FITNESS

Health Bulletin: Οι πιο σημαντικές εξελίξεις στο χώρο της ιατρικής

Από τα αντιγηραντικά φάρμακα μέχρι τη θεραπεία του Αλτσχάιμερ τα σημαντικότερα ιατρικά νέα της περασμένης εβδομάδας

Νέες προσεγγίσεις για φάρμακα κατά της γήρανσης

Γονίδια τα οποία προστατεύουν το DNA από οξειδωτικούς παράγοντες της κατηγορίας των ελεύθερων ριζών θα οδηγήσουν στο μέλλον σε αντικαρκινικά και φάρμακα κατά της γήρανσης.

Αυτό υποστηρίζει ο Τρέι Αιντεκερ από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας που μελετάει τέτοια γονίδια σε ζύμες. Όταν βρεθούν τα αντίστοιχα γονίδια στους ανθρώπους τότε θα μπορούν να κατασκευαστούν φάρμακα που να μιμούνται την επίδραση τους.

Η μελέτη του Τρέι Αιντεκερ και των συνεργατών του δημοσιεύεται στο περιοδικό “PLoS Genetics”.

Ο ΠΟΥ στηρίζει το εμβόλιο κατά του ιού Ρότα

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αναφέρει ότι ο εμβολιασμός κατά της διάρροιας που προκαλείται από τον ιό Ρότα θα πρέπει να συμπεριληφθεί στους εμβολιασμούς ρουτίνας.

Ο ιός Ρότα προκαλεί 500 χιλιάδες θανάτους από διάρροια ετησίως και το 85% των κρουσμάτων αφορούν σε χώρες της Αφρικής και της Ασίας.

Η σύσταση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας προέκυψε μετά από κλινικές έρευνες στις οποίες συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, η φαρμακευτική GlaxoSmithKline που κατασκευάζει το εμβόλιο και η Παγκόσμια Συμμαχία για τα Εμβόλια και την Ανοσοποίηση (GAVI).

Στις επισημάνσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας περιλαμβάνεται και η βελτίωση των συνθηκών υγιεινής, της ποιότητας του νερού και η χορήγηση συμπληρωμάτων ψευδαργύρου.

Σημαντικές ανακαλύψεις για την αντιμετώπιση των θρομβώσεων

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, με επικεφαλής τον Δρ Γουέσλι Γουόνγκ, ανακάλυψαν ένα μοριακό μηχανισμό που έχει κεντρικό ρόλο στη ρύθμιση της πήξης του αίματος.

Πρόκειται για μια περιοχή στον παράγοντα von Willebrand (vWF) που ευθύνεται για το μέγεθος του πρωτεϊνικού αυτού μορίου. Η περιοχή αυτή επιτρέπει στο ένζυμο ADAMTS13 να κόψει τον παράγοντα vWF ρυθμίζοντας την αιμόσταση.

Η ανεπάρκεια στη πήξη του αίματος μπορεί να οδηγήσει σε ακατάσχετη αιμορραγία ενώ η υπερβολική πήξη σε θρόμβωση.

Η ανακάλυψη αυτή θα βοηθήσει στο σχεδιασμό φαρμάκων κατά ασθενειών όπως η Θροµβωτική θροµβοκυτοπενική πορφύρα και η ασθένεια von Willebrand.

Η μελέτη του Δρ Γουόνγκ δημοσιεύεται στο περιοδικό “Science”.

Ανθεκτικά στελέχη γονόρροιας προβληματίζουν τις Βρετανικές αρχές

Ανησυχία έχουν προκαλέσει στις υγειονομικές αρχές της Βρετανίας νέα ανθεκτικά στελέχη του βακτηρίου Neisseria gonorrhoeae που προκαλεί τη γονόρροια.

Η γονόρροια είναι η δεύτερη πιο διαδεδομένη σεξουαλικώς μεταδιδόμενη ασθένεια και πλέον αποτελεί μια σημαντική απειλή για τη δημόσια υγεία. Διάφοροι έλεγχοι στη Βρετανία έδειξαν υψηλά επίπεδα ανθεκτικότητας στην αζιθρομυκίνη που χρησιμοποιείται ευρέως για την αντιμετώπιση της ασθένειας.

