AP Photo/AS
ΚΟΣΜΟΣ

Achille Lauro, η πιο διάσημη πειρατεία πλοίου στην ιστορία

Με αφορμή την «πειρατεία» πλοίου ελληνικών συμφερόντων ανοιχτά του Ομάν, γυρίζουμε πίσω στο 1985 και την πιο διάσημη πειρατεία στην ιστορία.

Προσοχή στο σκαλοπάτι, οι κατασκευαστές όλων των μηχανών του χρόνου επιμένουν να το χρησιμοποιούν αν και, αποδεδειγμένα πια, οδηγεί σε μικροτραυματισμούς. Ας το παραβλέψουμε όμως και ας περάσουμε γρήγορα στην πιο διάσημη πειρατεία πλοίου στην ιστορία, με αφορμή φυσικά την πειρατεία(;) που βρίσκεται σε εξέλιξη τη στιγμή που γράφεται αυτό το κείμενο.

Το περιστατικό σημειώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες στα ανοιχτά του Ομάν και στο δεξαμενόπλοιο (St. Nikolas), σημαίας Νήσων Μάρσαλ, βρίσκεται και ένας Έλληνας πλοίαρχος. Σύμφωνα με τα όσα διαβάζουμε στο News24/7, το Ιράν ανέλαβε και επισήμως την ευθύνη για την κατάληψη του δεξαμενόπλοιου ελληνικών συμφερόντων ενώ τα διεθνή ΜΜΕ, αναφέρουν πως στο πλοίο ανέβηκαν «μη εξουσιοδοτημένα» άτομα με στρατιωτικές στολές. Όλα αυτά την Πέμπτη, 11/01, του νέου και λαμπερού 2024.

Στις 7 Οκτωβρίου του 1985, όμως, σημειώθηκε μια πραγματική πειρατεία η οποία έμεινε σε αυτά τα σκονισμένα και βαριά βιβλία της Ιστορίας που σαπίζουν στο πατάρι σας, ως η πιο διάσημη. Η πινέζα της Google βρέθηκε στην Αλεξάνδρεια, εκεί όπου το κρουαζιερόπλοιο Achille Lauro άφησε 651 από τους επιβάτες του ώστε να δουν από κοντά, έπειτα από μία γενναία βόλτα με λεωφορείο, τις πυραμίδες. Οι υπόλοιποι επιβάτες, 97 στο σύνολο, αποφάσισαν να μείνουν στο πλοίο. Ηθικό δίδαγμα: Αν ποτέ σας προτείνουν να δείτε τις πυραμίδες, να πάτε.

Δεν ήταν είκοσι, ήταν τέσσερις

Achille Lauro Ο Edward Casey της πρεσβείας των ΗΠΑ στο Κάιρο συνομιλεί με Αμερικανούς επιβάτες του ιταλικού κρουαζιερόπλοιου. / ASSOCIATED PRESS

Τέσσερα άτομα εισέβαλαν στην τραπεζαρία του πλοίου, πυροβολώντας με τα αυτόματα όπλα τους πάνω από τα κεφάλια των επιβατών που γευμάτιζαν. Οι επιβάτες άρχισαν να ουρλιάζουν ενώ κάποιοι προσπάθησαν να διαφύγουν. Δεν τα κατάφεραν. Λίγο αργότερα, ζητήθηκε από τον καπετάνιο να έρθει αμέσως στη γέφυρα, όπου οι αεροπειρατές του ζήτησαν να οδηγήσει το πλοίο 300 μίλια βορειοανατολικά, στο συριακό λιμάνι Ταρτούς. Διέταξαν, επίσης, το πλήρωμα των 450 ατόμων να συνεχίσει κανονικά τα καθήκοντά του αλλά να μείνει μακριά από τους ομήρους.

Οι ορίτζιναλ πειρατές, ισχυρίστηκαν ότι στο πλοίο επέβαιναν συνολικά είκοσι ακόμη. Αργότερα, αποκαλύφθηκε ότι ήταν μόνο τέσσερις. Πριν οι πειρατές κλείσουν τον ασύρματο, το πλήρωμα κατάφερε να στείλει ένα S.O.S. που ειδοποίησε τη διεθνή κοινότητα ότι Παλαιστίνιοι είχαν καταλάβει ένα ιταλικό πλοίο.

