"Λούφα και Παραλλαγή" του Νίκου Περάκη για την ΕΡΤ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΕΡΤ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

6 ελληνικές σειρές της ΥΕΝΕΔ που δεν είχες ιδέα ότι υπάρχουν

Από την παταγώδη αποτυχία της πρώτης ελληνικής σειράς μέχρι τη μετονομασία της ΥΕΝΕΔ σε ΕΡΤ2.

«Ολόκληρος ο ελληνικός λαός αντιστάθηκε κάποια στιγμή στη χούντα. Στην τηλεόραση όμως της χούντας, παραδόθηκε ολοκληρωτικά», είχε πει το 1991 η Ρένα Θεολογίδου, παρουσιάστρια της εκπομπής Το Σήριαλ των Σήριαλ στην ΕΤ1.

Αν ρωτήσεις τους τηλεθεατές της εποχής τον λόγο, η απάντηση που θα πάρεις είναι ίδια. Δεν υπήρχε άλλη επιλογή. Είναι δύσκολο να το φανταστούμε τώρα, που η ελληνική τηλεόραση έχει τουλάχιστον εννέα μεγάλα κανάλια, τα συνδρομητικά -ελληνικά και ξένα- πληθαίνουν μέρα με τη μέρα, αλλά πάνω από όλα έχουμε στο ίντερνετ τα πάντα όλα, ό,τι ώρα τα θέλουμε.

Η Τηλεόρασις Ενόπλων Δυνάμεων, εν συντομία ΤΕΔ, εξέπεμψε για πρώτη φορά στις 27 Φεβρουαρίου του 1966.

Το 1970 μετονομάστηκε σε Υπηρεσία Ενημερώσεως Ενόπλων Δυνάμεων (Υ.ΕΝ.Ε.Δ.) και κατάφερε να έχει μία πλούσια παραγωγή από σειρές, από τις οποίες δεν έχει σωθεί σχεδόν τίποτα. Ας δούμε μερικές από αυτές.

Το Σπίτι με το Φοίνικα (1970): Η πρώτη ελληνική σειρά που απέτυχε παταγωδώς

«Το ελληνικόν Πέιτον Πλέις» έτσι σύστηναν στους αναγνώστες τους οι εφημερίδες την πρώτη ελληνική τηλεοπτική σειρά που προβλήθηκε στην ελληνική τηλεόραση την Πέμπτη 2 Απριλίου του 1970 στις 22:30.

Το Peyton Place ήταν μία αμερικάνικη σαπουνόπερα που προβαλλόταν νωρίτερα στην ΥΕΝΕΔ με τεράστια επιτυχία. Η σειρά παρουσιάστηκε από την ΥΕΝΕΔ ως «το πρώτον τηλεοπτικόν θέατρον συνεχείας εις την Ελλάδα» και στα τηλεοπτικά προγράμματα αναγραφόταν τις πρώτες εβδομάδες ως «Ελληνικόν θέατρον συνεχείας» πριν γραφτεί με το όνομα του, Το σπίτι με τον Φοίνικα, δύο ολόκληρους μήνες μετά την πρεμιέρα του.

Η δημοσιογράφος Κική Σεγδίτσα, η οποία έγραψε το σενάριο, το βάσισε όπως δήλωσε χρόνια μετά σε συνέντευξή της στην εκπομπή Το Σήριαλ των Σήριαλ, σε ένα καθημερινό της όνειρο. Για να την πάρει ο ύπνος, φανταζόταν πως ήταν σεναριογράφος.

Όταν της πρότειναν λοιπόν να γράψει ένα σίριαλ για την ΥΕΝΕΔ, αποφάσισε να γράψει το όνειρό της. Η υπόθεση της σειράς ήθελε μία αποτυχημένη δημοσιογράφο, να τα παρατάει όλα και να φεύγει στο εξωτερικό. Χρόνια μετά γυρίζει μαζί με το παιδί της ως επιτυχημένη σεναριογράφος, έχοντας κερδίσει Oscar, και στο αεροδρόμιο την περιμένουν οι παλιοί της συνάδελφοι, για να της πάρουν συνέντευξη.

Ανάμεσά τους βρίσκεται και ένας δημοσιογράφος, που είχαν περάσει μια βραδιά μαζί και μετά την είχε απαρνηθεί, και που χωρίς αυτός να το γνωρίζει είναι ο πατέρας του παιδιού της. Τη σεναριογράφο υποδύεται η Έρρικα Μπρόγερ και τον παλιό της έρωτα ο Κώστας Καρράς.

Παρ’ όλες τις μεγάλες βλέψεις η πρώτη ελληνική σειρά, Το σπίτι με τον Φοίνικα απέτυχε παταγωδώς. Ολοκληρώθηκε εσπευσμένα στα 13 επεισόδια, καθώς αποτέλεσε οικονομική αποτυχία, και η ιταλική εταιρεία που το χορηγούσε αποφάσισε να κόψει τη χρηματοδότηση. Η σειρά δεν προβλήθηκε ποτέ σε επανάληψη, δεν σώζεται στο αρχείο της ΕΡΤ και ούτε η ίδια η Κική Σεγδίτσα έχει φυλάξει τα σενάριά της.

