Outnow.ch
ΤΟΡΟΝΤΟ ΑΠΟ ΕΞΑΡΧΕΙΑ

Πώς θα μοιάζουν τα Όσκαρ σε μια κινηματογραφική χρονιά που δεν υπήρξε ποτέ;

Το Φεστιβάλ του Τορόντο και οι παραδοσιακές οσκαρικές ελπίδες που αυτό γεννά, ξεκινά σήμερα κι εμείς θα είμαστε εκεί. Δηλαδή εδώ, καταλάβατε.

Μπορεί φέτος να μην ταξιδεύει λόγω πανδημίας, αλλά το ONEMAN είναι και πάλι πιστό στα μεγάλα κινηματογραφικά ραντεβού. Το φετινό Φεστιβάλ του Τορόντο, ένα από τα 3 μεγαλύτερα κινηματογραφικά Φεστιβάλ του κόσμου, διεξάγεται ονλάιν για τους δημοσιογράφους κι εμείς το καλύπτουμε. Aπό τον καναπέ του σπιτιού μας; Από τον καναπέ του σπιτιού μας.

***

Είναι δύσκολο σε μια χρονιά σαν την φετινή να καταφέρεις να εντοπίσεις πού αρχίζουν και πού τελειώνουν τα πράγματα. Τέτοια εποχή κάθε χρόνο ο σφυγμός του κινηματογραφικού industry χτυπάει στη Βενετία όπου στριμώχνονται για να χωρέσουν τα μισά οσκαρικά χαρτιά της χρονιάς. Φέτος το Φεστιβάλ διεξάγεται πρακτικά χωρίς καλεσμένους κι αντί να αλιεύουμε ειδήσεις, κριτικές, ατάκες από συνεντεύεις και ρεπορτάζ από τη Βενετία, ξενυχτάμε Σεπτέμβρη μήνα βλέποντας ΝΒΑ λες και κάποιος ξέχασε να βάλει στη χρονιά τον Ιούνιο.

Σε αυτή τη γενικότερη χωροχρονική μετατόπιση που βιώνουμε, όπου ο Απρίλης κράτησε 17 χρόνια και το καλοκαίρι πέρασε όλο στη διάρκεια ενός απογευματινού καφέ, η κινηματογραφική βιομηχανία προσπαθεί να αποφασίσει σε τι βαθμό είναι χαμένη η χρονιά και για πόσο ακόμα θα προσποιούμαστε πως σώζεται.

Το ‘Tenet’ με πείσμα και επιμονή βγήκε στις αίθουσες, κανείς δεν έχει ιδέα πώς να ερμηνεύσει τα νούμερα των εισπράξεών του, αλλά η Warner ήδη ετοιμάζεται να σπρώξει αργότερα τα άλλα της μπλοκμπάστερ σαν το ‘Wonder Woman 1984’ και η Disney σίγουρα θα συζητά το ενδεχόμενο να ρίξει τα πάντα στο Disney+, ακόμα και τις ταινίες της που δεν είναι σκουπίδια.

Υπό αυτές τις συνθήκες είναι τουλάχιστον διασκεδαστικό το να σκέφτεται κανείς τα Όσκαρ, αλλά να πω κάτι, λίγη διασκέδαση την χρειαζόμαστε, οπότε γιατί όχι; Είναι σαν άσκηση σκέψης κιόλας. Πώς θα μοιάζουν σε μια κινηματογραφική χρονιά που δεν υπήρξε ποτέ; Τα Όσκαρ έχουν εδώ και καιρό ρίξει τη μπάλα λίγο πιο κάτω στο γήπεδο, μεταθέτοντας την τελετή για Απρίλιο, όμως αυτό δεν αλλάζει το γεγονός πως οι οσκαρικές κουβέντες ξεκινάνε αναγκαστικά τώρα, γιατί τώρα γίνονται (όπως γίνονται) τα φθινοπωρινά Φεστιβάλ.

