H καλύτερη στιγμή του Scorsese σε μια βραδιά που δεν πήρε τίποτα
Το 'Irishman' δεν κέρδισε τίποτα. Κι όμως ο Scorsese ήταν ένας από τους πρωταγωνιστές της τελετής.
- 10 ΦΕΒ 2020
Σήμερα η βάρδια ήταν πρωινή, οπότε καταλαβαίνετε ότι ενημερωνόμουν για τα Όσκαρ ανάμεσα στις διάφορες φάσεις του ύπνου μου. Το πρώτο όμως πράγμα που διάβασα, όταν πια ξύπνησα το πολύ πρωί, ήταν τα πανηγύρια σε ένα ομαδικό τσατ. Πανηγύρια που τα σάρωσε όλα το ‘Parasites’ και που δεν πήρε κανείς τίποτα από όλους τους κλασικούς σκηνοθέτες που για ακόμα μια φορά ήταν στην τελετή. Με πρώτον φυσικά τον Scorsese.
H COSMOTE TV σάς μετέφερε ζωντανά όλο τον παλμό της οσκαρικής βραδιάς.
Η αλήθεια είναι ότι καταλαβαίνω πάρα πολύ αυτή την αντίδραση. Και μην παρεξηγηθώ. Είδα το ‘Irishman’ και πραγματικά το λάτρεψα. Το θεωρώ ακόμα μια από τις καλύτερες ταινίες που έχει βγάλει ποτέ ο Scorsese. Θεωρώ επίσης ότι μέσα σε όλη την ‘Κόπη της Πίτας του Συλλόγου Συναξιούχων του ΝΑΤ’ που έβγαζε η ταίνια, ο De Niro θυμήθηκε και μας θύμισε γιατί είναι σπουδαίος ηθοποιός. To δε τέλος της ταινίας μου είχε προξενήσει ανατριχίλα για κανά μισάωρο.
Η αλήθεια είναι ότι λίγο πριν βγει ο ‘Irishman’, ο Scorsese ήταν σε μια περίεργη boomer φάση. Έβαλε τη Marvel στο στόχαστρο σε ένα περίεργο αλλά τελικά επιτυχημένο πλαίσιο προώθησης της ταινίας του. Φάνηκε άλλωστε ότι αυτές οι δηλώσεις ήταν ως πρόλογος μιας ταινίας του στιλ: ‘δείτε πώς κάνουμε καλό κινηματογράφο’. Καλύτερα, ‘δείτε πώς κάναμε κινηματογράφο’. Κι αυτό αν μη τι άλλο ήταν κάτι που για μένα προσέδωσε στην παρακολούθηση της ταινίας. Είναι ωραίο story να έρχεται και να βγάζει μια ταινιάρα ένας παππούς που γκρινιάζει. Και να τη βγάζει χωρίς καν να γίνεται ‘ο τύπος που θα κάτσει με τη νεολάια’.
Και ως μια παρένθεση εδώ. Πράγματι ο Scorsese δεν ήταν ο τύπος που θα καθόταν με τη νεολαία. Φάνηκε ακριβώς από τον τρόπο που τον πήρε σχεδόν ο ύπνος. Πότε; Tην ώρα που όλη η αίθουσα είχε σηκωθεί στο πόδι με την εμφάνιση του Eminem. Και μιλάμε στον Eminem, έτσι; Δεν μιλάμε για μια trip hop μπάντα που φτιάχτηκε στις 25 Ιανουαρίου και διαλύθηκε στις 3 Φεβρουαρίου του 2020. Mιλάμε για τον Eminem που τραγούδησε το ‘Lose Yourself’. Απογείωση.
Παρόλα αυτά όμως, το εξίσου καταπληκτικό ‘Parasite’ και η βράβευσή του είναι μια καλή ευκαιρία, για να πανηγυρίσει κανείς. Όχι με οπαδικά κριτήρια. Μετά το φιάσκο της περσινής σεζόν με τη βράβευση του ‘Green Book’ νομίζω ότι φέτος είχαμε για πρώτη φορά, μετά το 2015, μια πραγματική ανάσα δροσιάς. Τα Όσκαρ, όπως και κάθε άλλη τέτοια βράβευση, δεν είναι απλώς ότι βραβεύουν αυτό που αξίζει. Παρότι ο λόγος που γίνεται για τα Όσκαρ είναι συνήθως τέτοιος.
Στην πραγματικότητα, οι νικητές, οι επιλογές, οι νικητήριοι λόγοι. Όλα αυτά είναι πράγματα που δείχνουν και μαζί οδηγούν το Hollywood. Δείχνουν μια πορεία. Αναρωτιέμαι ποιος δεν θα ήθελε μια τέτοια πορεία να αφορά ξενόγλωσσες ταινία με τελείως φρέσκια κινηματογραφική γλώσσα και με αυτή την αμηχανία που είχε ο καθόλου μαθημένος σε κοσμικές εκδηλώσεις Bong Joon Ho. Αλλά μέσα σε όλο αυτό ας ξεχωρίσουμε και τον λόγο που έκανε ο νικητής την ώρα που παραλάμβανε το Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας απέναντι στον Scorsese που δεν πήρε ούτε 1 (ολογράφως ένα).
Ο Bong, λοιπόν, παίρνει για ακόμα μια φορά τον λόγο και αναφέρει συγκινημένο ένα quote που άκουσε, όταν ήταν φοιτητής σκηνοθεσίας. Ένα quote που το κράτησε βαθιά μέσα του. “To πιο προσωπικό πράγμα είναι και το πιο δημιουργικό πράγμα”. Το quote ήταν του Scorsese. Oλόκληρη η αίθουσα σηκώθηκε και του έδωσε ένα τρομερό standing ovation. Ο ίδιος χαμογελάει συγκινημένος και τελικά σηκώνεται όρθιος να δεχτεί τα εύσημα. Όλα χθες έγιναν ακριβώς όπως έπρεπε να γίνουν.
Δείτε ξανά απόψε το βράδυ την 92η τελετή των Όσκαρ, μονταρισμένη και υποτιτλισμένη στο COSMOTE CINEMA ΟSCARS HD, από τις 19.30 με το pre show και στις 21.00 όλα όσα έγιναν στην απονομή των βραβείων.
***
Λίγο πριν τα φετινά Όσκαρ, απονέμουμε τα δικά μας βραβεία. Τι έχουμε να πούμε για τον Joaquin Phoenix; Τι συνδέει τη Jennifer Lopez και τον Adam Sandler; Γιατί δεν απονέμουμε ξενόγλωσση κατηγορία; Και γιατί μιλάμε πάλι για το ‘Shallow’ και τον Bradley Cooper;