©️2014 Associated Press Jeff Chiu
SOCIAL MEDIA

17 facts για το Facebook που γίνεται 17

To Facebook κλείνει 17 χρόνια ύπαρξης και επιχειρούμε να εξετάσουμε 17 στιγμές της πορείας του στο χρόνο.

Το Facebook υπάρχει στις ζωές μας εδώ και 17 χρόνια. Το ψηφιακό κοινωνικό δίκτυο που δημιούργησε ο Mark Zuckerberg γέννησε κοινωνικές συμπεριφορές που δεν τις είχαμε φανταστεί ποτέ όπως το λεπτομερές, οικειοθελές μοίρασμα των σκέψεων μας με γνωστούς και (εντελώς) αγνώστους. Επίσης, το medium επικρίθηκε για τον τρόπο που διαχειρίζεται τα ψηφιακά δεδομένα, αναπτύχθηκε ραγδαία, γέννησε φιλίες και ερωτικά ταιριάσματα ανάμεσα στους χρήστες και επικοινωνίες με εντυπωσιακά αληθινά (και ψεύτικα) προφίλ και φυσικά έγινε βασικό εργαλείο για την επικοινωνία των brands με το κοινό τους. Με αφορμή τα 17 χρόνια του Facebook, εξετάζουμε 17 γεγονότα, δεδομένα και στιγμές της πορείας του.

Το αμήχανο ξεκίνημα

1. Το Facebook βγήκε για πρώτη φορά live στις 4/2/2004, από τον Mark Zuckerberg, με τη βοήθεια ορισμένων συμφοιτητών του από το πανεπιστήμιο Harvard. Αρχικά λειτούργησε ως ένα εσωτερικό κοινωνικό δίκτυο για τους φοιτητές του Harvard και τους μήνες που ακολούθησαν, η εμβέλεια του κάλυψε και τα πανεπιστήμια Columbia, Stanford, Yale.

2. Αρχικά λεγόταν Facemash και λειτουργούσε ως ένα δίκτυο «αξιολόγησης» φοιτητών ανάλογα με το πόσο “hot” ήταν. Στη συνέχεια μετονομάστηκε σε Thefacebook και με το πιο απλό Facebook, βγήκε live παγκοσμίως, στις 26 Σεπτεμβρίου 2006, σε χρήστες με έγκυρη διεύθυνση email, άνω των 13 ετών.

Τα (σοβαρά) προβλήματα

3. Το φθινόπωρο του 2007 λάνσαρε μια νέα λειτουργία, το Beacon, που γρήγορα έφερε τα πρώτα σύννεφα αντιδράσεων. Μέσω του συστήματος Beacon, το Facebook ενημερωνόταν για τις κινήσεις/συναλλαγές που έκανε ο κάθε χρήστης σε άλλα sites, ώστε να του προτείνει εξατομικευμένες διαφημίσεις. Αν και η εταιρεία προσπάθησε να διευκρινίσει πως δεν «αγγίζει» προσωπικά δεδομένα, αλλά μόνο πληροφορίες συναλλαγών, η συνεργασία με το Beacon έληξε το 2009.

4. Το 2013, ύστερα από σειρά αποκαλύψεων που ξεκίνησαν από τον Edward Snowden σε έντυπα όπως ο Guardian, έγινε γνωστό πως το Facebook συνεργαζόταν με την αμερικανική υπηρεσία πληροφοριών NSA. Συγκεκριμένα, στα πλαίσια του προγράμματος PRISM, η Facebook ήταν μια από τις εταιρείες ψηφιακής τεχνολογίας παρείχαν δεδομένα επικοινωνίας στην αμερικανική κυβέρνηση για την παρακολούθηση προσώπων που ενδεχομένως αποτελούσαν απειλή ή τρομοκρατικό κίνδυνο. Ο τότε πρόεδρος Barack Obama είχε δηλώσει σχετικά: «Δεν κατασκοπεύουμε κανέναν πολίτη».

H εκτόξευση

5. 500.000 νέοι χρήστες μπαίνουν στο Facebook κάθε μέρα παγκοσμίως. Κάθε δευτερόλεπτο, 6 νέοι λογαριασμοί δημιουργούνται.

6. Με τα δεδομένα του τέταρτο τριμήνου του 2020, 2,41 δισεκατομμύρια χρήστες μπαίνουν στο feed τους τουλάχιστον μια φορά τον μήνα, εκ των οποίων τα 1,69 δισεκατομμύρια, μπαίνουν κάθε μέρα.

7.Τα ψεύτικα προφίλ υπολογίζεται πως ανέρχονται στα 80 εκατομμύρια.

8. Εκτιμάται πως το 83% των ανθρώπων που δεν έχουν προφίλ στο Facebook ανά τον κόσμο, ζουν μαζί με άτομα που συνδέονται καθημερινά στο Facebook.

9. To ετήσιο κέρδος της Facebook για το 2020 ήταν 17,74 δισεκατομμύρια δολάρια. Το 98,5% αυτού του ποσό, προκύπτει από τη διαφήμιση.

10. Ο Mark Zuckerberg αμείβεται συμβολικά με 1 δολάριο το χρόνο. Αυτό πιθανότατα δεν τον προβληματίζει ιδιαίτερα, καθώς η περιουσία του ανέρχεται στα 55,6 δισεκατομμύρια δολάρια.

Τα (εντυπωσιακά) στατιστικά

11. 1,74 δισεκατομμύρια χρήστες του Facebook μπαίνουν από τη mobile εφαρμογή. O κάθε user περνάει κατά μέσο όρο 20 λεπτά στο site.

12. Περίπου 250 εκατομμύρια mobile χρήστες, εμπιστεύονται το Facebook Lite, την «ελαφριά» εφαρμογή που έχει λανσάρει το Facebook για τις αναπτυσσόμενες χώρες.

13. Η πιο δημοφιλής σελίδα στο Facebook είναι αυτή της ομώνυμης εταιρείας με περίπου 221,4 εκατομμύρια likes. Με 160 εκατομμύρια likes και 124 εκατομμύρια αντίστοιχα, ακολουθούν οι σελίδες της Samsung και του Cristiano Ronaldo.

14. H εταιρεία υπολογίζει πως μετά το λανσάρισμα του Facebook Dating, σε περίπου 10 μήνες (Φεβρουάριος – Δεκέμβριος 2020), έχουν γίνει 50 δισεκατομμύρια match-αρίσματα μεταξύ χρηστών. Ο μεγάλος ανταγωνιστής του online dating, η Match.com (εταιρεία που διαχειρίζεται το Tinder), έκλεισε το 2020 με σημαντική πτώση στην αξία της μετοχής της (-8%).

Τα facts της καθημερινότητας

15. Όπως προκύπτει από τα αναλυτικά στατιστικά της εταιρείας, τα posts που ανεβαίνουν κάθε Πέμπτη και Παρασκευή, λαμβάνουν τις μεγαλύτερες αλληλεπιδράσεις.

16. Το χρονικό διάστημα από τη 1 το μεσημέρι ως τις 3, δίνει επίσης μεγάλες αλληλεπιδράσεις, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών του δικτύου, μπαίνει εκείνη την ώρα.

17. «Με το που ξυπνήσω το πρωί, μπαίνω κατευθείαν Facebook». Δεν είσαι ο μόνος που το κάνεις. Η εταιρεία έχει διαπιστώσει αυτή τη συνήθεια στο 50% της ηλικιακής ομάδας 18-24, ενώ και στις υπόλοιπες ηλικίες η τάση αυτή παραμένει ισχυρή.