Το ανδρικό κοστούμι θέλει τον sartor του

Μία συζήτηση με τον Θοδωρή Αργυρόπουλο από το Sartor, έναν από τους πιο ταλαντούχους παίκτες στην tailor made αγορά.
SHARES

Υπάρχουν κάποιες ιεροτελεστίες για έναν άνδρα που αργεί συνήθως να τις γνωρίσει αλλά όταν τις εντάξει στην καθημερινότητά του ή τη ζωή του γενικότερα, δύσκολα τις αποχωρίζεται. Και λέω ότι αργεί να τις γνωρίσει γιατί ποιος ξυρίζεται με φαλτσέτα στα 15 του; Ποιος αναζητά προϊόντα περιποίησης προσώπου στα 25 του; Και ποιος ράβει ένα δικό του ρούχο πριν χτυπήσει το καμπανάκι της εκκλησίας για εκείνον ή κάποιον κολλητό του;

Το να βρεθείς σε ένα από τα ραφεία της πόλης, παραδοσιακά ή σύγχρονα, και να αφεθείς στα χέρια ενός ράφτη (sartor) ο οποίος θα αναλάβει να δημιουργήσει για εσένα ένα παντελόνι, ένα πουκάμισο, ένα κοστούμι για να σου έρχεται κουτί, είναι ένα πραγματικό δώρο στον εαυτό σου. Και όσο πιο γρήγορα το ανακαλύψεις, τόσο πιο συχνά θα φροντίζεις να το ζεις.

Φωτογραφίες: Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson

Το περιγράφω έτσι γιατί είναι ακριβώς ο τρόπος με τον οποίο το έζησα και εγώ. Το πρώτο μου πουκάμισο το έραψα στα 27 μου και το πρώτο μου κοστούμι στα 30. Κι έκτοτε πραγματικά δυσκολεύομαι να μην είμαι γκρινιάρης για κάθε πουκάμισο που έχω στην ντουλάπα μου και έχει κοντά μανίκια και μεγαλύτερο γιακά από αυτόν που θέλω ή για κάθε κοστούμι που νόμιζα ότι μου ταιριάζει γάντι μέχρι που φόρεσα ένα ραμμένο στα μέτρα μου.

Ο Θοδωρής Αργυρόπουλος είναι ο ιδιοκτήτης αλλά και το φιλικό χαμόγελο που θα συναντήσεις μπαίνοντας στο showroom του Sartor στου Ψυρρή, σε ένα κεντρικότατο σημείο της πόλης αλλά ταυτόχρονα αρκετά απόμερο για να έχεις την ησυχία σου. Με τον ήλιο να μπαίνει από τα μεγάλα παράθυρα, ο χώρος του Sartor είναι ένα μικρό στολίδι για τη γύρω περιοχή. Κι εκεί, γίνονται τα μαγικά.

Ακολουθήσαμε τη διαδικασία όπως ακριβώς θα την έκανε με έναν υποψήφιο πελάτη. Απλά το κάναμε σε fast forward.

  • Βήμα πρώτο:  Πρώτο προσωπικό ραντεβού μίας ώρας στο Showroom. Εκεί γίνεται έρευνα ανάγκης  του πελάτη, επιλογή pattern,  υφάσματος και όλων των λεπτομερειών που θα κάνουν το ρούχο μοναδικό: τα πέτα, η φόδρα, τα κουμπιά, οι κουμπότρυπες, τα μονογράμματα και όλα τα άλλα.
  • Βήμα δεύτερο: Η πρώτη πρόβα. Μετά από 2-3 εβδομάδες γίνεται η πρώτη πρόβα όπου θα γίνει ο πρώτος έλεγχος του κοστουμιού ως προς την εφαρμογή και θα σημειωθούν οι διορθώσεις που χρειάζεται να γίνουν ώστε να ολοκληρωθεί (Σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις χρειάζεται και μία δεύτερη πρόβα).
  • Βήμα τρίτο: Παράδοση του ρούχου στον πελάτη.

