ΜΟΥΣΙΚΗ

ETERN!TY, το συγκρότημα που σαρώνει στην Νότια Κορέα δεν είναι καν αληθινό

Ένας άνθρωπος δεν μπορεί να δουλεύει νυχθημερόν, επτά ημέρες την εβδομάδα. Και αν τον αναγκάσουν να το κάνει, δε θα είναι λαμπερός. Επίσης, θα αυξηθεί κατακόρυφα το ενδεχόμενο λάθους. Κορεατική startup βρήκε τη λύση, τουλάχιστον για την K-pop.

Ο T-Pain ακόμα δεν έχει ξεπεράσει το «σταύρωμα» που του έκαναν οι hip-hoppers, όταν στα τέλη της δεκαετίας του 2000 του «χρέωσαν» την καταστροφή της μουσικής για τους πραγματικούς τραγουδιστές. Για την ακρίβεια, ο έως τότε φίλος του Usher του είπε “Yeah, man, you really f—ed up music for real singers”.

Πώς; Με το auto-tune. Mπορείς να δεις ακριβώς τι έγινε σε επεισόδιο του This is Pop, στο Netflix.

 

Ο Αμερικανός ράπερ, συνθέτης και παραγωγός δεν ήταν αυτός που ανακάλυψε τον επεξεργαστή ήχου (μετρά και αλλάζει τον τόνο). Για αυτό, μπορείς να ευχαριστείς -ή όχι- τον Andy Hildebrand, -ερευνητή μηχανικό με ειδίκευση στη θεωρία στοχαστικής εκτίμησης και στην επεξεργασία ψηφιακών σημάτων που το έφτιαξε το ‘96.

Ο T-Pain απλά (;) το χρησιμοποίησε και μεταξύ του 2005 και του 2009 είχε 17 δημιουργίες του στο ΤΟΡ20 του Billboard Hot 100. Όπως αποδείχθηκε, δεν καταστράφηκε κανείς με τη χρήση της τεχνολογίας που δίνει fake αποτέλεσμα. Τη σήμερον ημέρα η showbiz είναι αντιμέτωπη με μια πραγματική -σχετική- πρόκληση.

Μια startup θέλει να αλλάξει τον τρόπο που παίζεται το παιχνίδι της K-pop

H Pulse 9 είναι εταιρία που δημιουργήθηκε το 2019, με στόχο την ανάπτυξη του Deep Real AI. Παρουσιάστηκε ως οικονομική, πέρα από τους υπάρχοντες περιορισμούς, τεχνολογία παραγωγής περιεχομένου, που βασίζεται στο deep fake.

Ο συνδυασμός των όρων deep learning και fake, αφορά τη δημιουργία ψεύτικου περιεχομένου, με ισχυρές τεχνικές από τη μηχανική μάθηση και την τεχνητή νοημοσύνη, ώστε να «χειραγωγηθεί» ή να δημιουργηθεί οπτικό και ακουστικό περιεχόμενο που δεν μπορείς να καταλάβεις πως είναι fake.

Πίσω στο θέμα μας, η Pulse9 πήρε όλα τα πιστοποιητικά που χρειαζόταν για να λειτουργήσει νόμιμα και επίσημα το 2019 και το 2020 βραβεύτηκε για το πλάνο που είχε δομήσει και εκτελέσει. Το 2021 έκανε την είσοδο της στη μουσική βιομηχανία της Κορέας, η οποία βρίσκεται σε σταθερά ανοδική πορεία από το 2009 και αξίζει κοντά στα 700.000.000 δολάρια.

Ομολογουμένως δεν συγκρίνεται με τα ηλεκτρονικά, την αυτοκινητοβιομηχανία, τις τηλεπικοινωνίες, την κατασκευή πλοίων και των χημικών που έχουν κάνει αυτήν την μικρή χώρα μια από τις μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη. Αλλά είναι μια «πόρτα» που οδηγεί στον κόσμο. Τι δουλειά είχε η τεχνολογικής φύσεως εταιρία με τη μουσική; Δες το βίντεο που ακολουθεί.

