REVIEWS

Μέχρι τώρα έπαιζες- από σήμερα, θα μπεις μέσα στο παιχνίδι χάρη στο PlayStation VR

Η εμπειρία από την πλατφόρμα εικονικής πραγματικότητας της Sony ξεπερνά τα όρια της ευχάριστης έκπληξης.

Έως πριν λίγες μέρες, η εμπειρία μου με το PlayStation VR ήταν ελάχιστων λεπτών, στην IFA 2015. Με βάση αυτήν, αλλά και όσα νέα στοιχεία ήρθαν στο φως το καλοκαίρι που μας πέρασε, προσπάθησα ν’ απαντήσω σε ορισμένα από τα ερωτήματά σου πριν μερικούς μήνες, σ’ αυτό το άρθρο. Πλέον, το PS VR είναι εδώ. Ήρθε, μας είδε, το είδαμε, το πιάσαμε στα χέρια μας, το φορέσαμε στο κεφάλι μας, παίξαμε. Αν νίκησε; Καταρχάς, ναι.

Βέβαια, η πρώτη επαφή/ εντύπωση, έστω κι αν διαρκεί ώρες ολόκληρες, δεν είναι παρά μόνο μία μάχη. Ο πόλεμος θα κριθεί σε βάθος χρόνου, αλλά εδώ δεν μαζευτήκαμε, στη φιλόξενη PopCode γωνιά, για να ρίξουμε τα χαρτιά και να μελλοντολογήσουμε. Θα μιλήσουμε με στοιχεία.

Κορώνα στο κεφάλι μου θα σε ‘χω

Τώρα εσύ θα καίγεσαι να μάθεις για την παικτική εμπειρία, αλλά θεωρώ πιο φρόνιμο να πιάσουμε πρώτα ορισμένα διαδικαστικού τύπου ζητήματα. Ανοίγοντας το κουτί, ίσως κοντοσταθείς για λίγο: κάσκα, καλώδια, μονάδα επεξεργαστή, φυλλάδια, ένας μικρός χαμός. Ευτυχώς, ένα από αυτά τα φυλλάδια, θα σε βοηθήσει να ξεπεράσεις το αρχικό σοκ, η σύνδεση δεν είναι δα και πυρηνική φυσική. Κι αν είσαι φουλ οπτικός τύπος, ακολουθούν 3 επιμορφωτικά βίντεο από την Sony.

Ακόμα και το calibration, δεν είναι τραγικά χρονοβόρο. Δύο-τρία γενικά χρήσιμα tips. Αρκετά σημαντική είναι η τοποθέτησή σου σε σχέση με την PlayStation Camera. Πράγματι, θα είναι καλό να μην μεσολαβούν πράγματα (τραπεζοκαρέκλες π.χ.) ανάμεσά σας, μην αφήσεις να σας χωρίσει τίποτα. Επίσης, δεν χρειάζεται να είσαι υπερβολικά κοντά στην κάμερα, αλλά ούτε και μίλια μακριά φυσικά. Κοντά στα δύο μέτρα, να τ’ αφήσω; Ε, κάπου εκεί.

Επόμενο κρίσιμο στάδιο είναι η σωστή τοποθέτηση του headset. To φοράς και πετάς, η αλήθεια είναι πως δεν το καταλαβαίνεις μετά το αρχικό βάλε, είναι αρκετά ελαφρύ. Απλώς, ξόδεψε λίγο χρόνο στην εφαρμογή/ προσαρμογή. Σωστό ύψος, κοντά στα μάτια αλλά όχι σε σημείο κακής πίεσης, αφήνουμε τη μύτη να κάνει τη δουλειά για την οποία προορίζεται. Στη δοκιμή δε, φόρεσα και τα γυαλιά μυωπίας (εξ)επίτηδες. Κανένα πρόβλημα, αρκεί να φέρεις την κάσκα στην ορθή θέση.

