OSCARS

Προβλέπουμε τα Όσκαρ του 2017

Έχουμε ήδη φαβορί για το επόμενο Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Όχι, αλήθεια.

Τον επόμενο Οσκαρικό νικητή, αν δεν υπήρχε, η Ακαδημία θα έπρεπε να τον εφεύρει.

Ωστόσο: Υπάρχει ήδη. (Αφήστε κάτω τα κατσαβίδια.)

Το ζήτημα των Λευκών Όσκαρ εξελίχθηκε στο μεγαλύτερο και πιο πολυσυζητημένο θέμα δομής, σύλληψης και διαδικασίας που έχει συνταράξει την Ακαδημία σε όλη την μοντέρνα ύπαρξή της. Και μπορεί πολλοί, μεταξύ των οποίων και ο Κρις Ροκ στον εξαιρετικό εναρκτήριό του μονόλογο, να αναρωτιούνται “γιατί τώρα;” όμως αυτή η ερώτηση αφορά πάντα τους μελλοντικούς μελετητές και δεν έχει ποτέ ουσιαστικό αντίκτυπο στο παρόν. Το “γιατί τώρα” θα το απαντήσει κάποιος με ψυχραιμία στο μέλλον, γιατί επί του παρόντος αυτό που έχει σημασία είναι το “και τώρα τι”.

Οι μεγάλες οσκαρικές πρεμιέρες είναι στα κανάλια Novacinema. Οι ταινίες που θα προβληθούν στα κανάλια Novacinema, σε Α’ τηλεοπτική προβολή, ένα χρόνο πριν προβληθούν σε οποιοδήποτε άλλο κανάλι, συγκέντρωσαν τις περισσότερες υποψηφιότητες! Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται τα πολυσυζητημένα ‘The Revenant’, ‘Room’, ‘Spotlight’, ‘Mad Max: Fury Road’, ‘Carol’, ‘Joy’, ‘Brooklyn’, ‘Bridge of spies’, ‘Creed’, ‘The Martian’ κ.ά. Μάλιστα, θα μπορεί κανείς να τις δει live ή On Demand και στο tablet, laptop ή smartphone μέσω του Nova GO χωρίς καμία πρόσθετη χρέωση.

Κι ενώ η σύνθεση της Ακαδημίας σίγουρα δε θα μεταβληθεί ουσιαστικά από τη μια χρονιά στην άλλη, όπως και η βιομηχανία δε θα γίνει εν μια νυκτί πιο ανοικτόμυαλη και πολυσυλλεκτική, η ντε φάκτο σημασία των Όσκαρ ως βιτρίνας, κάνει έστω κι αυτή την ανάγκη για μόστρα κάπως επιτακτική. Η Ακαδημία, με άλλα λόγια, πραγματικά θα ήθελε πάρα μα πάρα πολύ να μπορούσε να υπάρξει μια ταινία του χρόνου που να της ‘λύσει τα χέρια’ και να της επιτρέψει να μετατοπίσει εκεί το στόρι.

Αυτή η ταινία είναι το “Birth of a Nation” του Νέιτ Πάρκερ.

Το “Birth of a Nation”, όχι τυχαία ομώνυμο με το προπαγανδίστικο για την Κου Κλουξ Κλαν φιλμ του 1915, αφηγείται την εξέγερση των σκλάβων το 1831 και αποτελεί προσωπικό πρότζεκτ του Πάρκερ που το παλεύει καιρό τώρα. Η ταινία έκανε πρεμιέρα φέτος στο Σάντανς ακριβώς τη στιγμή που ξέσπαγε το θέμα των Λευκών Όσκαρ οπότε η απευθείας σύνδεση έγινε πρακτικά αυτόματα. Η ταινία, που πήρε αποθεωτικές κριτικές, κέρδισε όχι μόνο το μεγάλο βραβείο του Σάντανς, αλλά και το βραβείο κοινού, ενώ αποτέλεσε και την ακριβότερη αγορά ταινίας στην ιστορία του Φεστιβάλ.