Άλλες χρονιές η Βενετία θα ήταν γεμάτη σταρς που θα κατέφθαναν από τη θάλασσα στο Λίντο για να παραλάβουν την επίσημη οσκαρική τους διαπίστευση. Άλλες χρονιές το Τορόντο θα ετοίμαζε το κλασικό του πρόγραμμα-σούπερ μάρκετ των 300+ τίτλων, των σούπερ σταρ και του βραβείου κοινού που πάντα δείχνει προς τα Όσκαρ, βλέπε ‘Green Book’.

Φέτος όμως στην Βενετία πήγε η Τίλντα Σουίντον με τις μάσκες της και κανείς άλλος. Και το Τορόντο; Εκτός από κάποιες open air προβολές για τους ντόπιους, μετακομίζει ονλάιν, με ένα πρόγραμμα μόλις 50-κάτι ταινιών. Έχει νόημα κάτι τέτοιο; Χωρίς τις συνεντεύξεις, χωρίς τις αντιδράσεις του κόσμου, χωρίς το χαλί, χωρίς τις ανταποκρίσεις; Έχει νόημα να βιώσει και να αναμεταδώσει κανείς ένα από τα 3 μεγαλύτερα κινηματογραφικά Φεστιβάλ του κόσμου, από τον καναπέ του σπιτιού του;

Γουέλ, θα το διαπιστώσουμε, γιατί φέτος αυτό ακριβώς θα κάνουμε. Φέτος θα παρακολουθήσουμε το Φεστιβάλ του Τορόντο από το σπίτι μας και θα σας μεταφέρουμε εντυπώσεις.

Γιατί όσο ισχνό και να είναι εξ ανάγκης το φετινό πρόγραμμα, εξακολουθεί να περιλαμβάνει ισχυρούς τίτλους που περιμένουμε να πρωταγωνιστήσουν στα Όσκαρ, αλλά και -σε μια τόσο περίεργη χρονιά, χωρίς προϋπάρχοντα φαβορί- ταινίες για τις οποίες δεν έχουμε ιδέα, οι οποίες θα ξεπεταχτούν δυναμικά.

Θα δούμε ας πούμε την Βανέσα Κίρμπι του ‘Crown’ να παίρνει οσκαρική φόρα με το δράμα ‘Pieces of a Woman’ του Κορνέλ Μουντρουτσό; Δείτε- οι πρώτες αντιδράσεις από Βενετία αυτό λένε.

Είναι το ‘Nomadland’ της Κλόι Ζάο με την Φράνσις ΜακΝτόρμαντ το μεγάλο φαβορί αυτή τη στιγμή; Πολύ πιθανό- η ταινία πραγματοποιεί ταυτόχρονη παγκόσμια πρεμιέρα σε Βενετία και Τορόντο αύριο, κάτι αληθινά πρωτόγνωρο.

Θα δώσει το αισθηματικό δράμα εποχής ‘Ammonite’ επιτέλους το Όσκαρ στην Σίρσα Ρόναν, που πρωταγωνιστεί δίπλα στην Κέιτ Γουίνσλετ; Έτσι λένε τα χαρτιά. Να πέσει το βίντεο:

Μπορεί ίσως να κάνει το μπαμ η φοβερή Ρετζίνα Κινγκ, η οποία κέρδισε πρόπερσι Όσκαρ για το αριστούργημα του Μπάρι Τζένκινς ‘Αν Η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει’ και πέρσι σάρωσε με το ‘Watchmen’, αλλά φέτος κάνει το πρώτο της σκηνοθετικό βήμα με το ‘One Night in Miami’; Στην ταινία ο Μάλκολμ Χ, ο Κάσιους Κλέι, ο Τζιμ Μπράουν και ο Σαμ Κουκ βρίσκονται στο ίδιο δωμάτιο. Φαίνεται… υποσχόμενο;

