ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Δεν είναι “Luck”, είναι ΗΒΟ

H νέα σειρά που κάνει τους κριτικούς να παραμιλούν είναι το "Luck". Πώς έφτασε όμως ένα κανάλι να είναι ισοδύναμο της ποιότητας;

Είδηση: Το ΗΒΟ έχει κάνει και λάθη. Ήταν εκείνο το βαρετό ψυχοσεξουαλικό δράμα (ναι, ξέρω πώς ακούγεται, όμως ήταν όντως βαρετό), “Tell Me You Love Me”. Και μετά ήταν εκείνο το άλλο, το… λοιπόν, ναι, δεν έχει σημασία. Αν πρέπει να κάτσεις να ξύνεις το κεφάλι σου για να βρεις τη μία αστοχία του ΗΒΟ ανά προεδρική θητεία, τότε μπορείς κάλλιστα να βγεις και να το πεις.

Οι άνθρωποι είναι αλάνθαστοι.

Να σου θυμήσουμε ένα ρόστερ επιτυχιών, παλιών και σύγχρονων; “Sopranos”. “Game of Thrones”. “Deadwood”. “The Wire”. “Sex & the City”. “Entourage”. “Rome”. “True Blood”. “Six Feet Under”. “Curb Your Enthusiasm”. “Oz”. “Big Love”. “Treme”. Η λίστα συνεχίζεται, αλλά το έπιασες το νόημα.

Tα θυμηθήκαμε τώρα όλα αυτά επειδή έκανε πρεμιέρα η πιο πρόσφατη σειρά τους, το δράμα ιπποδρομιών “Luck”. (Είναι πραγματικά πολύ πιο ενδιαφέρον από ό,τι ακούγεται.) Πρωταγωνιστεί ο Dustin Hoffman και ο Nick Nolte, σκηνοθετεί ο Michael Mann, γράφει ο David Milch (του “Deadwood”). Όλα αυτά τα ονόματα σε μια σειρά. Πώς είναι δυνατόν να πείθονται καλλιτέχνες τέτοιου βεληνεκούς να αφιερωθούν στην τηλεόραση;

Όπως αρέσκεται να υπογραμμίζει διαρκώς το ίδιο το δίκτυο, “Δεν είναι τηλεόραση, είναι ΗΒΟ”.

Σε τι όμως ακριβώς συνίσταται αυτή η συνταγή αλάνθαστου που έχει το ΗΒΟ; Και γιατί δεν την ακολουθούν περισσότεροι;

Τύχη

Ας ξεκινήσουμε από εκεί, γιατί χωρίς τύχη δεν κατάφερε κανείς ποτέ τίποτα. Ξέρω, μοιάζει αντίθετο με τον τίτλο του κειμένου, όμως δεν είναι: Η επιτυχία βρίσκεται στο να μπορέσεις να εκμεταλλευτείς στο έπακρο τη στιγμή που το σύμπαν θα σου χαμογελάσει. Στο ΗΒΟ το σύμπαν χαμογέλασε όταν την ίδια περίοδο έπαιζε “Sopranos” και “Sex & the City”. Οι δύο σειρές έγιναν μαζικές, mainstream επιτυχίες, άλλαξαν τον τρόπο που φτιάχνεται η τηλεόραση, και επιπλέον, απευθύνονταν σε διαφορετικά κομμάτια κοινού.

Αυτό επέτρεψε στο ΗΒΟ να μην κλειστεί στην περιοριστική περιγραφή ενός “δικτύου για άντρες” ή “δικτύου για γυναίκες 18-45” ή δεν ξέρω ‘γω τι. Στις αρχές των ‘00s όλοι έβλεπαν ΗΒΟ. Και το ΗΒΟ τους επιβράβευσε, προγραμματίζοντας στο εξής σειρές που απευθύνονται σε όλα τα ενήλικα δημογραφικά. Εκείνο το κοινό, δεν το έχασε ποτέ – αντιθέτως, το καλλιέργησε περαιτέρω. Κι αυτό το κατάφερε κάπως έτσι:

