REVIEWS

Κοίτα μαμά, χωρίς ηθοποιούς! Το ‘Grey’s Anatomy’ έκανε το πιο αλλόκοτο επεισόδιο της χρονιάς

Καθώς ένα από τα ιδρυτικά μέλη του καστ αποχωρεί από τη σειρά-θεσμό, το επεισόδιο-αποχαιρετισμός του είναι το πιο παράξενο πράγμα που είδαμε φέτος.

Ακραίες αφηγηματικές ανατροπές στα όρια του fan-fiction. Πλήρης απουσία των δύο χαρακτήρων που πρωταγωνιστούν στο επεισόδιο(!). Συνεχής ανακύκλωση σκηνών από περασμένες σεζόν. Διαρκής χρήση σκηνών με κάτι Shutterstock παιδάκια σε slow-motion και δυο ακέφαλους, απρόσωπους γονείς, σε αφηγήσεις από το υπερπέραν.

Το ‘Grey’s Anatomy’ τα κατάφερε. Παρέδωσε το πιο αλλόκοτο επεισόδιο σειράς για αυτή τη σεζόν. Συγχαρητήρια…;

Η 16η σεζόν του ‘Grey’s Anatomy’ προβάλλεται στο FOX Life.

Έχω γράψει αρκετές φορές για την προσωπική μου αγάπη και περίεργη σχέση με το ‘Grey’s Anatomy’ που με έχει οδηγήσει στο να παραμείνω μαζί με τη σειρά ακόμα και μετά από 16 χρόνια προβολής. Προφανώς σε μια σχέση τόσων χρόνων υπάρχουν σκαμπανεβάσματα, υπάρχουν τα φανταστικά χρόνια, τα αδιάφορα χρόνια, οι αξέχαστες στιγμές, οι κακές στιγμές, όλα μέσα.

Κι ύστερα, υπάρχουν και οι στιγμές που κοιτάς τον άλλον και αναρωτιέσαι αν είναι καλά, αν θέλει λίγη ξεκούραση, ένα ποτήρι νερό, έναν γιατρό, έναν εξορκισμό, κάτι τελοσπάντων.

Μια τέτοια στιγμή ήρθε πολύ πρόσφατα καθώς όπως ήδη γνωρίζαμε από μερικούς μήνες νωρίτερα, ο αγαπημένος χαρακτήρας του Άλεξ Καρέβ -εκ των ιδρυτικών μελών του καστ της σειράς, ένας από τους 4 ορίτζιναλς που είχε απομείνει ως αυτό το σημείο- θα έφευγε από τη σειρά. Το τάιμινγκ της ανακοίνωσης του ηθοποιού Τζάστιν Τσέιμπερς ήταν περίεργο, σε συνδυασμό με την έξαφνη πλήρη απουσία του από τη σειρά. Η ανακοίνωση ήρθε αφού o ηθοποιός είχε ήδη κάνει αυτό που εν τέλει θα ήταν η τελευταία του εμφάνιση στη σειρά, στο εορταστικό 350ό(!) επεισόδιο, ‘My Shot’.

Εκεί, η Μέρεντιθ ήρθε αντιμέτωπη με το ιατρικό συμβούλιο κατηγορούμενη για μια σειρά από περιπτώσεις όπου αψήφησε τους κανόνες για να κάνει το δικό της. Η δίκη αυτή ήταν μια αφορμή για τη σειρά να μας θυμήσει μέσα από φλάσμπακς και διηγήσεις μερικά από τα τοπ κατορθώματα της πρωταγωνίστριας της σειράς, χτίζοντας μια εικόνα σχεδόν παραπλήσια ενός Τζακ Μπάουερ. Όπως εκείνος ΘΑ ΕΒΡΙΣΚΕ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΒΟΜΒΑ, ΝΤΑΜΙΤ, έτσι κι η Μέρεντιθ ΘΑ ΣΩΣΕΙ ΑΥΤΗ ΤΗ ΖΩΗ Ο,ΤΙ ΚΙ ΑΝ ΛΈΕΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ, ΔΙΑΒΟΛΕ.

