
Το Pac-Man γίνεται 45 και το γιορτάζει με την κυκλοφορία ειδικής έκδοσης
Το blast from the past της χρονιάς αφορά τη συνεργασία της Atari με τον δημιουργό του Pac-Man και μία νέα έκδοση του iconic παιχνιδιού.
- 23 ΙΟΥΛ 2025
Αν δεν γνωρίζεις το Pac-Man -αν δεν έχεις παίξει- να σε καλωσορίσω στον πλανήτη Γη, γιατί μάλλον δεν υπάρχει άλλη πιθανότητα από το να σε κρατούσαν όμηρο σε κάποιον άλλον πλανήτη. Το game που αρχικά οι Ιάπωνες είχαν ονομάσει Puck Man, κυκλοφόρησε στα 80s και έγινε πολιτιστικό φαινόμενο.
Μέχρι σήμερα ανήκει στη λίστα με τα games που είχαν τα περισσότερα έσοδα (μόνο αυτά της Arcade έκδοσης ήταν 19,5 δισεκατομμύρια δολάρια) και τις περισσότερες πωλήσεις (περισσότερες από 43 εκατομμύρια μονάδες – σε όλες τις εκδόσεις του). H κονσόλα πούλησε περισσότερα από 8.000.000 αντίτυπα, αριθμός που έκανε το Pac-Man την κορυφή στο είδος του. Η έκδοση για κινητά (2010) περισσότερα από 30.000.000 πληρωμένα downloads.
Προφανώς, ανήκει και στη λίστα με τα καλύτερα video games όλων των εποχών. Αναγνωρίζεται ως το «πιο επιτυχημένο παιχνίδι με κέρματα» στην ιστορία και έχει κάνει δικά του πολλά Guinness World Records.
Ο δημιουργός του παιχνιδιού των εκατομμυρίων δεν πήρε σεντ
Η ανάπτυξη του θρυλικού game ανήκει στον Ιάπωνα Τoru Iwatani, σταρ της Namco που μια πενταετία νωρίτερα είχε εξαγοράσει την Αtari.
Οι διαδικασίες άρχισαν στις αρχές του 1979, με τον δημιουργό να έχει ως στόχο ένα παιχνίδι που δεν θα είχε βία, θα ήταν απλό και χαριτωμένο, με ελκυστικά σχέδια χαρακτήρων, το οποίο θα μπορούσε να τραβήξει το ενδιαφέρον και των γυναικών. Τότε ό,τι κυκλοφορούσε αφορούσε σπορ ή πολέμους.
Επικέντρωσε στα ενδιαφέροντα των γυναικών. Σταμάτησε στο φαγητό.
Είχε πει πως εμπνεύστηκε τη μορφή του Pac-Man από μια πίτσα που είχε μπροστά του και της έλειπε ένα κομμάτι. Το 1986 ομολόγησε ότι αυτή ήταν η μισή αλήθεια και ότι ο χαρακτήρας του βασίστηκε επίσης, στο στρογγύλεμα του ιαπωνικού χαρακτήρα για το στόμα (口).
Το όνομα που έδωσε ήταν Pakkuman και προερχόταν από την ιαπωνική φράση paku paku taberu (βλ. καταβροχθίζω κάτι – είναι το διαδοχικό ανοιγοκλείσιμο του στόματος).
Για τους υπόλοιπους χαρακτήρες, είχε αποφασίσει πως θέλει κάτι που να είναι χαρούμενο και πολύχρωμο και ελκυστικό, ώστε να πιάσει και τους νεότερους παίκτες. Έτσι, επέλεξε φωτεινά, παστέλ χρώματα και εκφραστικά μπλε μάτια – είχε φτιάξει κάτι ανάλογο για προηγούμενο παιχνίδι του, με την έμπνευση να είναι ο Casper το φαντασματάκι και το manga Obake no Q-Taro.
Τα φαντάσματα επιλέχθηκαν ως οι κύριοι ανταγωνιστές του παιχνιδιού επειδή χρησιμοποιήθηκαν ως κακοί χαρακτήρες σε κινούμενα σχέδια.
Η ιδέα για τα μπόνους φρούτων βασίστηκε σε γραφικά που εμφανίζονται σε κουλοχέρηδες.
Πιστεύεται ότι ο Iwatani εμπνεύστηκε εν μέρει, από μια ιαπωνική παιδική ιστορία για ένα πλάσμα που προστάτευε τα παιδιά από τα τέρατα, καταβροχθίζοντάς τα.
Εν τω μεταξύ, κάθε φάντασμα είχε όνομα, σχετικό με τη στρατηγική που ακολουθούσε για να πιάσει τον Pac-Man: ο Shadow (Blinky) τον κυνηγάει, ο Speedy (Pinky) προσπαθεί να τον προλάβει, ο Bashful (Inky) χρησιμοποιεί μια πιο περίπλοκη στρατηγική για να τον εντοπίσει και ο Pokey (Clyde) εναλλάσσεται μεταξύ του κυνηγιού του και του τρεξίματος.