Δύο ακόμα σημαντικές επισημάνσεις. Η PlayStation Camera απαιτείται, required, πως το λένε, χωρίς αυτήν δεν παίζεις, αλλά δεν συμπεριλαμβάνεται στο βασικό πακέτο. Αν την έχεις από πριν, όλα καλά, αλλιώς θα πρέπει να την αγοράσεις ξεχωριστά. Όσο για τα PS Move χειριστήρια μπορείς να ζήσεις και χωρίς αυτά, όμως σε ορισμένα games χρειάζονται, αναβαθμίζεται η εμπειρία. Κι εδώ ισχύει πως αν έχεις 2 από το μακρινό παρελθόν είσαι πανέτοιμος, δεν θες καινούρια, απλώς τσέκαρε ότι λειτουργούν κανονικά μετά από τόσο καιρό (και σκόνη).

Άντε, θα παίξουμε;

Ναι αμέ, να βάλουμε. Η γενική εικόνα, οι εντυπώσεις τις οποίες αποκόμισα, δεν είναι απλώς ενθαρρυντικές, προσεγγίζουν την έκπληξη. Ιδιαίτερα για όσους είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν early versions του PS VR κατά το παρελθόν, έστω κι αυτήν της IFA 2015 που σου ανέφερα προηγουμένως, η διαφορά ήταν εμφανής. Κοίτα δω να καμαρώσεις.

Αγνόησε όσους ζηλιάρηδες σου λένε ότι φαίνεσαι αστείος, πόσω μάλλον όταν κάνεις, γι’ αυτούς, κινήσεις στο κενό. Κατά τη γνώμη μου, 2+1 είναι τα πιο σημαντικά στοιχεία εδώ. Πρώτον, νιώθεις δίχως δεύτερη κουβέντα ότι είσαι μέσα στο παιχνίδι. Τα γραφικά ίσως να μην είναι σπουδαία και τρανά, αλλά ο στόχος «αποτελείς κομμάτι του σκηνικού» επιτυγχάνεται πλήρως, ανεξαρτήτως παιχνιδιού. Δεύτερον, υπάρχει ακριβής απόκριση κινήσεων, δεν κάνεις άλλα και γίνονται άλλα (ντ’ άλλων). Σε αυτό το σημείο δε, διακρίνω σαφή βελτίωση συγκριτικά με εκδόσεις κατά το στάδιο ανάπτυξης του PS VR, ιδιαίτερα όσον αφορά στο PS Move που τελικά, παρά τα αρχικά προβλήματα και τη δικαιολογημένη δυσπιστία, ανταποκρίνεται στο ρόλο του.

Τώρα, το +1 είναι το αρνητικό της υπόθεσης, αλλά αυτό έχει εν πολλοίς να κάνει α) με τον άνθρωπο, β) με το εκάστοτε παιχνίδι. Να εξηγηθώ. Στο θέμα της ζαλάδας και της ναυτίας αποτελώ ξεκάθαρα μέλος ευπαθούς ομάδας του πληθυσμού. Ακόμα και τα 4-5 μποφόρ τα θεωρώ τρικυμία (την οποία φέρνουν στο κρανίο), δεν μπαίνω σε τρένα, τρενάκια, τρενάρες του τρόμου (του στομαχιού), η Disneyland θα έπρεπε να λέγεται Satanyland, το παιδί αν θέλει λούνα παρκ έχει και μάνα. Ε, σε ένα τέτοιο τρενάκι στο Until Dawn: Rush of Blood (horror/ on-rails shooter) την άκουσα.

Προσοχή, όμως. Στη εν λόγω δοκιμή για δημοσιογράφους, βρέθηκαν κι άλλοι συνάδελφοι, την ίδια ώρα μαζί μου περίπου δέκα αν δεν απατώμαι. Κανείς άλλος δεν έπαθε το παραμικρό. Άρα, φταίω. Τώρα, σε ένα άλλο game, το RIGS, υπήρξαν 2-3 παράπονα από άλλους που στο Until Dawn με χλεύαζαν για το πάθημά μου (προφανώς, με το που άκουσα τι παίζει, έκανα έναν σταυρό με τα δάκτυλά μου και απομακρύνθηκα). Πού καταλήγουμε; H πλατφόρμα δεν ευθύνεται αν είναι χαλασμένος ο άνθρωπος (με δείχνω). Αλλά, υπάρχουν και games τα οποία ίσως ενοχλήσουν και πιο νορμάλ τύπους. Συνεπώς, προτείνω τεστ, τεστ γενικώς και ειδικώς, η πιο ασφαλής μέθοδος.

