REVIEWS

Το ‘Knives Out’ θα έκανε την Αγκάθα Κρίστι περήφανη

Η ταινία της εβδομάδας είναι ένα αστυνομικό μυστήριο σαν από παλιά, με τον Ντάνιελ Κρεγκ σε ρόλο Πουαρώ να ανακρίνει ένα καστ πολλών αστέρων.

Υπάρχει κάτι το αφοπλιστικό σε μια ιστορία μυστηρίου που καταφέρνει να παίξει τόσο αποτελεσματικά σεβόμενο τους κανόνες του είδους- και κάτι το εντυπωσιακό όταν καταφέρνει να τους αντιστρέψει, χρησιμοποιώντας τους υπέρ του.

Στη νέα ταινία του Ράιαν Τζόνσον («Οι Τελευταίοι Τζεντάι», «Breaking Bad») ο Ντάνιελ Κρεγκ υποδύεται με αστείρευτο κέφι και διάθεση, έναν αινιγματικό επιθεωρητή που μοιάζει να ξεπήδησε από κάποιο βιβλίο της Αγκάθα Κρίστι. Ο Μπενουά Μπλανκ βρίσκεται στην έπαυλη του θρυλικού συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων (Κρίστοφερ Πλάμερ, που συνεχίζει να γεννά αξιομνημόνευτους ήρωες με ευκολία), ο οποίος βρέθηκε νεκρός το επόμενο πρωινό των 85ων γενεθλίων του. Κάθε μέλος της τεράστιας, δυσλειτουργικής, κακομαθημένης οικογένειάς του, είχε λόγο να τον θέλει νεκρό, κι ο επιθεωρητής Μπλανκ είναι εδώ για να διαλευκάνει μια υπόθεση που αρχίζει σταδιακά να μη βγάζει απολύτως κανένα νόημα.

Ανάμεσα στα γνώριμα πρόσωπα που συναντάμε καθώς ανακρίνονται από τον Μπλανκ: Τζέιμι Λι Κέρτις! Κρις Έβανς! Η Άνα ντε Άρμας, που θα παίξει με τον Κρεγκ και στο καινούριο Μποντ! Ο Ντον Τζόνσον που ζει μια δεύτερη νιότη! Ο Μάικλ Σάνον, πάντοτε ανατριχιαστικά εξωγήινος! Η Κάθριν Λάνγκφορντ του νετφλιξικού «13 Reasons Why»! Η Τόνι Κολέτ! Κάθε πεντάλεπτο γεννά και ένα νέο «ωχ! ο τάδε!» από το κοινό. Όμως το πιο εντυπωσιακό πράγμα είναι άλλο.

Είναι φρέσκος αέρας το γεγονός και μόνο πως η ταινία δεν διασκευάζει ούτε βασίζεται σε κάτι προϋπάρχον. Είναι ορίτζιναλ σενάριο που, φυσικά και εμφανώς, βασίζεται στην αγάπη του σκηνοθέτη για αυτό το είδος των απολαυστικά παλιομοδίτικων αστυνομικών μυστηρίων όπου ένας ντετέκτιβ σαν τον Ηρακλή Πουαρώ ανακρίνει ένα μάτσο αναγνωρίσιμους αστέρες της εποχής και, συνδυάζοντας τα στοιχεία, καταφέρνει να βγάλει νόημα από μια υπόθεση-αίνιγμα ανακοινώνοντας την ανατρεπτική λύση σε ένα σαλόνι μπροστά στους έκπληκτους υπόπτους.

Είναι πολύ συγκεκριμένη η συνταγή, αλλά ο Ράιαν Τζόνσον πάντα ήταν ένας σκηνοθέτης που απολάμβανε να παίζει με τους κανόνες διαφόρων ειδών την ίδια στιγμή που δείχνει απόλυτο σεβασμό και αγάπη για αυτούς. Από το νουάρ «Brick» μέχρι το δαιδαλώδες sci-fi «Looper» κι από τους «Τελευταίους Τζεντάι» (όπου αυτή ακριβώς η “ιερόσυλη” διάθεσή του εξόργισε μερίδα του ριζικά ορθόδοξου φάντομ του «Star Wars») μέχρι τις αξέχαστες συνεισφορές του στο τηλεοπτικό «Breaking Bad» (όπου σκηνοθέτησε τόσο το ορμητικό «Ozymandias» όσο και το ανατρεπτικά καρτουνίστικο «Fly»), ο Τζόνσον εμφάνιζε ανέκαθεν διάθεση εξερεύνησης των όρων με τους οποίους κανείς αφηγείται μια ιστορία -οποιουδήποτε- είδους.

Τα «Μαχαίρια» είναι ίσως η πιο αγνά πετυχημένη και σίγουρα η πιο φαν δουλειά του μέχρι σήμερα. Το μυστήριο που ξεδιπλώνεται στην οθόνη έχει κάθε αναγνωρίσιμο στοιχείο των ιστοριών από τις οποίες εμπνέεται, κι όμως σε κάθε βήμα καταφέρνει να ανατρέπει τον εαυτό του τόσο-όσο. Ποτέ δεν αισθάνεσαι πως καταλαβαίνεις με ασφάλεια το τι ακριβώς συμβαίνει, αλλά ποτέ δε νιώθεις αβεβαιότητα, ή πως παρακολουθείς κάτι ξένο. Το σωστό “whodunnit” είναι μεγάλη και συγκεκριμένη τέχνη, κι ο Τζόνσον ξέρει πώς να το αφηγηθεί, πλέκοντας στον ιστό του την ίδια στιγμή και μια αληθινά σύγχρονη πολιτική προβληματική. Που στην επιφάνειά της μοιάζει απλώς να ανακυκλώνει λέξεις και αφηγήσεις από την online πολιτική συζήτηση αυτή την εποχή στις ΗΠΑ, όμως στην ουσία της επιτίθεται στην ιδέα του προνομίου και του πώς οι άνθρωποι μπορούν συχνά και εύκολα να χάνουν την επαφή τους με τον έξω κόσμο.

Βοηθά σε όλα αυτά το πώς τα μέλη του all-star cast δείχνουν διάθεση να ερμηνεύσουν καρτουνίστικους ύποπτους, καθένας τους με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο. Απέναντί τους, ο Ντάνιελ Κρεγκ συνεχίζει από εκεί όπου σταμάτησε στο θαυμάσιο «Logan Lucky», παίζοντας με κέφι έναν επιθεωρητή γεννημένο από τις λογοτεχνικές σελίδες ενός υποθέτικου, μεθυσμένου βιβλίου της Αγκάθα Κρίστι. Είναι όλα πολύ διασκεδαστικά και απρόσμενα ανθρώπινα, και Πουαρώ και κοινωνική σάτιρα. Ο Ράιαν Τζόνσον έχει δεσμευτεί πως αν η ταινία πάει καλά στα ταμεία (στην Αμερική έχει ήδη βγάλει τα λεφτά της) θα επιστρέψει με σίκουελ. Πρόκειται για εξαιρετικό νέο: Κάθε Χριστούγεννα θα θέλαμε να λύνουμε και μια νέα υπόθεση του επιθεωρητή Μπλανκ.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΣΤΟ NEWS247

ΚΙ ΑΛΛΟΣ ΝΤΑΝΙΕΛ ΚΡΕΓΚ

Τι ακριβώς συμβαίνει στο τρέιλερ του νέου Τζέιμς Μποντ;