Ποτέ ξανά καμία ταινία δεν είχε τέτοιο προβάδισμα απέναντι σε όλες τις υπόλοιπες σε μια οσκαρική χρονιά. Αν σκεφτείς πως φέτος το “Spotlight” άρχισε να ακούγεται το φθινόπωρο ως πρώιμο φαβορί, το “Birth of a Nation” φέτος έχει ακριβώς 6 μήνες που θα παίζει μόνο του σε άδειο γήπεδο.

Με αυτό δεδομένο, πάμε να ρίξουμε μια ματιά στις 4 μεγάλες κατηγορίες καταθέτοντας τις κωμικά πρώιμες προβλέψεις μας.

Α’ Ανδρικός Ρόλος

Πώς θα σας φαινόταν μια οσκαρική μάχη ανάμεσα στον Λίαμ Νίσον και τον Μάικλ Κίτον; Επειδή, δεν ξέρω, πλάκα θα έχει. Ο Κίτον έχει πρωταγωνιστήσει σε δύο διαχοχικούς νικητές Καλύτερης Ταινίας (“Birdman”, “Spotlight”) και του χρόνου θα πάει στα Όσκαρ με το “Founder” , μια βιογραφική ταινία για των ιδρυτή του brand των McDonald’s από τον σκηνοθέτη του “Blind Side”. Αν αναλογιστεί κανείς το σερί του Κίτον και το γεγονός πως εδώ θα τον σκηνοθετεί ο άνθρωπος που έδωσε Όσκαρ στην Σάντρα Μπούλοκ, τότε ίσως έχουμε ήδη ένα πρώτο φαβορί. Τιμούμε Μάικλ Κίτον γιατί εκτός από Σκαθαροζούμης ήταν και παραμένει ο καλύτερος Μπάτμαν, κι επιπλέον κάνει πολύ δυνατή αναβίωση καριέρας. Το σέβομαι αυτό.

Αλλά από την άλλη, θα έχουμε και Λίαμ Νίσον να πρωυταγωνιστεί σε Μάρτιν Σκορσέζε, ο οποίος Σκορσέζε έχει ένα τρελό σερί ταινιών με δυνατές επιδόσεις στα Όσκαρ. Κι όχι άδικα δηλαδή, γιατί ζει δεύτερη νιότη ο άνθρωπος. Το “Silence”, διασκευή του διάσημου ομώνυμου βιβλίου του Σουσάκου Έντο, για δύο ιερείς που προσπαθούν να εξαπλώσουν τον Χριστιανισμό στην Ιαπωνία, μοιάζει πολύ δυνατό στοίχημα για, αχμ, να πούμε 10-11 κατηγορίες; Έτσι νομίζω. (Άνταμ Ντράιβερ ζούμε, υποψήφιο στα Όσκαρ να σε δούμε.) Σπάνια ευκαιρία για να αναγνωριστεί Οσκαρικά ένας από τους μεγάλους σταρ της εποχής μας.

Ποιοι άλλοι είναι πιθανοί για την 5άδα; Ο Νέιτ Πάρκερ, σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής του “Birth of a Nation” μπορεί να παίξει παντού. Ο Ντέιβιντ Ογιελόβο πρωταγωνιστεί στο “A United Kingdom”, για έναν πρίγκιπα στη Μποτσουάνα που δημιουργεί σάλο όταν παντρεύεται μια λευκή Λονδρέζα στα 1940.  Ο Ογιελόβο που, σκανδαλωδώς για πολύ κόσμο, δεν είχε προταθεί πέρσι για το “Selma”, είναι από τα πολύ γερά στοιχήματα, όπως κι η ταινία εν γένει. Να κλείσουμε την πεντάδα με ένα ακόμα παλιό χαρτί; Ο Τομ Χανκς πρωταγωνιστεί στο βιογραφικό δράμα “Sully” του Κλιντ Ίστγουντ. Το αφήνω; Το αφήνω.