 

Αλλά ας πάμε να μάθουμε λίγα περισσότερα πράγματα για τη δημιουργία ρούχου. Είναι όλα από το μηδέν; Αν κάποιος βιάζεται; Αν κάποιος έχει λιγότερα χρήματα; “Υπάρχουν 3 κατηγορίες ραψίματος. Η πρώτη και πιο οικονομική είναι αυτή όπου ο πελάτης δημιουργεί ένα ρούχο βάσει ενός υπάρχοντος πατρόν γεγονός που δεν απαιτεί πρόβα και η παράδοση γίνεται  περίπου στις 2-3 εβδομάδες. Στη δεύτερη –και πιο δημοφιλή κατηγορία- το ρούχο δημιουργείται στα μέτρα του πελάτη,  το περισσότερο μέρος της διαδικασίας ραψίματος γίνεται στο χέρι και διαρκεί περίπου 4-5 εβδομάδες. Η τρίτη  κατηγορία αφορά σ’ εξολοκλήρου χειροποίητο ρούχο και διαρκεί περίπου 2 μήνες”. Οι χρόνοι μπορεί να φαίνονται μεγάλοι για κάποιον που έχει συνηθίσει να μπαίνει σε ένα κατάστημα να βρίσκει κάτι στο ράφι και να το παίρνει σπίτι του. Αλλά η ανταμοιβή είναι τόσο μα τόσο μεγαλύτερη όταν έχεις ράψει κάτι πάνω σου. Και το σημαντικότερο; Είναι το ρούχο ραμμένο στα μέτρα σου.

Θέλω πολύ να τον ρωτήσω για τα λάθη που βλέπει ένα έμπειρο μάτι σαν το δικό του στα ρούχα που βλέπει φορεμένα. Στα κοστούμια που αγοράζουμε στο εμπόριο. Ποια είναι όμως τα πιο συχνά λάθη που βλέπει; “Η συγκεκριμένη ερώτηση σηκώνει ώρες συζητήσεων. Η αλήθεια είναι, πως υπάρχουν λάθη που θα εντοπίσει μόνο ένας ράφτης ή ένας πολύ έμπειρος πελάτης που έχει εξοικειωθεί με τη χρήση σωστά δομημένων κοστουμιών/ παντελονιών αλλά και απλά βασικά λάθη που θα εντοπίσουν όλοι. Όπως το να έχουν λάθος μάκρος τα μανίκια, οι ώμοι στο σακάκι να είναι μεγάλοι ή τα παντελόνια να είναι πολύ μακριά. Η  δυσκολία στα tailor made ρούχα με υπογραφή είναι πως πρέπει να τηρηθεί η ισορροπία ανάμεσα στις προσωπικές επιθυμίες του πελάτη με τους κανόνες ραπτικής πχ το κοντά μανίκια είναι μία μόδα της εποχής που αρέσει σε πολλούς άνδρες ωστόσο παραβιάζει μία βασική αρχή για τη σωστή αναλογία του σακακιού”.

 

Μιλά και νιώθω ότι έχω μπει σε ένα άδυτο, σε μια μυστική σέχτα ανδρών που βρήκαν το μυστικό της καλής ένδυσης. Κι αναρωτιέμαι πόσοι είναι εκείνοι που προτιμούν τα tailor made ρούχα. Πόσοι είναι εκείνοι που πραγματικά σκέφτονται να ράψουν ένα ρούχο πριν γίνουν γαμπροί ή κουμπάροι. “Η επιλογή ενός sur mesure κοστουμιού από γαμπρούς και κουμπάρους, υπήρχε – υπάρχει και θα υπάρχει πάντα, ακόμα και από άνδρες που δεν συνηθίζουν να ντύνονται formal. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, οι γαμπροί φαίνεται ν’ απολαμβάνουν περισσότερο την ενεργό συμμετοχή τους στα διαδικαστικά του γάμου όπως κάνουν αντίστοιχα οι γυναίκες με το νυφικό. Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια οι άνδρες καταναλωτές έχουν στραφεί σε μία πιο ποιοτική ενασχόληση με την εξωτερική τους εμφάνιση, δίνοντας έμφαση στην αυθεντικότητα και τη διαχρονική αξία των προϊόντων ή των υπηρεσιών που πληρώνουν. Επισκέπτονται barber shops, αγοράζουν ανδρικά καλλυντικά περιποίησης και  κάνουν σημαντική  έρευνα αγοράς που στην περίπτωση μας τους οδηγεί στις custom made δημιουργίες. Όταν αντιλαμβάνονται πως μπορούν να αγοράσουν ένα sur mesure ένδυμα που θα φέρει τη σφραγίδα της προσωπικότητας τους στην τιμή που κοστίζει ένα επώνυμο έτοιμο, τότε στρέφονται στην πρώτη επιλογή με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση απ’ ότι παλαιότερα. Οπότε, ναι! Εκτός από γαμπρούς και κουμπάρους έχουμε πολλούς νέους άνδρες που ράβουν είτε για επαγγελματικούς λόγους είτε για την προσωπική τους γκαρνταρόμπα”.

