ΜΟΥΣΙΚΗ

Άκουσα ολόκληρο τον τελευταίο δίσκο του Παντελίδη

Στην αρχή ήθελα να γράψω χίλιες λέξεις για τον τίτλο 'Ουράνιο Τόξο που του Λείπανε 2 Χρώματα'. Τελικά, το ένα έφερε το άλλο.

Έχω υπάρξει τόσο βαθιά παθητικός ακροατής λαϊκού και ελαφρολαϊκού ρεπερτορίου στο πατρικό μου που ήταν μοιραίο να ακολουθήσω μόνο άλλους δρόμους μεγαλώνοντας.

Παρ’ όλ’ αυτά, δεν γίνεται να μην ξέρεις τον Παντελή Παντελίδη ή να μην έχεις λαθρακούσει ένα ‘Δεν Ταιριάζετε Σου Λέω’ στο ταξί, στο Youtube ή στο ταξί (…Αμαλία, στο ταξί’, Ρετιρέ, 1992).

Ο Παντελής Παντελίδης, λοιπόν, κυκλοφόρησε τον δεύτερο δίσκο του τον Νοέμβριο και το ΟΝΕΜΑΝ πήρε ένα τρίμηνο προσαρμογής στα νέα δεδομένα, πριν τον ακούσει και τοποθετηθεί. Η αλήθεια είναι πως για ένα τρίμηνο πάλευε μέσα μας ένα κείμενο ΜΟΝΟ για τον τίτλο και ένα για τα τραγούδια. Κέρδισε το δεύτερο και η μουσική.

 

Αυτή είναι η πιο ψύχραιμη track-by-track ανάλυση του ‘Ουράνιου Τόξου που του Λείπανε 2 Χρώματα’. (Spolier Alert: Ο δίσκος απογειώνεται στο δεύτερο μισό).

(Θα ήταν προτιμότερο να ακούτε τα τραγούδια διαβάζοντας την αντίστοιχη περιγραφή, γιατί αλλιώς δεν θα βγάζει πολύ νόημα)

Οίκος Ανοχής

Πρώτο τραγούδι, οίκος ανοχής, ‘συμβολικό’, λες, ‘μας προειδοποιεί ο Παντελής ότι θα τα κάνει μπουρδέλο πάλι’. / ‘…και η δική μου η ζωή μπουρδέλο έγινε’. Να τα, αρχίσαμε! / Τώρα θα τον μάθεις; Αν δεν πει τη βρισιά του, δεν μερακλώνει κανείς.

Τέτοια Αγάπη Δεν Αξίζω

Ωπ, ηλεκτρονικά στοιχεία στο 0.04. / James Murphy, Arcade Fire, Παντελής Παντελίδης. / Συγγνώμη. / Αν ο Γονίδης είχε το ‘Γιατί χλαις;’, ο Παντελίδης έχει το ‘πελέον’ (00.35) και το ‘πινίγω’ (00.50 και 02.08) / Κατά τ’ άλλα, ο τραγουδιστής κάνει την αυτοκριτική του.

Φύγε Από το Μυαλό Μου

Πιάνο με μπουζούκι, γιαουρτάκι με πέτσα, 4-4-2 με ρόμβο / Και ηλεκτρική κιθάρα στο ρεφρέν. / Φύγε από το μυαλό μου τραγούδι, φύγε. / Να πω εδώ ότι με φωτογραφία σαν αυτή στο εξώφυλλο, ο Παντελής ξεκινάει ενδεκάδα το Σάββατο με τον Μανδραϊκό.

Κλάμματα

Ζεϊμπέκικο / Εισαγωγή ‘Μα εσύ με καις, όλα τα καις’ του Νότη / Παντελίδης-Νότης, δεύτερα ξαδέρφια. / Μεταφορικά. / Στο ‘Κλάμματα, με πιάνουν κλάμματα’ νομίζεις ότι και ο Τερλέγκας είναι της οικογενείας. / Ψέματα, το ‘Αγάλματα’ του Νότη ακούμε τόση ώρα.

Τα Παπλώματα

Προβληματάκια στον παρατατικό. ‘Παραπάταγες’ αντί ‘παραπατούσες’. ‘Περπάταγες’ αντί ‘περπατούσες’. / Γράψ’ τα σωστά μωρέ Παντελή να ευχαριστηθεί κι η νέα ελληνική γραμματεία/ ‘Θα θυμάμαι μια ζωή στα νέα σου παπλώματα, ν’ ανακατεύεις μ’ έναν άλλον δυο αρώματα, ουράνιο τόξο που του λείπανε δυο χρώματα’. / Έτσι εξηγείται ο τίτλος. / Ποια χρώματα όμως; Να μη μάθουμε κι εμείς;

Είχα Κάποτε Μια Αγάπη

Ψυχούλα. / Θυμίζει ‘Μια ματιά σου μόνο φτάνει’, πάλι Νότης, not funny anymore / Σανπαλιοσμυρνεϊκοτσιφτετέλι, μια λέξη. / Το σουξέ του δίσκου ως τώρα, με κλειστά μάτια. / Ποιος είπε ‘Με κλειστά αυτιά;’ / Σα δε ντρέπεστε…

Κόψε Με στα Δυο

(Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz)

Κακό Σκυλί

Μισό λεπτό να κατέβω απ’ το γραφείο. / Ώπα, μισό, γιατί πέταξα το δεξί μου παπούτσι κι έσπασα μια λάμπα φθορίου. Κάτσε να τα μαζέψω. Πάμε. / Τι Πόντια εισαγωγάρα είναι αυτή; Τι ωραίο ξύπνημα μετά το ‘Κόψε Με στα Δυο’! / Power τσιφτετέλι, πίπιζα στο βάθος και αυτό που έβλεπες να έρχεται από τη μέρα που ψώνισες τον δίσκο από τα Virgin (τι; έκλεισαν τα Virgin;) / Όπως λέει ο λαός, κακό σκυλί ψόφο δεν έχει. / ‘Και όμως το αφεντικό δεν παρέμεινε πιστό’. Ανατροπή λέγεται αυτό.

