FOOD & DRINK

Τι σκέφτεται σήμερα ο άνθρωπος που σχεδίασε τα γραφεία του Instagram

Μερικές ερωτήσεις για το design στον Tom Lindblom, λίγες μέρες πριν από την επίσκεψή του στην Αθήνα.

Οι εμπειρίες και τα συναισθήματά μας εξαρτώνται από το design του εκάστοτε χώρου όπου βρισκόμαστε. Αυτό υποστηρίζει η Gensler, η εταιρεία που μεταξύ άλλων έχει φτιάξει τα γραφεία του Instagram στην Καλιφόρνια και το διεθνές αεροδρόμιο Incheon στην Κορέα.

Όπως συνοπτικά το διατυπώνει ο Tom Lindblom, Hospitality Leader και Studio Director της Gensler, το design έχει μετρήσιμες επιπτώσεις στην ανθρώπινη εμπειρία. Αυτό είναι και το συμπέρασμα της υπερ-έρευνας που μόλις δημοσιεύθηκε στις ΗΠΑ, από την οποία προέκυψε κι ένας νέος δείκτης. Ο Gensler Experience, ο οποίος μετρά τον σχεδιασμό ως κρίσιμο παράγοντα για τον προσδιορισμό του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τους χώρους στους οποίους ζούμε.

(Instagram Headquarters, Καλιφόρνια) 

Η πρόθεση που έχουμε όταν επισκεπτόμαστε έναν χώρο, σε συνδυασμό με τις προσδοκίες μας, την ποιότητα των αλληλεπιδράσεων και την ποιότητα του χώρου είναι οι παράγοντες που προσδιορίζουν την αντίληψη της κάθε εμπειρίας μας. Συμβάλλουν έτσι καθοριστικά στον τρόπο που ζούμε την κάθε μέρα και -τελικά- το σύνολο της ζωής μας.

Σε αυτό το πλαίσιο, για να είναι ένας χώρος πετυχημένος, πρέπει να εκπληρώνει αυτά που θέλει ο ιδιοκτήτης του να μοιραστεί στον κόσμο. Πως γίνεται αυτό; Με τον σχεδιασμό. “Ο σχεδιασμός είναι ο βασικός παράγοντας διαφοροποίησης μιας κορυφαίας εμπειρίας από μία απλή εμπειρία. Ακόμα, ο σχεδιασμός προσφέρει ένα ολιστικό πλαίσιο για την κατανόηση της ανθρώπινης εμπειρίας σε όλους τους χώρους λιανικής, δημόσιων και εργασιακών χώρων”, λέει ο Tom Lindblom, Hospitality Leader και Studio Director στη Gensler, ο οποίος θα μιλήσει στην ημερίδα ΕΣΩ, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στις 4 Φεβρουαρίου.

Ανάμεσα στα έργα που έχει ολοκληρώσει το διεθνές γραφείο, είναι τα γραφεία του Instagram στην Καλιφόρνια, το Accenture Innovation Hub στο Τόκυο, τα κεντρικά της Microsoft στο Δουβλίνο, οι Πύργος της Σανγκάης και το διεθνές αεροδρόμιο Incheon στην Κορέα.

(Project Cadillac) 

Πίσω στην έρευνα όμως, σύμφωνα με την οποία, ως οι πιο σημαντικοί χώροι για όλους μας, αναδεικνύονται οι δημόσιοι χώροι! Ένας στους πέντε πολίτες τους επισκέπτεται, είτε για έμπνευση ή για να μάθει κάτι νέο. “Οι δημόσιοι χώροι υποστηρίζουν μία ευρεία ποικιλία εμπειριών, ορισμένες από τις οποίες είναι οι καλύτερες για τους ανθρώπους. Επίσης, εικόνες από τέτοιους χώρους είναι πιο πιθανό να ‘μοιραστούν’ στα social media από τους επισκέπτες”, εξηγεί ο Lindblom.

Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό;

Οι σύγχρονοι δημόσιοι χώροι υποστηρίζουν τον ελεύθερο χρόνο, παρέχοντας μια πλατφόρμα προβληματισμού, έμπνευσης και αποσύνδεσης, αλλά και διασκέδασης, κοινωνικοποίησης και εργασίας. Κάποιοι εξ’ αυτών είναι υποδειγματικοί ως προς την ποικιλία και την προσαρμοστικότητά τους. Η ποικιλομορφία και η φιλόξενη φύση τους αποδεικνύονται βασικά συστατικά της επιτυχίας, οπότε αυτομάτως αυτός είναι ένας στόχος τον οποίο πρέπει να κυνηγά κάθε δημόσιος χώρος”.