Το girl-band με το όνομα ETERN!TY έχει 11 μέλη: τις Yeoreum, Seoa, Sujin, Minji, Jaein, Hyejin, Dain, Chorong, Jiwoo, Sarang και Yejin. Το πρώτο single κυκλοφόρησε το Μάρτιο του 2021. Το δεύτερο τον Αύγουστο. Είχε 2.6 εκατομμύρια views στο YouTube.

Όπως είδες πιο πάνω, το teaser του νέου τους τραγουδιού, έχει 6.400.000 views. Θα έλεγες πως αυτά τα κορίτσια δεν υπάρχουν. Θα συμφωνούσα απόλυτα: δεν υπάρχουν, κυριολεκτικά.

Είναι υπερρεαλιστικοί εικονικοί χαρακτήρες που δημιουργούνται μέσω της τελευταίας τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης (AI). Για την ακρίβεια, συνδυασμού της ΑΙ με το deep-fake.

Οι virtual creators να είναι καλοί και όλα γίνονται

Η Pulse9 είναι η δημιουργός του Deep Real AI, που δημιουργεί εικονικές εικόνες χαρακτήρων, με βάση την τεχνητή νοημοσύνη και παρέχει περιεχόμενο, όπως η σύνθεση απευθείας τραβηγμένων εικόνων ή βίντεο. Δημιουργεί ένα ρεαλιστικό πρόσωπο ανεξαρτήτως φυλής, ηλικίας και φύλου. Ελέγχει τις κινήσεις των εικονικών χαρακτήρων, με ‘εκπαίδευση’ στο βλέμμα και τους μυς του προσώπου.

Μπορεί να καταστήσει δυνατή τη συνάντηση αναδυόμενων εικονικών ανθρώπων, όπως εικονικών διασημοτήτων και influencers σε όλο τον κόσμο, με πιο λογικό κόστος, πέρα από τους υπάρχοντες περιορισμούς -πχ περιορισμούς κίνησης, μεγάλες περιόδους παραγωγής και υψηλά λειτουργικά κόστη.

Οι virtual creators επέλεξαν να μη δώσουν ιδιαίτερα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά στα ‘κορίτσια’, αλλά να επενδύσουν στις ξεχωριστές προσωπικότητες. Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Pulse9, Park Ji-eun ξεκίνησε το group, με την πεποίθηση ότι τα μέλη της τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσαν να αλλάξουν το παιχνίδι της K-pop, με τα μοναδικά τους πλεονεκτήματα -σε μια εποχή που το κορεατικό πολιτιστικό περιεχόμενο είναι το πικ του. Για να είναι τυπική, η startup χρησιμοποιεί τις ηθικές οδηγίες για την τεχνητή νοημοσύνη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

«Σε αντίθεση με τους ανθρώπους τραγουδιστές, τα μέλη της τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να εκφραστούν ελεύθερα, να μιλήσουν για διάφορα κοινωνικά ζητήματα, επειδή είναι λιγότερο ευάλωτα σε κακόβουλα σχόλια και επικρίσεις. Ως δημιουργός, μπορώ επίσης να τους προσθέσω πιο φανταστικά και συναρπαστικά στοιχεία, καθιστώντας τα πιο διακριτά από τα υπάρχοντα τραγούδια της K-pop» είπε χαρακτηριστικά η Park, που είχε να τονίσει το εξής:

«Το πλεονέκτημα του να έχεις εικονικούς καλλιτέχνες είναι ότι, ενώ οι αστέρες της K-pop συχνά παλεύουν με σωματικούς περιορισμούς ή ακόμα και ψυχική δυσφορία επειδή είναι άνθρωποι, οι εικονικοί καλλιτέχνες δεν έχουν τέτοια άγχη». Θα ήθελα να σε παραπέμψω σε παλαιότερο κείμενο, με τους λόγους που οι BTS (και όλοι οι άλλοι super stars της K-pop) κάνουν τα καλοκουρδισμένα ρολόγια να ντρέπονται.