Δεδομένο

Καλά, ήταν να μην πάρει φόρα. Δεν τον φτάνει ούτε ο Λανς Άρμστρονγκ στις δόξες του (με τα αναβολικά). / Δεν ξέρω αν η Μαρία Ηλιάκη χορεύει ακόμα τα τσιφτετέλια της στο ‘Δέστε Τους’. Μαρία, αν χορεύεις ακόμα, αυτό είναι το επόμενο μεγάλο. / Το ‘δεδομένο’ κάνει ρίμα με το ‘τρένο’ και το ‘περιμένω’ (αυτό κι αν έπρεπε να του δούμε να ‘ρχεται). Το τρένο εννοώ.

Δεύτερη Φορά

Μπαλάντα. / Λοιπόν, κοίτα τι κάνει ο άτιμος. Λέει μια λέξη όσο πιο κοφτά πάει και συνεχίζει την πρόταση μετά από τέσσερα χρόνια. Και δεν το κάνει μόνο με λέξεις. Στον ‘Οίκο Ανοχής’, έλεγα ‘Α’ και μετά από μια κανονική περίοδο ΝΒΑ, έλεγε το ‘παγορεύεται’. Εδώ φωνάζει ένα ‘Τέσσερα’ (τι τέσσερα; τι τι;) και αφού μετρήσει τις μέρες, συνεχίζει ‘χρόνια περάσανε ψυχή μου’. Του την πιστώνουμε την τεχνοτροπία και μπράβο του. / Νομίζω ότι στο ήτα του ψυχή, έβαλε ούμλαουτ. Το λέει κάπως ‘ψυχιουή’.

Γίνεται

Βαλκανική καραμούζα και μετά βίας οι άνθρωποί του κρατάνε τον Κοστουρίτσα ήρεμο. / Αν ο Μαραβέγιας έκανε ελαφρολαϊκό δίσκο, θα τον έχτιζε γύρω από αυτό. / Τσαχπίνης Παντελής στο ‘Γίνεται’ του ρεφρέν, να του το δώσουμε κι αυτό. Παιχνιδιάρης. / Δεν του πάει. / Κολλητικό το ρεφρέν όμως. Το λέει κι η φίλη μου η Μαργαρίτα.

Δε Σε Συγχωρώ (Στο ‘χα Πει)

Καταδικασμένος να ξαναζήσει την ιστορία του αν την ξεχάσει, ο Παντελίδης πήρε την κιθάρα του όπως την έπαιρνε μπροστά από την κάμερα πριν ανεβάσει τα τραγούδια στο Youtube και γράφει απευθυνόμενος σε κάποια που τον παράτησε. / ‘Στο ‘χα πει ότι θα έρθει η στιγμή που θα ψάχνεις να βρεις σαν τρελή Παντελή’, της λέει. / Πού μένει το κορίτσι, Παντελή; Πρέπει να σιγουρευτούμε ότι το άκουσε.

Όνειρο Ζω

Και μη με ξυπνάτε τώρα; Μιχάλη εσύ; / Όντως ο αθεόφοβος λέει και ‘μη με ξυπνάτε’, μετά το ‘όνειρο ζω’/ Δυο τινα. Ή δεν έχει ακούσει το γνωστό ‘ποπ διαμαντάκι’ του Χατζηγιάννη ή το έχει ακούσει και τον γράφει εκεί που φαντάζεσαι. / Όσο την κοπέλα του δεν τη λένε Ζέτα, θα κάνουμε ότι δεν ισχύει το δεύτερο.

Στο Φανάρι

….πρέπει να το έγραψε αυτό.

Συμπεράσματα μετά το τέλος του δίσκου

Δεν καταλάβαμε ποια χρώματα λείπουνε από το ουράνιο τόξο. Ο Παντελής δεν έχει στεργιώσει με μια καλή κοπέλα. Αν εξαιρέσεις την αναλαμπή στο ‘Τέτοια Αγάπη Δεν Αξίζω’, ο τραγουδιστής συνεχίζει να χρεώνει κάποια γκόμενα που λογικά του έχει κάνει πολύ κακό. (Σε πρώτη φάση αυτά, γιατί σε δεύτερη, βγάζει λεφτά γράφοντας άσματα πόνου χάρη σε αυτήν). Ή αυτό ή απλά μπαίνει τέλεια στην ψυχολογία του δαρμένου, πράγμα που σημαίνει ότι α) είναι καλός ηθοποιός και β) είναι ΑΕΚ.

ΑΕΚ είσαι ρε Παντελή.

‘Γίνεται’ να τα πούμε και στο @illanastasiadis