Νίκος Γαλανός: Οι αξέχαστοι ρόλοι του στο ελληνικό σινεμά
Ένας από τους πιο εμβληματικούς ηθοποιούς του ελληνικού θεάματος έφυγε από τη ζωή. Η κινηματογραφική του παρουσία θα μας υπενθυμίζει πάντα ότι η γοητεία είναι αυθεντική όταν δεν κάνει θόρυβο.
- 20 ΜΑΙ 2025
«Ο έρωτας είναι κινητήριος δύναμη στα πάντα. Είναι η αρχή και το φινάλε. Χωρίς έρωτα δεν μπορεί κανείς να ζήσει». Ο Νίκος Γαλανός μιλούσε στις συνεντεύξεις του, όπως ακριβώς έπαιζε στην οθόνη και στη σκηνή: από καρδιάς, με ειλικρίνεια και απλότητα.
Ήταν ένας από τους πιο αυθεντικούς του ελληνικού θεάματος και δη της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου. Όμορφος, γοητευτικός, ταλαντούχος, εκφραστικός πάντα με μία διακριτική ένταση, χωρίς να κάνει θόρυβο και μακριά από τους πρωταγωνιστικούς ρόλους των «Ζεν Πρεμιέ» της εποχής.
Η Τζένη Καρέζη υπήρξε εκείνη που τον ανακάλυψε τυχαία σχεδόν στα 22 του χρόνια σε μια πρόβα στο θέατρό της, το 1967, αλλά η Αλίκη Βουγιουκλάκη στα 70s ήταν αυτή που ουσιαστικά τον καθιέρωσε στη μεγάλη οθόνη.
Τον αποχαιρετάμε -πέθανε στα 79 του χρόνια από καρκίνο- γυρίζοντας τον χρόνο πίσω σε κάποιους από τους πιο αλησμόνητους ρόλους του σε θρυλικές ταινίες του ελληνικού σινεμά.
Η λεωφόρος του μίσους (1968)
Ήταν η πρώτη του μεγάλη κινηματογραφική στιγμή, με τον Νίκο Φώσκολο να του δίνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Συμπρωταγωνιστεί με τους Κώστα Καζάκο και Μαίρη Χρονοπούλου, υποδυόμενος έναν ασυνείδητο οδηγό τραυματίζει που θανάσιμα μια γυναίκα και την αφήνει αβοήθητη να πεθάνει. Το θύμα ήταν η γυναίκα του ανακριτή, ο οποίος έξι χρόνια αργότερα καλείται να διαλευκάνει ένα παρόμοιο περιστατικό.
Για πρώτη φορά αισθάνεται ότι δεν θα μπορέσει να επιτελέσει ανεπηρέαστος το έργο του, χωρίς συναισθηματική εμπλοκή. Οι φόβοι του επιβεβαιώνονται, καθώς οδηγείται στο συμπέρασμα ότι ο οδηγός, που άφησε αβοήθητο στην άσφαλτο το νέο θύμα, είναι ο ίδιος με τον υπαίτιο του θανάτου της γυναίκας του.
Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα (1969)
Και πάλι σε συνεργασία με τον Φώσκολο και τον Καζάκο, αλλά αυτή τη φορά, έχοντας στο πλευρό του τις Μάρθα Καραγιάννη, Μάρθα Βούρτση και Νορα Βαλσάμη στους ρόλους των τριών αδερφών που διατηρούν, μαζί με τη μητέρα τους, μια μικρή ταβέρνα στο λιμάνι.
Ο Γαλανός ερμηνεύει έναν νεαρό άντρα που προσπαθεί να φύγει λαθρεπιβάτης για τα ξένα -έχει έναν θείο στο Αλγέρι, ο οποίος μια μέρα του στέλνει την πολυπόθητη πρόσκληση-, μέχρι που συνειδητοποιεί τον τρελό έρωτά του για τη μία από τις δύο αδερφές, τη Χαρά (Βαλσάμη).