Όπως μπορείς να δεις στα σημερινά videos, τα μέλη κάνουν ό,τι και οι άνθρωποι ‘συνάδελφοί’ τους. Τραγουδούν, χορεύουν και αλληλεπιδρούν με τους θαυμαστές τους. Όταν δίνουν συνεντεύξεις ή πρέπει να πάνε σε εκπομπές, η εταιρία προσλαμβάνει μη διάσημες τραγουδίστριες, ηθοποιούς και χορεύτριες και προβάλει τα πρόσωπα των avatar σε αυτές. Η τεχνολογία λειτουργεί σαν ένα deep fake φίλτρο, ζωντανεύοντας τους χαρακτήρες.

«Η τεχνολογία μάς δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε εικόνες ανθρώπων και διαφόρων αντικειμένων, μέσω της τεχνητής νοημοσύνης. Η δύναμή της έγκειται στις λεπτομέρειες: μέσω αυτής της τεχνολογίας, μπορούμε να φτιάξουμε ένα ευρύ φάσμα προσώπων, με διαφορετικές εκφράσεις του προσώπου και χαρακτηριστικά».

Τo project άρχισε με τη δημιουργία 101 avatar που είχαν χωριστεί σε τέσσερις κατηγορίες (χαριτωμένα, σέξι, αθώα και έξυπνα). Το κοινό κλήθηκε να ψηφίσει τα αγαπημένα του. Μετά, έπιασαν δουλειά οι virtual creators, ώστε να βγάλουν ένα ρεαλιστικό αποτέλεσμα.

Το δρόμο τον χάραξαν οι aespa

To Noέμβριο του 2020 μια εκ των τριών μεγαλύτερων εταιριών Κ-pop της Κορέας, η SM Entertainment αποκάλυψε τις aespa. Τα νεαρά κορίτσια παρουσιάστηκαν στον κόσμο, ως εικονικά avatar.

Virtual creators έφτιαξαν τους υπερεαλιστικούς χαρακτήρες των Karina, Winter, Giselle και Ningning, μέσω τεχνητής νοημοσύνης και έτσι στην πρώτη -διαδικτυακή- συνέντευξη Τύπου, ακούστηκε πως οι aespa είναι “οκταμελής μπάντα”. Oι τέσσερις άνθρωποι και τα ισάριθμα avatar.

Κατά τη διάρκεια του Παγκόσμιου Φόρουμ Πολιτιστικής Βιομηχανίας (WCIF) ένα μήνα πριν την παρουσίαση των κοριτσιών, ο ιδρυτής/παραγωγός της SM, Lee Soo-man είπε πως οι aespa «είναι καινοτόμος ομάδα που ξεπερνά τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και εικονικής πραγματικότητας.

Το συγκρότημα αντικατοπτρίζει το μέλλον μας, το οποίο θα περιστρέφεται γύρω από διασημότητες και avatars. Τα ανθρώπινα μέλη της aespa και τα εικονικά τους avatars θα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους μέσω ψηφιακών μέσων, θα συνεργάζονται και θα μεγαλώνουν μαζί».

Tη σήμερον ημέρα, αυτό το project είναι γνωστό στην παγκόσμια μουσική σκηνή, με το πρώτο τους single (Black Mamba) να έχει σήμερα 237.000.000 views (ξεπέρασε τα 100 εκατομμύρια, σε 51 ημέρες), ενώ η μπάντα έχει κερδίσει και πολλά βραβεία. Κάπως έτσι, η καλωδιακή εταιρεία MBN μετέτρεψε τον παρουσιαστή ειδήσεων Kim Ju-ha σε avatar που μπορεί να διαβάζει τις ειδήσεις εικοσιτέσσερις ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα. Προφανώς και έπεται συνέχεια.

Γιατί η K-pop χρειάζεται τα avatar

Σε μια χώρα που το να διατηρείσαι νέος είναι η πεμπτουσία της ύπαρξης (έχουμε ήδη γράψει πως η Σεούλ είναι η πρωτεύουσα των πλαστικών επεμβάσεων) και που κρίνεσαι ανελέητα για κάθε ψεγάδι -που τελικά σε κάνει άνθρωπο- «οι εικονικοί τραγουδιστές απολαμβάνουν την αιώνια νιότη και είναι σε θέση να εργάζονται όλο το εικοσιτετράωρο. Είναι επίσης απαλλαγμένοι από σκάνδαλα. Για τους παραγωγούς, δεν είναι μόνο αποτελεσματικά, αλλά και λιγότερο επικίνδυνα», γράφουν οι Korean Times. Κάπου εδώ να θυμίσω πως ανά τακτά χρονικά διαστήματα αυξάνεται η λίστα με τους αυτόχειρες της κορεατικής showbiz.

