OSCARS

Θα πάρει μεταθανάτιο Όσκαρ ο Chadwick Boseman;

Μια από τις κεντρικές αφηγήσεις της πιο περίεργης οσκαρικής κούρσας της ζωής μας, ξεκινά με τις υποψηφιότητες των πρώτων βραβείων της σεζόν.

Αν τα Όσκαρ του Bong Joon-ho για το ‘Parasite’ μοιάζουν ήδη περίπου 17 χρόνια στο παρελθόν, φανταστείτε μέχρι να γίνουν όντως τα επόμενα (αυτή τη στιγμή προγραμματισμένα για τον Απρίλιο) πόσο μακρινό θα μοιάζει το διάστημα.

Σε αυτούς τους 14 μήνες απόστασης θα έρθει να συμπυκνωθεί η πιο περίεργη κινηματογραφική σεζόν της ζωής μας, πρακτικά δίχως μεγάλες κυκλοφορίες και με τα μεγαλύτερα πρεστίζ πρότζεκτ των στούντιο να παίρνουν αναβολή για του χρόνου- ό,τι κι αν σημαίνει πρακτικά αυτό.

Τι μας μένει στο ενδιάμεσο; Πολλές αληθινά ανεξάρτητες ταινίες, και ένα φορτηγό παραγωγές του Netflix. Τα φετινά Όσκαρ πραγματικά θα είναι τρομερά παράξενα- αν όντως συμβούν σύμφωνα με το πρόγραμμα.

Τη μακρά διαδρομή εκκίνησαν τα βραβεία Gotham, τα λιγότερο γνωστά ετήσια βραβεία ανεξάρτητου σινεμά, που καθώς έρχονται τόσο πριν τα Όσκαρ δίνουν την αναγκαία πλατφόρμα σε ταινίες που αλλιώς ίσως να μην είχαν και πολλές τύχες.

Τα φετινά Gotham έκαναν κάτι ήδη δίχως προηγούμενο, προτείνοντας για Καλύτερη Ταινία αποκλειστικά δουλειές γυναικών σκηνοθετών, με το ‘Nomadland’ της Chloe Zhao να φαίνεται γενικότερα δυνατό οσκαρικό φαβορί, ενώ σε παρακάτω ερμηνευτικές κυρίως κατηγορίες συναντάμε τους πρωταγωνιστές φιλμ σαν το ‘I’m Thinking of Ending Things’ ή το ‘The Nest’, για το οποίο σας γράφαμε πρόσφατα, καθώς και μια τρομερή κατηγορία ντοκιμαντέρ με υποψήφια πολλά φιλμ για τα οποία σας έχουμε γράψει κατά καιρούς: ‘76 Days’, ‘City Hall’ και ‘Time’.

Κοιτάμε όμως με μεγάλο ενδιαφέρον την κατηγορία του Ανδρικού Ρόλου, όπου ανάμεσα σε ένα ρόστερ από γνώριμα πρόσωπα, από τον Riz Ahmed του ‘Sound of Metal’ μέχρι τον Jude Law του ‘The Nest’ και τον Jesse Plemmons του ‘I’m Thinking of Ending Things’, ξεχωρίζει και η μία υποψηφιότητα που, όπως όλα δείχνουν, είναι κι αυτή που -ανάμεσα σε αυτό το γκρουπ- αναμένεται να συνεχίσει μια κούρσα προς τα Όσκαρ.

Υποψήφιος για το βραβείο είναι ο Chadwick Boseman, στον τελευταίο ρόλο της καριέρας του, για το βιογραφικό δράμα του Netflix ‘Ma Rainey’s Black Bottom’. O Boseman στην ταινία παίζει τον τραμπεστίστα της “Μητέρας των Μπλουζ” Ma Rainey (την οποία παίζει η Viola Davis) και από τις συνόψεις φαίνεται πως αποτελεί το κέντρο του φιλμ, το οποίο βασίζεται σε έργο του μεγάλου playwright August Wilson (‘Fences’) και εστιάζει σε ένα επεισοδιακό μουσικό session με τη μπάντα.

Ήδη από τη στιγμή που ο Boseman πέθανε έξαφνα και σοκαριστικά, ήταν εμφανές πως το σημάδι που είχε αφήσει στην συλλογική συνείδηση του Αμερικάνικου κοινού θα τον έκαναν άμεσα κάτι σαν έμβλημα- και πολύ φυσιολογικά κιόλας. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πάντα μια σκέψη όσων μένουν πίσω, να τιμούν τους μεγάλους που έχουν φύγει, κάτι που εξάλλου έχουμε να δει συμβαίνει στο παρελθόν και στα Όσκαρ. Από τον Peter Finch του ‘Network’ μέχρι τον Heath Ledger του ‘Dark Knight’, αλλά και όχι μόνο στα πρόσωπα μπροστά στην οθόνη: o Howard Ashman έλαβε Όσκαρ για το ‘Beauty & the Beast’ το οποίο δεν πρόλαβε να δει ολοκληρωμένο.

