Unsplash
ΠΟΤΟ

Πώς το scotch κατάφερε να επιβιώσει μέσα στην πανδημία

Το δημοφιλές σκωτσέζικο ουίσκι προσαρμόστηκε στην κατάσταση της πανδημίας και βγήκε σχεδόν αλώβητο με τις έξυπνες κινήσεις των αποστακτηρίων.

Κάπου ανάμεσα στον δρόμο Α96 που ενώνει το Ινβερνές με το Άμπερντιν, δίπλα στο χωριό Κάρντιου, βρίσκεται το αποστακτήριο του Tamdhu. Είναι ένα από τα 133 αποστακτήρια της Σκωτίας που επηρεάστηκαν από την πανδημία και το κλείσιμο των παμπ και των εστιατορίων.

Πηγές της Scotch Whisky Association, αναφέρουν πως «το σκωτσέζικο ουίσκι αποτελεί το ένα πέμπτο της εξαγωγής ποτών και τροφίμων του Ηνωμένου Βασιλείου. Με αυτές τις συνθήκες, όταν οι εξαγωγές είναι μειωμένες κατά 30% και διαμορφώνουν το 90% των πωλήσεων για τα αποστακτήρια, ο κλάδος βιώνει ένα σημαντικό πλήγμα».

Ταυτόχρονα, οι πωλήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι ήδη μειωμένες εξαιτίας του δασμού που επέβαλε ο Πρόεδρος Trump στην εισαγωγή του scotch και τα μπουκάλια στα duty-free των αεροδρομίων μένουν άθικτα στις αποθήκες και τα ράφια των τερματικών σταθμών.

Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, παράλληλα με την παρασκευή του ποτού, πολλοί ιδιοκτήτες αποστακτηρίων παρασκεύασαν αντισηπτικό χεριών που το διένειμαν σε τοπικά νοσοκομεία και σε οίκους ευγηρίας και φροντίδας. Κάποια άλλα αποστακτήρια έβγαλαν σε πλειστηριασμό τα σπάνια βαρέλια τους και συλλεκτικά μπουκάλια single malt, για να εξασφαλίσουν την επιβίωσή και την λειτουργία τους.

O Sandy McIntyre, διευθυντής του αποστακτηρίου Tamdhu, δηλώνει στο BBC πως η ομάδα του τα πηγαίνει «σχετικά καλά», καθώς η μείωση των πωλήσεων κυμαίνεται στο 8-10%. Παίζει ρόλο και η φύση της εταιρείας που απευθύνεται σε μικρή και συγκεκριμένη αγορά, σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της. Το πρόβλημα της εταιρείας όμως εντοπίζεται στην ποιότητα των βαρελιών.

«Δεν είχαμε τον ίδιο αριθμό βαρελιών που ζητήσαμε (σ.σ. σε σχέση με πέρυσι). Συγκεκριμένα, τα βαρέλια σέρι (σ.σ. παλαιωμένο ισπανικό κρασί) στα οποία βασίζεται το brand της Tamdhu. Ήδη από τον Μάρτιο και τον Απρίλιο περιμέναμε έναν μεγάλο αριθμό από βαρέλια. Καθυστέρησαν πολύ» αναφέρει ο McIntyre.

Μολονότι οι πωλήσεις ουίσκι σε μπαρ, εστιατόρια και ξενοδοχεία έχουν πέσει κατακόρυφα, υπάρχει μια μικρή αύξηση στο λιανικό εμπόριο, καθώς τα υπερμεγέθη μπουκάλια του 1,75 λίτρου είναι δημοφιλή στους καταναλωτές, σύμφωνα με την Bacardi, η οποία λάνσαρε και διαδικτυακές δοκιμές ουίσκι σε πενήντα έξι άτομα στο Instagram.

Όσον αφορά τον πλειστηριασμό των βαρελιών, πολλοί συλλέκτες και connoisseurs τα θεωρούν μια σημαντική επένδυση για το μέλλον. Η επενδυτική εταιρεία Whiskey & Wealth Club που ειδικεύεται στις πωλήσεις βαρελιών ουίσκι έβγαλε κέρδος 7,8 εκατομμυρίων ευρώ για το πρώτο εξάμηνο του έτους, το διπλάσιο σε σχέση με πέρυσι, την ίδια περίοδο.

Βέβαια, αυτή η νέα κατάσταση στην οποία ήρθαν αντιμέτωποι οι παραγωγοί θα έχει συνέπειες με ορίζοντα δεκαετίας. Στις περισσότερες περιπτώσεις όμως τα αποστακτήρια κατάφεραν να συνεχίσουν την παραγωγή τους με μικρές μόνο καθυστερήσεις και διακοπές.