Η Lee Hye-jin, κλινικός βοηθός καθηγητής στο Annenberg School for Communication and Journalism του University of Southern California επισήμανε ότι «χωρίς σωματικούς και συναισθηματικούς περιορισμούς, οι εικονικοί τραγουδιστές είναι πιο εύκολο να ελέγχονται και είναι ευρύτερα διαθέσιμοι στους θαυμαστές που θέλουν να ασχοληθούν με τα αγαπημένα τους είδωλα με πολλές διαφορετικές μορφές.

Η βιομηχανία της K-pop έχει επενδύσει πολλά σε νέες τεχνολογίες τα τελευταία δύο χρόνια. Κολοσσοί όπως οι JYP, YG και HYBE έχουν επενδύσει στην εταιρεία εφαρμογών avatar, Zepeto, και έχουν χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα για εικονικές συναντήσεις θαυμαστών ή άλλες μορφές περιεχομένου. Η SM έχει επίσης, επενδύσει στην εικονική τεχνολογία και την ενσωμάτωσε με επιτυχία στο Beyond Live, μια διαδικτυακή υπηρεσία ροής συναυλιών. Ομοίως, οι εικονικοί τραγουδιστές θα επιτρέψουν στις εταιρείες K-pop να δημιουργήσουν μια νέα ροή εσόδων και να επεκτείνουν την πνευματική τους ιδιοκτησία».

Ο Kang Shin-kyu, ερευνητής στην Korea Broadcast Advertising Corporation (KOBACO), επέλεξε την πρόοδο της τεχνολογίας ως παράγοντα που συμβάλλει στη δημοτικότητα των εικονικών αστέρων. «Η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει ένα πιο ρεαλιστικό ψηφιακό περιβάλλον και πιο ποιοτικό ψηφιακό περιεχόμενο για τους ανθρώπους. Σε αυτό το πλαίσιο, πολλοί, ιδιαίτερα οι millennials και η Gen Z, έχουν αγκαλιάσει αυτές τις ενέργειες που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη».

Η πανδημία έπαιξε επίσης ρόλο στις εξελίξεις, όπως όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναζητούσαν μια πιο διασκεδαστική ψηφιακή εμπειρία. Ως εκ τούτου, φαίνεται ότι ο αριθμός των εικονικών αστεριών είναι πιθανό να αυξηθεί -τουλάχιστον στο εγγύς μέλλον». Η καθηγήτρια Lee υπογράμμισε ότι τα avatar θα χρησιμοποιηθούν ως συμπληρωματικά των ανθρώπινων σταρ, καθώς δεν μπορούν να δημιουργήσουν συναισθηματικούς δεσμούς με τους θαυμαστές τους.

«Παρόλο που στα είδωλα της τεχνητής νοημοσύνης δίνονται μοναδικές προσωπικότητες, αυτές οι κατασκευάζονται και επινοούνται τεχνητά, με βάση του ποια πιστεύουν οι δημιουργοί τους πως είναι γούστα του κοινού. Πώς μπορούν όμως, οι θαυμαστές να λατρεύουν ή να καλλιεργήσουν μια ουσιαστική σχέση με οντότητες που στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν;». H CEO της Pulse9 ενημέρωσε ότι «σκεφτόμαστε διάφορους τρόπους να συνδέσουμε τα μέλη μας, με όσους τις αγαπούν. Σχεδιάζουμε να χρησιμοποιήσουμε διαφορετικές τεχνολογίες, όπως η επαυξημένη πραγματικότητα (AR) και τα ολογράμματα, ώστε να βοηθήσουμε τις ETERN!TY να δημιουργήσει σχέσεις με τους θαυμαστές τους».

Ως εκ τούτου, σύντομα θα έχουμε απάντηση -για το ποιος κερδίζει: η πραγματικότητα ή η τεχνολογία;