ΛΙΣΤΕΣ

Μερικές διαφημίσεις είναι καλύτερες κι από ταινία

Ένας δημοσιογράφος του Oneman παρουσιάζει μερικές διαφημίσεις που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές υπερπαραγωγές.

Είναι αρκετά παρεξηγημένη η διαφήμιση. Το ξέρεις και το ξέρω. Είναι αυτή η μοίρα της, καθώς όλοι μας την έχουμε συνδέσει με τη διακοπή των αγαπημένων μας προγραμμάτων. Βλέπεις τη βραδινή ταινία  και πάνω που αυτή μπαίνει στο κρισιμότερο σημείο της, ΤΣΟΥΠ, διαφημίσεις.

Σε νιώθω. Κι εγώ έχω εκνευριστεί, κι εγώ έχω κλείσει ενοχλημένος την τηλεόραση. Αλλά ας είμαστε τίμιοι. Οι διαφημίσεις δεν φταίνε σε τίποτα. Εντάξει, αρκετές από αυτές δεν βοηθάνε ιδιαίτερα, ούτε σου δίνουν ένα λόγο για να μην κλείσεις την τηλεόραση.

 

Με καλογραμμένο σενάριο, χιούμορ, ωραίες ερμηνείες, μεράκι και εξαιρετικό οπτικό αποτέλεσμα. Και κάτι να σου αφήνουν στο τέλος τους, ένα χαμόγελο, έναν προβληματισμό, μια αισιοδοξία.

Όλα τα παραπάνω ήρθαν στο μυαλό μου βλέποντας το καινούριο σποτ του Stoiximan.gr. Ο Stoiximan.gr είναι υπερήφανος χορηγός της Εθνικής Ομάδας Beach Volley Γυναικών, της Εθνικής Ομάδας Volley Ανδρών και Γυναικών, της Εθνικής Ομάδας Πόλο Ανδρών και Γυναικών, του Λευτέρη Πετρούνια και της Βασιλικής Μιλλούση.

Στη νέα του διαφήμιση, πρωταγωνιστές είναι αυτοί που πρέπει, δηλαδή οι ίδιοι οι αθλητές και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Το να τη δεις μια φορά φτάνει για να το αντιληφθείς. Το αν θα τα καταφέρεις να αντισταθείς και να μην επιδιώξεις να την παρακολουθήσεις ξανά και ξανά, είναι ένα άλλο θέμα.

Αρκετά σε κράτησα σε αγωνία όμως. Απόλαυσε τη νέα διαφήμιση του Stoiximan.gr και τα ξαναλέμε.

 

Τώρα που την είδες (αλήθεια, πόσες φορές σερί πάτησες το play;) ας περάσουμε στο θέμα μας. Ή μάλλον ας συνεχίσουμε το θέμα μας. Υπάρχουν εκεί έξω εξαιρετικές διαφημίσεις. Διαφημίσεις που όχι μόνο δεν είναι “αρπαχτές”, αντίθετα μπορούν να χαρακτηριστούν ως τέχνη. Που δημιουργήθηκαν με μεράκι και αντί να σε κάνουν να κλείσεις την οθόνη μόλις τις πετύχεις, σε οδηγούν στο να τις αναζητήσεις στο YouTube ώστε να τις παρακολουθήσεις ξανά και ξανά.

 

Κρεβάτια στον ουρανό

Ιπτάμενα κρεβάτια, ιπτάμενος σκύλος, μια πρωταγωνίστρια που ίπταται από στρώμα σε στρώμα και μια καθηλωτική γυναικεία φωνή στην αφήγηση. Η διαφήμιση της ΙΚΕΑ δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από υπερπαραγωγές επιστημονικής φαντασίας, καταλήγοντας σε ένα απλό “δεν υπάρχει κρεβάτι σαν το σπίτι” ίσα ίσα για να μας προσγειώσει και να μας θυμίσει πως αυτό που παρακολουθήσαμε ήταν απλά μια διαφήμιση.

 

Animated ποδοσφαιρικοί υπερήρωες

Η Nike φημίζεται για τις φανταστικές διαφημίσεις της. Θα μπορούσα να διαλέξω στην τύχη μια από αυτές, αφού όλες τους έχουν ολοκληρωμένο σενάριο, πλοκή και ποδοσφαιρικούς σταρ για πρωταγωνιστές.