Κι αν θες, αυτό που λέει παραπάνω ο Θοδωρής είναι κάπως ελπιδοφόρο για τον άνδρα του 2019. Όχι απλά γιατί ξέρει περισσότερο τι θέλει από την εμφάνισή του αλλά γιατί πραγματικά δίνει σημασία στο πώς θα κάνει τον εαυτό του πιο χαρούμενο. Δεν λέω σε καμία περίπτωση ότι όλα τα παραπάνω είναι για όλους. Όποιος δεν θέλει να προσέξει την επιδερμίδα του, ας μην το κάνει. Αλλά χαίρομαι απεριόριστα που η τάση είναι να ασχολούνται περισσότεροι με την εικόνα και την υγεία τους.

 

Μπαίνοντας σε ένα σύγχρονο ραφείο, έχοντας έναν άνθρωπο δίπλα σου να ασχοληθεί με αυτό που θα φορέσεις, νιώθεις αμέσως καλύτερα. Νιώθεις μια ευεξία γιατί πραγματικά κάνεις κάτι για τον εαυτό σου. Δεν είναι ανάγκη να φτάσεις κατευθείαν στο κοστούμι. Το πρώτο λάθος που κάνουν οι περισσότεροι είναι να νομίζουν ότι το μόνο tailor made ρούχο είναι το κοστούμι. “Πράγματι, λόγω της τριακονταετούς πορείας του ραφείου στην ελληνική αγορά, πολλοί πελάτες θεωρούν πως αυτή είναι η μοναδική υπηρεσία που μπορούμε να τους προσφέρουμε. Όμως, o  οίκος SARTOR ως luxury menswear  brand έχει εμπλουτίσει τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που προσφέρουμε στους πελάτες μας. Για εμάς – και όσους μας γνωρίζουν- το showroom είναι ένας μικρός ναός της ανδρικής ένδυσης που προσφέρει tailor made σακάκια και παντελόνια (μεμονωμένα), πουκάμισα, παλτό, γιλέκα και χειροποίητα αξεσουάρ ώστε κάθε άνδρας που μας εμπιστεύεται να μπορεί ν’ αποκτήσει ένα ολοκληρωμένο outfit. Ακόμα, στο χώρο μας θα βρει κανείς  μικρές συλλογές με unique pieces ή έτοιμα ρούχα καθώς και συμβουλευτικές υπηρεσίες διαμόρφωσης εξωτερικής εικόνας για συγκεκριμένες περιστάσεις ή δημιουργία μίας ολοκληρωμένης γκαρνταρόμπας”.

