ENTERTAINMENT

Θέλουμε, πόσο θέλουμε να δούμε φέτος αυτές τις παραστάσεις στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

Μερικά από τα πάρα πολλά ενδιαφέροντα που ξεχωρίσαμε από την παρουσίαση του προγράμματος του Onassis Culture 2021-22.

Στις 22 Σεπτεμβρίου του 2021 είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε ξανά από κοντά στη Στέγη του Ίδρυματος Ωνάση. Mετά από μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση ακολούθησε η παρουσίαση του προγράμματος για το 2021-2022.

Σε μια χρονιά που χρειαζόμαστε την ελπίδα, τη χαρά αλλά και τη σκέψη όσο ποτέ, ο πολιτισμός στο Ίδρυμα Ωνάση κατακλύζει τις σκηνές της Στέγης, ενεργοποιεί νέους χώρους στην πόλη και στον ψηφιακό κόσμο, για να μιλήσει για όλους εμάς: τους νέους ανθρώπους, τα νέα σύμβολα, τα πρόσωπα που μας υπερβαίνουν αλλά μπορεί να είμαστε και εμείς την ίδια στιγμή, την επαφή μας με τον εαυτό μας και με τους άλλους, με τα δικαιώματά μας, με τη φύση, ελπίζοντας πως η τέχνη αλλάζει νοοτροπίες και οι νέες νοοτροπίες τον κόσμο.

Προμηθέας, Νίκος Καραθάνος/ Κεντρική Σκηνή, 10-30/10/2021

Καραθάνος

Ο διακεκριμένος δημιουργός, ένας ευαίσθητος παρατηρητής των υπερβάσεων μέσα από την ανάγνωση του οικείου, ερμηνεύει και σκηνοθετεί τον Προμηθέα. Στο πρόσωπό του αναγνωρίζει τον καθέναν από εμάς.«Ο Προμηθέας εκπροσωπεί εσένα, εμένα, όλους, τη στιγμή που κοιτάξαμε το γεγονός της ζωής και μας είδε κι αυτό. Υπάρχει κάτι τόσο αρχαίο σε κάθε ανθρώπινο πρόσωπο που κάνει τον Χρόνο να καμπυλώνεται από ντροπή» παρατηρεί. Είναι η δεύτερη φορά, μετά τους«Όρνιθες», που ο Νίκος Καραθάνος καταπιάνεται με το αρχαίοδράμα· ένα υλικό που τον συγκινεί γιατί, «μοιάζει συνέχεια να μου λέει πως τάφος μου είναι οι απόψεις μου κι ανάστασή μου το δίκαιο».

Xenakis Alive/ Εκτός Στέγης, 25/05/2022

Ο Ιάννης Ξενάκης υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες και διανοητές του 20ού αιώνα και με διαφορά ο πιο επιδραστικός συνθέτης ελληνικής καταγωγής. Το 2022, με αφορμήτη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννησή του στη Βραΐλα της Ρουμανίας, θα υπάρξουν σε όλο τον κόσμο επετειακές εκδηλώσεις για το έργο του. Ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το έργο του Ξενάκη συνεχίζει να εμπνέει νέους μουσικούς και ότι πολλοί από αυτούς δεν προέρχονται από τον ακαδημαϊκό χώρο της «νέας μουσικής», αλλά από την πιο πειραματική, underground, ηλεκτρονική σκηνή. Ίσως είναι ο τρόπος που έπλαθε τους ηχητικούς όγκους με την τέχνη του αρχιτέκτονα, ίσως η σύνδεση της σύνθεσης με τρόπους σκέψεις που δεν οφείλουν πολλά στις κλασικές παραδόσεις, ίσως η αίσθηση του επείγοντος που απορρέει από τη χωρίς συμβιβασμούς γραφή του.

 

 

 

End Credits, SteveMcQueen/ Εκθεσιακός Χώρος-1, 24/9-24/10/2021

O βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης των ταινιών “Shame” και “12 Years a Slave”, Steve McQueen, δημιουργεί στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης την εικαστική εγκατάσταση End Credits, 2012-Οngoing. Ένας φόρος τιμής στον Αφροαμερικανό τραγουδιστή, ηθοποιό, κοινωνικό ακτιβιστή και αστέρα του αμερικανικού φούτμπολ, Paul Robeson(1898-1976), ο οποίος τη δεκαετία του 1950 βρέθηκε στη μαύρη λίστα του FBI για τον αγώνα του κατά του ρατσισμού.

Fran Lebowitz σε μία συζήτηση με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου/ Κεντρική Σκηνή, 15/03/2022

Αν η Νέα Υόρκη ήταν γυναίκα, θα ήταν η Fran Lebowitz. Αντισυμβατική, πνευματώδης και με καυστικό χιούμορ, μανιώδης καπνίστρια και αναγνώστρια, συγγραφέας που όμως έχει writer’s block εδώ και κάτι δεκαετίες –όπως παραδέχεται η ίδια–, συνεργάτρια του Andy Warhol (χωρίς να τον συμπαθεί), προκλητική και γκρινιάρα. Η αστείρευτη Fran Lebowitz, που έγινε πιο γνωστή στο ελληνικό κοινό από τη σειρά ντοκιμαντέρ του Netflix, “Pretend It’s a City”του στενού της φίλου Martin Scorsese, έρχεται στη Στέγη για μια απρόβλεπτη συζήτηση με τη Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτη Παναγιωτάκου.