Ίσως να εκτιμηθεί ο Μαντς Μίκελσεν που στο ‘Another Round’ του Τόμας Βίντερμπεργκ (‘The Hunt’, ‘Festen’) πίνει, πίνει, όλο πίνει;

Φυσικά υπάρχουν ήδη κάποια γερά οσκαρικά χαρτιά που δεν θα εμφανιστούν στο Τορόντο- ή πουθενά. Οι ταινίες του Netflix φέτος δεν θα ταξιδέψουν σε κανένα Φεστιβάλ, κι έτσι οι ταινίες, από το ‘Da 5 Bloods’ του Σπάικ Λι μέχρι το επερχόμενο ‘Mank’ του Ντέιβιντ Φίντσερ θα παίξουν κατευθείαν στον καναπέ μας. Πόσο θα τις βοηθήσει αυτό στα Όσκαρ; Σε μια χρονιά σαν την φετινή; Ποιος ξέρει;;;

(Ωστόσο θα πω το εξής: Η Βενετία τα προηγούμενα χρόνια είχε φτάσει να παίζει 4 και 5 ταινίες του Netflix τη στιγμή που οι Κάννες το είχαν αποκλείσει. Και τη στιγμή που η Βενετία έχει πραγματική ανάγκη κάποιον γερό τίτλο σαν αυτούς τους φετινούς του Netflix, ο Τεντ Σαράντος τους λέει Σκούζι, τα λέμε του χρόνου! Δεν ξέρω εσείς πώς το λέτε αυτό, εγώ το λέω και λίγο γαϊδουριά.)

Τελοσπάντων, θα είναι μια παλαβή χρόνια. Τα φετινά Όσκαρ θα δοθούν (αν δοθούν) σε περίπου 6 χρόνια, ποιος ξέρει τι θα θυμόμαστε ως τότε ή αν θα μας νοιάζει να θυμόμαστε τίποτα. Θα διαγωνιστούν ταινίες που προβλήθηκαν στην Βενετία (εν μέσω συγκριτικής αδιαφορίας), στο Τορόντο (σε ένα σκρίνερ που βλέπουμε στον καναπέ μας), ταινίες που ψιλο-βγήκαν στα σινεμά και ταινίες που έκαναν πρεμιέρα στο Netflix δίπλα σε πολωνικά softcore πορνό (όπως έγραψε κι η Μάρα πρόσφατα στο εξαιρετικό της άρθρο για τον νέο Κάουφμαν).

Αν έπρεπε τώρα με βάση το απολύτως τίποτα να στοιχηματίσω σώνει και ντε σε φετινούς νικητές, θα έβλεπα:

Ταινία – Nomadland
Σκηνοθεσία – Ντέιβιντ Φίντσερ, ‘Mank’
Α’ Γυναικείος – Βανέσα Κίρμπι, ‘Pieces of a Woman’

Α’ Ανδρικός – Ντάνιελ Καλούγια, ‘Judas and the Black Messiah’
Β’ Γυναικείος – Σίρσα Ρόναν, ‘Ammonite’
Β’ Ανδρικός – Τσάντγουικ Μπόουζμαν, ‘Da 5 Bloods’

Στα τυφλά; Ναι, στα θεότυφλα, σαν αθλητικό season preview. Εδώ θα είμαστε να τα δούμε στην πορεία. Για πολλές από τις παραπάνω ταινίες θα διαβάσετε (αν θέλετε!) εδώ, στο πλαίσιο της πιο περίεργης φεστιβαλικής κάλυψης της ζωής μου. Θα το ζήσουμε κι αυτό.

*Το Φεστιβάλ Τορόντο 2020 θα διεξαχθεί 10-19 Σεπτεμβρίου στο Τορόντο και σε διάφορους καναπέδες ανά την υφήλιο. Τα Όσκαρ θα απονεμηθούν στις 25 Απριλίου του 2021, 10μιση μήνες μετά την πρεμιέρα του ‘Da 5 Bloods’.