shutterstock
ΤΑΞΙΔΙ

Ο ζωγράφος Κρις Γιανάκος ταξιδεύει τα έργα του από τη Νέα Υόρκη στον Πόρο

Μίνι εξόρμηση στο νησί του Σαρωνικού με αφορμή την έκθεση «Διαδρομές» του διεθνούς φήμης Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς.

Γεννήθηκε το 1934 στη Νέα Υόρκη από Έλληνες γονείς. Φοίτησε στη Σχολή Εικαστικών Τεχνών (SVA) στο Μανχάταν, όπου διδάσκει έως και σήμερα, καθώς εξακολουθεί να ζει και να εργάζεται στην αμερικάνικη μητρόπολη. Ο Κρις Γιανάκος είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος καλλιτέχνης της ελληνικής διασποράς. Ζωγραφική του πίνακες έχουν παρουσιαστεί σε εκατοντάδες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, ενώ κάποιοι από αυτούς βρίσκονται σε ορισμένα από τα εμβληματικότερα μουσεία παγκοσμίως, όπως το MoMA και το Μουσείο Τέχνης του Γκέτεμποργκ στην Σουηδία. 

Η σχέση του με την Ελλάδα καθυστέρησε να γίνει στενή. Από τα 90s και μετά όμως, την επισκέπτεται σχεδόν κάθε χρόνο, περνώντας τα καλοκαίρια του στην Κρήτη. Κι αυτή δεν είναι το μοναδικό ελληνικό νησί με το οποίο έχει αναπτύξει άρρηκτους δεσμούς. 

Ο ζωγράφος Κρις Γιανάκος ταξιδεύει τα έργα του από τη Νέα Υόρκη στον Πόρο Ο Κρις Γιανάκος

Ο Πόρος είναι επίσης ένας ιδιαίτερος προορισμός για εκείνον, αλλά κυρίως για το έργο του. Στο καταπράσινο νησί του Αργοσαρωνικού με την ξεχωριστή τοπογραφία -χωρίζεται από τις ακτές της Πελοποννήσου μ’ ένα κανάλι, πλάτους μόλις 350 μέτρων στο στενότερο σημείο του-, παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση το 2008 στην γκαλερί Citronne (το όνομά της παραπέμπει στο σαγηνευτικό Λεμονοδάσος, σημείο αναφοράς για τον Πόρο). Το 2013 πραγματοποίησε τη δεύτερη στο Αρχαιολογικό Μουσείο του νησιού και φέτος, την τρίτη και πάλι στην Citronne. Μία καλή αφορμή για να βρεθείς έστω και για ένα Σαββατοκύριακο στη «Μικρή Βενετία του Αργοσαρωνικού». Έναν τόπο με ειδυλλιακούς κόλπους, που φημίζεται για τους εκλεκτούς ουζομεζέδες του και το κόκκινο Φουσαΐτικο κρασί.

Οι «Διαδρομές» του Κρις Γιανάκος στον Πόρο

Η έκθεση του Γιανάκος που παρουσιάζεται αυτή την περίοδο στην γκαλερί Citronne φέρει τον τίτλο «Διαδρομές». Όπως ο ίδιος εξηγεί: «Ο τίτλος υποδηλώνει ένα πέρασμα από έργα που έγιναν με διαφορετικά μέσα σε διαφορετικό χρόνο. Όταν τα βλέπετε, ανεξάρτητα από το μέσον ή τον χρόνο γίνεται αντιληπτή η κίνηση του χεριού μου και αισθάνεστε τους προβληματισμούς μου γύρω από την αρχιτεκτονική, τους αρχαίους ελληνικούς τόπους και την Μηχανική».

Περιλαμβάνει ζωγραφικά έργα-σταθμούς της περιόδου 1980 – 2020, έργα «της πανδημίας», που δημιουργήθηκαν ως αντίδραση στην covid και δύο νέες εγκαταστάσεις του 2021 που κατασκευάστηκαν ειδικά για την γκαλερί του Πόρου. 

Ο ζωγράφος Κρις Γιανάκος ταξιδεύει τα έργα του από τη Νέα Υόρκη στον Πόρο Olympia Stadium, 2014.
Olympia Stadium, 2014.