Ο κύριος συνήγορος (1970): Η δεύτερη ελληνική σειρά και η πρώτη μεγάλη επιτυχία

Ο Κύριος Συνήγορος ήταν η δεύτερη ελληνική τηλεοπτική σειρά που προβλήθηκε στην ΥΕΝΕΔ, το Σάββατο 2 Μαΐου του 1970. Ακριβώς ένα μήνα μετά από Το Σπίτι με το Φοίνικα.

Ο πρωταγωνιστής Γιάννης Μιχαλόπουλος έπαιζε μάλιστα δύο ρόλους και στο Σπίτι με τον Φοίνικα. Η σειρά γνώρισε τεράστια επιτυχία από το τηλεοπτικό κοινό και ανέδειξε τον Γιάννη Μιχαλόπουλο σε μεγάλο σταρ, επιτυχία που δεν είχε γνωρίσει ποτέ στον κινηματογράφο.

Αν ρωτήσετε κάποιον μεγαλύτερο σε ηλικία, ο Κύριος Συνήγορος και η Κοκκορόμυαλη, που θα δούμε παρακάτω, θα είναι τα δύο σίριαλ που σίγουρα θα θυμούνται από εκείνη την εποχή.

Ο Κύριος Συνήγορος αρχικά αποτελούσε μέρος της σειράς ευθυμογραφημάτων Το ευθυμογράφημά μας της ΥΕΝΕΔ. Χάρη στην επιτυχία του όμως απέκτησε το δικό του spin-off με σημερινούς όρους και άρχισε να αναγράφεται με το όνομά του στο πρόγραμμα της τηλεόρασης.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Μιχαλόπουλο στην εκπομπή Το Σήριαλ των Σήριαλ, ο ίδιος επιλέχθηκε για το ρόλο, γιατί μπορούσε να μαθαίνει πολύ γρήγορα τα κείμενα και καθώς η σειρά έβγαινε ζωντανά στην τηλεόραση.

Στην ίδια συνέντευξη, ο Γιάννης Μιχαλόπουλος αποκαλύπτει ότι τόσο το όνομα του σήριαλ, Ο Κύριος Συνήγορος, όσο και το όνομα του Κύριου Συνήγορου (Δημοσθένης Παρλάτος) αποφασίστηκαν από τον Κώστα Πρετεντέρη μετά την προβολή του πρώτου επεισοδίου.

Τα επεισόδια της σειράς δεν γράφτηκαν ποτέ σε βίντεο, πολύ απλά διότι γυρίζονταν και προβάλονταν ζωντανά στο τηλεοπτικό κοινό. Η σειρά, όπως είναι φυσικό, δεν προβλήθηκε ποτέ σε επανάληψη και δεν σώζεται απολύτως τίποτα στο αρχείο της ΕΡΤ.

Κάποια σενάρια της σειράς ξαναγυρίστηκαν τον Οκτώβριο του 1990 από τον νεοσύστατο τότε ΑΝΤ1 με τον Βασίλη Τσιβιλίκα στο ρόλο του Δημοσθένη Παρλάτου, αλλά δεν γνώρισε την επιτυχία της πρωτότυπης.

Κατοχή (1973): Η πραγματικά πρώτη έγχρωμη ελληνική σειρά που γυρίστηκε

Η Κατοχή ήταν η πρώτη διεθνής συμπαραγωγή της ελληνικής τηλεόρασης και από τις ακριβότερες γενικά. Πρόκειται επίσης για την πρώτη ελληνική σειρά, που γυρίστηκε σε έγχρωμο φιλμ.

Αν και σε άλλες πηγές, αναφέρεται ότι η πρώτη σειρά που γυρίστηκε σε έγχρωμο φιλμ ήταν Η τελευταία άνοιξη το 1972, η οποία δεν κέντρισε το ενδιαφέρον του κοινού. Σε κάθε περίπτωση, καμία από τις δύο δεν προβλήθηκαν ως έγχρωμες.

Η εκπομπή τηλεοπτικού σήματος στην Ελλάδα ήταν ακόμη ασπρόμαυρη το 1973, με αποτέλεσμα η Κατοχή να προβληθεί ασπρόμαυρη στους τηλεθεατές. Πρωταγωνιστές ήταν ο Klaus Kinski, η Maria Schell και ο Curd Jurgens, και οι φωνές τους μαζί με των υπόλοιπων ξένων ηθοποιών της σειράς ντουμπλαρίστηκαν στα ελληνικά.

Ο Γιώργος Φούντας έκανε το τηλεοπτικό ντεμπούτο του στη σειρά, αποχώρησε όμως ύστερα από τα πρώτα επεισόδια, διότι διαφώνησε με το σενάριο που έδειχνε Γερμανούς κατακτητές να γλιτώνουν μικρά παιδιά.

