NETFLIX

Πώς το ‘Queen’s Gambit’ επηρεάζει σήμερα το σκάκι

Το 'Queen's Gambit' θα κάνει για το σκάκι ό,τι έκανε το 'Karate Kid' για τις πολεμικές τέχνες.

Το ‘Queen’s Gambit’ βρέθηκε στην κορυφή του Top-10 του Netflix σε 63 χώρες και σε συνολικά 92 σε άλλες θέσεις του chart. Το μυθιστόρημα του Walter Τevis όπου βασίστηκε η μίνι σειρά δε, μπήκε στη λίστα των best-sellers των New York Times 37 χρόνια μετά την κυκλοφορία του. Και σε αντίθεση με άλλες σειρές που εκτοξεύονται και εξαφανίζονται από τη δημόσια συζήτηση – και από το ίδιο το chart της πλατφόρμας – η μίνι σειρά επιμένει να φλερτάρει με τις υψηλές θέσεις του Top-10 στην Ελλάδα και την Αμερική αυτή τη στιγμή που μιλάμε.

Για την ακρίβεια το ‘Queen’s Gambit’ κρατάει πλέον το μεγαλύτερο ρεκόρ που έχει κάνει μίνι σειρά στο Netflix, αριθμός που ανέρχεται στα 62 εκατομμύρια νοικοκυριά στις πρώτες 28 ημέρες κυκλοφορίες του. Έφτασε πολύ κοντά δηλαδή στα 64 εκατομμύρια του ‘Tiger King’, αλλά δεν έσπασε τα 76 εκατομμύρια νοικοκυριά που πέτυχε το ‘Witcher’ – η σειρά με το υψηλότερο ρεκόρ ως τώρα ανάμεσα στα συνεχιζόμενα shows της πλατφόρμας.

Τα νούμερα αυτά βέβαια κρύβουν μια παγίδα που έχουμε αναφέρει ξανά. Ενώ στο παρελθόν το Netflix μετρούσε ως μία προβολή από έναν και μοναδικό λογαριασμό αυτή που διήρκησε τουλάχιστον για το 70% ενός επεισοδίου (ή ταινίας), από το τέλος του περασμένου έτους μετράει μόλις τα 2 λεπτά. Η επιτυχία της σειράς ωστόσο παραμένει εντυπωσιακή, ειδικά εάν ληφθεί υπόψιν πόσο μη εμπορική ακούγεται η ιδέα ενός κοριτσιού που παίζει ξανά, και ξανά, και ξανά σκάκι επί 10 επεισόδια.

Πέρα από τα νούμερα του Netflix και των NY Times, η επιρροή του ‘Queen’s Gambit’ φαίνεται θριαμβευτικά εκεί που ίσως μετράει περισσότερο. Στην ενίσχυση του ίδιου του σπορ του.

Οι πωλήσεις των σετ σκακιού έχουν εκτιναχθεί, οι αναζητήσεις για το σκάκι στο Google έχουν διπλασιαστεί (με το ‘Πώς να παίζεις σκάκι’ να έχεις τις περισσότερες αναζητήσεις εδώ και εννέα χρόνια), και το eBay καταγράφει 273% αύξηση σε αναζητήσεις για σετ. Η Purling London, η εταιρεία που κατασκευάζει σετ πολυτελείας χιλιάδων δολαρίων έχει παρατηρήσει δραματική αύξηση επισκέψεων στην ιστοσελίδα της, ενώ ο Leon Watson του Chess24.com έχει αναφέρει πως ο κόσμος επικοινωνεί μαζί τους περισσότερο από ποτέ. Το ‘Queen’s Gambit’ φαίνεται πως μπορεί να κάνει ό,τι είχε κάνει το ‘Karate Kid’ για τις πολεμικές τέχνες ή το ‘So You Think You Can Dance’ για τις σχολές χορού.

Ο Watson επιβλέπει και το Battersea, το παλαιότερο κλαμπ σκακιού στο Λονδίνο, παρατήρησε επίσης πως το timing της σειράς επί lockdown ήταν μεγάλη ευκαιρία καθώς οι συνθήκες είχαν ήδη ευνοήσει τα παιχνίδια που μπορεί να παίξει κανείς online από την ασφάλεια του σπιτιού του. Και αυτή τη φορά, πολλοί από τους παίκτες είναι γυναίκες.

Σύμφωνα με τον David Llada, τον επικεφαλής του marketing για την Παγκόσμια Ομοσπονδία Σκακιού (FIDE), οι γυναίκες αποτελούν περίπου το 16% των αδειοδοτημένων παικτών κάθε χώρας. «Έχουμε περισσότερες αιτήσεις από γυναίκες τις τελευταίες δύο εβδομάδες απ’ ότι είχαμε τα τελευταία πέντε χρόνια, πράγμα φανταστικό», τόνισε ο Watson. «Είναι μια εκπληκτική επίδραση του ‘Queen’s Gambit’ γιατί το σκάκι έχει διαχρονικό πρόβλημα σε αυτό».

Ίσως όχι για πολύ.