Αντίθετα, ήμουν κύριος και δεν ανακατώθηκα διόλου στο PlayStation VR Worlds (συλλογή που αποτελείται από 5 mini-games) και δη στο Ocean Descent (ωραίο πράμα ο βυθός ρε παιδί μου… Ώπα, τι είναι αυτό;) και The London Heist. Γενικότερα, (και) από το demo του τελευταίου, όπου από τη θέση του συνοδηγού πυροβολούσα εχθρούς σε μηχανές, αυτοκίνητα και βανάκια μέσα από το σπασμένο παρμπρίζ, διαπίστωσα πως τα shooters μέσω PS VR έχουν τη δυνατότητα ν’ ανέβουν επίπεδο.

Τι άλλο μπορείς να παίξεις αυτή τη στιγμή; Πολλά και διάφορα, περίπου 30 games, τα οποία αναμένεται ν’ αυξηθούν σε 50 έως το τέλος του έτους και, προφανώς, έπεται συνέχεια το 2017. Από τα launch games, την πρώτη σοδειά δηλαδή, σαν να διακρίνονται το Tumble VR (εξαιρετικό puzzle game), το σύντομο μεν δυνατό δε adventure Batman: Arkham VR (ποιος δεν θέλει να γίνει Νυχτερίδας, σχεδόν κυριολεκτικά), τα τρελιάρικα Rez Infinite και Thumper, το Battlezone VR για σένα που θέλεις να «κάνεις μια βόλτα» με τανκ, το racing DriveClub VR, το Headmaster για να σκοράρεις με κεφαλιές, ενώ δεν αποκλείεται να σε συνεπάρει το EVE Valkyrie.

Όσο για τα games που αναμένουμε έως το τέλος του 2016, δεν είναι λίγα τα πιθανά διαμαντάκια, π.χ. Eagle Flight (8 Νοεμβρίου), Robinson: The Journey (9 Νοεμβρίου), Star Trek: Bridge Crew (29 Νοεμβρίου), ενώ να δούμε πότε θα κυκλοφορήσει και το Star Wars Battlefront Rogue One: X-Wing VR Mission.

Άλλο να στο λέω…

…κι άλλο να παίξεις. Ό,τι και να γράψω εδώ, ό,τι και να διαβάσεις γενικά, να δεις βίντεο και photos, είναι από τις περιπτώσεις που για να εξάγεις σαφές συμπέρασμα θα πρέπει να βιώσεις προσωπικά την εμπειρία, είναι εξαιρετικά δύσκολο να σου δώσω να καταλάβεις με φτωχά λόγια. Μα σε σπίτι ενός φίλου, μα σε κάποιο κατάστημα, το βέβαιο είναι ότι πρέπει να το φορέσεις, να παίξεις και ν’ αποφασίσεις αν σου κάνει, αν νιώθεις καλά, αν γίνεσαι κομμάτι του παιχνιδιού.

Για την ακρίβεια, έχει διαμορφωθεί ένας ειδικός χώρος στο ανανεωμένο PlayStation Area του Golden Hall (δεύτερος όροφος) όπου μπορείς να επισκεφθείς κάθε Παρασκευή και Σάββατο από αυτή τη στιγμή που διαβάζεις το άρθρο έως το τέλος Δεκεμβρίου και να δοκιμάσεις ορισμένα από τα games του PS VR. Εκεί, θα βρεις μια εξειδικευμένη ομάδα που θα σε μυήσει στα μυστικά της εικονικής πραγματικότητας και θα πάρεις μια καλή γεύση, ικανή για να διαπιστώσεις αν σου ταιριάζει.

Το PS VR, στην παρούσα φάση έχει εξαντληθεί στην ελληνική αγορά, όποτε έχεις το χρόνο να το σκεφθείς και να τεστάρεις. Το βασικό πακέτο κοστίζει 410 ευρώ, αλλά αν δεν διαθέτεις PlayStation Camera και Move, τότε το συνολικό κόστος μπορεί να ξεπεράσει οριακά τα 500 ευρώ. Ακριβό; Κοίταξε, ως απόλυτος αριθμός δεν ακούγεται φθηνό. Πάντως, αν συγκριθεί με τον ανταγωνισμό, είναι το πιο προσιτό, ενώ φαίνεται και να αποδίδει καλύτερα. Συνεπώς, όλα καταλήγουν σε σένα. Ένα test drive μπορεί να σε πείσει.