Για να δημιουργηθούν αυθεντικοί χώροι, προϋπόθεση είναι η έννοια της ανταλλαγής και της κοινωνικοποίησης. Αυτή τη στιγμή, οι αρχιτέκτονες -και όχι μόνο- εργάζονται, για να σχεδιάσουν χώρους που προσκαλούν μέσα τους τον ζωντανό τοπικό πολιτισμό που εξελίσσεται έξω. Αναζωογονούν κοινόχρηστους χώρους και καλλιεργούν την κοινωνικο-πολιτιστική ανταλλαγή ιδεών, δεξιοτήτων και εμπειριών. Αυτό συμβαίνει και στο ξενοδοχείο, μεταξύ επισκεπτών και ντόπιων. Για να είναι ένας τόπος αυθεντικός πρέπει να είναι μέρος του τοπικού ιστού του και όχι ένα στατικό περιβάλλον. Πρέπει να είναι ένας τόπος ανταλλαγής ιδεών, πειραματισμού και συνεργασίας με την κοινότητα.

(Τα γραφεία της Microsoft στο Δουβλίνο)

Για να ενθαρρύνουν οι σχεδιαστές την κοινωνική συμπεριφορά, χρησιμοποιούν λιγότερους τοίχους και πόρτες, αλλά και αναδιαμορφωμένα έπιπλα σε μία ποικιλία χώρων που για κάθε μορφής διάδραση, όπως τα meetings, τα events, οι οικειες συζητήσεις και η μάθηση. “Υπάρχουν πολλά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι οι χώροι με τις έντονες αντιθέσεις κρατούν σε εγρήγορση του ανθρώπους και την προσοχή σε υψηλό επίπεδο. Οι μεταβολές στα επίπεδα φωτισμού και στα ύψη της οροφής είναι το σημείο εκκίνησης στη διερεύνηση των αντιθέσεων, πριν μελετήσουμε τη χρήση τελειωμάτων και υλικών”, εξηγεί ο Tom Lindblom.

Ποιος είναι ο ρόλος των συναισθημάτων μας στον τρόπο που ανταποκρινόμαστε σε ό,τι μας ‘ζητάει’ ένας δημόσιος χώρος να κάνουμε;

Ο σχεδιασμός ενός χώρου συνδέεται άμεσα με τις συναισθηματικές αντιδράσεις των ανθρώπων, αποδεικνύοντας ότι ο καλύτερος σχεδιασμός μπορεί να βοηθήσει τους καταναλωτές να διαμορφώσουν μια πιο ουσιαστική σύνδεση με μία μάρκα, ένα χώρο, μία υπηρεσία, ένα προϊόν. Η εμφάνιση και η αίσθηση ενός τόπου επηρεάζει τα θετικά συναισθήματα, τα οποία με τη σειρά τους επηρεάζουν τις θετικές εμπειρίες”.

O δείκτης Gensler Experience είναι αποτέλεσμα μιας πολυετούς έρευνας μεικτών μεθόδων, που συνδυάζει την ποιοτική και εθνογραφική έρευνα – όπως για παράδειγμα 30 διήμερες συνεντεύξεις με ανθρώπους σε πέντε αγορές στις ΗΠΑ – με την ποσοτική έρευνα, η οποία απευθύνθηκε σε περισσότερους από 4.000 ερωτηθέντες.

(Αεροδρόμιο Incheon, Κορέα)

Ο Tom Linblom είναι ένας από τους ομιλητές της 8ης Ημερίδας ΕΣΩ, που θα πραγματοποιηθεί στο Μεγάλο Αμφιθέατρο της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, στις 4 Φεβρουαρίου, από το περιοδικό archisearch.gr και τον Βασίλη Μπαρτζώκα σε συνεργασία με τον Δημήτρη Φακίνο από το περιοδικό +DESIGN. Μπορείτε να αγοράσετε σήμερα το εισιτήριο σας στη σύνδεση www.esw.gr.

> Η Δαναή Μακρή είναι μέλος της ομάδας του Archisearch και της Design Ambassador.

> Φωτογραφίες: Gendsler.com.