24Media Creative Team
PROFILE

Ήταν επιτέλους καιρός για την Candice Patton του ‘Flash’ να απασφαλίσει

Μετά από έξι χρόνια bullying και ρατσιστικών επιθέσεων, η πρωταγωνίστρια του 'Flash' δεν θα κάνει ησυχία για κανέναν.

Έξι χρόνια πριν, η Candice Patton σκεφτόταν να παρατήσει το Hollywood. Είχε περάσει σχεδόν μία δεκαετία από τη συμμετοχή της στη σαπουνόπερα ‘Ατίθασα Νιάτα’, όμως ήταν ακόμα στο παρά πέντε. Η casting director εκείνης της σειράς τής είχε ζητήσει να παραμείνει στο show, όμως η Candice ήθελε πρώτα να πάρει το πτυχίο της. Όταν τελικά μετακόμισε στο Λος Άντζελες, την πόλη όπου τα όνειρα των νεαρών ηθοποιών πάνε κυρίως για να πεθάνουν, θα έβλεπε τους περισσότερους από τους φίλους της να εγκαταλείπουν τους κοινούς τους στόχους στην υποκριτική και να επιλέγουν άλλη σταδιοδρομία.

Για την Patton το πρόγραμμα είχε μικρούς ρόλους στο ‘Castle’, το ‘One Tree Hill’, το ‘Grey’s Anatomy’, το ‘Entourage’, το μικρό αλλά θαυματουργό για όλο το καστ του ‘The Guest’, και την πρώτη σύστασή της με το sci-fi και τις υπερδυνάμεις στο ‘Heroes’. Και πολλές διαφημίσεις. «Είχα πει [στον εαυτό μου], Candice, αν μπορείς να κλείνεις μια διαφήμιση κάθε μήνα ή κάθε δύο μήνες… κάτι, και να διατηρήσεις τη ζωή που κάνεις τώρα», είχε θυμηθεί κάποτε στο Glamour, «τότε θα κάνεις αυτό αντί να κάνεις μια ζωή εδώ που ούτε θέλεις απαραίτητα, ούτε χρειάζεσαι».

Δεν είναι πως σνόμπαρε το σέρβις όπου είχαν καταφύγει οι περισσότεροι φίλοι της στο ΛΑ. Είχε μάλιστα πιάσει δουλειά στο Bubba Gump Shrimp, την αλυσίδα εστιατορίων για γαρίδες που έχει εμπνευστεί από το ‘Forrest Gump’, αλλά δεν κατάφερε να περάσει ούτε από την εκπαίδευση: «Ήταν μία από εκείνες τις στιγμές που κατάλαβα ότι έπρεπε να μου πετύχει η υποκριτική ως επάγγελμα γιατί δεν μπορούσα να αποστηθίζω συνταγές με γαρίδες για να ζήσω […] Βάζεις τον εαυτό σου σε θέση να κρίνεται διαρκώς από άλλους ανθρώπους [στον χώρο]. Όταν ζεις χρόνια με αυτό, αρχίζεις να πιστεύεις, ‘Φταίω εγώ; Μήπως δεν είμαι αρκετά αδύνατη; Μήπως δεν έχω ταλέντο; Αν δεν έχεις το ψυχικό σθένος να κρατήσεις τα μάτια σου στον στόχο, μπορείς πολύ εύκολα σιγά-σιγά να αφήσεις τα όνειρά σου εδώ. Πρέπει να έχεις πολλή αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση».

Την περίοδο που έκλεισε το ‘The Flash’, περνούσε οντισιόν για άπειρους ρόλους. Μία φίλη της την είχε πάει στο γραφείο του μάνατζερ της Halle Berry και της Taraji P. Henson και του είχε πει να υπογράψει μαζί της επιτόπου «γιατί θα γινόταν κάτι». Εκείνος το έκανε και βρίσκεται ακόμα στην ομάδα της. Για την Patton, η συνάντησή τους είχε σημασία και σε προσωπικό επίπεδο: «Θυμάμαι να βλέπω τη Halle Berry να κερδίζει το Όσκαρ και να σκέφτομαι, ‘Είναι μια δυνατότητα πια αυτή για μένα’». Είχε μόλις όμως χάσει έναν ακόμη ρόλο ανάμεσα σε άλλους, αυτόν της Michaela Pratt στο ‘How to Get Away With Murder’, και είχε αρχίσει να το παίρνει απόφαση. Στην δε πρώτη οντισιόν της για το ‘Flash’, δεν μπορούσε με τίποτα να θυμηθεί το όνομα του Channing Tatum που ήταν μέρος της ατάκας της, και έτσι είχε θεωρήσει τον ρόλο ξεγραμμένο. Κρίμα κιόλας, είχε σκεφτεί. Για κάποιο λόγο ο χαρακτήρας της Iris West τής είχε κάνει περισσότερο κλικ από άλλους που είχε δοκιμάσει.

