ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Φυτέψαμε μια ελιά παρέα με την PlantBox

Το Oneman συνάντησε τον Βασίλη Τσιπά, τον άνθρωπο πίσω από το πρώτο πλήρως τυποποιημένο δέντρο ελιάς σε μορφή μινιατούρας.

Μια ξεχωριστή σκέψη που έγινε πραγματικότητα. Μια ιδέα που “μυρίζει” Ελλάδα. Ένα δέντρο 18 εκατοστών που ταξιδεύει στον κόσμο μέσα σε κουτί. Αυτές οι τρεις προτάσεις μπορούν να περιγράψουν συνοπτικά το PlantBox. Η ακριβής περιγραφή του – για κάποιον που το ακούει για πρώτη φορά – είναι “το πρώτο πλήρως τυποποιημένο και συσκευασμένο δέντρο ελιάς σε μορφή μινιατούρας, το οποίο ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο ως σουβενίρ”.

Εμπνευστής της ιδέας του PlantBox ο Βασίλης Τσιπάς. Αν το όνομά του σας φαίνεται γνωστό, είναι πολύ πιθανό να έχετε συναντήσει κάπου ένα άρθρο για τον ίδιο και για την ελιά-μινιατούρα που ταξιδεύει στο εσωτερικό αλλά και σε 22 χώρες του εξωτερικού ως αλλος “πρεσβευτής της πατρίδας μας”.

Ο Βασίλης, με τις ελιές του ανά χείρας παίρνει μέρος σε διαγωνισμούς και κερδίζει βραβεία. Και μαζί με τα βραβεία και εμπειρίες. Όπως η εμπειρία του στον 9o Διαγωνισμό Καινοτομίας και Τεχνολογίας της Εθνικής Τράπεζας. Εκεί που κέρδισε το 4ο βραβείο.

Το παραπάνω video σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο 10ος Διαγωνισμός Καινοτομίας και Τεχνολογίας μπαίνει στην τελική ευθεία του, με λίγες μόνο μέρες να έχουν μείνει για την υποβολή νέων προτάσεων (μέχρι και την Πέμπτη 10 Οκτωβρίου και ώρα 15.00), μας έδωσαν την αφορμή να αναζητήσουμε τον Βασίλη, να μάθουμε περισσότερα για την PlantBox, αλλά και να τον ρωτήσουμε τι είναι αυτό που κάνει μια έξυπνη ιδέα να γίνεται τελικά επιτυχημένη επιχείρηση.

Τον συναντήσαμε στο σπίτι της 24ΜEDIA και -φυσικά- του ζητήσαμε να φέρει μαζί του και αυτό το οποίο έχει κερδίσει την προσοχή μας: την ελιά-μινιατούρα. Έτσι και έγινε. Ακόμη κι αν έχεις διαβάσει περί τίνος πρόκειται, το βέβαιο είναι ότι το μέγεθος της ελιάς θα σε εντυπωσιάσει. Ένα τόσο δα μικρό δεντράκι, πίσω από το οποίο κρύβεται μια υπέροχη ιδέα.

Πώς ‘γεννήθηκε’ όμως αυτή η ιδέα; Καλύτερα τα εξηγεί ο ίδιος ο Βασίλης.

“Σαν ιδέα, σε πρώιμο στάδιο, σχηματίστηκε το 2011 και έπρεπε να γίνουν δύο πολύ σημαντικά γεγονότα γι’ αυτό. Όσοι επισκέπτονται τη χώρα μας συνήθως θέλουν να πάρουν κάτι από τον τόπο μας, λίγο λάδι, λίγες ελιές για να τους θυμίζει τη χώρα. Το ίδιο ίσχυε και για ένα συγγενικό μου πρόσωπο που έμενε στον Καναδά και ήθελε να πάρει μαζί του και ένα δέντρο ελιάς. Οπότε η ερώτηση ήταν μία: Πώς θα βρω τρόπο να πάρω κάτι μη αναλώσιμο μαζί μου, όπως είναι ένα δέντρο ελιάς, να το μεταφέρω στον Καναδά, να μπορέσει να ζήσει, είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά, αλλά να είναι κάτι που θα ζήσει μακροπρόθεσμα χωρίς να αναλωθεί και να μου θυμίζει ακριβώς την ιστορία του τόπου μου, το χωριό μου. Αυτή ήταν η αρχή.

