Gian Mattia D'Alberto/LaPresse
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΙΝΕΜΑ

Πώς η Cate Blanchett θέλει να φέρει το Όσκαρ στην Ελλάδα

Η θρυλική ηθοποιός ανέλαβε χρέη executive producer στην εξαιρετική Ελληνική ταινία ‘Μήλα’ με τον Άρη Σερβετάλη. Ο σκηνοθέτης Χρήστος Νίκου μας εξηγεί αποκλειστικά πώς προέκυψε και τι σημαίνει η εμπλοκή της Blanchett στην ταινία του.

«Μετά την πρεμιέρα όταν βγήκαμε έξω, καταλάβαμε. Λαμβάναμε το ένα μήνυμα μετά το άλλο. Η ταινία είχε αρχίσει να λειτουργεί», θυμάται ο Χρήστος Νίκου. «Και μες στην αίθουσα πολύ ζεστή ανταπόκριση. Γελούσαν, καταλάβαιναν το χιούμορ της ταινίας, στο τέλος συγκινήθηκαν. Δεν το είχα ξαναζήσει και δεν ήξερα ακριβώς πώς είναι», λέει με χαρά μιλώντας για την παγκόσμια πρεμιέρα των ‘Μήλων’ στη Βενετία.

Ένα άτομο όμως που δεν βρισκόταν σε εκείνη την προβολή, αναμενόταν να παίξει σύντομα τεράστιο ρόλο στην πολλά υποσχόμενη καριέρα του Ελληνικού φιλμ: Η Κέιτ Μπλάνσετ.

Τα ‘Μήλα’ θα προβληθούν στο Διαγωνιστικό του 61ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (5-15 Νοεμβρίου) και ύστερα θα κυκλοφορήσουν στις αίθουσες σε διανομή Feelgood Entertainment.

Η μεγάλη ηθοποιός βρισκόταν στην Βενετία ως Πρόεδρος της επιτροπής του Επίσημου Διαγωνιστικού και τα ‘Μήλα’ ήταν εκεί ανοίγοντας το παράλληλο τμήμα των Οριζόντων. Οι διαδρομές τους σύντομα θα ενώνονταν, αλλά για την ώρα η πρώτη νίκη για την ταινία του Χρήστου Νίκου ήταν η άμεση αντίδραση της βιομηχανίας. Διθύραμβοι σε Variety, Hollywood Reporter και ScreenDaily (τα τρία μεγαλύτερα και επιδραστικότερα trades στο φεστιβαλικό κύκλωμα) και ένα στιβαρό 83% στο metacritic υπογράμμιζαν την άμεση επιτυχία του φιλμ, στο οποίο ο Άρης Σερβετάλης παίζει έναν άντρα που χάνει τη μνήμη του εν μέσω μιας αμνησιακής επιδημίας σε μια αχρονική Αθήνα.

Όμως πάμε λίγο πίσω. Όχι στο 2014 όταν η ταινία άρχισε να γράφεται και να προσπαθεί για χρόνια να συγκεντρώσει το απαιτούμενο μπάτζετ, αλλά λίγο πιο πρόσφατα, την περασμένη σεζόν, όταν τα ‘Μήλα’ αρχικά επρόκειτο να αποτελέσουν επιλογή του Φεστιβάλ Καννών.

«Από τις Κάννες μας είχαν πει πώς θέλανε την ταινία για την Επίσημη Επιλογή, φαντάζομαι στο Ένα Κάποιο Βλέμμα, χωρίς να μας έχουν πει βέβαια. Αλλά λόγω της ακύρωσης του Φεστιβάλ μας πρότειναν το label», αποκαλύπτει ο σκηνοθέτης.

Όπως είχαμε εξηγήσει και το καλοκαίρι, μετά την ακύρωσή τους οι Κάννες φέτος ανακοίνωσαν μια επιλογή τίτλων που θα είχαν διαλέξει για το πρόγραμμά τους, με μια στάμπα Cannes 2020 που θα συνόδευε τις διαλεγμένες ταινίες στην μετέπειτα πορεία τους. Το θέμα είναι πως κάποια Φεστιβάλ, όπως η Βενετία, δεν θα δέχονταν να κάνουν physical πρεμιέρα μια ταινία αν την είχαν πρώτα επιλέξει οι ακυρωμένες Κάννες.