Λίγους μήνες αργότερα, η παραγωγή που είχε δυσκολευτεί να βρει ως τότε την ιδανική της Iris, την εμβληματική σύντροφο του Barry Allen στα κόμικ, την κάλεσε για τεστ χημείας με τον Grant Gustin που θα έπαιζε τον υπερήρωα. Η Patton γνώριζε ότι οι δύο χαρακτήρες είχαν μεγαλώσει μαζί ως παιδιά και, σε μια ενστικτώδη κίνηση αυθορμητισμού, άρπαξε τον Gustin και άρχισε να τον γαργαλάει. Μετά από μήνες αναζήτησης όταν όλο το υπόλοιπο καστ είχε πια σεταριστεί, ο ρόλος ήταν δικός της.

Η μεταφορά του ‘Flash’ στο CW θα είχε πολλές αλλαγές. Ο Barry τους θα ήταν καστανός και όχι ξανθός. Δεν θα μαχόταν το έγκλημα μόνος του, αλλά με ολόκληρη εργαστηριακή ομάδα. Και οι δυνάμεις του ακόμα, δεν θα προέρχονταν από κάποια αντίδραση χημικών και αστραπής που θα τον έκαναν τον πιο γρήγορο άνθρωπο στη Γη, αλλά από μία μυστηριώδη έκρηξη σε ένα εργαστήριο της πόλης που θα δημιουργούσε και άλλους metahumans εκτός από τον ίδιο. Καμία από τις αλλαγές αυτές όμως δεν θα ξεσήκωνε τους πιουρίστες των κόμικ. Το πρόβλημα ήταν πως η Iris δεν ήταν πια λευκή κοκκινομάλλα, αλλά Αφροαμερικανίδα.

Οι επιθέσεις για το casting της Patton ήταν σφοδρές και ήταν άμεσες. «Οι φαν των κόμικ είναι πολύ ισχυρογνώμονες και πολύ μαχητικοί», είχε πει πέρσι στο POPSUGAR. «Ήταν πολύ τρομακτικό στην αρχή όταν ξεκίνησα στο show. Θυμάμαι ένας από τους executive producers μας τότε, μου είχε πει μόλις με ανακοίνωσαν, ‘μην πας online, απλά μην πας’». Επειδή εγώ όμως ζούσα online τότε και ανυπομονούσα για περισσότερα νέα σχετικά με το ‘Flash’, θα πω απλά ότι η συμπεριφορά μέρος της comic book κοινότητας ήταν αισχρή. Το tag της άγνωστης ακόμα Patton στο Tumblr είχε γεμίσει με μία επεξεργασμένη εικόνα της ηθοποιού με αλλαγμένα τα μαλλιά της σε κόκκινα, το δέρμα της σε λευκό και τα μάτια της σε πράσινα. Προσπάθησα να την ξεθάψω χάριν του άρθρου και δεν τα κατάφερα, αλλά ίσως είναι καλύτερα έτσι. Αν αυτό σημαίνει πως μια ρατσιστική απεικόνισή της έχει θαφτεί και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ξανά εναντίον της, υπέροχα.

Οι δημόσιοι χώροι συζήτησης σχετικά με το casting είχαν γεμίσει με αντιρρήσεις εναντίον της προσέγγισης του show, γιατί είχε θεωρηθεί ως ασέβεια εναντίον της παράδοσης των κόμικ. Η άτιμη πολιτική ορθότητα θα κατέστρεφε τα παιδικά μας χρόνια.

Σε αυτή τη δράση ευτυχώς υπήρξε και αντίδραση. Οι θεατές που ήθελαν να υπερασπιστούν την Patton και την επιλογή του δικτύου συγκεντρώθηκαν γρήγορα γύρω από το όνομά της και έξι χρόνια ακόμα μετά το κάνουν με την ίδια ενέργεια. Η σταρ δεν είχε απλώς έναν ρόλο. Είχε τον ρόλο της γυναίκας πρωταγωνίστριας μιας σειράς που θα γινόταν η μεγαλύτερη στο CW μέχρι και σήμερα – μιας σειράς απευθυνόμενης και σε μικρότερες ηλικίες – και αυτό πρακτικά σήμαινε αξία ανυπολόγιστη σε θέματα εκπροσώπησης.

