REVIEWS

The Shrouds: Ο Cronenberg θρηνεί με τεχνολογία σε πραγματικό χρόνο

Στο The Shrouds του David Cronenberg δεν συναντάμε τον θάνατο αφηρημένα και απρόσωπα. Τον βλέπουμε μέσα από το αφοσιωμένο βλέμμα ενός εραστή που έμεινε πίσω.

Το 2017, η Carolyn Cronenberg, η μακροχρόνια συνεργάτιδα αλλά και σύζυγος επί 43 χρόνια του σκηνοθέτη David Cronenberg, πέθανε μετά από διάγνωση καρκίνου. Είναι ταυτόχρονα μειωτικό να βλέπεις το The Shrouds (Ο Κύριος των Νεκρών), τη νέα ταινία του συζύγου της αποκλειστικά μέσα από τον φακό του θανάτου της, αλλά και πρακτικά αδύνατο να αγνοήσεις το συγκεκριμένο παρασκήνιο καθώς την παρακολουθείς.

Ο Cronenberg έχει αρνηθεί ότι ο Karsh του Vincent Cassel είναι το άμεσο ισοδύναμο του δημιουργού, αν και η ελαφρώς φουντωτή γκρίζα χαίτη του χαρακτήρα και η καλαίσθητη γκαρνταρόμπα του κάνει τον Γάλλο ηθοποιό να μοιάζει με τον σεναριογράφο-σκηνοθέτη, με τρόπο που μοιράζει τη διαφορά. Ο Cronenberg όμως έχει παραδεχτεί πως το Shrouds είναι, με τον δικό του ιδιόμορφο αλλά πολύ on-brand τρόπο, η απάντηση στην αντιμετώπιση του ακατάλυτου πένθους.

Έχει επίσης δηλώσει πως μία τόσο βαθιά αίσθηση απώλειας δεν σε εγκαταλείπει ποτέ στ’αλήθεια. «Η τέχνη δεν είναι θεραπεία και δεν υπάρχει κάθαρση», είπε σε πρόσφατη συνέντευξη. «Δεν θα έλεγα ότι παρατείνει τον πόνο, απλώς τον αναγνωρίζει».

Κανείς δεν πεθαίνει με γκρανγκινιολικό τρόπο στο Shrouds, το ψυχρό, κομψό μείγμα του Cronenberg από θρίλερ συνωμοσίας, δράμα εταιρικής κατασκοπείας και αινιγματικό διαλογισμό για τη ρουτίνα του πένθους. Είναι όμως μία ταινία που εμποτίζεται με τον θάνατο σε κάθε της καρέ. Ακόμη και όταν κάνει παράκαμψη σε περιοχές genre ή στάζει σταγόνες όξινου χιούμορ σε αυτή την ιστορία ενός χήρου, η αίσθηση ότι το τέλος είναι πάντοτε παρόν, αιωρούμενο πάνω και γύρω μας, είναι πάντα εκεί.

Το The Shrouds του David Cronenberg

Ο Karsh που υποδύεται ο Cassell λοιπόν, επιλέγει να πάει ένα ραντεβού στα τυφλά στον τάφο της νεκρής συζύγου του. Σταματούν με τη γυναίκα που τον συνοδεύει μπροστά από την ταφόπλακά της και υποβάλλουν τα σέβη τους με πολύ κρονενμπεργκικό τρόπο. Σε μία οθόνη πάνω στην ταφόπλακα εμφανίζεται σε πραγματικό χρόνο η εικόνα του πτώματος της συζύγου του που αποσυντίθεται στον τάφο της, η οποία καταγράφεται από το υψηλής τεχνολογίας μεταλλικό “σάβανό” της.