Μπήκα, λοιπόν, στη διαδικασία να σκεφτώ πώς μπορώ να τα εξάγω, να είναι και βολικά σε μέγεθος και τα σχετικά. Μετέπειτα συναντήθηκα με έναν πελάτη του φυτωρίου που διατηρούμε, ο οποίος έχει ξενοδοχείο σε νησί. Το πρόβλημά του ήταν πώς θα μπορέσει να δημιουργήσει πιστότητα στους πελάτες, να βρει έναν τρόπο να θυμούνται το ξενοδοχείο μετά από κάποια χρόνια, όταν έρθουν οι ίδιοι ξανά στη χώρα, τα παιδιά τους, συγγενείς. Έψαχνε, λοιπόν, κάποιον τρόπο να βρει ένα δώρο, στο οποίο θα υπάρχει το brand πάνω και θα μπορεί να το ανακαλεί κάθε φορά που θα θυμάται την Ελλάδα. Είναι και πρακτικό το ζήτημα. Για παράδειγμα δεν θα ψάξει κάποιος να βρει τι κριτική άφησε πριν 5 χρόνια.

Εκεί έγινε το κλικ. Σκέφτηκα και είπα “παιδιά αν καταφέρω αυτό το προϊόν που φτιάχνουμε, τα ελαιόδεντρα, να το κάνω ενα τυποποιημένο προιον, ζωντανό, να μπορεί να μεταφερθεί, να περάσει όλες τις διαδικασίες που χρειάζεται, θεωρείτε οτι θα λειτουργούσε όπως θέλετε;”. Είναι ένα προϊόν που θα αντέξει χρόνια και ο κάθε άνθρωπος έχει καθημερινή τριβή μαζί του, το ποτίζει, το κλαδεύει, το μεγαλώνει. Για τους ξένους είναι ένα τροπικό φυτό, δεν το βλέπουν, δεν τους είναι οικείο, οπότε είναι ένας τρόπος να δεθούν συναισθηματικά με αυτόν που τους το έδωσε. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα. Η αγορά τότε ήταν σε πρώιμο στάδιο και τα προβλήματα που έπρεπε να λύσουμε ήταν αρκετά. Χρειάστηκε ένα χρονικό διάστημα να επεξεργαστούμε την ιδέα, να δούμε πώς θα καταλήξει να γίνει εμπορικά, πώς θα λύσουμε τα προβλήματα νομοθεσίας. Πρακτικά ασχοληθήκαμε με αυτό το 2016 για να βγάλουμε τα προϊόντα στην αγορά, το 2017 βγάλαμε τα πρώτα demo και από το 2018 ξεκινήσαμε τις πωλήσεις.”

Το 2018 ήταν μια κομβική χρονιά για την PlantBox. Ήταν η χρονιά που ο Βασίλης δήλωσε συμμετοχή στον 9ο Διαγωνισμό Καινοτομίας και Τεχνολογίας της Εθνικής Τράπεζας. Η εμπειρία του ήταν πολυεπίπεδη, μια λέξη που χρησιμοποίησε ο ίδιος για να περιγράψει όλα όσα πρόσφερε στην εταιρία του ο Διαγωνισμός.

“Δεν είναι μόνο το διαγωνιστικό κομμάτι, είναι όλα τα υπόλοιπα. Ήταν μια διαδικασία που κράτησε μήνες. Δεν ήταν μόνο παρουσιάσεις για να πούμε απλά την ιδέα μας. Μας έφεραν σε επαφή με επαγγελματίες άμεσα, οι οποίοι ερχόντουσαν σε επαφή μαζί σου, μάθαιναν για την εταιρία και λειτουργούσαν και συμβουλευτικά. Με βάση την εμπειρία τους σε συμβούλευαν για το πώς θα κινηθείς τόσο στο επιχειρηματικό σου πλάνο για να έχει μια πρακτική στην αγορά και να μην είναι μόνο σε θεωρητικό κομμάτι όσο και στο marketing, πώς θα είναι οικονομοτεχνικά δομημένο το project έτσι να αποδίδει μακροπρόθεσμα και να προχωρήσεις και φυσικά στην προώθηση των προϊόντων και στην δικτύωση για να κάνουμε και πωλήσεις.