Οι τουρίστες που είχαν επισκεφθεί τις πυραμίδες έφτασαν στο Πορτ Σάιντ στις 10:30, αλλά δεν βρήκαν κανένα πλοίο. Στην αρχή τους είπαν ότι η κίνηση στο κανάλι είχε καθυστερήσει το πλοίο, αλλά στη 1:30 π.μ., αναγκάστηκαν να τους πουν την αλήθεια.

Ο διαχωρισμός των ομήρων και η δολοφονία

Achille Lauro Η στρατιωτική φρουρά και συγγενείς του Leon Klinghoffer, ο οποίος σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια της αεροπειρατείας του ιταλικού κρουαζιερόπλοιου Achille Lauro, συγκεντρώνονται στο αεροδρόμιο Kennedy. / ASSOCIATED PRESS
Η στρατιωτική φρουρά και συγγενείς του Leon Klinghoffer, ο οποίος σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια της αεροπειρατείας του ιταλικού κρουαζιερόπλοιου Achille Lauro, συγκεντρώνονται στο αεροδρόμιο Kennedy.

Την επόμενη μέρα, οι αεροπειρατές άρχισαν να διαχωρίζουν τους ομήρους ανάλογα με την καταγωγή τους. Έψαχναν για Εβραίους και Αμερικανούς. Εν τω μεταξύ, το πλοίο δεν έλαβε άδεια να εισέλθει στο λιμάνι της Ταρτούς και επέστρεψε στα ανοιχτά του Πορτ Σάιντ, όπου Αιγύπτιοι και αξιωματούχοι της Παλαιστινιακής Απελευθερωτικής Οργάνωσης, διαπραγματεύτηκαν τον τερματισμό της πειρατείας.

Στους τέσσερις Παλαιστίνιους, δόθηκε ασφαλής διέλευση από την Αίγυπτο (χρησιμοποίησαν αεροσκάφος), με αντάλλαγμα την απελευθέρωση των ομήρων και του πλοίου. Φυσικά, η συμφωνία έγινε με την προϋπόθεση ότι κανένας από τους επιβάτες δεν θα πάθει κακό. Ωστόσο, αυτό δεν συνέβη. Είχαν ήδη σκοτώσει έναν όμηρο.

Κατά την άφιξή του στα ανοικτά της Ταρτούς, ο επικεφαλής των τεσσάρων, ο γνωστός Abu Abbas, απαίτησε να επικοινωνήσει με την ισραηλινή κυβέρνηση ώστε να διαπραγματευτεί την απελευθέρωση πενήντα Παλαιστινίων που κρατούνταν στις φυλακές της. Η απειλή πως θα αρχίσουν να σκοτώνουν ομήρους αν δεν απελευθερωθούν οι κρατούμενοι, δεν συγκίνησε ιδιαίτερα το Ισραήλ που, μάλιστα, δεν μπήκε καν στον κόπο να απαντήσει.

Καθώς οι τελευταίοι κόκκοι άμμου έπεφταν στην κλεψύδρα, οι τέσσερις, αποφάσισαν ποιος θα την «πληρώσει». Τελικά, επέλεξαν τον Leon Klinghoffer, έναν Εβραιοαμερικανό 69 ετών ο οποίος βρισκόταν σε αναπηρικό αμαξίδιο. Τον ανέβασαν στο κατάστρωμα, τον πυροβόλησαν και πέταξαν το σώμα του στη θάλασσα.

Στις 15 Οκτωβρίου, η κυβέρνηση του πρώην ηθοποιού Ronald Reagan, δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι ένα μερικώς αποσυντεθειμένο πτώμα που είχε ξεβραστεί στις συριακές ακτές, ήταν αυτό του Leon Klinghoffer.