Τα ηχητικά εφέ ήταν η τελική προσθήκη
Το κατασκευαστικό μέρος κράτησε ένα χρόνο και πέντε μήνες. Ήταν το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα που είχε διατεθεί για videogame έως τότε. Για να δει ό,τι είχε στο μυαλό του, ο Iwatani ζήτησε τη βοήθεια άλλων υπαλλήλων της Atari, όπως του συνθέτη Toshio Kai, του προγραμματιστή Shigeo Funaki και του μηχανικού υλικού Shigeichi Ishimura.
Όταν ήλθε η ώρα της παρουσίασης, ο πρόεδρος της εταιρείας του είπε να κάνει κόκκινα όλα τα φαντάσματα, ώστε να μη διακρίνονται μεταξύ τους. Εκείνος επέμεινε στην επιλογή του και τον στήριξαν οι συνεργάτες του.
Παρά την τεράστια επιτυχία του Pac-Man ο Iwatani έχει πει ότι δεν πήρε τίποτα περισσότερο από το μισθό του. Ούτε καν bonus. Για αυτό και έφυγε από τη Namco που είχε βγάλει δισεκατομμύρια από το Pac-Man.
Το πέρασμα του Pac-Man στις ΗΠΑ
Μετά την κυκλοφορία και την τεράστια επιτυχία, το game ταξίδεψε στη Βόρεια Αμερική όπου άλλαξε και όνομα: από Puk-Man έγινε Pac-Man, υπό το φόβο ενδεχόμενης αλλαγής -από βανδάλους- του P με το F.
Το adaptation από το ιαπωνικό πρότυπο για arcade το έκανε ο Αμερικανός προγραμματιστής Tod Fryer, τότε νέος υπάλληλος της Atari Inc. Έπιασε δουλειά στις αρχές του 1981. Αρχικά το deadline του ήταν στις αρχές του 1982. Τον πίεσαν όμως, να το παραδώσει έως το Σεπτέμβριο του 1981, ώστε να είναι στα καταστήματα το πρώτο τρίμηνο του 1982. Εκείνος συμβιβάστηκε με πολλά, πλην ενός: ότι το παιχνίδι έπρεπε να υποστηρίζει τους δυο παίκτες.
Αυτό σήμαινε ότι 25-30 bytes από την πενιχρή μνήμη των 128 bytes του Atari 2600 χρησιμοποιούνταν για την αποθήκευση της κατάστασης του παιχνιδιού, του σκορ (κ.α.) του δεύτερου παίκτη και όχι για δεδομένα και χαρακτηριστικά παιχνιδιού που του έδωσε 0.10 δολάρια σε δικαιώματα, ανά κασέτα Pac-Man. Επί 12.000.000 κασέτες που κατασκευάστηκαν, do the maths.
Ήρθε η ώρα για επιστροφή στα νιάτα μας
Το Pac-Man κλείνει φέτος τα 45 του χρόνια και για το γιορτάζει με την κυκλοφορία του Atari 2600+ Pac-Man Edition. Είναι το προϊόν της συνεργασίας της Atari και του δημιουργού του Pac-Man, Bandai Namco Entertainment America Inc., που επανενώνονται, για μια κίτρινη, συλλεκτική έκδοση, εμπνευσμένη από τον πρωταγωνιστή της ιστορίας.
Η αισθητική είναι ρετρό και σε γυρίζει στη δεκαετία του 1980, με την πρόσοψη της κονσόλας να έχει διακοσμηθεί με φωτιζόμενες φιγούρες του Pac-Man και των τεσσάρων φαντασμάτων, που τον καταδιώκουν μέσα στις δεκαετίες, των Blinky, Inky, Pinky και Clyde.
Το μαύρο του άνω πάνελ χωρίζεται με μια αντίστοιχη κίτρινη υποδοχή κασέτας και κουμπιά.
Οι προπαραγγελίες αρχίζουν σήμερα και η κυκλοφορία έχει προγραμματιστεί για τις 31/10. Η τιμή είναι στα 146,94 ευρώ. Θα λάβεις το ίδιο το μηχάνημα, ένα ασύρματο joystick CX-40 (επίσης κίτρινο) και μια κασέτα Pac-Man Double Feature, που περιλαμβάνει το ντεμπούτο του Pac-Man σε οικιακή κονσόλα. Είναι το Pac-man 2600, το οποίο κυκλοφόρησε το 1982.
Θα βρεις και το Pac-Man 7800, μια ολοκαίνουργια έκδοση του κλασικού arcade. Ξεχωριστά θα πωλούνται τα έξτρα ασύρματα joystick Pac-Man CX40+, που θα έχουν τα χρώματα των άσπονδων φίλων του Pac-Man. Είναι το Blue για τον Inky, το Red για τον Blinky, το Pink για τον Pinky και το Orange για τον Clyde.
Στην ανακοίνωση, η κατασκευάστρια εταιρεία Plaion αναφέρει ότι «το Atari 2600+ Pac-Man Edition είναι κάτι περισσότερο από μια απλή κονσόλα. Είναι ένας φόρος τιμής στη στιγμή που πραγματικά ξεκίνησε το home gaming. Επαναπροσδιορίζοντας το εμβληματικό υλικό στο αδιαμφισβήτητο στυλ του Pac-Man, γιορτάζουμε την κληρονομιά δύο πολιτιστικών γιγάντων που βοήθησαν στον καθορισμό μιας γενιάς παιχνιδιού».
Δίχως αμφιβολία.
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.