«Νωρίς στο show, είχα λάβει ένα tweet από μία μητέρα που μου έλεγε ότι εκείνη και η νεαρή της κόρη έβλεπαν τη σειρά και η κόρη της με είδε και είπε, ‘Μαμά, η Iris μου μοιάζει! Είναι όμορφη. Αυτό σημαίνει ότι είμαι και εγώ όμορφη;’. Δεν θα το ξεχάσω ποτέ», είπε σε πρόσφατη συνέντευξή της στο Schön. «Η επίδραση από κάτι τέτοιο είναι σπουδαία. Είμαι περήφανη που συμμετέχω σε κάτι όπου τα νεαρά μαύρα κορίτσια μπορούν να δουν τον εαυτό τους ως ενζενί, όμορφες και επιθυμητές».

Η Iris και η Patton βέβαια, δεν ήταν οι πρώτες και δεν θα ήταν οι τελευταίες που δέχτηκαν τέτοιες επιθέσεις. Δύο ακόμα πιο πρόσφατα παραδείγματα ήταν η Zendaya στον ρόλο της Mary Jane Watson όταν ανακοινώθηκε για το ‘Spider-Man: Homecoming’ και η Halle Bailey που επιλέχθηκε για τον ρόλο της Ariel στην επερχόμενη live-action μεταφορά της Disney. Οι δύο Αφροαμερικανίδες καλλιτέχνιδες διασύρθηκαν από χρήστες των social media στο όνομα της παράδοσης, με φαν αλλά και σελέμπριτι να εκτελούν ξανά χρέη εξολοθρευτή όπου μπορούσαν να πνίξουν ρατσιστικά σχόλια. Και για την ίδια την Patton πάντως, παρότι είναι εύκολα μία από τις δημοφιλέστερες σταρ του Arrowverse, οι επιθέσεις δεν έμειναν στο παρελθόν.

«Στην αρχή με τις αντιδράσεις για το casting μου, ακόμη και σήμερα δηλαδή, έχω προσπαθήσει να φορέσω τον μανδύα της χοντρόπετσης γιατί ξέρω πόσο σημαντικό είναι για πόσο κόσμο να βλέπει μία γυναίκα του χρώματός μου σε πρωταγωνιστικό ρόλο», μπορείς να τη δεις να λέει στο παρακάτω βίντεο. «Υπήρχαν περίοδοι ειδικά στην αρχή που σκεφτόμουν ότι δεν ξέρω αν μπορώ να συνεχίσω, σκεφτόμουν να παραιτηθώ, ήταν πολύ δύσκολα. Για μένα χρειάστηκε να σκεφτώ ότι αυτή η εμπειρία [της εκπροσώπησης] ήταν μεγαλύτερη από εμένα. Δεν ήταν μόνο για το κατά πόσο αισθανόμουν εγώ άνετα ή όχι, αλλά για το πόσο εμβληματικό ήταν το συγκεκριμένο casting και ότι θα έδινε ίσως τη δυνατότητα να ανοιχτούν πόρτες για γυναίκες πρωταγωνίστριες που δεν θα ήταν ξανθές με μπλε μάτια. Με έχει αλλάξει για πάντα. Με σκλήρυνε και με έκανε να εκφράζω τη γνώμη μου περισσότερο για τις μη λευκές γυναίκες στη βιομηχανία, ειδικά σε συγκεκριμένα genres. Με έκανε καλύτερο άνθρωπο».

Μία από τις Αφροαμερικανίδες ηθοποιούς που έχουν ευχαριστήσει εκ των υστέρων την ηθοποιό είναι η Ashleigh Murray του ‘Riverdale’. Η Murray είχε αντιμετωπίσει και αυτή παρόμοια φυλετική παρενόχληση όταν ανέλαβε τον ρόλο της λευκής στα κόμικ του ‘Archie’, Josie, αναγνωρίζει όμως πως η δική της μετάβαση πρέπει να έγινε ευκολότερη χάρη στην Patton. «Όσο περισσότερο μας δίνουν ρόλους και όσο περισσότερο δεχόμαστε δυστυχώς πλήγματα», έχει αναφέρει σε κοινό πάνελ με τη Murray η σταρ, «τόσο πιο εύκολο θα είναι για τις γυναίκες σαν εμάς που θα ακολουθήσουν. Θα γίνει το νορμάλ κάποια στιγμή ελπίζω, μακάρι το συντομότερο. Αν πρέπει να αντιμετωπίζω αυτά τα σκατά online ώστε ένα κορίτσι που μου μοιάζει να είναι σε ένα show 10 χρόνια αργότερα χωρίς τίποτα από όλα αυτά, τότε αξίζει οπωσδήποτε τον κόπο».

