AP Photo/Lee Jin-man
BIG BUSINESS

ΗΥΒΕ, η κορεάτικη Disney που θέλει να κατακτήσει τον κόσμο

Έχοντας δώσει πρόσφατα πάνω από 1 δις δολάρια για να αποκτήσει τους Justin Bieber και Ariana Grande, το πρακτορείο ταλέντων από την Κορέα, γνωστό και ως «αυτό με τους BTS», προκαλεί σοκ και δέος στη μουσική βιομηχανία.

Το όνομά του είναι Hitman Bang, είναι 48 χρονών και, εν μέσω πανδημίας, βρέθηκε με 2,8 δις δολάρια στον προσωπικό του λογαριασμό. Κάτι που τον καθιστά τον έκτο πλουσιότερο άνθρωπο στην Κορέα και τον μοναδικό που προέρχεται από το χώρο της showbiz.

Όλο αυτό σαν αποτέλεσμα της ένταξης στο χρηματιστήριο της Hybe, του πρακτορείου μουσικών ταλέντων που ίδρυσε πίσω στο 2005. Τότε που, ως επιτυχημένος K-Pop συνθέτης και στιχουργός, αποφάσισε να πάρει το ρίσκο και να φτιάξει τη δική του επιχείρηση.

Οχτώ χρόνια αργότερα, το καλοκαίρι του 2013, οι BTS κυκλοφόρησαν το πρώτο τους single με την εταιρεία. Και, τα υπόλοιπα, αποτελούν ιστορία, με την αξία της HYBE αυτή τη στιγμή (που μπήκε και στη λίστα του TIME με τις πιο επιδραστικές εταιρείες του πλανήτη) να ανέρχεται σε 7,6 δις δολάρια.

Προσοχή. Παρότι η συντριπτική πλειοψηφία των εσόδων της συνεχίζεται να προέρχεται από ένα και μόνο supergroup, τους BTS (στους οποίους ο «προνοητικός» CEΟ έχει δώσει και μετοχές αξίας περίπου 20 εκ. δολαρίων για το κάθε μέλος), αυτός δεν είναι ο λόγος που καθιστά την ΗΥΒΕ παράδειγμα προς μίμηση.

Ο πραγματικός λόγος που η Κορεάτικη απάντηση στην Disney είναι -με την καλή έννοια- δακτυλοδεικτούμενη είναι οι ευρηματικοί τρόποι που έχει βρει και συνεχίζει να βρίσκει προκειμένου να αξιοποιήσει στο έπακρο τη δυναμική των καλλιτεχνών που μανατζάρει.

Δημιουργώντας ένα ολόκληρο -τύπου Marvel- σύμπαν γύρω τους που περιλαμβάνει από skins στο Fortnite μέχρι πραγματικά ότι μπορείς να φανταστείς (παιχνίδια, animated series, μυθιστορήματα και Easter eggs κρυμμένα στα βίντεο).

Συμπεριλαμβανομένου της δυνατότητας που δίνει στους φανς, που πηγαίνουν στις συναυλίες τους, να αγοράζουν -μέσω του συνδρομητικού Weverse- skip the line tickets μέσω του e-shop της (που προσφέρει exclusive band-related προϊόντα) και να τσεκάρουν σε real time το wait time για τα food kiosks ενώ ταυτόχρονα τσατάρουν με τα μέλη της μπάντας στο εταιρικό app.

Ουσιαστικά η διαφορά ανάμεσα στο κορεάτικο μοντέλο management, σε αντίθεση με το αμερικάνικο, είναι ότι όχι μόνο η εταιρεία μανατζάρει τα πάντα όσον αφορά έναν καλλιτέχνη (από τα τραγούδια που γράφει μέχρι τους σπόνσορες που έχει) αλλά ότι προσφέρει στους φαν μια ενοποιημένη εμπειρία. Πληρώνεις συνδρομή. Μπαίνεις στο σύμπαν που έχει δημιουργήσει η εταιρεία και αγοράζεις τα πάντα μόνο μέσα από αυτό (συμπεριλαμβανομένης και της πρόσβασης στον καλλιτέχνη).