Προσωπική μου αγαπημένη όμως, είναι η διαφήμιση με τίτλο “The Last Game”. Zlatan, Ribery, Rooney και άλλοι υπερ-παίκτες, σε animated μορφή, ενώνουν τις δυνάμεις τους και αντιμετωπίζουν τους κλώνους τους σε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα που με κράτησε σε περισσότερη αγωνία από τα περισσότερα παιχνίδια του ελληνικού πρωταθλήματος.

11 εμείς, καμμια 100ρια αυτοί και στο τέλος κερδίζει η διαφήμιση.

 

Τη ζακέτα σου να πάρεις

Η Old Spice χρησιμοποιεί την αγάπη της μητέρας και τη θλίψη της όταν ο κανακάρης της αποφασίζει πως ήρθε η ώρα να φύγει από το σπίτι, αναλαμβάνοντας πάντως τις ευθύνες που της αναλογούν, με το επικό σλόγκαν “Smellcome to Manhood”.

Ένα μιούζικαλ με φωνητικά από απεγνωσμένες μανάδες και περήφανους πατεράδες σε μια ξεκαρδιστική διαφήμιση που καταφέρνει ταυτόχρονα να συγκινήσει.

 

Μιας και ανέφερα την Old Spice, δεν θα μπορούσα να μην αφήσω εδώ κι αυτό το αριστούργημα:


 

 

Δεν κλαίω, απλά κάτι μπήκε στο μάτι μου

Μιας και πιάσαμε την αγάπη της μάνας, ας μείνουμε λίγο περισσότερο στο θέμα. Το 2012, με αφορμή τη γιορτή της Μητέρας και λίγο καιρό πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου, η Procter & Gamble εξυμνεί τα δάκρυα χαράς και την περηφάνια μιας μητέρας μπροστά στα κατορθώματα του παιδιού της και κάνει κι εμάς να δακρύσουμε.

Ακόμη μια εξαιρετικά καλογυρισμένη διαφήμιση, που μίλησε και στο μάτι μας αλλά και στην καρδιά μας.

 

“Είμαστε όλοι Gay”

Μιλάς γαλλικά; Είσαι gay. Ντύνεσαι καλά; Είσαι gay. Τρως γιαούρτι στο γραφείο; Είσαι gay. Υπό τους ήχους της Carmina Burana και μοναδικό στίχο τη λέξη gay, η διαφήμιση του Pride της Βραζιλίας έχει γέλιο, είναι έξυπνη και το κυριότερο: περνάει όλα τα σωστά νοήματα. “Αφού είμαστε όλοι gay, το Mix Brasil Festival απευθύνεται σε όλους”. Εύγε.

 

Μια ΤΕΡΑΣΤΙΑ διαφήμιση

Τώρα που σου κόλλησε ο ρυθμός της Carmina Burana, ας τον κρατήσουμε για μια μεγάλη διαφήμιση. Μια πολύ μεγάλη διαφήμιση. Θεέ μου είναι μεγάλη. Δεν μπορώ να πιστέψω πόσο μεγάλη είναι.

Η μπύρα Carlton Drought μας παρουσιάζει μια meta, πανέξυπνη και ξεκαρδιστική διαφήμιση που ενώ κοροϊδεύει στην ουσία τις διαφημίσεις, κατορθώνει να ενταχθεί στις κορυφαίες του είδους. Ένα ποτήρι κερασμένο στα παιδιά που τη σκέφτηκαν από εμάς.

 

Σε αυτή παίζει ολόκληρος Obama

Φαντάζομαι ότι έχεις δει κι έχεις ξεκαρδιστεί με το επεισόδιο της εκπομπής του Zach Galifianakis  στην οποία έδωσε το «παρών» ως καλεσμένος ο Barack Obama. Μόνο που όλο το επεισόδιο επρόκειτο για μια εξαιρετικά στημένη προώθηση του Obamacare.

Ε και λοιπόν; Από ένα σποτ που θα παρουσίαζε τα πλεονεκτήματα ενός προγράμματος ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και θα γινόταν βαρετό μέσα στα πρώτα δέκα δευτερόλεπτα, ένα σκετς με την χιουμοριστική ιδιοφυία του Zack είχε σίγουρα πολλαπλάσια απήχηση. Άσε που έκανε τον Obama ακόμη πιο συμπαθή.


