ΒΙΒΛΙΟ

Μια βόλτα στους αντρικούς κόσμους του ‘Ας Πρόσεχα’

Έρωτες, ενθουσιασμοί, γκόμενες, σεξ, κολλητοί, ταξίδια, νύχτα, ωραία κρασιά. Το μόνο που δεν λείπει από το μυθιστόρημα του Δημήτρη Σιάτη είναι το κίνητρο για να το διαβάσεις.

Πριν καν διαβάσεις μισή παράγραφο απ’ το μυθιστόρημα του Δημήτρη Σιάτη, μπορείς να καταλάβεις τις σωστές ισορροπίες του βιβλίου από την εξήγηση που γίνεται στις συστάσεις για τον συγγραφέα. “Αυτό είναι το πρώτο και ίσως το μοναδικό μυθιστόρημα που εκδίδει”. Στις 200 σελίδες του βιβλίου είναι φανερό ότι ο Δημήτρης Σιάτης περνάει καλύτερα απ’ όλους γράφοντας το ‘Ας Πρόσεχα’. Σαν να ξορκίζει το παρελθόν του. Σαν να ξορκίζει μια σειρά από περίεργες ερωτικές σχέσεις. Αλλά θα μου πεις, ποια ερωτική σχέση δεν είναι περίεργη;

Τόσο ο τρόπος γραφής όσο και η προειδοποίηση ότι το ‘Ας Πρόσεχα’ περιλαμβάνει αρκετά αυτοβιογραφικά στοιχεία σε κάνει ήδη από την πρώτη σελίδα να πιστέψεις βαθιά ότι ο Δημήτρης Στακάτος, ο ήρωας του βιβλίου, είναι ο συγγραφέας με άλλο επώνυμο.

Το φιλικό προς ανάγνωση πλαίσιο εξασφαλίζεται από νωρίς, καθώς ο συγγραφέας τοποθετεί τον ήρωά του στα έδρανα του Πανεπιστημίου, όπου γνωρίζει και ερωτεύεται τη μυστήρια και δεσμευμένη Λήδα.

 

Ένα στοίχημα που κάποιες φορές κερδίζεται και κάποιες χάνεται είναι η υπερβολική ελευθερία στις εκφράσεις. Ο ήρωας γράφει το βιβλίο του με τον τρόπο που θα τα έλεγε στους φίλους του. Επειδή όλοι έχουμε κολλητούς και δεν χρησιμοποιούμε πληθυντικό ευγενείας όταν μιλάμε, δεχόμαστε με χαμόγελο τις μικροβρισιές του ‘Μήτσου’.

Ο κόσμος ‘Γκόμενες’

(η κυρία του εξωφύλλου όπως μας ενημερώνει ο συγγραφέας)

Με αρκετό χιούμορ ο ήρωας του βιβλίου προσπαθεί απ’ την αρχή να εξηγήσει τα ανεξήγητα. Τα ανεξήγητα παίρνουν διάφορες γυναικείες μορφές στο ξετύλιγμα της ιστορίας. Γυναίκες που με διαφορετικά ονόματα έχουν απασχολήσει και απασχολούν εσένα κι εμένα χρόνια τώρα.

Αυτή που έχει γκόμενο αλλά σε γουστάρει, αλλά τελικά διαλέγει να μείνει με τον γκόμενο. Αυτή που χωρίζει τον γκόμενο για σένα. Αυτή που γούσταρες από το σχολείο, αλλά σε είχε φτύσει και μετά σε ήθελε, αλλά μετά από κάμποσους μήνες σχέσης σε κεράτωσε. Η ‘βουπού’, η πλούσια, αυτή που για να τη βγάλεις στα εστιατόρια θα χρειαστεί να πληρωθείς τέσσερις μισθούς μπροστά. Η χορευτριούλα. Αυτή που επιστρέφει. Αυτές που προσθέτεις εσύ μέσα από τα βιώματά σου στον χορό των περιπτώσεων που ανοίγει ο Σιάτης.