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα sold out live virtual concerts που διοργάνωσε εν μέσω πανδημίας, με έσοδα της τάξεως των 20-35 εκ. δολαρίων ανά event, που κατάφεραν να διπλασιάσουν τα κέρδη της HYBE το 2020 σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη (χωρίς πανδημία) χρονιά.

Και όλα αυτά ενώ ταυτόχρονα ο Bang επιτρέπει (μη σου πω επιμένει) να διαχειρίζονται οι ίδιοι οι καλλιτέχνες τα social media τους (αν και οι BTS έχουν επίτηδες κοινό). Με στόχο αυτό που εκείνος θεωρεί το μυστικό της επιτυχίας τους, το storytelling και την αυθεντικότητα που εκπέμπουν οι ίδιοι και οι δημόσιες περσόνες τους.

Αυτή τη χρονιά, μετά την ανεπανάληπτη επιτυχία των BTS που έγιναν οι πρώτοι Κορεάτες που βρέθηκαν στην κορυφή του Billboard’s Hot 100 με το Dynamite (με τον πρόεδρο της Κορέας να τους ευχαριστεί για αυτό το εθνικό επίτευγμα) ο αξιότιμος “Hitman” Bang αποφάσισε να κάνει την επίσημη απόβασή του στις ΗΠΑ αγοράζοντας -έναντι 1 δις δολαρίων- την Ithaca Holdings προκειμένου να ενισχύσει το ρόστερ του με σταρ όπως οι Justin Bieber και Ariana Grande.

Προκειμένου, μάλιστα, να κάνει τους νέους σουπερστάρ του να αισθανθούν και αυτοί ισότιμα μέλη της HYBE οικογένειας, o Bang (που είναι τεράστιος φαν των Duran Duran) έδωσε και σε αυτούς ως δώρο μετοχές της εταιρείας αξίας 12 εκ. δολαρίων στον καθένα. Βάζοντας τους, με αυτόν τον τρόπο, στο τριπάκι να τους νοιάζει και να θέλουν να έχουν ενεργό ρόλο στο πόσο καλά πηγαίνει συνολικά η εταιρεία.

Αυτό που δεν είναι σαφές σε κάποιον που δε ζει στην Κορέα, άρα αντιμετωπίζει την HYBE απλά και μόνο ως την αιχμή του δόρατος του κύματος K-Pop, είναι ότι πρόκειται για μια μίνι-Disney, που έχει απλώσει τα «πλοκάμια» της παντού (βλέπε 4 δισκογραφικές, 7 εταιρείες και πάνω από 1.000 υπαλλήλους-μέχρι και μηχανή αναζήτησης φέρεται ότι σχεδιάζει).

Έχοντας καταφέρει σε χρόνο dt να εξαφανίσει όλους τους εγχώριους ανταγωνιστές της, το 2021 αποτελεί τη χρονιά που επέλεξε να προσπαθήσει να κάνει το ίδιο και σε διεθνές επίπεδο. Με τον CEO της, με το baby face, να έχει δηλώσει πως «στόχος μας είναι να γίνουμε η καλύτερη entertainment & lifestyle εταιρεία στον κόσμο». Στη θέση των αντιπάλων του, θα φοβόμουν. Γιατί όντως μιλάμε για έναν άνθρωπο που ότι έχει ονειρευτεί, το έχει πετύχει.

Από την άλλη, οι BTS, αποτελούν ταυτόχρονα τον μεγαλύτερό του εφιάλτη. Γιατί, όπως πολύ καλά ξέρει και ο ίδιος, τα νεανικά group δεν έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής. Και είναι στο δικό του χέρι να βρει τρόπο να αναπαράγει την επιτυχία τους και να δημιουργήσει (ή να αγοράσει) τους επόμενους.