Κάπως έτσι βρέθηκε κατηγορούμενη, αλλά κάπως έτσι [spoiler για το 350ό επεισόδιο της σειράς!] αθωώθηκε κιόλας, με τον Άλεξ να φέρνει μαζί του ένα κάρο γνώριμα πρόσωπα ή χαρακτήρες από το παρελθόν της σειράς, ώστε να αφηγηθούν ο ένας μετά την άλλη για κάποια φορά που η Μέρεντιθ έκανε το κάτι παραπάνω και τους έσωσε. Αυτό, σε συνδυασμό με το έμφραγμα που έπαθε ένας από τους γιατρούς του πάνελ, ο οποίος ήταν υπαίτιος για τον θάνατο του Ντέρεκ (…έχουμε ζήσει πολλά με αυτή τη σειρά, ΟΚ), αρκούσαν για να κρατήσει το δίπλωμά της η Μερ, κι ο Άλεξ ήταν ο άνθρωπος-κλειδί για τη σωτηρία της.

Flash-forward μερικά επεισόδια κι αρκετούς μήνες μετά. Ο Άλεξ άφαντος από τη σειρά μετά από εκείνη τη στιγμή συναισθηματικού θριάμβου, απών για να “λύσει κάποια θέματά του”. Στο ενδιάμεσο, ο ηθοποιός ανακοινώνει την αποχώρησή του από τη σειρά. Χωρίς να δοθεί ιδιαίτερο publicity στο γεγονός ότι στην πραγματικότητα, το τελευταίο του επεισόδιο είχε προβληθεί ήδη.

Και φτάνουμε, μήνες μετά, στο 16ο επεισόδιο της 16ης σεζόν, ‘Leave a Light On’. Ακολουθούν spoilers για το παρανοϊκά κατασκευασμένο αυτό επεισόδιο, οπότε αν σκοπεύετε να το δείτε, τότε, εχμ, καλή διασκέδαση και καλή τύχη. Ελάτε μετά μια βόλτα.

Το επεισόδιο αυτό χαρακτηρίστηκε ως αποχαιρετισμός του Άλεξ, αλλά αυτό που διαπιστώσαμε καθώς το παρακολουθούσαμε ήταν πως: Ο Τζάστιν Τσέιμπερς δεν εμφανίζεται ούτε δευτερόλεπτο.

Όλη η πλοκή, η σημαντικότατα πυκνή πλοκή!, του επεισοδίου αναπτύσσεται μέσα από 4 αφηγήσεις, μέσα από ισάριθμα γράμματα που ο Άλεξ στέλνει στους σημαντικούς ανθρώπους της ζωής του για να τους εξηγήσει την απουσία του: την Μέρεντιθ, την Μπέιλι, τον Ρίτσαρντ Γουέμπερ (δηλαδή τους υπόλοιπους τρεις που έχουν απομείνει από το αρχικό squad) και φυσικά την Τζο, τη σύζυγό του. Καλά που την θυμήθηκε κι αυτήν! Πού να ήξερε η καημένη.

Τα γράμματα αυτά διαβάζουν οι αντίστοιχοι χαρακτήρες κι εμείς ακούμε σε αφήγηση του ίδιου του ηθοποιού, που μπορεί να μην εμφανίζεται αλλά δίνει τη φωνή του σαν ένα τελευταίο -εικάζουμε ίσως και απομακρυσμένο- αντίο στη σειρά. (Το τέταρτο γράμμα μάλιστα δεν το διαβάζει καν ο ίδιος- το αφηγείται ο Γουέμπερ στα άλλα μέλη του support group του. Είναι λες κι ο Τσέιμπερς απλά δεν πρόλαβε καν να ηχογραφήσει όλο το σκριπτ!) Τα off camera λόγια συνοδεύουν οι διαρκείς έκπληκτες αντιδράσεις των 4 ηθοποιών, που εναλλάξ τις βλέπουμε να κρατάνε το στόμα τους από έκπληξη, να συγκινούνται, να γελάνε, να κλαίνε, να περπατάνε σε άδεια σκηνικά, κλπ. Όσο έβλεπα το επεισόδιο δε μπορούσα να σταματήσω να το φαντάζομαι να γυρίζεται. “Έλεν… τώρα γέλα λίγο…. ΟΚ… τώρα κλάψε μια στιγμή…. Ωραία…. Κάνε σοκ!!!…. Σούπερρρρ…. Τώρα απλά κοίτα το κενό…. Πολύ όμορφα, wrap η Έλεν, προχωράμεεεεε”.