Πρώτα ο δημιουργός

Οι σχέσεις με τους δημιουργούς δεν είναι για το ΗΒΟ one-night stands, ούτε καν σύντομα flings. Μιλάμε για σχέσεις που αντέχουν στο χρόνο. Επιλέγει τους ανθρώπους που ταιριάζουν στο προφίλ του και ποντάρει σε αυτούς, “in sickness and in health” που λένε και στους γάμους. Που θα πει, όταν κόπηκε το φοβερό γουέστερν “Deadwood” στο τέλος της 3ης σεζόν του λόγω τεράστιου κόστους, το δίκτυο κινήθηκε άμεσα ώστε να ανανεώσει τη σχέση με τον δημιουργό David Milch. Η σειρά μου έπεφτε ακριβή, σου λέει, αλλά εσύ μου κάνεις. Εκείνος παρέδωσε ένα σουρεάλ οικογενειακό δράμα με σέρφερς (!), το τρομερά υποτιμημένο “John from Cincinnati”, με το οποίο ελάχιστοι ασχολήθηκαν κι ακόμα λιγότεροι κατάλαβαν.

Κόπηκε στην πρώτη σεζόν.

Το ΗΒΟ ζήτησε από τον Milch άλλη σειρά, εκείνος πρότεινες το “Last of the Ninth”, μια αστυνομική στα ‘70s με undercover μπάτσους και συνειρμούς Βιετνάμ και όλα έμοιαζαν συναρπαστικά μόνο που το κανάλι του είπε ότι δε θα προχωρήσει με αυτή τη σειρά. Ήταν μήπως αυτό το τέλος; Πάλι όχι: Ο Milch έδωσε στο ΗΒΟ το “Luck”,  και το ΗΒΟ του έδωσε τον Michael Mann, τον Dustin Hoffman και τον Nick Nolte. Η σειρά αυτή είναι τώρα η πιο λατρεμένη νέα σειρά των κριτικών για όλη τη φετινή σεζόν.

Πίστη στο προϊόν

Οι επιτυχίες όμως δεν έρχονται απλά αν το θες. Πρέπει να το θες πολύ και να πιστέψεις σε αυτές. Το ΗΒΟ ουσιαστικά θεμελίωσε το μοντέλο ανάπτυξης σειράς στην καλωδιακή τηλεόραση, σύμφωνα με το οποίο η σειρά δεν ξεκινά να γυρίζεται και όπου, όπως, όποτε βγει. Στα ελεύθερα κανάλια μπορεί να ξεκινήσει μια σειρά και να κοπεί στα 3 ή στα 7 επεισόδια. Στο ΗΒΟ άπαξ και δοθεί το πράσινο φως για να ξεκινήσει η παραγωγή, η σεζόν είναι εγγυημένη. Τα γυρίσματα ξεκινούν, τελειώνουν, και μετά το ολοκληρωμένο αποτέλεσμα προβάλλεται από την αρχή ως το τέλος.

Δεν προδίδεται έτσι ούτε η ιστορία, ούτε οι δημιουργοί, και φυσικά πάνω από όλα ούτε το κοινό, το οποίο πολλάκις έχει ξεκινήσει να παρακολουθεί μια σειρά για να τη δει να κόβεται άδοξα μετά από λίγες βδομάδες. Στο μοντέλο του ΗΒΟ δεν έχει τέτοια. Και ιδού: Τα τελευταία 15 χρόνια, η λεγόμενη Χρυσή Εποχή της τηλεόρασης στελεχώνεται κατά κύριο λόγο από σειρές της καλωδιακής τηλεόρασης, που ακολουθούν αυτό το μοντέλο.