«Η δουλειά μου περιστρέφεται συνεχώς γύρω από ράμπες, μεγάλες εγκαταστάσεις στο περιβάλλον, μια εννοιολογική προσέγγιση που συνδυάζει την μορφή με έναν συγκεκριμένο χώρο. Το ταξίδι, η μεταβατική διαδρομή ήταν και είναι πάντα το καθοριστικό κίνητρο στην ζωή και την δουλειά μου. Εκεί πρέπει να αναζητηθούν τα μυστικά. Πήρα όσα μπορούσα να πάρω· ελπίζω ότι τα χειρίστηκα με σύνεση», αναφέρει ο ίδιος.

Η βάση του έργου του είναι ένα πεδίο έρευνας γύρω από έναν άξονα Γεωμετρίας. «Διαδράμει» τον χώρο με νοητές προεκτάσεις τις οποίες δημιουργεί η γεωμετρική γραφή μέσα στο περιβάλλον – προσέγγιση την οποία καθιέρωσε εξ αρχής στην εικαστική του πορεία. «Διαδράμει», επίσης, τον χρόνο, καθώς έλκεται από τον χαρακτήρα της αρχαίας Τέχνης, της κλασικής αρχιτεκτονικής και, κυρίως, τον λόγο, δηλαδή την σχέση της με την γεωμετρία.

Ο ζωγράφος Κρις Γιανάκος ταξιδεύει τα έργα του από τη Νέα Υόρκη στον Πόρο Parameter, 1981
Parameter, 1981

Στις αρχές της δεκαετίας ’90 ξεκίνησε να τροποποιεί φωτογραφίες αρχαίων έργων τέχνης, όπως και φωτογραφίες αρχαιολογικών χώρων. Συχνά τα έργα του συνιστούν μια επανανάγνωση αρχαιολογικών τόπων και μνημείων, πάντα με γνώμονα τα βασικά γεωμετρικά σχήματα-σύμβολα. Πάνω σε φωτογραφίες από αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και αγάλματα τοποθετεί γεωμετρικά σχήματα τα οποία, κατά την δική του ερμηνεία, εκφράζουν  το θεμελιώδες πνεύμα του πολιτισμού σε διάφορες εκφάνσεις.

Ο ζωγράφος Κρις Γιανάκος ταξιδεύει τα έργα του από τη Νέα Υόρκη στον Πόρο Epidauros with Equilateral Triangle, 2012
Epidauros with Equilateral Triangle, 2012

Στις πρόσφατες ενότητες  “Pandemic Series” και “Dystopia Series”, όμως, η  γεωμετρία και ο λόγος, ο δομημένος κόσμος αναστρέφεται.

Ο ζωγράφος Κρις Γιανάκος ταξιδεύει τα έργα του από τη Νέα Υόρκη στον Πόρο Pandemic Series, 2020
Pandemic Series, 2020

Δεν εξαφανίζεται ο τόπος μέσα στον χώρο, αλλά δυσχεραίνει, καθώς χάνει τα διακριτά του στοιχεία. Μπλε ή κόκκινη, η «δυστοπία», η δυσφορία, κυριαρχεί ως σύμπτωμα μιας μεγάλης ανατροπής. Πρόκειται για έργα που πηγάζουν από το υποσυνείδητο και χαρακτηρίζονται από μία χειρονομιακή (gestural) εικαστική γραφή- εξαίρεση ερμηνεύσιμη στην συνήθη  δουλειά του καλλιτέχνη. Η εντύπωση που δημιουργούν τα έργα αυτά είναι μια αταξία, σε πλήρη δυσαρμονία με την καθησυχαστική και αναγνωρίσιμη τάξη. Αντανακλά έναν κόσμο που έχασε αιφνιδιαστικά τον ρυθμό, την κίνηση, την αναλογία και την συνοχή του.

Info

Γκαλερί Citronne: Πλατεία Αφων Βιρβίλη, Πόρος. 

Διάρκεια έκθεσης: έως 11 Σεπτεμβρίου 2021. 

Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Δευ. 11.00-13.00 &19.00-23.00.

Πληροφορίες: (+30) 697 9989 684, email [email protected].