Romance/Illogic Studios (Wizz)/Nadège Loiseau/Wibke Rauers via AP
VIRAL

H χριστουγεννιάτικη διαφήμιση που έγινε viral για τους σωστούς λόγους

Ένα χειροποίητο παραμύθι που υπενθυμίζει τη δύναμη της αφήγησης και της αποδοχής.

Η χριστουγεννιάτικη διαφήμιση μιας γαλλικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ πηγαίνει κόντρα στην τάση της τεχνητής νοημοσύνης και γνωρίζει τεράστια επιτυχία παγκοσμίως.

Το χριστουγεννιάτικο σποτ της Intermarché έχει εξελιχθεί σε viral φαινόμενο, αποσπώντας θετικά σχόλια από όλο τον κόσμο για κάτι που πολλές εταιρείες μοιάζουν να έχουν ξεχάσει: πώς να συνδεθούν ουσιαστικά με το κοινό τους χωρίς ούτε ένα καρέ τεχνητής νοημοσύνης.

Η διαφήμιση με τίτλο Le mal aimé («Ο μη αγαπητός») ξεκινά με ένα μικρό αγόρι που φοβάται ένα παιχνίδι-λύκο. Ο πατέρας τού του αφηγείται μια απλή ιστορία για έναν μοναχικό λύκο, τον οποίο τα υπόλοιπα ζώα φοβούνται. Η αφήγηση περνά στην κινούμενη εικόνα: ο λύκος προσπαθεί να προσεγγίσει τους γείτονές του στο δάσος, χωρίς επιτυχία. Τελικά, αποφασίζει να αλλάξει, αρχίζει να μαγειρεύει λαχανικά και η ιστορία κορυφώνεται όταν εμφανίζεται στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι με ένα σπιτικό πιάτο.

Με μουσική υπόκρουση το ομώνυμο τραγούδι του Claude François από τη δεκαετία του ’70, το “Le mal aimé” έχει συγκεντρώσει εκατοντάδες εκατομμύρια προβολές εκτός Γαλλίας. Όχι άδικα: είναι ζεστό, γενναιόδωρο συναισθηματικά και μιλά για την ανάγκη του ανήκειν, της αποδοχής και του να κοιτάμε πέρα από τις πρώτες εντυπώσεις -όλα όσα θα έπρεπε να περιλαμβάνει μια χριστουγεννιάτικη διαφήμιση δηλαδή.

Το σποτ σχεδιάστηκε από τη διαφημιστική εταιρεία Romance και χρειάστηκε έναν ολόκληρο χρόνο για να ολοκληρωθεί. Στην παραγωγή συμμετείχαν 80 άτομα, με επικεφαλής το στούντιο animation Illogic Studios από το Μονπελιέ και την παρισινή Wizz στην παραγωγή.

Από την Ευρώπη έως τις ΗΠΑ, χρήστες των social media μοιράζονται το βίντεο, εκφράζοντας τον θαυμασμό τους. Κάποιοι μάλιστα δηλώνουν ότι θα ήθελαν το Le mal aimé να ήταν μεγάλου μήκους ταινία και όχι ένα δίλεπτο διαφημιστικό.

Πολλοί επαινούν τον ζωγραφικό, χειροποίητο κόσμο της παιδικής αυτής αλληγορίας, τονίζοντας ότι δεν καταφεύγει σε «άψυχες» λύσεις AI, αλλά επενδύει στην παραδοσιακή καλλιτεχνική δημιουργία για να αφηγηθεί μια ιστορία με συναισθηματικό πυρήνα.

«Η τεχνητή νοημοσύνη δεν δημιουργεί ιστορίες. Οι άνθρωποι δημιουργούν ιστορίες», δήλωσε ο Victor Chevalier, senior copywriter της Romance, προσθέτοντας ότι «το μυστικό της επιτυχίας ήταν ο χρόνος που αφιερώσαμε». Από την πλευρά του, ο Thierry Cotillard, πρόεδρος του ομίλου Les Mousquetaires, στον οποίο ανήκει η Intermarché, σημείωσε ότι η καμπάνια αποδεικνύει πως η ανθρώπινη νοημοσύνη μπορεί να δημιουργήσει «ένα διαφορετικό συναίσθημα από αυτό ενός ρομπότ».

Σε μια εποχή που όλο και περισσότερα brands καταφεύγουν στην AI, παράγοντας οπτικό περιεχόμενο που κουράζει και αποξενώνει, η Intermarché υπενθυμίζει την αξία της ανθρώπινης δημιουργίας. Οι θετικές αντιδράσεις δείχνουν επίσης ότι το κοινό δεν είναι τόσο αφελές όσο συχνά θεωρούν οι εταιρείες: η πλημμύρα χαμηλής ποιότητας περιεχομένου δε σημαίνει ότι πρέπει και να μας συγκινεί.

Το μήνυμα της διαφήμισης είναι σαφές: σε μια περίοδο ανασφάλειας για τους δημιουργούς, καθώς η AI θέτει υπαρξιακά ερωτήματα για την εργασία και τα πνευματικά δικαιώματα, υπάρχουν ακόμη εταιρείες που αναγνωρίζουν τη δύναμη της αυθεντικής δημιουργίας.

Βέβαια, δεν έλειψαν και οι αντιδράσεις από όσους θεώρησαν ότι το σποτ προωθεί τη χορτοφαγία, εξαπολύοντας τις γνωστές κατηγορίες περί woke ατζέντας. Ο Cotillard έδωσε την πιο απλή απάντηση: «Δεν πρόκειται για προτροπή να σταματήσει κανείς να τρώει κρέας. Η ιδέα είναι ότι κανείς δεν πρέπει να αποκλείεται -ούτε ο λύκος, που απλώς δε θα φάει τους νέους του φίλους».

Το ηθικό δίδαγμα; Οι άνθρωποι μπορούν να αλλάξουν και η αληθινή σύνδεση είναι εφικτή. Σε αντίθεση με τους αλγόριθμους, που συχνά ενισχύουν τον διχασμό. Όπως εύστοχα σημείωσε το Merriam-Webster ανακοινώνοντας τη λέξη της χρονιάς (slop): όταν πρόκειται για την αντικατάσταση της ανθρώπινης δημιουργικότητας, η τεχνητή νοημοσύνη δεν αποδεικνύεται πάντα τόσο «υπερ-ευφυής».

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.