Γεννημένη στο Μισσισσίπι, μεγαλωμένη στο Τέξας και σκληραγωγημένη στον ανταγωνιστικό κόσμο του cheerleading σε επίπεδο πρωταθλητισμού, η Patton μπορεί να είναι καθ’ ομολογίαν ευαίσθητη αλλά ξέρει πώς να μαζεύει τα κομμάτια της. Ο πατέρας της, πρώην πράκτορας του FBI, της έλεγε πάντα πως «το ότι σε πυροβόλησαν δεν σημαίνει ότι θα πεθάνεις» και έτσι έμαθε πώς να σηκώνεται όταν πέφτει. Και πάλι όμως, ίσως η εμπειρία της θα είχε βελτιωθεί αν οι άνθρωποι του ‘Flash’ ήταν πιο εξωστρεφείς στην υποστήριξή τους.

Μόλις πέρσι ο Gustin απάντησε σε φαν του ‘Flash’ που του είπε στο Twitter ότι δεν έχει υπερασπιστεί ποτέ την Patton ενάντια στους ρατσιστές, ότι οι συμπρωταγωνιστές του ξέρουν ότι είναι με το μέρος του αλλά ότι δεν θέλησε ποτέ να δώσει σημασία στους bullies και στα trolls γι’ αυτό και απλά τους έκανε block. Αφού οι φαν τού εξήγησαν πως η σιωπή αφήνει περιθώρια, ο Gustin αναθεώρησε, υποσχέθηκε να καταγγέλλει τα ρατσιστικά σχόλια αντί να τα μπλοκάρει και ανέβασε ένα βίντεο όπου έλεγε κατηγορηματικά πως «η δική μας Iris είναι Αφροαμερικανίδα. Είναι μαύρη, είναι πανέμορφη και είναι η δική μας Iris και πάντα θα είναι».

Και το ίδιο το ‘Flash’ έπρεπε να τα πάει καλύτερα με τον χειρισμό της Iris. Με σταθερά βήματα, ο χαρακτήρας της απέκτησε όλο και μεγαλύτερες ευθύνες στο show, σε αντίθεση με τις πρώτες σεζόν όπου οι προσωπικές της ασχολίες περιορίζονταν εκτός οθόνης ή εκτός των STAR Labs. Κυρίως, η σειρά σταμάτησε να έχει αχρωματοψία. Το γεγονός ότι η Iris και η οικογένειά της ήταν μαύροι χωρίς αυτό να έχει κάποια επίδραση στην αφήγηση που τους αφορούσε, είχε και αυτό τα καλά του. Δεν υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος να είσαι μαύρος, συγκεκριμένος τρόπος να είσαι οτιδήποτε, και το ‘Flash’ δεν την είχε βάλει στα αγαπημένα κουτάκια του Hollywood για τη φυλή της. Για τους φαν όμως που είχαν συνδεθεί με την Iris και λόγω της θέσης της στη σειρά ως Αφροαμερικανίδα πρωταγωνίστρια, αυτή η αντιμετώπιση ήταν κάτι παραπάνω από παράλειψη.

Όταν ο Eric Wallace, ο executive producer πίσω από το επεισόδιο ‘Run, Iris, Run’ όπου είδαμε την Iris να γίνεται κι αυτή υπερήρωας για πρώτη φορά, ανέλαβε τα ηνία της σειράς ως showrunner, η μαύρη οικογένεια του ‘Flash’ άρχισε να συμπληρώνει κάποια κενά. Στην 6η σεζόν είδαμε επιτέλους την Patton να έχει τις φυσικές της μπούκλες ως Iris, μετά από αίτημα της ίδιας της ηθοποιού. Στην πρεμιέρα της συγκεκριμένης σεζόν μάλιστα, το επεισόδιο είχε ήδη ανοίξει με ένα cookout, το γεύμα μπάρμπεκιου-παράδοση της αφροαμερικανής κοινότητας. Αντί για τα noodles (!) που υποτίθεται ότι ήταν η σπεσιαλιτέ της γιαγιάς της Iris όπως είχε αναφερθεί σε περασμένους κύκλους, είδαμε να σερβίρονται κλασικά πιάτα των cookouts όπως κρεμώδες καλαμπόκι, λαχανίδες και γλυκοπατάτες.