Το brand μετράει περισσότερο από τους δείκτες θεαματικότητας

Την τελευταία διετία το ΗΒΟ ακολουθεί μια φανταστική τακτική: Περιμένει μια νέα σειρά του να κάνει πρεμιέρα και την επόμενη μέρα την ανανεώνει για 2η σεζόν. Το έκανε με το “Game of Thrones”, το έκανε και με το “Treme”. Το δεύτερο, το ανανέωσε και για 3η. Πρόσεξε όμως: Το δράμα για τη Νέα Ορλεάνη μετά τον τυφώνα Κατρίνα, δεν έχει θεαματικότητα που δικαιολογεί 3η σεζόν. Τότε γιατί θα γυριστεί αυτή; Απλό. Όχι ότι οι άνθρωποι του ΗΒΟ δεν είναι στο παιχνίδι για να βγάλουν λεφτά, αλλά ο τρόπος που θέλουν να το κάνουν είναι ισχυροποιώντας το brand τους ως “το κανάλι με τα αριστουργήματα”.

Κοινώς, αν μια σειρά πάει ψιλο-φούντα στα νούμερα τηλεθέασης, αλλά παθιάζει τον κόσμο, υμνείται από τους κριτικούς, και παράγεται από ανθρώπους που το κανάλι θεωρεί πολύτιμους, θα ζυγίζει τα δεδομένα και θα πάρει τη σωστή απόφαση. Η σωστή απόφαση, είναι η ανανέωση. Πιο διάσημα, το “Wire” (που θεωρείται από πολλούς ως η κορυφαία σειρά όλων των εποχών) ολοκλήρωσε τη διαδρομή της στις 5 σεζόν, όπως ακριβώς οραματιζόταν ο δημιουργός David Simon. Η λεπτομέρεια είναι ότι το “Wire” έχανε λεφτά για το κανάλι. Η λογική απλή: Η τρύπα των εκατομμυρίων ήταν παροδική και σβήνεται από ένα σουξέ σαν το “True Blood” ή το “Entourage”. Όμως το κέρδος είναι ανυπολόγιστο, καθώς το ΗΒΟ θα είναι για πάντα “το κανάλι που έδωσε 5 σεζόν στο ‘Wire’.”

Καλό μάτι

Είπαμε, σημαντική η τύχη, αλλά αν δεν ξέρεις πώς να διαλέξεις πρόσωπα και projects την έκατσες. Μια μικρή κρίση την είχε το ΗΒΟ στα τέλη των ‘00s, όταν απειλήθηκε προσωρινά να χάσει τον τίτλο του απόλυτου must-see δικτύου από τον ανερχόμενο ανταγωνισμό καλωδιακών, όταν δεν είχε το Μεγάλο Σουξέ (πάντα χρειάζεται κάτι πολύ εμπορικό για να έχεις άνεση να αναπτύξεις και το περίεργο), όταν άφησε να ξεφύγουν καλές σειρές (πιο διάσημα, το “Mad Men” το οποίο απορρίφθηκε πριν καταλήξει στο AMC).

Όμως η μεγάλη εικόνα είναι αυτή: Οι άνθρωποι του καναλιού πάντα ήξεραν πώς να στήσουν ένα πρόγραμμα που είχε το “Sex & the City” και το “Sopranos” και το “Six Feet Under” την ίδια στιγμή. Δες πόσο διαφορετικές σειρές, αλλά πόσο πετυχημένες όλες με τον τρόπο τους. Η κωμωδία του “Curb Your Enthusiasm” μπορεί να συνυπάρχει με τους camp βρικόλακες του “True Blood” και το πανάκριβο έπος φαντασίας “Game of Thrones” και το ιδιοσυγκρασιακό δράμα ιπποδρομιών “Luck” και την βουτιά στην κουλτούρα της Νέας Ορλεάνης με το “Treme”.

Είναι όλες σειρές που διαφέρουν σε αποζητούμενο κοινό, σε κόστος, σε ποιότητα σαφώς, σε νούμερα τηλεθέασης, βασικά στα πάντα. Όμως όλες μαζί συνθέτουν την ταυτότητα του ΗΒΟ. Του δικτύου δηλαδή που ήξερε τι να θυσιάσει και πότε, ώστε σήμερα το άκουσμα του ονόματός του να έχει ίδια βαρύτητα με εκείνο ενός μεγάλου σκηνοθέτη.