Σκηνοθεσία

Ο Ανγκ Λι έχει ένα ψιλο-αδιανόητο ρεκόρ στα Όσκαρ, το οποίο του χρόνου μπορεί να γίνει αδιανοητότερο. Είναι ένας από τους λίγους κι εκλεκτούς σκηνοθέτες με 2 Όσκαρ σκηνοθεσίας, με τον αστερίσκο όμως ότι καμία από τις δύο αυτές ταινίες του δεν κέρδισε Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. (“Brokeback Mountain”, “Life of Pi”.) Τρελό; Περίμενε γιατί μπορεί να το ξανακάνει.

Φέτος ετοιμάζει το βιογραφικό δράμα για τον πόλεμο του Ιράκ, “Billy Lynn’s Long Halftime Walk”, για μια ομάδα στρατιωτών που επιστρέφει από τον πόλεμο, αποστέλλεται σε ένα θριαμβευτικό τουρ για να την αναπτέρωση του ηθικού των πολιτών, αλλά στη διάρκεια του τουρ μαθαίνουν πως πρέπει να επιστρέψουν στον πόλεμο. Το έχει γράψει ο σεναριογράφος του “Slumdog Millionaire” και πρωταγωνιστούν οι Βιν Ντίζελ, Κρίστεν Στιούαρτ και Στιβ Μάρτιν (ο Στιν Μάρτιν ΕΝΤΕΛΩΣ θα κερδίσει Όσκαρ Β’ Αντρικού Ρόλου για αυτή την ταινία). Καλύτερη Ταινία δεν θα πάρει επειδή “Birth of a Nation”, αλλά φανταστείτε να πάρει τρίτο σκέτο Όσκαρ Σκηνοθεσίας ο Ανγκ Λι. Για κάτι τέτοια ζούμε.

Άλλα γερά στοιχήματα για υποψηφιότητα: Ο Σκορσέζε με το “Silence” φυσικά, που θα μπορούσες και φαβορί να τον πεις εδώ που τα λέμε, ο Ίστγουντ με το “Sully”, ο Νέιτ Πάρκερ με το “Birth of a Nation”. Και η πεντάδα πώς θα ολοκληρωθεί; Με την Άμμα Ασάντε του “A United Kingdom”, που μπορεί να γίνει η πρώτη μη λευκή γυναίκα σκηνοθέτης με υποψηφιότητα σκηνοθεσίας.

Α’ Γυναικείος Ρόλος

Παραδοσιακά οι γυναικείοι ρόλοι στα Όσκαρ έχουν τη λιγότερη συνάφεια με τις ταινίες που πρωταγωνιστούν στις άλλες μεγάλες κατηγορίες επειδή #χόλιγουντ. Αναρωτιόμαστε αν φέτος αυτό πρόκειται να αλλάξει ή όχι.

Η απαραίτητη Τζένιφερ Λόρενς φέτος θα προέλθει από χώρο του sci-fi, με το “Passengers” που βασίζεται σε ένα, λένε οι φιλμικοί κύκλοι, από τα καλύτερα σενάρια των τελευταίων χρόνων (κρατάτε σημειώσεις για τα Όσκαρ Σεναρίου). Η Αλίσια Βικάντερ που μόλις πήρε Όσκαρ και πιθανώς να απολαύσει το προμοτάρισμα της Ακαδημίας, παίζει φέτος στο δράμα “The Light Between the Oceans” από τον σκηνοθέτη του “Blue Valentine” και μια υποψηφιότητα μπορεί να τη χτυπήσει ασχέτως του τι άλλο θα κάνει η ταινία. Επίσης η Έμμα Στόουν πρωταγωνιστεί στο μιούζικαλ “La La Land” του Ντάμιαν Σαζέλ, σκηνοθέτη του “Whiplash”. 2 από τις 3 αυτές ηθοποιούς θα προταθούν, δεν ξέρω ποιες, συσκεφθείτε και πείτε μου.