Tectonics Athens ’22/ Εντός & εκτός Στέγης, 03-05/12/2021

Το φεστιβάλ Tectonics έκανε το ντεμπούτο του στο Ρέικιαβικ της Ισλανδίας το 2012. Από τότε, έχει πραγματοποιήσει 27 διοργανώσεις σε διάφορες πόλεις. Κύριος επιμελητής του είναι ο φημισμένος μαέστρος Ilan Volkov, ο οποίος ξεκίνησε το φεστιβάλ με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ισλανδίας.Το επίκεντρό του είναι η νέα μουσική, από την κλασική ορχηστρική μουσική έως τις σόλο αυτοσχεδιαστικές παραστάσεις, την ηλεκτρονική μουσική, τα νέα όργανα, τις μουσικές εγκαταστάσεις και πολλά άλλα.

Εκτός από την ανάπτυξη ενός ευρέος διεθνούς δικτύου καλλιτεχνών και την εμβάθυνση στο έργο τους, το φεστιβάλ εστιάζει επίσης στην εκάστοτε τοπική σκηνή, δίνοντας νέες και ασυνήθιστες ευκαιρίες σε καλλιτέχνες και κοινό να συναντηθούν και να εξελίξουν μια νέα σχέση.

Εγκάρσιος Προσανατολισμός,  Δημήτρης Παπαϊωάννου/ Κεντρική Σκηνή, 22/12/21-16/01/22

Οι πρώτες κριτικές από διεθνή Μέσα αποθεώνουν τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και τη νέα του παραγωγή με τη Στέγη: «Αν ο Μιχαήλ Άγγελος ζούσε τώρα, μια τέτοια δουλειά δεν θα μας παρέδιδε;» αναφέρει το κορεάτικο auditorium.kr· «κόσμημα εφευρετικότητας και ομορφιάς» γράφει το γαλλικό “Le Progress”· «μια παρατεταμένη πράξη καλλιτεχνικής μαγείας που δημιουργήθηκε μπροστά στα μάτια μας από τους ανυπέρβλητα ακριβείς ερμηνευτές» επισημαίνουν οι “New York Times”. Η αυλαία θα ανοίξει τον Δεκέμβριο στη Στέγη και εμείς θα μείνουμε για άλλη μια φορά έκθαμβοι. Κάθε νέα του παραγωγή, μια εμπειρία που θέλεις να ζήσεις. Γιατί «ο Παπαϊωάννου είναι χωρίς αμφιβολία ένας από τους τέσσερις πιο σημαντικούς χορογράφους στον κόσμο» όπως χαρακτηριστικά έγραψε η εφημερίδα “Le Figaro ”τον Ιούνιο του 2021.

Εικόνες, κινήσεις, ήχοι που σε εκτοξεύουν προς την πηγή της ζωής, της δημιουργίας, της φαντασίας, του παιχνιδιού και σε καλούν να ανακαλύψεις τη δική σου αλήθεια προς το φως. Εγκάρσιος Προσανατολισμός είναι η μέθοδος που χρησιμοποιούν τα έντομα για να διατηρούν μια σταθερή γωνία προς μια μακρινή πηγή φωτός για προσανατολισμό, ο λόγος για τον οποίο πετούν προς ό,τι λάμπει. Η παραγωγή της Στέγης και του Δημήτρη Παπαϊωάννου, με πάνω από 20 σπουδαίους διεθνείς συμπαραγωγούς, άρχισε το παγκόσμιο ταξίδι της τον Ιούνιο του 2021.

Gener8ion ROMAIN GAVRAS/ Εκθεσιακός Χώρος -1, 08/01-27/02/2022

Ο Ελληνογάλλος σκηνοθέτης Romain Gavras έχει υπογράψει μερικά από τα πιο ανατρεπτικά videoclip για τον Kanye West, στη M.I.A, τον Jay-Z και τους Justice. Στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης παρουσιάζει το νέο του έργο, Gener8ion. Σέρφερ, αντάρτες, αλλά και η Charlize Theron συναντιούνται σε μια ποπ, πολυμεσική εγκατάσταση για ένα μέλλον που θυμίζει το παρόν.

«Το μέλλον είναι ήδη εδώ, μόνο που είναι άνισα κατανεμημένο. Η δυστοπία είναι επίσης εδώ, μόνο που είναι άνισα κατανεμημένη κι αυτή» λέει ο Αμερικανός συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας και θεμελιωτής του cyberpunk, William Gibson. Η φράση του Gibson είναι το ιδανικό υπόβαθρο του“Gener8ion”, του νέου πρότζεκτ του κινηματογραφιστή Romain Gavras.