Η Κοκκορόμυαλη (1971): Η σειρά που έκανε σούπερσταρ την Κατερίνα Γιουλάκη

Αν νομίζατε ότι η Κατερίνα Γιουλάκη περίμενε το Ρετιρέ, για να πετύχει στην τηλεόραση είστε πολύ γελασμένοι. Η ηθοποιός γνώρισε την πρώτη τεράστια τηλεοπτική επιτυχία της πρωταγωνιστώντας στην Κοκκορόμυαλη το 1971.

Το σενάριο ήταν του Κώστα Πρετεντέρη (πατέρα του δημοσιογράφου Γιάννη), ο οποίος έγραψε τον ρόλο επάνω της, έχοντας στο μυαλό του να φτιάξει μία ελληνική εκδοχή της Lucille Ball. Τα γυρίσματα της σειράς γίνονταν 12 το βράδυ με 6 το πρωί και η Κατερίνα Γιουλάκη, όπως έχει παραδεχτεί σε συνέντευξή της, μάθαινε τον ρόλο της μέσα στο ταξί μέχρι να φτάσει στο στούντιο, ενώ συχνά έβαζε έναν φίλο της να της κάνει τον υποβολέα.

Η Κοκκορόμυαλη απαρτιζόταν από εύθυμες και κωμικές ιστορίες με ηρωίδα μια επιπόλαια και ακατάσχετα φλύαρη γυναίκα. Όπως συνηθιζόταν τότε, δεν προβλήθηκε ποτέ σε επανάληψη και δεν σώζεται επίσημα στο Αρχείο της ΕΡΤ. Βρέθηκε όμως ένα επεισόδιο, αποσπάσματα του οποίου προβλήθηκαν στην εκπομπή Μηχανή του χρόνου το 2009.

Εκάτη (1979): Η πρώτη έγχρωμη ελληνική σειρά

Η Εκάτη ήταν η πρώτη έγχρωμη ελληνική σειρά, που προβλήθηκε, δεν γνώρισε όμως μεγάλη επιτυχία ούτε στο κοινό ούτε στους κριτικούς. Στο retrobd διαβάζουμε την περίληψή της. Η πορεία ενός άντρα του Παύλου Καλάνη για να ανακαλύψει τον εαυτό του και τη σχέση του με τους άλλους.

Μια πορεία που σηματοδοτείται από μια άχαρη σχέση με τη γυναίκα του, Άννα και με την ερωμένη του Λεία. Ώσπου γνωρίζει την Έρση, τη μόνη γυναίκα που μπορεί να τον βοηθήσει να φθάσει στο τέλος του ταξιδιού του. Δίπλα σε αυτούς τους χαρακτήρες ο ναυτικός Πέτρος, η τσιγγάνα Μαρία και η ρομαντική Αθηνά. Είναι από τις λίγες σειρές που σώζονται στο αρχείο της ΕΡΤ.

Άνθρωποι και ανθρωπάκια (1982): Μία από τις τελευταίες σειρές της ΥΕΝΕΔ

Δεν σώζεται τίποτα απολύτως από το Άνθρωποι και Ανθρωπάκια, ούτε καν η περίληψή του. Το συμπεριλαμβάνουμε όμως σε αυτή τη λίστα, επειδή ήταν μία από τις τελευταίες σειρές της ΥΕΝΕΔ πριν μετονομαστεί σε ΕΡΤ2.

Η σειρά βασίστηκε σε μια ανθολογία ιστοριών του Νίκου Τσιφόρου με τον ίδιο τίτλο, και το σενάριο υπέγραφε ο Τσιφόρος με τον Ανδρέα Τσιλιφώνη. Τα λόγια που εμφανίζονται στη σύνοψη του βιβλίου είναι τα εξής. «Δεν μπορεί να πει κανείς ότι ήταν χοντρός. Ήταν άνθρωπος καλοζωισμένος. Δεν μπορεί να πει κανείς ότι ήταν αδύνατος. Ήταν άνθρωπος καλοστεκούμενος. Ο πρώτος αφεντικό. Με χαμόγελο. Ο δεύτερος υπάλληλος, με υποκλίσεις.

Το κατάστημα γεμάτο μεντεσέδες, βίδες, χρώματα, ένα σωρό σιδερικά από κείνα που μεταχειρίζονται οι μαστόροι για να σου χτίσουν ένα σπίτι, που παζαρεύουν όσοι χτίζουν το σπίτι, και που τελικά ζητάνε υπέρογκα ενοίκια γιατί σου δείχνουν τα είδη κιγκαλερίας που έχουν στοιχίσει πανάκριβα».

Την 1η Οκτωβρίου 1982 η ΥΕΝΕΔ επιτέλους αποστρατιωτικοποιήθηκε και με τον νόμο, και μετονομάστηκε σε ΕΡΤ2.