Το ένστικτο είναι κατανοητό, ειδικά όταν ένας καλλιτέχνης μοιάζει ριγμένος στην τέχνη του μέχρι την τελευταία στιγμή, και για τον Boseman το φοβερό είναι πως υπήρχε ακόμα και εναλλακτική για το ποιος θα ήταν ο εκλεκτός αυτός ρόλος. Το ‘Da 5 Bloods’ του Spike Lee, στο οποίο ο Boseman παίζει κάτι σαν έναν ήρωα-πνεύμα από το στοιχειωτικό παρελθόν των ηρώων της ταινίας, είχε κυκλοφορήσει σχετικά πρόσφατα αποσπώντας θετικές κριτικές.

Όμως καθώς το πεδίο του Β’ Ανδρικού γεμίζει, διαφαίνεται πως ο Boseman ίσως τελικά τιμηθεί στην μεγάλη κατηγορία, με το ‘Ma Rainey’s’ να έρχεται σε σαφώς πιο κατάλληλη -οσκαρικά μιλώντας- περίοδο, κυκλοφορώντας στα τέλη Δεκέμβρη, και ξεχωρίζοντας και σε κάποιες πρώτες ενδεικτικές λίστες, όπως αυτή των Gotham. Τα οποία, σαφέστατα, δεν αποτελούν κανενός είδους οσκαρικό προπομπό, όμως αναγνωρίζοντας την ερμηνεία του Boseman σε μια από τις λίγες ταινίες αυτών των υποψηφιοτήτων με αληθινές οσκαρικές βλέψεις, δίνουν σίγουρα έναν πρώτο τόνο.

Για την ακρίβεια, οι προβλέψεις των ειδικών αυτή τη στιγμή μοιάζουν να έχουν κάπως κατασταλλαγμένη 5άδα υποψηφίων για το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου, με αστερίσκο πάντα βέβαια το ότι απέχουμε μισό χρόνο(!) από την τελετή. Πρόκειται για:

  • τον Gary Oldman του ‘Mank’ (βραβευμένος θρύλος παίζει αληθινό πρόσωπο του Χόλιγουντ, στανταράκι)
  • τον Anthony Hopkins του ‘Father’ (ακόμα μεγαλύτερος θρύλος υποδύεται άντρα που χάνει τη μνήμη του, σαν πέναλτι δηλαδή αυτό για τα Όσκαρ)
  • τον Delroy Lindo του ‘Da 5 Bloods’ (αναγνωρισμένος καρατερίστας σε αβανταδόρικο ρόλο σε μια από τις ταινίες της χρονιάς, ΚΑΙ συμπρωταγωνιστής του Boseman)
  • τον Kingsley Ben-Adir του ‘One Night in Miami’ (ο απαραίτητος ανερχόμενος ηθοποιός σε θεατρικότατο ρόλο στην ταινία της Regina King, υποδύεται τον Malcolm X)
  • και τον Chadwick Boseman.

Υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις πολύ πιθανών spoilers: Οι προαναφερθέντες Riz Ahmed και Jesse Plemmons ίσως. Πιο ρεαλιστικά, ο Steven Yeun (με σπουδαία ερμηνεία στο ‘Burning’) για το ‘Minari’. Ο Tom Hanks για το ‘News of the World’. Ή, γιατί όχι, ειδικά αν πάρει τεράστια φόρα η ταινία, ο Sacha Baron Cohen για το ‘Trial of the Chicago 7’.

Αλλά αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις που υπάρχουν αυτή τη στιγμή και πάμε με την παραπάνω πεντάδα, δεν είναι δύσκολο να δει κανείς πώς θα εξελιχθεί η αφήγηση. Oldman και Hopkins έχουν ήδη Όσκαρ (κι ο ένας πολύ πρόσφατο κιόλας). Ο Ben-Adir παραείναι αδοκίμαστο πρόσωπο για αυτό τον ανταγωνισμό. Και ο Lindo… χμ.

Βασικά σκεφτείτε αυτό το σενάριο: Το φετινό Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου να παιχτεί ανάμεσα στην μεταθανάτια βράβευση του Chadwick Boseman, και στον άξιο συμπρωταγωνιστή του στο ‘Da 5 Bloods’, Delroy Lindo.

Θα είναι σίγουρα μια κάποια εξέλιξη. Προς το παρόν, περιμένουμε όντως να δούμε το ‘Ma Rainey’s Black Bottom’, στις οθόνες στις 18 Δεκεμβρίου στο Netflix.