Μας μιλά για το Sartor κι εγώ ανοίγω την ερώτηση σε όλη την αγορά. Γιατί υπάρχουν εκεί έξω πολλά ραφεία, άλλα παραδοσιακά και άλλα πιο σύγχρονα, με μία αισθητική που ταιριάζει πολύ καλύτερα στον σύγχρονο άνδρα. Τον ρωτώ πόσο δύσκολη είναι η αγορά της ανδρικής ένδυσης στην Ελλάδα. “Αρκετά δύσκολή σε σχέση με την υπόλοιπη  Ευρώπη και αυτό έχει να κάνει με τη γενικότερη  κουλτούρα που έχουν άνδρες διαφορετικής καταγωγής ως προς την εξωτερική εμφάνιση: οι Γάλλοι και οι Άγγλοι είναι συντηρητικοί ενώ  οι Ιταλοί μοντέρνοι. Όλοι όμως επενδύουν στη γκαρνταρόμπα τους, θεωρούν το κοστούμι κατεξοχήν ανδρικό ένδυμα για αυτό και το φορούν όλη μέρα ασχέτως της περίστασης – όπως οι γυναίκες τις γόβες τους!- και επενδύουν στα ρούχα που επιλέγουν. Οι Έλληνες ενώ φροντίζουν την εμφάνιση τους, γυμνάζονται, κάνουν διατροφή και δαπανούν χρήματα για την αγορά ρούχων, δεν είναι λάτρεις της διαδικασίας αγορών, προτιμούν γρήγορες και έτοιμες λύσεις και έχουν υιοθετήσει ένα ασφαλές casual chic πρότυπο. Στην περίπτωση μας, έχουμε εργαστεί σκληρά για ν’ ανασκευάσουμε την εικόνα που είχαν αρκετοί νέοι άνδρες ότι το tailoring είναι ένα ξεπερασμένη ακριβή συνήθεια άλλων δεκαετιών. Μέσα από τις μοντέρνες ιταλικές γραμμές, τα έντονα χρώματα, τη συμβουλευτική που προσφέρουμε στους πελάτες μας ως προς τη δημιουργία της γκαρνταρόμπας τους κ.α. έχουμε προσεγγίσει σε σύντομο χρονικό διάστημα νέους που από την οικονομική κρίση και έπειτα έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζουν ως επένδυση ό,τι αγοράζουν και έχουν αναθεωρήσει για κάποιες 'κλασικές διαδικασίες/υπηρεσίες'. Εξάλλου η διαδικασία του tailoring είναι και για τους πελάτες μία ευχάριστη διαδικασία, μία ιεροτελεστία που αν μυηθείς σε αυτήν δύσκολα ξεκολλάς”.

 

Αυτό που έρχεται κατευθείαν στο μυαλό ενός άνδρα όταν σκέφτεται ένα ρούχο ραμμένο στο χέρι είναι η τιμή. Ζητώ από τον Θοδωρή να μου εξηγήσει τι είναι εκείνο που ανεβάζει την τιμή ενός κοστουμιού ραμμένου στο χέρι. “Το κόστος του υφάσματος είναι ο βασικότερος παράγοντας που θα διαμορφώσει το τελικό κόστος. Υπάρχουν υφάσματα με 30 ευρώ το μέτρο και υφάσματα με 600 ευρώ το μέτρο. Αν φανταστείτε λοιπόν ότι για ένα κοστούμι χρειάζονται περίπου 3 μέτρα υφάσματος, καταλαβαίνετε αμέσως τις οικονομικές διαφορές που μπορεί να προκύψουν. Ο δεύτερος παράγοντας που θα επηρεάσει την τιμή είναι ο τρόπος ραψίματος πχ διαφορετικό κόστος έχει ένα κοστούμι που απαιτεί 10 ώρες ραψίματος και άλλο κόστος ένα που απαιτεί 30 ώρες.  Τέλος, οι λεπτομέρειες θα διαμορφώσουν όχι μόνο την τελική δημιουργία αλλά και το κόστος”.

