ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Εσύ με ποιους είσαι στα Όσκαρ;

Οι υποψηφιότητες βγήκαν σήμερα. Τις παρουσιάζουμε, και προχωράμε στο πρώτο exit poll: Ψήφισε για τις μεγαλύτερες κατηγορίες.

Με μια ανακοίνωση που περιλάμβανε σοκαριστικές ελλείψεις, ευχάριστες εκπλήξεις και μπόλικα viral στιγμιότυπα, τα Όσκαρ αποκάλυψαν σήμερα όλες τις υποψηφιότητές τους για μια από τις πιο περίεργιες χρονιές της πρόσφατης μνήμης, μια χρονιά κατά την οποία δεν είμαστε καν σίγουροι ποιο είναι το μεγάλο δίπολο για την Καλύτερη Ταινία, μια χρονιά όπου κυριαρχούν ταινίες που βγήκαν στις αίθουσες μήνες πριν τη σύνηθη Οσκαρική περίοδο.

Ας μη γελιόμαστε βέβαια- η κορυφαία στιγμή της ανακοίνωσης ήταν η υποψηφιότητα του Dick Poop:

 

Πέραν αυτού, η Πρόεδρος της Ακαδημίας  με τον Κρις Πάιν και ο Τζέι Τζέι Έιμπραμς με τον Αλφόνσο Κουαρόν, μας παρέδωσαν τα νέα. Οι αντιδράσεις έπαιζαν από το “ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ LEGO MOVIE” ως το “ΩΧ Η ΜΑΡΙΟΝ ΚΟΤΙΓΙΑΡ” και από το “ΤΙ ΦΑΣΗ ΜΕ ΤΟ AMERICAN SNIPER” ως το “ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟ SELMA”. Τα κεφαλαία είναι απαραίτητα, αλλιώς ποιος ο λόγος.

Σε αριθμό υποψηφιοτήτων προηγούνται τα “Grand Budapest Hotel” και “Birdman” (του οποίου τον πομπώδη υπότιτλο δε θα επαναλάβω), με 9. Να θυμήσουμε πως το “Grand Budapest Hotel” είναι ταινία που έχει βγει στις αίθουσες πριν 10-11 μήνες και οι συντελεστές της δεν έχουν κάνει καμπάνια. Είναι σχεδόν απίστευτο.

Πάμε να δούμε ανά κατηγορία τι έγινε, και στο τέλος του κειμένου αν βαριέσαι να διαβάζεις #apopseis, ψηφίζεις κατευθείαν με ποιον είσαι εσύ σε κάθε μία από τις πιο σημαντικές. (Τη σημαντικότερη την έχουμε στο τέλος.)

Η μεγάλη τετράδα

Καλύτερη Ταινία

American Sniper, Birdman, Boyhood, The Grand Budapest Hotel, The Imitation Game, Selma, The Theory of Everything, Whiplash

Αυτή η ανοησία με τον τυχαίο αριθμό υποψηφιοτήτων στη μεγαλύτερη κατηγορία δεν παύει να με ενοχλεί. “Από 5 ως 10” είναι μια από τις πιο αποτυχημένες σκέψεις που έχουν κάνει ποτέ τα Όσκαρ ως θεσμός, μειώνοντας την κατηγορία από Αληθινή Κατηγορία με 5 υποψήφιους, ένα μεγάλο ντέρμπι κι έναν θριαμβευτή, σε Κάτι Σαν Λίστα με αρκετές καλές ταινίες και στο τέλος κάποια που διαλέγουμε από όλες.

Σε κάθε περίπτωση: Βάσει hype, υποψηφιοτήτων, φόρας, πρότερων βραβεύσεων, τα Boyhood, Birdman, Imitation Game, Grand Budapest και American Sniper (με αυτή τη σειρά) μοιάζουν με την αληθινή πεντάδα. Τα Boyhood, Imitation Game και Grand Budapest είναι ήδη στις αίθουσες (ή έχουν περάσει προ πολλού από αυτές), το Birdman του Ινιαρίτου θα το δούμε την επόμενη βδομάδα, ενώ το American Sniper του Κλιντ Ίστγουντ με τον φίλο μου τον Μπράντλεϊ Κούπερ θα βγει κοντά στην απονομή. Το απίθανο, που δείχνει και πόσο περίεργη είναι η χρονιά: Δε θα με σόκαρε αληθινά αν το κέρδιζε οποιαδήποτε από αυτές.

Η πιο περίεργη υποψηφιότητα είναι το Selma, το οποίο απουσιάζει πλήρως από τις υπόλοιπες κατηγορίες (πλην τραγουδιού, που λογικά θα το κερδίσει ως παρηγοριά, κάτι ακόμα πιο ενοχλητικό) ξεσηκώνοντας μυριάδες Σοβαρά Στοχαστικά Κείμενα περί προτίμησης της Ακαδημίας σε πιο ασφαλείς ταινίες με λευκούς άντρες ήρωες. (Το Selma είναι βιογραφία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ.) Επίσης από τον φάκελο Δε Βγάζει Νόημα: Η απουσία του Foxcatcher, το οποίο έχει προταθεί για Σκηνοθεσία, Σενάριο και Α + Β Ανδρικές Ερμηνείες. Huh;

To Theory of Everything (για τη ζωή του Στίβεν Χώκινγκ) είναι η αναπληρωματική ταινία του Imitation Game, ενώ το Whiplash είναι η Υποχρεωτική Ανεξάρτητη Ταινία που όμως α) είναι τρομερή και β) είναι επίσης αναπληρωματική γιατί και το Grand Budapest από τα indies προέρχεται θεωρητικά, και φυσικά το Boyhood φέτος παίρνει όλη την ανεξάρτητη ψήφο πάνω του.