Η εικόνα μεταδίδεται επίσης σε μία εφαρμογή για smartphone που επιτρέπει στον Karsh να ζουμάρει και να την περιστρέφει κατά βούληση. «Μπορώ να δω τι της συμβαίνει», λέει γοητευμένος, καθώς η συνοδός του σπαρταράει από δυσφορία. “Είμαι στον τάφο μαζί της. Εμπλέκομαι με το σώμα της όπως στη ζωή, μόνο ακόμα περισσότερο”.

Καθώς η οθόνη διαγράφει με τρυφερή βραδύτητα το πτώμα της Becca, το αποτέλεσμα είναι τρομακτικό. Ακόμα όμως και με αυτή της την εμφάνιση, υπάρχει κάποια στην οθόνη που ο Karsh αναγνωρίζει και στην οποία ανταποκρίνεται σε βαθύτερο συναισθηματικό επίπεδο. Νιώθεις αηδία καθώς παρακολουθείς φυσικά, αλλά και οικειότητα.

Αυτό που σοκάρει δεν είναι το σάπιο της σώμα αλλά η στοργή με την οποία το βλέπεις, η τρυφερότητα που σου επιτρέπει να συνεχίσεις να το κοιτάς. Δεν συναντάς τον θάνατο αφηρημένα και απρόσωπα. Τον βλέπεις εκ νέου, μέσα από το αφοσιωμένο βλέμμα ενός εραστή που έμεινε πίσω.

Το The Shrouds του David Cronenberg

Ο Καναδός σκηνοθέτης έχτισε καριέρα μέσα από το μεγάλο του ενδιαφέρον για όλα τα θέματα του σώματος, και αν στο Crimes Of The Future τον είδαμε να προωθεί την ιδέα ότι η χειρουργική είναι το νέο σεξ, εδώ το σεξ είναι το νέο σεξ.

Το να βλέπεις τον γοητευτικό Cassel να υποδύεται έναν άνδρα που βολεύεται σε μία ζωή αγαμίας είναι διασκεδαστικό. Βγαίνει μερικά ραντεβού εδώ κι εκεί, αλλά καμία γυναίκα δεν είναι η Becca. Εντάξει, υπάρχει μία που είναι λίγο Becca, η αδελφή της η Terry που υποδύεται η Diane Kruger.

Ένα από τα καλύτερα gags του Shrouds είναι το πώς κατά την πρώτη πράξη του ενισχύει την από καιρό λανθάνουσα σεξουαλικότητα του Karsh, μόνο και μόνο για να την απελευθερώσει σα θηρίο στο δεύτερο μισό, με τον Cassel να γρυλίζει και να βογκάει για να ξεφύγει από έναν περίεργο ιστό συνωμοσίας.

Κανείς δεν μπορεί να προετοιμάσει τους θεατές της ταινίας για το πόσο αστεία μπορεί να γίνει η ερμηνεία του Cassel – ενεργώντας εδώ στα αγγλικά, διακόπτει τις προτάσεις του με “fuck” και “asshole” με παχιά γαλλική προφορά και με εξαιρετικό κωμικό timing.

Το The Shrouds του David Cronenberg

Η ταινία του Cronenberg είναι ενδιαφέρουσα και εξαντλητική: ένα μυστήριο δολοφονίας, ένα σεξουαλικό δράμα με σωσίες, ένα θρίλερ συνωμοσίας και επιστημονικής φαντασίας.

Και πού οδηγούν όλα αυτά; Ίσως πουθενά. Και αν αυτό είναι το ζητούμενο, τότε πού μας οδηγεί; Μπορεί στο ότι δεν θα απαλλαγούμε ποτέ από το πένθος, δεν θα απαλλαγούμε ποτέ από την αγάπη, δεν θα απαλλαγούμε ποτέ από την επιθυμία, δεν θα απαλλαγούμε ποτέ από το εύθραυστο σώμα μας, και δεν θα απαλλαγούμε ποτέ από την ελπίδα ως λύση.

Το The Shrouds (Ο Κύριος των Νεκρών) κυκλοφορεί στις αίθουσες από την Tanweer.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.