Μισό, ακόμα δε φτάσαμε καν στο περίεργο. Σταδιακά σε αυτά τα γράμματα ο Άλεξ αποκαλύπτει πως στην πραγματικότητα βρίσκεται στο Κάνσας, σε μια φάρμα, με την πρώην του Ίζι(!) όπου την βρήκε και μαζί τα δίδυμα(!!) που είναι στην πραγματικότητα δικά του παιδιά(!!!) και τώρα θα ζήσει για πάντα στη φάρμα με την έξαφνη οικογένειά του μεγαλώνοντας τα δίδυμα.

ΟΚ. Όλο αυτό είναι σεισμικής σημασίας ίνφο για τον χαρακτήρα, το οποίο απλά μας ξεφόρτωσαν σε μια off camera αφήγηση ενώ η Έλεν Πομπέο κοιτάζει ένα χαρτί με σηκωμένα φρύδια. Φυσικά εξυπακούεται πως ούτε η Ίζι της Κάθριν Χάιγκλ εμφανίζεται στο επεισόδιο. Όλες οι σκηνές της ίδιας και του Άλεξ που εμφανίζονται στο μοντάρισμα της οπτικής ταπετσαρίας του 40λεπτου, προέρχονται από φλάσμπακς, κυρίως των πρώτων 6 σεζόν, από κοινά τους storylines δηλαδή, αλλά και από μετέπειτα σεζόν, όπου είχε ας πούμε προοικονομηθεί με κάποιο τρόπο η μελλοντική επανένωσή τους, όσο ο Άλεξ ήταν με την Τζο.

Ανάμεσα στα πρόσωπα των ηθοποιών που κοιτάζουν ένα κομμάτι χαρτί και στα παλιά κλιπς της σειράς, έχουμε λίγο νέο υλικό το οποίο δε μπορώ να περιγράψω αλλιώς παρά: σκηνές από το Shutterstock, δύο ανώνυμων μικρών παιδιών να χαμογελάνε και να τρέχουν σε λιβάδια, την ώρα που δύο ακέφαλοι, απρόσωποι γονείς (υποθετικά, ο Άλεξ κι η Ίζι) βρίσκονται δίπλα τους καθώς περνάνε υπέροχα σε αυτές τις stock footage στιγμές οικογενειακής ευτυχίας.

Είναι τόσο απόκοσμο, που μοιάζει σαν κάτι που αφηγήθηκε κάποιος από τον άλλο κόσμο. (Υπάρχει μάλιστα η σχετική δημοφιλής ανάγνωση του επεισοδίου ανάμεσα στους απογοητευμένους φανς: Πως ο Άλεξ αυτοκτόνησε και πως τα γράμματα τα έστειλε για να μην στεναχωρηθούν οι αγαπημένοι του άνθρωποι, λέγοντάς τους πως ζει ευτυχισμένος κάπου σε μια φάρμα, όπως λέμε για τα σκυλιά των παιδιών όταν δε θέλουμε να τους πούμε την πικρή αλήθεια.)

Γιατί συνέβη όλη αυτή η παράνοια; Με τη σειρά να κλείνει την ιστορία δύο εκ των σημαντικότερων χαρακτήρων της ιστορίας της, εμφανίζοντας μια τεράστια εξέλιξης πλοκής από το πουθενά, δίχως κανείς εκ των δύο ηθοποιών να εμφανίζονται έστω για ένα δευτερόλεπτο στο επεισόδιο; Εικάζω πως είναι καθαρά πρακτική η ανάγκη, ένα αδιέξοδο έξω από τον έλεγχο των σεναριογράφων.