Ανάμεσα στις φωτογραφίες που βγάζει η Φραντζέσκα από τη διαδικασία, βγάζουμε και κάποιες μαζί. Τριγύρω μου ένας χώρος γνώριμος μιας και ακολουθώ καιρό το Sartor στο Instagram. Και είναι πολύ πολύ ενεργό στα social. “Η ενασχόληση με τα social media για επαγγελματικούς λόγους έχει γίνει στις μέρες μας full time job. Επειδή το δημιουργικό κομμάτι και η παραγωγή – που είναι και η ουσία της δουλειάς μας – καταναλώνουν το περισσότερο χρόνο της ημέρας μας, δεν αφιερώνουμε στα social media όσο χρόνο θα θέλαμε. Απ’ το λίγο χρόνο  όμως που διαθέτουμε, έχουμε δει θερμή ανταπόκριση και έχουμε προσεγγίσει πελάτες. Υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών που κάνουν αποκλειστικά online αγορές. Εμείς δεν μπορούμε να καλύψουμε αυτή την ανάγκη διότι δεν διαθέτουμε έτοιμες ρούχα ωστόσο το Facebook και το Instagram μας έχουν βοηθήσει να επικοινωνήσουμε τη δουλειά μας, να έρθουμε σε μία πρώτη επαφή με τους πελάτες μέσω μηνυμάτων με διευκρινιστικές ερωτήσεις που θέτουν για τη δουλειά μας και να κλείνουμε ραντεβού για τα επόμενα βήματα”.

 

Λίγο πριν κλείσουμε την κουβέντα και φορώντας ένα από τα σακκάκια του, τον ρωτάω τι κάνει με τα υφάσματα όσον αφορά τις θερμοκρασίες. Ξέρω ότι οι περισσότεροι δεν έχουν χρήματα να ράψουν και καλοκαιρινό και χειμωνιάτικο κοστούμι. “Ανεξαρτήτως εποχής, η πρόταση που κάνουμε  στους πελάτες μας, όταν δεν επιζητούν εξαρχής κάποιο συγκεκριμένο ύφασμα, είναι τα υφάσματα 4 season. Όπως ανέφερες ζούμε σε μία χώρα με αρκετά καλό καιρό στην πλειοψηφία των μηνών. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο πως  αυτή είναι η τάση που ακολουθούν και οι μεγαλύτεροι οίκοι υφασμάτων τα τελευταία χρόνια”. Λέει την λέξη τάση και δεν μπορώ να μην τον ρωτήσω αν τις ακολουθεί στο χώρο της ανδρικής ένδυσης. Η απάντηση όμως ήταν αποστομωτική. “O κλάδος του χειροποίητου κοστουμιού επηρεάζεται αλλά δεν καθοδηγείται από την μόδα. Κάθε κομμάτι δημιουργείται αποκλειστικά για εκείνον που θα το φορέσει – και που το έχει παραγγείλει – υιοθετώντας τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας αλλά και τις ιδιαιτερότητες του σώματος. Ανά διαστήματα δημιουργούνται νέες γραμμές και patterns που εμπνέουν αλλά η μόδα στον κλάδο μας δεν τρέχει με ιλιγγιώδεις ταχύτητες όπως σε άλλα industries. Ως προς τα συλλεκτικά unique pieces που δημιουργούμε, δεν παίρνουμε ερεθίσματα τόσο από τις τάσεις αλλά από στοιχεία που μας περιβάλλουν όπως τα μεσογειακά χρώματα, το φως και τα υλικά όπως το βαμβάκι, το μετάξι και το μαλλί”.

Το showroom του Sartor βρίσκεται στο 23 της οδού Ήβης στην περιοχή Ψυρρή. Μπορείτε να το βρείτε και online στο site του, το Instagram ή το Facebook account του.

Share
 

24Media Network

 
POP για τις δύσκολες ώρες

Κανένας γονιός δεν θέλει να διαβάσει αυτό το κείμενο

Μιλήσαμε με την παιδοψυχολόγο της Υποδιεύθυνσης Προστασίας Ανηλίκων, Κωνσταντίνα Κωστάκου.

Σκιτσάροντας το τελευταίο πορτρέτο του Γιάννη Ιωάννου

Έξι Έλληνες σκιτσογράφοι αποχαιρετούν τον δάσκαλό τους.

Ο τελευταίος ρινόκερως

Η ιστορία του Ταμ, του τελευταίου τριχωτού ρινόκερου της Μαλαισίας, που πέθανε κι άφησε πίσω του ένα γενετικό κενό 10.000 ετών.

Social Man
PROMO