Πρώτο ένστικτο: Boyhood

Σκηνοθεσία

Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου (Birdman), Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ (Boyhood), Μπένετ Μίλερ (Foxcatcher), Γουές Άντερσον (The Grand Budapest Hotel), Μόρτεν Τίλντουμ (The Imitation Game)

Ο Μίλερ είναι ο πρώτος σκηνοθέτης που προτείνεται εδώ δίχως η ταινία του να πηγαίνει για το μεγάλο βραβείο από τότε που μπαίνουν πάνω από 5 υποψηφιότητες στο Καλύτερης Ταινίας. Δε μπορώ να καταλάβω αν η Ακαδημία εν τέλει γούσταρε το “Foxcatcher” ή όχι. Ταιριαστό, κι εγώ αυτή την αντίδραση είχα για μέρες. Ο Γουές Άντερσον είναι ένας από τους σημαντικότερους auteurs της εποχής μας που, με το μεγαλύτερό του σουξέ, πετυχαίνει για πρώτη φορά ευρεία οσκαρική αναγνώριση, και παράλληλα την πρώτη του υποψηφιότητα ως σκηνοθέτης.

Το ντέρμπι όμως λογικά θα είναι ανάμεσα στον Λινκλέιτερ και τον Ιανιαρίτου. Ο πρώτος θα αναδειχθεί ως σημαντικός χρονολόγος της ωρίμανσης μέσα από μια φιλμογραφία γεμάτη διαμάντια, ο δεύτερος μπορεί να κάνει ένα απίθανο Μεξικάνικο ριπίτ μετά τον Κουαρόν πέρσι. (Ο ΝτελΤόρο δεν χρειάζεται Όσκαρ, έχει ήδη κερδίσει την καρδιά μας.) Αν δεν υπάρξει κάποια σημαντική ανατροπή, αυτή μοιάζει και η βασική κόντρα των φετινών βραβείων.

Πρώτο ένστικτο: Ρίσαρντ Λινκλέιτερ

Α’ Γυναικείος

Μαριόν Κοτιγιάρ (Two Days, One Night), Φελίσιτι Τζόουνς (The Theory of Everything), Τζούλιαν Μουρ (Still Alice), Ρόζαμουντ Πάικ (Gone Girl), Ρις Γουίδερσπουν (Wild)

Κάτι που πρόσεξα καθώς πέρναγα τις υποψηφιότητες, και που μαρτυρά νομίζω με εντελώς σαφή τρόπο την ανισότητα ανάμεσα σε αντρικούς και γυναικείους ρόλους στο Χόλιγουντ. Πήρα τις ταινίες που έχουν προταθεί για Α’ Ρόλους σε άντρες και γυναίκες, και βρήκα αθροιστικά για πόσα Όσκαρ προτείνονται εκτός των Α’ Ρόλων. Στις γυναίκες: 5 υποψηφιότητες. Στους άντρες: 28. Η διαφορά είναι αστρονομική. Πλην μιας και μόνο κοινής ταινίας (The Theory of Everything), καμία άλλη από τις 4 ταινίες με τους γυναικείους οσκαρικούς ρόλους δεν προτείνεται για Ταινία ή Σκηνοθεσία. 3 από αυτές δεν προτείνονται πουθενά αλλού. Αντιθέτως, και οι 5 πρωταγωνιστικοί ρόλοι στην Α΄Ανδρικού βρίσκονται σε ταινίες υποψήφιες για Σκηνοθεσία ή/και Ταινία.

Τι μας λένε αυτοί οι αριθμοί; Η Ακαδημία τους γυναικείους ρόλους πρέπει να τους αναζητήσεις σε ειδικές ταινίες, φτιαγμένες γύρω από αυτούς τους ρόλους. Ενώ οι αντρικοί, βρίσκονται, δυστυχώς φυσιολογικά, στις ‘κανονικές’ ταινίες. Αυτές που προτείνονται παντού, επειδή είναι οι ‘κανονικά καλές’ ταινίες.