«Ήμασταν στις πρώτες 4 ταινίες που η Βενετία προσπάθησε να κλέψει από Κάννες», μας λέει ο σκηνοθέτης. «Κι επειδή ήταν physical η Βενετία αποφασίσαμε να πάμε εκεί. Το label δεν ξέραμε πώς θα λειτουργούσε και τι ακριβώς θα σήμαινε. Θέλαμε να κάνουμε μια κανονική πρεμιέρα. Επειδή είναι και η πρώτη ταινία μας κιόλας, θεωρήσαμε πως θα ήταν το πιο σωστό».

Έτσι τα ‘Μήλα’ ταξίδεψαν στην Βενετία, ανοίγοντας το παράλληλο τμήμα των Οριζόντων. Αρχικά είχε συζητηθεί ακόμα και το Διαγωνιστικό αλλά τελικά το Φεστιβάλ δεν έβαλε κανέναν πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη εκεί. «Γι’αυτό μας έδωσαν την θέση της έναρξης των Οριζόντων», εξηγεί ο Νίκου.

Για να μονολογήσει, «έχει πλάκα γιατί αν ήμασταν στο Διαγωνιστικό, με την Μπλάνσετ στην επιτροπή που της άρεσε η ταινία τόσο πολύ…», χαμογελά. «Δεν έχει σημασία έτσι κι αλλιώς, ό,τι έγινε ήταν πάρα πολύ θετικό», λέει με χαρά.

Μπλάνσετ λοιπόν.

«Παίχτηκε η ταινία πρώτη μέρα στη Βενετία και επειδή η Μπλάνσετ δεν μπορούσε να έρθει στην προβολή ζήτησε λινκ, είδε την ταινία και μου ζήτησε να βρεθούμε. Κάναμε ένα ραντεβού 90 λεπτά, πήραμε μαζί πρωινό μια μέρα, και συζητήσαμε γενικά για κινηματογράφο». Σύμφωνα με τον Νίκου, αλλά εδώ που τα λέμε σύμφωνα και με όλες τις ενδείξεις, η Μπλάνσετ είναι μια ηθοποιός που λατρεύει να βλέπει πάρα πολύ σινεμά, κάθε είδους και προέλευσης. «Εκτός από όλα αυτά που έχει κάνει, ήταν και 2 φορές Πρόεδρος, σε Κάννες και σε Βενετία, δεν ήταν τυχαία. Βλέπει τόσο πολύ σινεμά και καταλαβαίνει σινεμά».

Joel C Ryan/Invision/AP

Τι ήταν αυτό που άρεσε όμως τόσο πολύ στην Μπλάνσετ όταν είδε και αγάπησε τα ‘Μήλα’; «Είπε ότι δεν έχει ξαναδεί ταινία τέτοιου είδους να είναι τόσο ανθρώπινη. Μου λέει ότι λείπει στο σινεμά αυτό το πράγμα, κάπως. High concept με καρδιά», μου λέει ο σκηνοθέτης. Συμπληρώνοντας πως «αυτός ήταν ο στόχος μας εξαρχής, γιατί πιστεύω ότι οι ταινίες πρέπει να δημιουργούν συναισθήματα αλλιώς δεν έχει νόημα. Γιατί είναι κακό να γράψουμε μια ιστορία; Εμείς στα ‘Μήλα’ προσπαθήσαμε να έχουμε μια ιστορία, συνέχεια κάτι να γίνεται». Συνεχίζει λέγοντας πως «αυτός είναι ο λόγος που κάνεις σινεμά, να μιλήσεις στο κοινό. Αν κάνεις κάτι που είναι μόνο αυτοαναφορικό και δεν αφορά κανέναν άλλον, δεν έχει νόημα».

