεί να είναι οποιοδήποτε άλλο μέρος της αφηγηματικής εργαλειοθήκης.

Η χημεία μεταξύ του Scott και του Mescal είναι εκρηκτική, είτε βρίσκονται στο κρεβάτι, είτε όχι. Τα σώματά τους γίνονται ευάλωτα όταν κοιμούνται μαζί, ή όταν κάνουν μαζί μπάνιο, ή όταν ο Harry γλείφει το σπέρμα από το στήθος του Adam μετά το σεξ. H συγκεκριμένη στιγμή περνάει γρήγορα. Δεν υπάρχει καμία παραμονή σε αυτό που συνέβη για να σοκάρει. Είναι απλώς ένα από τις πολλές μικρές στιγμές-ορόσημα που φέρνουν δύο μοναχικούς ανθρώπους πιο κοντά. Κάθε στιγμή σύνδεσής τους, είτε πρόκειται για σωματική είτε για συναισθηματική, είναι κλειδιά για τον σπαρακτικό αντίκτυπο του σεναρίου του Haigh που δεν θα προδώσουμε εδώ.

Το All of Us Strangers χρησιμοποίησε intimacy coordinator για τις ερωτικές σκηνές.

Ματωμένος Δεσμός (Love Lies Bleeding)

Το Love Lies Bleeding είναι μία αιματοβαμμένη αναδρομή στα ερωτικά θρίλερ και τον κινηματογράφο δράσης της δεκαετίας του ’80, αλλά και η αποδόμηση του κινηματογραφικού ανδρικού βλέμματος από τη Rose Glass (σκηνοθέτρια/σεναριογράφου του αγαπημένου μου Saint Maud) μέσα από έναν γυναικείο φακό.

Αυτό το παλλόμενο, ερωτικό αστυνομικό θρίλερ με πρωταγωνίστρια την Kristen Stewart σε ρόλο γυμνάστριας που ερωτεύεται και μπαίνει σε σχέση με μία bodybuilder (τη φοβερή και τρομερή Katy M. O’Brian), σκηνοθετείται από την Glass ως μία χειροβομβίδα εικόνας και ήχου έτοιμη να εκραγεί. Είναι ένα φλογερό φεμινιστικό μένος από δύο περιθωριοποιημένες γυναίκες που αντιστέκονται στη μηχανή την οποία καμία από τις δύο δεν κατασκεύασε.

Αυτό γίνεται ενσώματο στην ταινία (και) μέσα από ερωτικές σκηνές μεταξύ του ζευγαριού, που λειτουργούν περισσότερο ως παιχνίδι εξουσίας, μία σωματική ανταπόκριση στο άγγιγμα και το λεξιλόγιο τόσο συγκεκριμένη που μοιάζει αληθινή.

Το Love Lies Bleeding χρησιμοποίησε intimacy coordinator για τις ερωτικές σκηνές.

Ο Πάγος Που Καίει (The Breaking Ice/Ran Dog)

Ο νεαρός αστός Haofeng αισθάνεται χαμένος στα βόρεια σύνορα της Κίνας. Τυχαία, πηγαίνει σε μία ξενάγηση με επικεφαλής τη Nana, μία γοητευτική ξεναγό. Εκείνη τον συστήνει στον Xiao, και έτσι δημιουργείται ένα γρήγορο, έντονο δέσιμο μεταξύ τους που καταλήγει σε ερωτικό τρίγωνο.

Το Breaking Ice προσηλώνεται στην αυτοαποδοχή και την αγάπη όχι τόσο ως προορισμούς αλλά ως ταξίδια. Ο δημιουργός του, ο Anthony Chen, εξερευνά χαμένες δυνατότητες, ματαιωμένες φιλοδοξίες, οικογενειακά βάρη, θέματα ψυχικής υγείας και, φυσικά, ρομαντικές και σεξουαλικές δυσφορίες. Στη βασική ερωτική της σκηνή, η ταινία αποκαλύπτει κιόλας ένα μεγάλο μυστικό.