Δεν ήταν μόνο το έπαθλο, ήταν όλα αυτά που μας βοήθησαν να αναπτυχθούμε. Ήταν μια πολυεπίπεδη εμπειρία που βοήθησε σε πολλά κομμάτια. Τόσο στο επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό καθώς και στην ανάπτυξη της εταιρίας για τα μετέπειτα βήματα”.

Και επειδή σε κάθε start up ψάχνουμε αυτό το “κάτι”, αυτό που κάνει τη μία να διαφέρει από τις άλλες, ο Βασίλης έχει ξεκάθαρη απάντηση στην ερώτηση “τι είναι αυτό που κάνει την ιδέα της PlantBox να ξεχωρίζει;”.

“Οι τεχνικές που αναπτύξαμε και οι τεχνολογίες τόσο στην ανάπτυξη όσο και στη συσκευασία και συντήρηση φυτών μας επιτρέπει να τα διακινούμε ελεύθερα, να περνούν τους ελέγχους στα αεροδρόμια, να μπορούν να συντηρηθούν στο ράφι που είναι βασικές προϋποθέσεις για να μπορέσουν να αποκτήσουν τα φυτά αυτό που λέμε “ζωή στο ράφι”, να μπορούν να τα εμπορεύονται από ξενοδοχεία, εστιατόρια, σούπερ μάρκετ. Να μη χρειάζονται ειδική διαχείριση και να μπορούν να ταξιδεύουν σε άλλες χώρες και ηπείρους. Αυτή η καινοτομία είναι αυτό που κάνει την PlantBox να ξεχωρίζει. Ο τρόπος που βρήκαμε να συνδυάσουμε ένα παραδοσιακό προϊόν, ένα προϊόν ριζωμένο στη ζωή και την κουλτούρα του Έλληνα, να το προσαρμόσουμε σε παγκόσμιες συνθήκες, να δημιουργήσουμε ένα εμπορικό προϊόν που μπορεί να σταθεί παγκόσμια. Αυτά τα δύο μας έκαναν να ξεχωρίσουμε”.

Έχοντας περάσει από το στάδιο του διαγωνιζόμενου, ο Βασίλης είναι ο πλέον κατάλληλος για να δώσει συμβουλές σε όσους θέλουν να δηλώσουν συμμετοχή στον φετινό Διαγωνισμό Καινοτομίας και Τεχνολογίας ή απλά σε όσους διαθέτουν δημιουργικότητα και κουλτούρα καινοτομίας και έχουν μια καλή ιδέα που αξίζει να ακουστεί.

Στην ερώτησή μας για το τι συμβουλή θα έδινε σε κάποιον από τους διαγωνιζόμενους, απάντησε: “Μην προσπαθετε να εισχωρήσετε σε άλλο κλάδο. Καλώς ή κακώς πρέπει να έχεις αρκετή inside πληροφορία ενός κλάδου για να καταλάβεις ποια είναι τα κενά και για να αντιμετωπίσεις τα προβλήματα τα οποία θα προκύψουν στο μέλλον. Μην εγκαταλείπετε με τη μία τη δουλειά σας. Σίγουρα θα πάρει χρόνο, χρόνια, προσπάθεια και κεφάλαιο. Βρείτε άτομα που μπορούν να συμπληρώσουν ο ένας τις γνώσεις του άλλου. Δείτε αν η αγορά χρειάζεται και μπορεί να υιοθετήσει την ιδέα σας. Μπορεί να είναι η καλύτερη ιδέα του κόσμου, αλλά αν δεν υπάρχει η ζήτηση ή αν δεν μπορεί να δημιουργηθεί η ζήτηση δεν έχει νόημα. Τα υπόλοιπα είναι αλυσίδα, το ένα θα φέρει το άλλο”.

 

Και αφού έδωσε τις συμβουλές του, θυμήθηκε το δικό του ‘ταξίδι’.

“Είχα παρακολουθήσει τους προηγούμενους διαγωνισμούς ακριβώς επειδή η Εθνική Τράπεζα φημίζεται για το πώς διαχειρίζεται τόσο το business κομμάτι όσο και το εμπορικό κομμάτι και για το πώς βοηθά τις νεοφυείς επιχειρήσεις να έρθουν σε επαφή από επενδυτές και επιχειρήσεις που συνεργάζονται ήδη με την εθνική. Οπότε επειδή εμείς αναζητούσαμε τη δικτύωση, να πάρουμε ένα feedback από επαγγελματίες για το πώς θα μπορέσει η επιχείρηση να προχωρήσει, να εξελιχθεί και να σταθεί, όχι μόνο σε ελληνικό αλλά σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Θέλαμε να λάβουμε όσες περισσότερες πληροφορίες μπορούσαμε και να αποκομίσουμε οτιδήποτε”.