Ένα αστείο κορίτσι (1970)
Σε σενάριο του Λάκη Μιχαηλίδη και σκηνοθεσία του Τάκη Βουγιουκλάκη, ο Νίκος Γαλανός έζησε μία ακόμα μεγάλη κινηματογραφική αγάπη, αυτή τη φορά για την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Εκείνη ήταν η Χριστίνα, που εργάζεται σαν κλόουν σε ένα μικρό τσίρκο. Εκείνος, ο Αλέκος, ένας ραλίστας και γιος εφοπλιστικής οικογένειας.
Εν ονόματι του νόμου (1970)
Επιστροφή στη φιλμογραφία του Νίκου Φώσκολου και στο δράμα που τον επανενώνει με τους Καζάκο-Χρονοπούλου. Στο Εν ονόματι του νόμου, ο Νίκος Γαλανός κρατά και πάλι τον ρόλο ενός ραλίστα, ο οποίος αποκαλύπτεται ότι είναι ο αληθινός ένοχος για τον εμπρησμό ενός εργοστασίου αντί για τον συλληφθέντα και κατηγορούμενο βετεράνου πολέμου που υποδύεται ο Καζάκος.
Ορατότης Μηδέν (1970)
Μία από τις καλύτερες στιγμές του ασπρόμαυρου ελληνικού κινηματογράφου δια χειρός Φώσκολου.
Όταν το ατμόπλοιο «Χριστίνα» βυθίζεται, ο μοναδικός επιζών καταθέτει εναντίον του πλοιοκτήτη, ο οποίος στη συνέχεια αυτοκτονεί. Ο αδελφός του πλοιοκτήτη αποφασίζει να καταστρέψει τον επιζήσαντα, αλλά εκείνος καταστρώνει ένα οργανωμένο σχέδιο για να μπει στη ναυτιλιακή εταιρεία. Όλα, όμως, θα ανατραπούν, όταν η ηθική του θα γίνει εμπόδιο στα σχέδιά του.
Ο Γαλανός κρατά τον ρόλο ου αδελφού του επιζώντα που ενσαρκώνει ο Νίκος Κούρκουλος.
Η αμαρτία της ομορφιάς (1972)
Όταν η νεαρή θα μείνει έγκυος, η πεθερά της θα αλλάξει στάση απέναντί της. Τελικά όμως αποβάλει και η πεθερά της σκληραίνει τη στάση της απέναντί της. Ένα ατύχημα που συμβαίνει σε ένα πλοίο που είναι ιδιοκτησία της πεθεράς της έχει αρκετά θύματα. Ο επιζών αδελφός της κοπέλας που εργαζόταν στο πλοίο θα ανακαλύψει την πλεκτάνη και θα αποκαλυφθεί ότι το ατύχημα ήταν προσχεδιασμένο για να εισπραχθεί η ασφαλιστική αποζημίωση. Στην προοπτική της δίκης της, η πεθερά της τρελαίνεται.
Η Ρένα είναι οφ-σάιντ (1972)
Στην κωμωδία του Αλέκου Σακελλάριου, ο Νίκος Γαλανός κρατά έναν από τους πιο απολαυστικούς, κωμικούς του ρόλους: του διάσημου ποδοσφαιριστή Χούλιο Μπάλμας, που ερωτεύεται την κόρη της «μοδίστρας» Ρένας Βλαχοπούλου.
***
Θυμίζουμε ότι η τελευταία τηλεοπτική δουλειά του Νίκου Γαλανού ήταν στη σειρά του MEGA, Η Γη της Ελιάς, ενώ ο τελευταίος θεατρικός του ρόλος στην παράσταση Φάλαινες του Αυγούστου, που σκηνοθέτησε ο Πέτρος Ζούλιας στο θέατρο Χώρα τη σεζόν 2019-2020.
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.