Σε κάθε περίπτωση, η ταινία που έκανε αφορούσε σίγουρα την Μπλάνσετ. Η πολυβραβευμένη ηθοποιός πίστεψε εξαρχής στο φιλμ και μαζί με τον Νίκου αποφάσισαν φεύγοντας από τη Βενετία να κρατήσουν επαφή. «Μετά από διάφορες συζητήσεις μου είπε πως θέλει να βοηθήσει την ταινία και να την σπρώξει Αμερική. Την ρώτησα πως θα μπορούσε να γίνει αυτό, της πρότεινα να μπει παραγωγός και μου είπε τιμή μου, κι έτσι το κάναμε».

Τι σημαίνει τώρα αυτό πρακτικά; Έχει μπει ως executive producer με την εταιρεία της στην ταινία εν όψει της επικείμενης διανομής στις ΗΠΑ. Θα παρουσιάσει όλα τα screenings στην Αμερική, στους ψηφοφόρους, και θα κάνει Q&A μαζί με τον Έλληνα σκηνοθέτη. Αν η ταινία αποτελέσει την πρόταση της Ελλάδας, θα αναλάβει το πρόμο και θα συστήσει την ταινία σε πολύ κόσμο, στην Ακαδημία, στις Χρυσές Σφαίρες- με τη συνδρομή άλλων πρωτοκλασάτων συνεργατών της.

«Σε πωλήσεις έχουμε ήδη πάει πολύ καλά, έχουμε βρει διανομή ήδη σε πάνω από 35 χώρες», λέει, ενώ στην Αμερική τη διανομή έχει αναλάβει εταιρεία που ειδικεύεται σε διεθνείς τίτλους ανάμεσα στους οποίους και φιλμ βραβευμένο με Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, ενώ έχει στενή συνεργασία και με την Curzon στην Αγγλία- κάτι που μπορεί να παίξει ρόλο σε πιθανή καμπάνια στα BAFTA.

Η πρώτη επαφή πολλών ανθρώπων του χώρου στην Αμερική με την ταινία έγινε μέσω ενός άλλους Φεστιβάλ, του Telluride, που εδώ και πολλά χρόνια δείχνει με μεγάλη ακρίβεια προς τα Όσκαρ. Το Telluride επέλεξε τα ‘Μήλα’ παρά το γεγονός πως (όπως κι οι Κάννες) ακυρώθηκε. «Πέσανε ονόματα κατευθείαν πάνω στην ταινία», μας λέει ο σκηνοθέτης, που είδε έκπληκτος την ταχύτητα με την οποία λειτούργησε το φιλμικό industry στις ΗΠΑ.

Αυτή τη στιγμή, όσο κι αν είναι ακόμα νωρίς, τα ‘Μήλα’ αναφέρονται σε άρθρα όπως στου indiewire ως πιθανή οσκαρική επιλογή, και με το όνομα της Μπλάνσετ από πίσω αυτό δεν είναι καθόλου απίθανο, μια εμπλοκή που αυτομάτως θα φέρει μάτια ψηφοφόρων στο φιλμ. Ωστόσο για να συμβεί αυτό θα πρέπει η ταινία πρώτα να επιλεγεί από την Ελλάδα ως επίσημη πρόταση της χώρας για τα Όσκαρ.

«Εγώ κρατάω πάρα πολύ μικρό καλάθι, μπορεί να μην ξανακάνω ποτέ ταινία», λέει ο Νίκου, που μοιάζει να μην πολυπιστεύει όλα αυτά που έχουν προκύψει. Το σημαντικό για τον ίδιο είναι πως στο ντεμπούτο του κατάφερε να κάνει την ταινία που ήθελε. «Αυτό το είδος σινεμά μου άρεσε πάντα, η δημιουργία ενός κόσμου. Να πειράζουμε έναν κόσμο. Ελπίζω να συνεχίσουμε έτσι», εύχεται. «Κι αν κάνω δεύτερη ταινία εκεί, όπως στοχεύω, να γίνει καλά».

*Τα ‘Μήλα’ θα προβληθούν στο Διαγωνιστικό του 61ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (5-15 Νοεμβρίου) και ύστερα θα κυκλοφορήσουν στις αίθουσες σε διανομή Feelgood Entertainment.