Όσο για τους μελλοντικούς στόχους του, για το πού μπορεί να φτάσει η PlantBox, για το τι περιμένουμε να δούμε μελλοντικά από τον ίδιο και την εταιρία του, ο Βασίλης μας αποκάλυψε τα σχέδιά του.

“Φέτος, λειτουργούσαμε με δίκτυο επιχειρήσεων. Εφοδιάζαμε souvenir shops, καταστήματα με βιολογικά είδη, ξενοδοχεία, εταιρίες οργάνωσης εκδηλώσεων, αθλητικά event. Μέσα στον επόμενο μήνα θα υπάρχει ένα QR CODE για να μπορεί όποιος θέλει να προμηθευτεί απευθείας ένα δεντράκι, αρχικά τουλάχιστον εντός της Ευρώπης. Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα με πιο άμεσο τρόπο να λάβουν το προϊόν μας.

Πέρα από την αύξηση του όγκου παραγωγής, το οποίο είναι βασικό προαπαιτούμενο για να καταφέρουμε να αποκτήσουμε μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά, ουσιαστικά δουλεύουμε σε νέα προϊόντα. Έχουμε διαλέξει δέντρα συγκεκριμένα, τα οποία έχουν σχέση τόσο με την κουλτούρα, την ιστορία της Ελλάδας όσο και με προϊόντα, όπως είναι βασιλικά σύκα, ροδιές Ερμιόνης, φαρμακευτικά και αρωματικά φυτά τα οποία θα συσκευάσουμε, θα τυποποιήσουμε και σε μετέπειτα στάδιο θα προσπαθήσουμε να κατοχυρώσουμε τις πατέντες μας σε παγκόσμιο επίπεδο.

 

Και αφού ολοκληρώσαμε την κουβέντα μας, φτάσαμε και στο πιο ωραίο κομμάτι της συνάντησής μας. Του ζητήσαμε να φυτέψουμε μια ελιά. Όχι δεν τη φυτέψαμε στο έδαφος, όχι δεν χρησιμοποιήσαμε γλάστρα. Το μόνο που χρειαστήκαμε ήταν ένα μικρό βαζάκι και λίγο χώμα. Το ιδιαίτερο με αυτό το προϊόν είναι πως από την στιγμή που κάποιος θα το προμηθευτεί, μπορεί να το μεγαλώσει και να το προσαρμόσει στα μέτρα του.

Μπορείς να το μεγαλώσεις εντός ή εκτός σπιτιού, να του συμπεριφερθείς ως bonsai, να το μεγαλώσεις ως δέντρο ή ακόμα και να του δώσεις ένα σχήμα της αρεσκείας σου σαν θάμνο. Το μόνο που θα πρέπει να προσέξει κάποιος είναι στην μεταφύτευση του φυτού για να μην τραυματιστεί αυτό, ανάλογα το είδος, τις απαιτήσεις σε νερό και ήλιο, πληροφορίες που αναγράφονται σε κάθε προϊόν μας.

Είναι πολύ απλό.

  • Ανοίγεις το κουτί
  • Βγάζεις το ύφασμα μαζί με το μικρό γλαστράκι
  • Το μεταφέρεις εκεί που επιθυμείς (πχ γλάστρα)
  • Καλύπτεις με λίγο χώμα
  • Πιέζεις

Έτοιμο!

 

Ένας άνθρωπος γεμάτος όρεξη και νέες ιδέες, ένας άνθρωπος που προσπάθησε και δημιούργησε κάτι πραγματικά μοναδικό. Αν θες να ακολουθήσεις το παράδειγμά του, μπορείς να δηλώσεις συμμετοχή στον 10ο Διαγωνισμό Καινοτομίας και Τεχνολογίας της Εθνικής Τράπεζας. Και όπως είπε ο Βασίλης, “το ένα φέρνει το άλλο”.

Περισσότερες πληροφορίες για το Πρόγραμμα NBG Business Seeds στο οποίο εντάσσεται ο Διαγωνισμός στο https://www.nbg.gr/el/nbgseeds

Φωτογραφίες: Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου/Watkinson