H Patton είχε πολύ καλές σχέσεις με προηγούμενους showrunners, όμως το γεγονός ότι ο ίδιος ο Wallace είναι Αφροαμερικανός τη βοηθά να επικοινωνεί καλύτερα τις επιθυμίες και το όραμά της για αυτές τις πλευρές του χαρακτήρα της. «Λέω συχνά ότι δεν είναι αρκετό να κάνεις την πρωταγωνίστριά σου μαύρη», έχει εξηγήσει ξανά και ξανά. «Μετά πρέπει να γράψεις για τον χαρακτήρα αυτόν. Πρέπει να υπάρχουν makeup artists και κομμωτές που ξέρουν τι να κάνουν με το μαύρο μαλλί και με το makeup. Πρέπει να έχεις παραγωγούς που αντιλαμβάνονται τη μαύρη εμπειρία στο Hollywood. Πρέπει να έχεις diversity σε όλα τα τμήματα ώστε αυτοί οι ηθοποιοί και αυτές οι ιστορίες να προστατεύονται».

Όταν ξεσηκώθηκαν διαμαρτυρίες για τον θάνατο του George Floyd εντός και εκτός Αμερικής και ο ρατσισμός εναντίον της μαύρης μειονότητας άνοιξε ξανά και πέρα από την αστυνομική βία, η Patton απάντησε στο tweet της Samantha Ware σχετικά με τις επιθέσεις που είχε δεχτεί στο σετ του ‘Glee’ από τη Lea Michele με το παρακάτω:

«Η παρούσα κατάσταση επαναφέρει τόσες τραυματικές εμπειρίες για εμάς».

Σε ένα άλλο ποστ, αναρωτιέται αν οι άνθρωποι και οι εταιρείες που αυτές τις μέρες κάνουν repost μια αρκετά εύκολη ιντερνετική στήριξη, προστατεύουν τις μαύρες συνεργάτιδές τους στον χώρο εργασίας τους. Αν θα κρατήσουν την υπόσχεσή τους και εκτός του ίντερνετ. Αν θα σηκώσουν τη φωνή τους όταν δεν θα υπάρχει η τωρινή φούσκα ασφαλείας στη δημόσια συζήτηση που διαμόρφωσε η δολοφονία του Floyd.

Όλα της τα social media έχουν στο μεγαλύτερο μέρος τους αφιερωθεί πια στον ακτιβισμό και στην ενίσχυση των μαύρων φωνών.

Ο συνάδελφός της, Hartley Sawyer, που υποδύεται τον Elongated Man, μόλις απολύθηκε από το ‘Flash’ μετά την αποκάλυψη παλαιότερων ρατσιστικών και μισογύνικων tweets του. Την ίδια στιγμή, μία χρήστρια του Twitter που θέλησε έγραψε υπέρ του Black Lives Matter ήρθε αντιμέτωπη με παλαιότερο tweet της όπου αποκαλούσε την Patton γορίλα, ενώ μία άλλη χρήστρια τής ζήτησε συγνώμη για το εχθρικό περιβάλλον που είχε βοηθήσει να διαμορφωθεί στο παρελθόν εναντίον των μαύρων ηθοποιών στο σύμπαν του ‘Flash’. Τώρα που μιλάμε δηλαδή η αλλαγή μοιάζει χειροπιαστή, όμως πόσες φορές έμοιαζε τέτοια για να κινηθεί τελικά μόλις ελάχιστα η βελόνα;

H Candice Patton ξέρει ότι η ψυχαγωγία θα πρέπει να είναι ένα από τα πρώτα βήματα: «Η ψυχαγωγία είναι τόσο ισχυρή. Εκεί παίρνουμε τις πρώτες μας ιδέες για όσα είναι πιθανά. Επειδή είναι όλα βασισμένα στη φαντασία μας, οπότε πιστεύω πως όταν ο κόσμος το βλέπει – ένα μαύρο άτομο ή μία γυναίκα να είναι Πρόεδρος της Αμερικής στην τηλεόραση – τότε γίνεται τελικά αληθινό στην πραγματική ζωή γιατί πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβεί».

* Δέκα χρόνια μετά το τέλος του ‘Lost’ και μια καραντίνα αργότερα, η ομάδα του POP για τις Δύσκολες Ώρες επιστρέφει στο Νησί. Μετά από ένα χρονικό άλμα 3 μηνών, ολοκληρώνουμε την περιήγηση στον κόσμο της θρυλικής σειράς, αναλύοντας τα κυριότερα σημεία της 6ης σεζόν και το πολυσυζητημένο φινάλε.