AP Photo/Thanassis Stavrakis
EXPLAINED

Αντέχει η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου μια πρόσκρουση όπως αυτή της Βαλτιμόρης;

Η κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη έκανε πολλούς να αναρωτηθούν τι θα συνέβαινε σε παρόμοια περίπτωση στην Ελλάδα.

Η είδηση πως η γέφυρα Francis Scott Key στη Βαλτιμόρη κατέρρευσε τα ξημερώματα της Τρίτης (26/3) έπειτα από πρόσκρουση με πλοίο προκάλεσε παγκόσμιο σοκ. Μετά τη δημοσιοποίηση και του βίντεο, η ανησυχία έγινε ακόμη μεγαλύτερη καθώς διαπιστώσαμε και το μέγεθος της καταστροφής.

Οι έρευνες για τον εντοπισμό των επιζώντων ανεστάλησαν το βράδυ, ώρες μετά την κατάρρευση της γέφυρας με τους έξι ανθρώπους που αγνοούνταν να θεωρούνται πλέον νεκροί, σύμφωνα με τον ανώτερο αξιωματικό του αμερικανικού λιμενικού σώματος.

Φυσικά, το γεγονός η γέφυρα η οποία κατασκευάστηκε μόλις το 1977 κατέρρευσε τόσο εύκολα σε μια προηγμένη χώρα όπως οι ΗΠΑ, δημιουργεί και μερικές εύλογες απορίες για το πόσο ασφαλείς είναι οι γέφυρες που θεμελιώνονται στο νερό.

Για το λόγο αυτό και για να λύσει τις απορίες που δημιουργήθηκαν σχεδόν αυτόματα, ο Παναγιώτης Καρύδης, ομότιμος καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και ειδικός στις αντισεισμικές κατασκευές, φιλοξενήθηκε το πρωί της Τετάρτης (27/3) στην ΕΡΤ. Φυσικά, μίλησε για τη γέφυρα του Ρίου-Αντιρρίου που φέραμε όλοι στο μυαλό μας μόλις μάθαμε για το σοκαριστικό γεγονός στις ΗΠΑ.

Μπορεί η γέφυρα του Ρίου-Αντιρρίου να αντέξει μια πρόσκρουση όπως αυτή της Βαλτιμόρης;

Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Καρύδη, η πρόσκρουση ενός πλοίου ανήκει στην ίδια κατηγορία με τους σεισμούς, άρα και οι υπολογισμοί που πραγματοποιούνται είναι παρόμοιοι. «Συγκεκριμένα στη γέφυρα Ρίου Αντιρρίου επειδή το ρήγμα του Κορινθιακού Κόλπου περνάει μεταξύ των τεσσάρων μεσοβάθρων, η γέφυρα στηρίζεται μέσα στη θάλασσα σε τέσσερα μεσόβαθρα, μεταξύ των οποίων περνάει το ρήγμα. Έχει υπολογιστεί λοιπόν να αντέχει χωρίς να καταρρέει, σχετική μετακίνηση του ενός μεσοβάθρου σε σχέση με το άλλο, κάποια μέτρα.

»Δηλαδή αν μετακινηθεί λόγω του ρήγματος κάποια μέτρα το ένα σε σχέση με το άλλο, να μην καταρρέει. Αυτό προφανώς δεν έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση γιατί απλά δεν έχει υπολογιστεί αντισεισμικά. Το Μέριλαντ δεν είναι σε σεισμική ζώνη των Ηνωμένων Πολιτειών. Έτσι, κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο. Αν ήταν αντισεισμικά μελετημένη και κατασκευασμένη, αυτό δεν θα συνέβαινε σχεδόν ποτέ, θα έλεγα από οποιοδήποτε υλικό, δηλαδή είτε ήταν μπετονένια, είτε ήταν ανηρτημένη είτε όπως είναι μεταλλική, δεν θα συνέβαινε ποτέ εάν ήταν αντισεισμική».

Σε ερώτηση για το τι σεισμό έχει σχεδιαστεί να αντέξει η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, ο Παναγιώτης Καρύδης απάντησε: «Δεν είναι μόνο τα Ρίχτερ, είναι και η ένταση του σεισμού, οι επιταχύνσεις για περιθώριο επανάληψης σεισμού 2.000 χρόνια, το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να αντέξει χωρίς να καταρρέει, εκεί είναι το κλειδί όλων των αντισεισμικών κατασκευών και των κτιρίων μας, και τα πάντα να αντέχει όσο μεγάλος σεισμός κι αν γίνει, χωρίς να καταρρέει.

Επιπλέον, πέραν αυτής της στατικής ας το πούμε έτσι, σχετικής μετακίνησης των βάθρων, το ένα με το άλλο που πρέπει να αντέχει είναι και η δόνηση, η οποία υφίσταται από την πρόσκρουση. Δηλαδή είναι περίπου σαν να είναι μια προσομοίωση σεισμού στη γέφυρα αυτή και δεν άντεξε ούτε τη δόνηση, τον κραδασμό, τον ισχυρό από την κρούση, ούτε την παραμόρφωση των στηρίξεων».