Η Δρ Στέφανι Τζίζχολμ, από την Υπηρεσία Προστασίας Υγείας της Μεγάλης Βρετανίας, προΐσταται της σχετικής μελέτης και αναφέρει ότι τα νέα στελέχη της γονόρροιας δεν προκαλούν διαφορετικά συμπτώματα. “Ωστόσο, αν εξαπλωθούν αυτό σημαίνει ένα αντιβιοτικό λιγότερο στο οπλοστάσιο μας,” προειδοποιεί.

Η μελέτη της Δρ Τζίζχολμ δημοσιεύεται στο περιοδικό “Journal of Antimicrobial Chemotherapy”.

35 χιλιάδες ευρώ για ένα νεφρό

Αίσθηση έχει προκαλέσει η περίπτωση της 46χρονης Βρετανίδας Σούκχι Τζοχάλ που αγόρασε ένα νεφρό αντί 35 χιλιάδων ευρώ από δότη στο Πακιστάν.

Η Τζοχάλ είχε διαγνωστεί με ηπατική ανεπάρκεια όταν ήταν 21 ετών και ξεκίνησε αιμοκάθαρση στις Ηνωμένες Πολιτείες προσφάτως. Ωστόσο, μετά από 15 μήνες δεν μπορούσε να αντέξει τη διαδικασία.

Επειδή χρειαζόταν τουλάχιστον 10 χρόνια για μεταμόσχευση, αποφάσισε να παρακάμψει τη διαδικασία και να αναζητήσει μόσχευμα στο Πακιστάν όπου επιτρέπονται οι αγοραπωλησίες οργάνων.

Η περίπτωση της Τζοχάλ φέρνει στη επιφάνεια το ζήτημα της δημιουργίας αγοράς οργάνων. Ο Καθηγητής Πίτερ Φρεντ, από το Κέντρο.

Μεταμοσχεύσεων της Οξφόρδης, τόνιζει ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους σε πολλές χώρες απαγορεύονται οι αγορές οργάνων.

Μεταξύ άλλων, ο Καθηγητής Φρεντ, επισημαίνει την υγεία των δοτών, πιθανούς εκβιασμούς και την δράση ατόμων που επωφελούνται της κατάστασης αντί του δότη.

Ο ύπνος λύνει τα προβλήματα

Μια μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση “PNAS” (Proceedings of the National Academy of Sciences) αναφέρει ότι ο ύπνος μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση προβλημάτων.

Η Σάρα Μέντνικ, Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, προΐσταται της σχετική μελέτης και αναφέρει ότι για την πλειοψηφία των προβλημάτων ο χρόνος που παρέρχεται είναι ικανή προϋπόθεση για την επίλυση τους.

Ωστόσο, για νέα προβλήματα μόνο ο ύπνος REM ενισχύει τη δημιουργικότητα.

Νέοι δρόμοι για τη θεραπεία του Αλτσχάιμερ

Ελβετοί επιστήμονες από το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Βασιλείας, υποστηρίζουν ότι μια ελαττωματική πρωτεΐνη που διασπείρεται στον εγκέφαλο ευθύνεται για την ανάπτυξη της ασθένειας του Αλτσχάιμερ.

Τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν ότι η ελαττωματική μορφή της πρωτεΐνης Tau ευθύνεται για την ανάπτυξη σωμάτων από νευροινίδια τα οποία διασπείρονται σε συγκεκριμένες περιοχές στον εγκέφαλο.

Ο Δρ Μισέλ Γκοεντέρτ, από το Εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας του MRC (Medical Research Council) στο Κέμπριτζ, που συνεργάστηκε στις έρευνες αναφέρει ότι με την ανακάλυψη αυτή ανοίγουν νέοι δρόμοι για την έρευνα της άνοιας.

Η σχετική μελέτη δημοσιεύεται στο περιοδικό “Nature Cell Biology”.