Getty Images
REVIEWS

History 101: Η εκπομπή που κέρδισε το ελληνικό Netflix κάνει μόνο για ορεκτικό

Η ιστορική εκπομπή βρίσκεται ήδη στο #4 του ελληνικού Netflix, αλλά λειτουργεί μόνο ως εισαγωγή για τα ζητήματα με τα οποία καταπιάνεται.

Δεν τυχαίνουν όλες οι παραγωγές του Netflix της ίδιας προώθησης. Το ‘History 101’ ας πούμε, βρισκόταν στις υποσημειώσεις της πλατφόρμας μέχρι την πρεμιέρα του. Εμείς το είχαμε μεν ανάμεσα στις προτάσεις μας για την περασμένη εβδομάδα, ωστόσο δεν είχαμε προβλέψει την εκτόξευσή του στο #4 του ελληνικού Netflix.

Το ‘History 101’ βρίσκεται αυτή τη στιγμή μόλις πίσω από το ‘White Lines’, το ισπανικό-βρετανικό χιτ του Netflix από τον δημιουργό του ‘Casa de Papel’, το ‘Last Dance’ που έγινε το αθλητικό γεγονός της καραντίνας, και το ‘Rick and Morty’ που επέστρεψε για την 4η σεζόν του με εβδομαδιαία επεισόδια.

Η εκπομπή των μίνι επεισοδίων δεν είχε καν το trailer της στον επίσημο λογαριασμό του Netflix στο YouTube, αλλά είχε λανσαριστεί ως «ένας νέος τύπος ιστορικής εκπομπής για έναν νέο τύπο θεατή». Πρακτικά αυτό τελικά σήμαινε μία παραλλαγή του μοντέλου του ‘Explained’, μίας ακόμα εκπομπής δηλαδή της πλατφόρμας που καταπιάνεται με ζητήματα όπως οι αιρέσεις, η Kpop και η μονογαμία και προσπαθεί να τα αναλύσει μέσα σε λίγα λεπτά.

Το ‘History 101’, αντίστοιχα, χρησιμοποιεί premium αρχειακό υλικό και εντυπωσιακά γραφικά για να εξηγήσει εν συντομία την περίπλοκη ιστορία του fast food, του αγώνα για τον πρώτο άνθρωπο στο διάστημα εν μέσω Ψυχρού Πολέμου, του φεμινισμού, της οικονομικής ανόδου της Κίνας, του πετρελαίου και της σχέσης του με τη Μέση Ανατολή, του AIDS και άλλων θεμάτων που απασχολούν τα 10 του επεισόδια.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ένα επεισόδιο των 20’ δεν μπορεί να αναλύσει διεξοδικά πολυεπίπεδα φαινόμενα όπως η κρίση της υγείας μας που συνδέεται με την ανάπτυξη του γρήγορου φαγητού, όμως το ‘History 101’ θέλει ενίοτε να προβαίνει σε συμπεράσματα που η επιδερμική του κάλυψη αφήνει ελλιπή.

Για το fast food συγκεκριμένα για παράδειγμα, το minisode κλείνει λέγοντας πως αντίθετα με άλλες βιομηχανίες, η βιομηχανία ταχυφαγείων ανταποκρίνεται με πολύ καλά αντανακλαστικά σε όσα αφουγκράζεται από τις καταναλωτές της. Όταν το κίνημα των vegan ή η τάση του wellness νωρίτερα κατέδειξαν την ανάγκη για πιο υγιεινές επιλογές στα μενού τους, είδαμε τις σαλάτες και τα χορτοφαγικά ή/και τα vegan πιάτα να εισάγονται στους καταλόγους με γρήγορες ταχύτητες. Οπότε, σύμφωνα με το ‘History 101’, «το τι θα συμβεί στη συνέχεια, είναι στο χέρι μας». Μια τέτοια δήλωση όμως, μετατοπίζει πλήρως την ευθύνη στον καταναλωτή.

Στο επεισόδιο του φεμινισμού από την άλλη, ενώ γίνεται αρκετά καλή δουλειά σχετικά με τις δυσκολίες της αφομοίωσης των γυναικών στους εργασιακούς χώρους της Δύσης, η θέση των γυναικών στις τριτοκοσμικές χώρες αναφέρεται εντελώς επιγραμματικά, την ίδια στιγμή που το φεμινιστικό κίνημα παρουσιάζεται από τα ‘70s και μετά αντί για τα 1850s οπότε και ξεκίνησε.

Με αυτά τα δεδομένα και έχοντας στο νου πως κανείς δεν θα μπορούσε να αποδομήσει ιστορικούς ογκόλιθους όπως τα παραπάνω, το ‘History 101’ μπορεί να λειτουργήσει ως ένα τίμιο ορεκτικό που ξεγελάει την πείνα σου μέχρι να έρθουν τα κυρίως. Μία καλή αφορμή για να στραφείς σε διαφορετικές, πιο κατατοπιστικές πηγές για όσα θέματα αγγίζει και σε ενδιαφέρουν.