Είμαι βέβαιος πως ήταν πάντοτε πρόθεσή τους ο Άλεξ να καταλήξει με την Ίζι όσα χρόνια κι αν μεσολαβούσαν από την τελευταία τους επαφή. Καθόλου μεμπτό αυτό. Έστω και σποραδικά, η σειρά όντως έχει κρατήσει ζωντανή τη μνήμη της Ίζι μέσα από τα μάτια του Άλεξ. Πάντα εκεί θα κατέληγε αυτό. Όμως ένα πράγμα που πάντα χαρακτήριζε το ‘Grey’s Anatomy’ ήταν ο υπομονετικός τρόπος με τον οποίον έχτιζε κάθε εξέλιξη, κάθε στροφή των χαρακτήρων του. Ακόμα κι όταν απολύθηκε ο Αιζάια Ουάσινγκτον, πήρε στη Σόντα Ράιμς μισή σεζόν για να τον διώξει, θέλοντας να δώσει σωστή δραματική λύση στο στόρι του Μπερκ με την Κριστίνα Γιανγκ.

Εδώ όμως, για λόγους που δεν είναι ακριβώς σαφείς, και ίσως να μην χρειάζεται, ο ηθοποιός απλά έξαφνα έπαψε να είναι διαθέσιμος στη σειρά. Οι δύο πλευρές έχουν μόνο καλά λόγια να πουν η μία για την άλλη, αλλά το γεγονός παραμένει πως η ανακοίνωση της αποχώρησης έγινε μήνες μετά την actual τελευταία εμφάνιση του Άλεξ! Αυτό μάλλον λέει πως οι σεναριογράφοι, με πρώτη και κύρια την showrunner Κρίστα Βέρνοφ, μάλλον βρέθηκαν προ τετελεσμένου γεγονότος: Είχαν προαποφασισμένο το φινάλε ενός στόρι, αλλά δεν είχαν στη διάθεσή τους τον πρωταγωνιστή. Έτσι, είτε θα έκλειναν αλλιώς την ιστορία του, είτε θα έκαναν αυτό το παρανοϊκό πράγμα: Θα πέταγαν χύμα στην οθόνη, έτσι, γιόλο, μια ολόκληρη σοκαριστική ανατροπή με μπόλικες αποκαλύψεις, χωρίς να έχουν διαθέσιμους τους ηθοποιούς που πρωταγωνιστούν σε αυτό το στόρι.

Είναι, εν ολίγοις, ο ορισμός του fan fiction. Σε ένα επίπεδο δίχως προηγούμενο, νομίζω, στα τηλεοπτικά χρονικά. Ακόμα κι όταν άλλες σειρές στο παρελθόν έχουν ξεθάψει κάποιον παλιότερο χαρακτήρα τους για να κλείσουν το στόρι ενός άλλου, κατάφερναν να πείσουν τους ηθοποιούς να εμφανιστούν έστω για μια σκηνή. Εδώ είχαμε απλώς stock footage και κλιπς δεκαετίας. Είναι πραγματικά αδιανόητο.

Αυτό το εξωφρενικό επεισόδιο, χωρίς πρωταγωνιστές, κατασκευασμένο στη μονταζιέρα από παλιές σκηνές, stock footage και πλάνα τζενέρικ αντιδράσεων, είναι κάτι που πιστεύω δε θα δούμε ξανά.

*To ‘Grey’s Anatomy’ συνεχίζει να προβάλλεται στο FOX Life.

***

Δέκα χρόνια μετά το τέλος του ‘Lost’, η ομάδα του POP για τις Δύσκολες Ώρες επιστρέφει στο Νησί. Με καλεσμένο τον υπερφανατικό Lostάκια και υπάλληλο της Dharma Initiative, Θέμη Καίσαρη, αναλύουμε τα κυριότερα σημεία της 5ης σεζόν και εξετάζουμε τη σοβαρή πιθανότητα να είναι κρυφά η καλύτερη σεζόν της σειράς-φαινόμενο.