Τις άλλες 3 θέσεις θα πάρουν: Η Μέρυλ Στριπ κι ό,τι είναι αυτό που γυρίζει φέτος. Η Λόρα Λίνεϊ που πρωταγωνιστεί στο “Sully” του Κλιντ Ίστγουντ και ήρθε πια η ώρα να της το δώσουν. Και η Γκούγκου Μπάθα-Ρο η οποία πρωταγωνιστεί στο “Free State of Jones” μαζί με τον Μάθιου Μακόναχι και το ξέρω ότι υπάρχει περίπου 3% πιθανότητα να συμβεί όντως αυτό, αλλά πραγματικά θα ήθελα πολύ να δω στην ίδια οσκαρική τελετή υποψήφιους και τους δύο πρωταγωνιστές του φανταστικού “Beyond the Lights” (o άλλος είναι ο Νέιτ Πάρκερ, και αυτή την ταινία πραγματικά δείτε τη).

 

Επειδή αυτό φυσικά δε θα συμβεί, η άλλη θέση μπορεί να πάει στη Ρόζαμουντ Πάικ, που προτάθηκε με το “Gone Girl” και φέτος πρωταγωνιστεί ως η λευκή Λονδρέζα στο “A United Kingdom”.

Ταινία

Ωραία, πάμε λίγο τα συγκεντρωτικά. “Birth of a Nation” για τη νίκη όπως εξηγήσαμε. “Silence” σκορσεζικό σιγουράκι για θέση στην 7-8-9άδα. Η πολεμική δραμεντί του Ανγκ Λι, “Billy Lynn’s Long Halftime Walk” επίσης μέσα. Ποντάρω πολύ επίσης στο “Sully” του Ίστγουντ και στο “A United Kingdom”, το οποίο πλάκα-πλάκα προέβλεψα να χτυπάει υποψηφιότητες σε όλη την μεγάλη τετράδα, ουάο, αν είναι χάλια αυτή η ταινία πραγματικά θα απογοητευτώ ε.

Μέσα θα είναι και το “Founder” επειδή είπαμε, σερί Μάικλ Κίτον + βιογραφικό δράμα + ο τύπος που έκανε το “Blind Side”. Το “Passengers” (με Τζένιφερ Λόρενς και Κρις Πρατ) μπορεί να χτυπήσει την συνήθη θέση των sci-fi / εμπορικών επιλογών, γιατί δε βλέπω κάποια άλλη μπλοκμπαστεριά ικανή να χωθεί εκεί μέσα. (Το άλλο ενδεχόμενο είναι ο Τζάρεντ Λίτο να προταθεί για Β’ Αντρικό Ρόλο ως Τζόκερ για το “Suicide Squad”.) Και ξέρετε τι έχει πολλά χρόνια να συμβεί και ήρθε η ώρα να γίνει; Να προταθεί πάλι animation για Καλύτερη Ταινία. Από το “Toy Story 3” έχει να γίνει. Φέτος η Disney βγάζει τη “Moana” τέλη Νοέμβρη (ενώ ας πούμε φέτος το “Inside Out” βγήκε καλοκαίρι και μέχρι τα Όσκαρ είχε ψιλοξεφουσκώσει), που είναι το πρώτο ψηφιακό animation των θρύλων Ρον Κλέμεντς και Τζον Μάσκερ (“Aladdin”, “Little Mermaid”). Δε ξέρω, εγώ τα λέω, μη λέτε μετά ότι δεν σας τα είπε κανείς.

Ζεις σε ρυθμούς Όσκαρ; Τα κανάλια Novacinema προβάλλουν πρώτα & αποκλειστικά βραβευμένες οσκαρικές πρεμιέρες λίγο μετά τις κινηματογραφικές αίθουσες & 1 χρόνο πριν από οποιοδήποτε άλλο κανάλι. Mόνο στα κανάλια Novacinema έρχονται οσκαρικές πρεμιέρες. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται τα πολυσυζητημένα ‘The Revenant’, ‘Room’, ‘Spotlight’, ‘Mad Max: Fury Road’, ‘Carol’, ‘Joy’, ‘Brooklyn’, ‘Bridge of spies’, ‘Creed’, ‘The Martian’ κ.ά. Μάλιστα, θα μπορεί κανείς να τις δει live ή On Demand και στο tablet, laptop ή smartphone μέσω του Nova GO χωρίς καμία πρόσθετη χρέωση.