 

Πρόσεξε όμως. Ότι γελάμε ή ότι ο Σιάτης προσπαθεί να μας κάνει να γελάσουμε ή να συμπάσχουμε μαζί του (συμπάσχουμε Δημήτρη, μια χαρά) δεν σημαίνει ότι το κενό στην ψυχή του κατά τη διάρκεια της αναζήτησης της Μίας δεν είναι έκδηλο στον αναγνώστη.

Ο άντρας που ερωτεύεται, που ψάχνεται, που πληγώνεται και που ελπίζει σε καινούργια πάθη δεν παρουσιάζεται ως καρικατούρα. Παρουσιάζεται ως κανονικός άνθρωπος.

Ο κόσμος ‘Κολλητοί’

(άσμα ασμάτων που αναφέρει ο ήρωας ‘Μήτσος’ κάπου στο βιβλίο)

Παράλληλα με το ανθρωποκυνηγητό με τα αισθήματα και τις γυναίκες, ο Σιάτης χτίζει και τον απαραίτητο κόσμο των κολλητών. Ο sk8er boi Τικ Τακ (αυτομάτως κολλητός μου λόγω της αγάπης για τις Τικ Τακ πορτοκάλι), ο Άλεξ που τέλειωσε τα ΤΕΦΑΑ και έφυγε για την Αγγλία αλλά ξαναγυρνάει για τις ανάγκες του βιβλίου, ο Αποστόλης που έχει βρει τον έρωτα στη Θεσσαλονίκη και ο οικουμενικός, ο ‘υπάρχω σε κάθε παρέα αρσενικών ενήλικων’, ο larger than life Σέκερης, ο άνθρωπος που γεννάει αξιώματα, θεωρίες και πράξεις νομοθετικού περιεχομένου γύρω από τις σχέσεις των δύο φύλων.

Πέτρος Σέκερης: Ο άνθρωπος που θα πει με κάθε σοβαρότητα:

 

Ο Πέτρος Σέκερης είναι ο άνθρωπος που χωράει μπούτια, βυζιά, το είναι, το φαίνεσθαι και το τίμημα των λαθών μας στην ίδια ομιλία.

Κατά τ’ άλλα, δεν θα μπορούσε να λείπει από τη φάση μιας αντροπαρέας προς τα μισά των 20s της, ένα diy πάρτι σε κάποιο υπόγειο της Πειραιώς. Ευτράπελα στη διεξαγωγή, ποτά, ‘τσεκαδόροι’, μουσικές, απρόσμενες αφίξεις και γενικά η αυτόματη συγκίνηση που προκαλεί κάθε περιπέτεια κολλητών που ακούς ή διαβάζεις, γιατί αμέσως θυμάσαι μια αντίστοιχη δική σου κι έτσι οι ιστορίες σας μπορεί να μην πατάνε ακριβώς η μία πάνω στην άλλη, αλλά η ουσία τους έχει πάρει μοιραία το ίδιο μονοπάτι. Το ποιος άφησε πού τα ίχνη του είναι λεπτομέρειες.

Το ‘Ας Πρόσεχα’ παίζει στην καρδιά της αντίληψης και του 20άρη και του 30άρη, διασκεδάζει και μιλάει τη γλώσσα ενός καναπέ γεμάτου άντρες. Ο συγγραφέας ακουμπάει την ψυχή του στο βιβλίο με έναν τρόπο που, είτε σε κάνει να ταυτιστείς είτε να παραξενευτείς, αποκλείεται να περάσει απαρατήρητος.

Do try this at home

 

Και να φανταστείς ότι αυτήν την παράγραφο τη μοιράζεται μέσα απ’ το στόμα γυναίκας(!) ηρωίδας του βιβλίου του, της Κλαίρης. Το λες και ρεαλιστικό.

Το ‘Ας Πρόσεχα’ του Δημήτρη Σιάτη κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία.