AP Photo Αlexis Duclos
ΣΙΝΕΜΑ

Όταν ο Αντρέι Ταρκόφσκι επαίνεσε τον Εξολοθρευτή

Ο σπουδαίος Ρώσος δημιουργός είχε μόνο καλά λόγια να πει για την εμβληματική ταινία του James Cameron. Εντάξει και κάποια κακά.

Στις 4 Απριλίου του 1932 γεννήθηκε στη Ρωσία, ένας από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες που έβγαλε ποτέ ο πλανήτης. Ο Αντρέι Ταρκόφσκι, στα μόλις 54 χρόνια της ζωής του, πρόλαβε να βγάλει μερικά πραγματικά κινηματογραφικά διαμάντια. Πρώτο και γνωστότερο το Stalker (1979) αλλά φυσικά και η Νostalghia (1983), το μάλλον προσωπικό αγαπημένο μαζί με τη Νοσταλγία, Andrei Rublev (1966), το Solaris (1972) κ.ά.

Έχουμε πει και άλλες φορές, το τονίζει συχνά αυτό το περιοδικό, την πεποίθηση που έχουμε ότι (ειδικά στην εποχή μας) το να βάζει απόλυτα όρια σε υψηλή και μαζική τέχνη, δεν έχει κανένα απολύτως νόημα. Με την έννοια ότι μπορείς να βρει γιγάντιες ανοησίες που μπορούν να απευθύνονται δήθεν σε πνευματικές ελίτ. Μπορείς να βρεις όμως και μερικά διαμάντια που μπορεί να φτιάχτηκαν για εμπορικούς λόγους με σκοπό να μιλήσουν σε τεράστια κοινά. Μια από αυτές πάντα πίστευα ότι είναι το Terminator. Από ό,τι φαίνεται δεν το πίστευα μόνο εγώ.

Ο Αντρέι Ταρκόφσκι εκτός από σκηνοθέτης ήταν και θεωρητικός του κινηματογράφου. Δεν ήταν προφανώς λάτρης του εμπορικού κινηματογράφου.  Δεν έκλεινε όμως τα μάτια σε μερικές πολύ καλές περιπτώσεις ταινιών. Το ‘Terminator’ του James Cameron ήταν μια από αυτές τις πολύ ενδεικτικές εξαιρέσεις. Το σχόλιο που είχε κάνει γι’αυτόν ο Αντρέι Ταρκόφσκι ήταν το εξής: “Παρά τη βιαιότητα και κακές ερμηνείες, το ‘Τerminator’ είναι μια ματιά στο μέλλον και τη σχέση του ανθρώπου με το πεπρωμένο του, η οποία βοηθάει την τέχνη του σινεμά να προχωρήσει προς τα μπροστά”.

Και η αλήθεια είναι μια. Το Terminator του 1984 είναι -αν όχι η καλύτερη- μια από τις καλύτερες περιπέτειες που έβγαλε ποτέ ο αμερικανικός εμπορικός κινηματογράφος.  O James Cameron είναι ένας σπουδαίος σκηνοθέτης.