Το παρασκήνιο

Achille Lauro Ο καπετάνιος Gerardo de Rosa χαιρετά από το κρουαζιερόπλοιο Achille Lauro στο Πορτ Σάιντ, Σάββατο 12 Οκτωβρίου 1985, όπου το πλοίο του δεν έλαβε άδεια να συνεχίσει το ταξίδι του από τις αιγυπτιακές αρχές. / AP Photo/Michel Lipchitz/Giulio Broglio
Ο καπετάνιος Gerardo de Rosa χαιρετά από το κρουαζιερόπλοιο Achille Lauro στο Πορτ Σάιντ, Σάββατο 12 Οκτωβρίου 1985, όπου το πλοίο του δεν έλαβε άδεια να συνεχίσει το ταξίδι του από τις αιγυπτιακές αρχές.

Η πειρατεία του Achille Lauro σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε από το Μέτωπο για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης. Το PLF ήταν μία από τις οκτώ ομάδες που είχαν αρχικά σχηματίσει την Παλαιστινιακή Απελευθερωτική Οργάνωση (PLO), η οποία βρισκόταν υπό την προεδρία του Yasser Arafat.

Σύμφωνα με τα τότε δημοσιεύματα, η πειρατεία του Achille Lauro ήταν μια πράξη αντιποίνων για τον ισραηλινό βομβαρδισμό της έδρας της PLO στην Τύνιδα. Οι Παλαιστίνιοι, είχαν κρύψει τα όπλα τους στο ρεζερβουάρ ενός αυτοκινήτου που είχε σταθμεύσει στην Ιταλία, προκειμένου να προετοιμαστούν για την επιβίβασή τους στο πλοίο.

Δυστυχώς για αυτούς, λίγο αργότερα, ένας σερβιτόρος μπήκε στην καμπίνα τους ώστε να τους προσφέρει φρούτα. Δεν τους βρήκε να μιλάνε, τους βρήκε να καθαρίζουν τα όπλα τους από τη βενζίνη με σεσουάρ. Από τον πανικό που προκλήθηκε, προχώρησαν στην κατάληψη του πλοίου αν και η αρχική τους πρόθεση, ήταν να εξαπολύσουν επίθεση στο Άσντοντ του Ισραήλ.

Η δίκη και ο «εξαφανισμένος» Abu Abbas

Οι τελευταίοι έξι εναπομείναντες Αμερικανοί όμηροι εγκαταλείπουν το ιταλικό κρουαζιερόπλοιο. / AP Photo/Broglio/Lipchitz
Οι τελευταίοι έξι εναπομείναντες Αμερικανοί όμηροι εγκαταλείπουν το ιταλικό κρουαζιερόπλοιο.

Το περιστατικό προκάλεσε τη λεγόμενη κρίση της Σιγκονέλα. Αεροσκάφη του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ αναχαίτισαν το αιγυπτιακό αεροσκάφος που μετέφερε τους πειρατές και τον εγκέφαλο της επίθεσης, Abu Abbas.

Το αεροπλάνο αναγκάστηκε να προσγειωθεί σε αμερικανο-ιταλική στρατιωτική βάση στη Σικελία, όπου οι ιταλικές αρχές συνέλαβαν τους «τέσσερις», αλλά επέτρεψαν στον Abbas να φύγει από τη χώρα παρά τις υποψίες για την εμπλοκή του. Αργότερα, επιβεβαιώθηκε ότι είχε ανάμειξη και πως έδινε οδηγίες μέσω ασυρμάτου. Όπως ήταν λογικό, αυτό δημιούργησε διπλωματική ένταση μεταξύ των ΗΠΑ, της Αιγύπτου και της Ιταλίας.

Το 1986, οι τέσσερις πειρατές δικάστηκαν στην Ιταλία. Οι τρεις μεγαλύτεροι έλαβαν ποινές φυλάκισης που κυμαίνονται από 15 έως 30 έτη φυλάκισης. Η Ιταλία καταδίκασε ερήμην τον «εγκέφαλο», Abu Abbas, σε πέντε φορές ισόβια κάθειρξη για το ρόλο του στην πειρατεία του Achille Lauro, αλλά δεν την εξέτισε ποτέ. Εντοπίστηκε στο Ιράκ κατά τη διάρκεια της εισβολής στη χώρα το 2003 και πέθανε υπό κράτηση τον επόμενο χρόνο.