© Star TV
BUZZ

MasterChef: Γιατί οι κριτές παριστάνουν τον Μπαμπινιώτη;

Τα τριγενή και δικατάληκτα επίθετα αποτελούν την αχίλλειο πτέρνα για πολλούς παίκτες και ειδικά ο Σωτήρης Κοντιζάς δεν χάνει ευκαιρία να κάνει φιλολογικές διορθώσεις.

Στο χθεσινό επεισόδιο του MasterChef, κατά τη διάρκεια μαγειρικής δοκιμασίας, ο Γιώργος με τα κόκκινα γυαλάκια και τις goofy εκφράσεις (ένας από τους παίκτες που έχουν ήδη ξεχωρίσει τηλεοπτικά), όταν ρωτήθηκε απ’ τους κριτές για το ποιο υλικό δεν θα ήθελε να κρύβεται μέσα στο Mystery Box, απάντησε μέσα στο άγχος: «οστρακοειδές».

Τυπικά, η ερώτηση δεχόταν απάντηση τόσο σε ενικό όσο και σε πληθυντικό αριθμό. Αλλά μιας και θα ήταν αδύνατο να υπάρχει μονάχα ένα οστρακοειδές μέσα στο κουτί, ο Σωτήρης Κοντιζάς δεν έχασε τη χρυσή ασίστ. Αλίμονο.

Η κάμερα πέρασε στο πρόσωπό του κριτή, πάγωσε για δύο δευτερόλεπτα κι εκείνος με περίσσεια σοβαρότητα κι αυστηρό ύφος, διόρθωσε: «οστρακοειδή».

Το φιλολογικό deja vu του MasterChef

Το στιγμιότυπο έμοιαζε με deja vu για όσους τηλεθεατές παρακολουθούν τον διαγωνισμό φανατικά, φέτος όσο και τις προηγούμενες χρονιές. Το ίδιο είχε συμβεί πριν λίγες ημέρες στο bootcamp, στις audition, το ίδιο έχει συμβεί ξανά και ξανά, με το κεφάλαιο «τριγενή και δικατάληκτα επίθετα» (δηλαδή όσα σε αρσενικό και θηλυκό τελειώνουν σε -ης, ενώ στο ουδέτερο σε -ες) να αποδεικνύονται αχίλλειος πτέρνα για πολλούς παίκτες.

Μάλιστα, οι τηλεθεατές δεν έχασαν την ευκαιρία να πάρουν θέση στο Twitter.

Είναι πιθανό οι παίκτες να μη γνωρίζουν όντως αυτό το προφανές γραμματικό λάθος; Είναι. Μήπως είναι εξίσου πιθανό να στρεσάρονται από τον τηλεοπτικό φακό και το ρολόι του MasterChef που τρέχει αντίστροφα, με αποτέλεσμα απλά να μπερδεύονται εκείνη τη στιγμή; Μα φυσικά και είναι.

Το θέμα είναι από πού (κι ως πού) προκύπτει αυτή η ηδονή της διόρθωσης από πλευράς των κριτών, την οποία σίγουρα ασπάζεται μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας μας. Δεν είναι παράλογο να νιώθεις ένα μικρό εγκεφαλικό ηλεκτροσόκ όταν ακούς «ενδιαφέρον ημέρα», είτε τη φράση «ο νοών εννοείτο» και τον αόριστο του καυχιέμαι σε ευρηματική εκδοχή ως «καυχιέθηκα».

Τα παραδείγματα δεν είναι τυχαία, όπως θα δείτε στο βίντεο που ακολουθεί.

Για χάριν συζήτησης, μπορούμε να προσθέσουμε μερικά ακόμη παραδείγματα: Άλλο το καταρχήν κι άλλο το καταρχάς, το «ότι» είναι με κόμμα όταν είναι συντομογραφία του οτιδήποτε, το «επικεφαλής» μένει άκλητο κι ο Οκτώβρης είναι ο μόνος μήνας που δε θέλει «μ».

Όλα αυτά δεκτά και θεμιτά, αλλά τι συμβαίνει όταν ακόμη και στον καθημερινό μας λόγο, σε ένα post στο ίντερνετ, σε μια χαλαρή κουβέντα, διορθώνουμε με κακεντρέχεια;

Μήπως κρύβουμε όλοι μέσα μας έναν μικρό, μικρό Μπαμπινιώτη; Η αλήθεια είναι ότι θέλοντας και μη μεγαλώσαμε με τα κατάλοιπα του γλωσσικού διχασμού, τη μάχη ανάμεσα στη δημοτική και την καθαρεύουσα, τον φόβο ότι «η γλώσσα μας φτωχαίνει».

Σχετίζεται αυτό με τη διορθωτική μανία της τριάδας των κριτών του Masterchef; Κι όμως, διότι θα μπορούσε κάλλιστα ένα τέτοιο γλωσσικό ατόπημα να εκτονωθεί με ένα χιουμοριστικό σχόλιο, μία έξυπνη ατάκα, αντί να λαμβάνεται τόσο στα σοβαρά. Εξάλλου υπάρχουν σολικισμοί και πόσα άλλα λάθη (ειδικά στον προφορικό λόγο) που μόνο επαγγελματίας διορθωτής θα έπιανε στον αέρα, όπως η καταχρηστική χρήση του σαν αντί για ως και το άκρως διαδεδομένο «όλους, όσους».

Είναι προφανές ότι το MasterChef θέλει να κρατήσει ένα επίπεδο κι ένας από τους τρόπους να το πετύχει αυτό είναι μαζεύοντας τα λάθη που βγάζουν μάτι. Έτσι, καλώς ή κακώς, ο Σωτήρης Κοντιζάς έχει αναλάβει το ρόλο του «Μπαμπινιώτη της Okinawa», όπως τον είχε αποκαλέσει και παλαιότερα ο Κουτσόπουλος.