Τελοσπάντων, σε αυτή την παρέλαση Ειδικών Ρόλων, η λογική λέει πως η Τζούλιαν Μουρ έχει το προβάδισμα, αν και η Ρις Γουίδερσπουν έχει αποσπάσει λόγια θαυμασμού από πολύ κόσμο. Η Ρόζαμουντ Πάικ κερδίσει το Βραβείο Ρούνεϊ Μάρα του “χαίρομαι και μόνο που είμαι εδώ αν και όλοι ξέρουμε ότι είμαι καλύτερη και εντυπωσιακότερη από όλες σας”, συνεχίζοντας το πρόσφατο σερί των ταινιών του Φίντσερ να στέλνουν υποψηφιότητα στον πρωταγωνιστή. (Κατά τα άλλα η ταινία αγνοήθηκε, απόλυτα φυσιολογικά καθότι μαύρη σάτιρα, και μαύρες σάτιρες δεν είναι ακριβώς το φόρτε της Ακαδημίας.)

Αν όμως μπορώ να διαλέξω μια ‘ομάδα’ από όσες έχουν την οποιαδήποτε πιθανότητα νίκης (όχι Πάικ δηλαδή), θα είναι η Μαριόν Κοτιγιάρ. Η Κοτιγιάρ δεν έκανε καμπάνια για την ταινία των Νταρντέν και είναι υποψήφια για τον πολύ απλό, σχεδόν ρομαντικό λόγο, ότι η Ακαδημία, πολύ απλά, την γούσταρε τόσο πολύ. Είναι κάτι τόσο αγνό, μέσα στον όλο κυνισμό του κυνηγητού των Όσκαρ, που ειλικρινά θέλω να υποστηρίξω μέχρι τέλους.

Πρώτο ένστικτο: Τζούλιαν Μουρ

Α’ Ανδρικός

Στιβ Καρέλ Και Η Μύτη Του (Foxcatcher), Μπράντλεϊ Κούπερ (American Sniper), Μπένεντικτ Κάμπερμπατς (The Imitation Game), Μάικλ Κίτον (Birdman), ‘Εντι Ρεντμέιν (The Theory of Everything)

Χέι! Ξέρατε ότι ο Μπράντλεϊ Κούπερ έχει πλέον 4 υποψηφιότητες Όσκαρ τα τελευταία 3 χρόνια;

Πρώτο ένστικτο: Μάικλ Κίτον

Οι υπόλοιπες μεγάλες κατηγορίες μετά το poll. Ρίξε την ψήφο σου!

 

Οι υπόλοιπες μεγάλες κατηγορίες

Β’ Γυναικείος Ρόλος

Πατρίτσια Αρκέτ (Boyhood), Λόρα Ντερν (Wild), Κίρα Νάιτλι (The Imitation Game), Έμα Στόουν (Birdman), Μέριλ Στριπ (Into the Woods)

Πρώτο ένστικτο: Πατρίσια Αρκέτ

Β’ Ανδρικός Ρόλος

Ρόμπερτ Ντιβάλ (The Judge), Ήθαν Χωκ (Boyhood), Έντουαρτ Νόρτον (Birdman), Μαρκ Ράφαλο (Foxcatcher), Τζέι Κέι Σίμμονς (Whiplash)

Πρώτο ένστικτο: Τζέι Κέι Σίμμονς

Πρωτότυπο Σενάριο

Birdman, Boyhood, Foxcatcher, The Grand Budapest Hotel, Nightcrawler

Πρώτο ένστικτο: The Grand Budapest Hotel

Διασκευασμένο Σενάριο

American Sniper, The Imitation Game, Inherent Vice (Πολ Τόμας Άντερσον alert), The Theory of Everything, Whiplash

Πρώτο ένστικτο: Whiplash

Ξενόγλωσση Ταινία

Ιστορίες Για Αγρίους, Timbuktu, Ida, Leviathan, Tangerines

Πρώτο ένστικτο: Ida

Μουσική

The Imitation Game (Ντεσπλά #1), The Grand Budapest Hotel (Ντεσπλά #2), The Theory of Everything, Interstellar, Mr. Turner

Πρώτο ένστικτο: Κάποιος από τους Ντεσπλά, δεν έχω αποφασίσει ποιος. Το Grand Budapest πρέπει να πάρει κάποια, το άλλο είναι Γουάινστιν. When in doubt, pick Weinstein λέει το αρχαίο ρητό, άρα Imitation Game.

Τραγούδι

The Lego Movie (που τη σνόμπαραν για animation οι αλήτες), Selma, Beyond the Lights (στηρίζουμε Ρίτα Όρα), Glen Cambell: I’ll Be Me, Begin Againt

Πρώτο ένστικτο: Selma

Animation

Big Hero 6, The Boxtrolls, How to Train Your Dragon 2, Song of the Sea, The Tale of Princess Kaguya

Πρώτο ένστικτο: The Tale of Princess Kaguya

Οπτικά Εφέ

Captain America: The Winter Soldier, Dawn of the Planet of the Apes, Guardians of the Galaxy, Interstellar, X-Men: Days of the Future Past (ή αλλιώς, η κατηγορία Καλύτερης Ταινίας από το παράλληλο σύμπαν όπου τα Όσκαρ είναι ταινίες των multiplex)

Πρώτο ένστικτο: Guardians of the Galaxy

Η 87η τελετή απονομή των Βραβείων Οσκαρ θα γίνει στις 22 Φεβρουαρίου.

Εδώ όλες οι υποψηφιότητες.