 

 

Χολιγουντιανή Παραγωγή – Χολιγουντιανοί ηθοποιοί

Μερικές διαφημίσεις θυμίζουν τόσο πολύ ταινία που έχουν σαν πρωταγωνιστές σταρ του κινηματογράφου. Κι όχι όποιους κι όποιους μάλιστα, αλλά ολόκληρους Machete (κατά κόσμον Danny Trejo) και Steve Buscemi.

Η Snickers επιστράτευσε τους δυο ηθοποιούς για τις ανάγκες της διαφήμισης “Brady Brunch” στο ημίχρονο του περσινού Super Bowl και το αποτέλεσμα ήταν αρκετά πιο αστείο από πολλές αποτυχημένες κωμωδίες που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια.

 

Σε διαφημίσεις δεν έχουν διστάσει επίσης να πρωταγωνιστήσουν κι άλλοι παγκόσμιοι σταρ όπως ο Jean Claude Van Damme σε ένα επικό σουρεάλ αριστούργημα για τις ανάγκες της Volvo:

 

Η περιπέτεια ενός κουταβιού

Στα πλαίσια του περσινού Super Bowl και πάλι, η Budweiser κατάφερε να μας συγκινήσει με την τρομερή ιστορία ενός κουταβιού. Μέσα στο ένα λεπτό που κρατάει το σποτ, προλαβαίνουμε να νιώσουμε στεναχώρια, αγωνία, ανακούφιση και χαρά, χάρη στο καλογραμμένο και καλογυρισμένο διαφημιστικό.

Τώρα που το σκέφτομαι, ίσως να είναι περισσότερα τα διαφημιστικά που με έχουν συγκινήσει τον τελευταίο χρόνο σε σχέση με τις κανονικές ταινίες.

 

Οι πολικές αρκούδες

Δεν θα μπορούσε φυσικά να λείπει από αυτή τη λίστα μια από τις υπερπαραγωγές της Coca-Cola. Αφού προβληματίστηκα για αρκετή ώρα, τελικά θα επιλέξω αυτή όπου πρωταγωνιστούν (σε animation φυσικά) πολικές αρκούδες.

Οι πάγοι, ένα ξεκαρδιστικό ντόμινο ανάμεσα στις αρκούδες και η αγωνία για την τύχη ενός μπουκαλιού της Coca-Cola συνθέτουν μια διαφήμιση που δεν γίνεται να μην σε αφήσει με ένα χαζό χαμόγελο στο πρόσωπο. Πολική αρκούδα που φοράει κόκκινο κασκόλ, πώς γίνεται να αδιαφορείς, ρομπότ είσαι;;;;

 

Διαφήμιση από άλλο πλανήτη

Δυο υπάλληλοι, ένας εξωγήινος με ταλέντο (ή και όχι) στις μεταμφιέσεις κι ένα ξεκάθαρο μήνυμα. Η Fedex δίνει ρέστα με αυτή τη διαφήμιση, η οποία κάθε φορά που τη βλέπω μου προκαλεί νευρικό γέλιο.

 

Μαθήματα διαφημιστικής ιστορίας

Όταν ολόκληρος Ridley Scott βρίσκεται πίσω από τη σκηνοθεσία ενός διαφημιστικού σποτ, το αποτέλεσμα δεν μπορεί παρά να είναι εντυπωσιακό.

Αναφέρομαι φυσικά στην ιστορική διαφήμιση της Apple “1984”, η παίχτηκε μόνο μια φορά κατά τη διάρκεια του ημιχρόνου του Super Bowl, όμως τη συζητάμε ακόμα.

Ο λόγος; Δες και θα καταλάβεις

 

Μιας και πιάσαμε τους διάσημους σκηνοθέτες, διαφημίσεις έχουν σκηνοθετήσει μεταξύ άλλων και οι Wes Anderson

 

David Lynch (διατηρώντας φυσικά το σκοτεινό του ύφος)

 

Darren Aronofsky (με πρωταγωνιστή τον Vincent Cassel, την ίδια χρονιά μάλιστα που γύρισε το οσκαρικό Black Swan)

 

Baz Luhrmann

 

αλλά και Michael Bay, με μοντέλα της Victoria’s Secret και γιατί όχι, εκρήξεις!