ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Drone: Το gadget που πάντα ήθελες ή ένας γρήγορος τρόπος να πετάξεις τα λεφτά σου;

Αλήθειες και ψέμματα για ένα απ' τα πιο δημοφιλή gadget της εποχής μας.

Για αρχή ας πούμε ότι με τον όρο ‘drone’ έχει επικρατήσει τελευταία να αναφερόμαστε σε όλα τα τηλεκατευθυνόμενα τετρακόπτερα (αντιεμπορική ονομασία, αλλά αυτή είναι), τα οποία συνήθως ενσωματώνουν κάμερα. Άρα, ο βασικός λόγος ύπαρξής τους είναι η λήψη φωτογραφιών και βίντεο από αέρος.

Υπάρχουν αρκετών άλλων τύπων drones, από πανίσχυρα στρατιωτικά που μοιάζουν με μικρά αεροπλάνα και δεκαετίες τώρα (ήδη από τα τέλη των ’80ς στον πόλεμο Ιράν-Ιράκ) ευθύνονται για τον θάνατο χιλιάδων αμάχων, μέχρι αμφίβια, drones για αεροψεκασμούς, μεταφορές και ειδικές αποστολές, τα οποία σώζουν ζωές. Αλλά μιλώντας για gadgets εστιάζουμε σε αυτά που λίγο-πολύ όλοι έχουμε κατά νου.

Ξεκινώντας από το τέλος, δηλαδή την τιμή ως χαρακτηριστικό γνώρισμα, έχουμε και λέμε: Τα περισσότερα drones κάτω από 300 ευρώ μάλλον θα τα περιέγραφες ως ‘παιχνίδια’. Συνήθως περιορισμένων πτητικών δυνατότητων, αν ενσωματώνουν κάποια κάμερα αυτή δεν έχει να σου προσφέρει παρά εικόνες βγαλμένες από την εποχή που τα κινητά τηλέφωνα νομίζαμε ότι έβγαζαν φωτογραφίες. Το πράμα αρχίζει και αποκτά ουσιαστικό ενδιαφέρον ας πούμε από τα τρία κατοστάρικα και πάνω – ακόμα και αν τα χέρια σου πιάνουν τόσο που θα δοκιμάσεις να το συναρμολογήσεις μοναχός σου. Αν θέλεις δε, να βάλεις κάπου ένα όριο, διαχωρίζοντας αυτά που απευθύνονται κυρίως στους επαγγελματίες (φωτογράφους και κινηματογραφιστές), πιθανότατα τα 1.500 ευρώ λειτουργούν αποτελεσματικά ως κόφτης.

Σε αυτό το εύρος τιμής θα βρεις μοντέλα που κάνουν πράματα και θαύματα στον αέρα. Μπορείς να τα προγραμματίσεις να ακολουθήσουν συγκεκριμένη πορεία και να επιστρέψουν εκεί που είσαι. Ενσωματώνουν κάμερες ανάλυσης μέχρι 4K, κάποια έχουν εξαιρετικά αποτελεσματικά συστήματα σταθεροποίησης της εικόνας, μεταδίδουν live στη συσκευή πλοήγησης (αρκεί ένα smartphone ή tablet για να τρέξει η σχετική εφαρμογή), κινούνται ταχύτατα και σε κάνουν (στην αρχή τουλάχιστον) να λαχταράς να πετάξεις. Για παράδειγμα, ένα drone αξίας περίπου 1.000 ευρώ έχει δυνατότητα ανύψωσης μέχρι και τα 500 μέτρα (με ταχύτητα 5 μέτρα το δευτερόλεπτο), ακτίνα δράσης δύο χιλιόμετρα (και βάλε με κάποιες παρεμβάσεις), κινείται οριζόντια με ταχύτητα μέχρι 16 μέτρα το δευτερόλεπτο και μπορεί να σηκώσει αντικείμενα βάρους μέχρι 1,5 κιλό –εν προκειμένω κάμερα υψηλής ανάλυσης.

Και τα προβλήματα ξεκινούν ακριβώς από εκεί! Δηλαδή, τις εκπληκτικές πτητικές δυνατότητες που έχει ένα τέτοιο μηχάνημα. Το να είσαι ο χειριστής του δεν είναι ούτε τόσο εύκολο, ούτε τόσο απλό, ούτε τόσο ακίνδυνο. Και μπορεί τα πιο καινούργια μοντέλα να ενσωματώνουν τεχνολογίες – όπως η ανίχνευση και αποφυγή εμποδίων – που σε βοηθάνε και ίσως σε σώσουν όταν γίνει η στραβή, θάματα, όμως, δεν κάνουν. Θυμήσου επίσης, ότι τέτοια features θα βρεις στα πλέον ακριβά drones αυτής της κατηγορίας τιμών. Και επειδή πληθαίνουν οι περιπτώσεις εκείνων που έσκασαν το χιλιάρικο και μέσα σε δευτερόλεπτα βρέθηκαν να το κλαίνε, ψάχνοντας σε χωράφια, θάλασσες και αυλές για ότι απέμεινε, δώσε βάση στα παρακάτω:

> Το να πετάξεις με ασφάλεια, για σένα, την τσέπη και τους γύρω σου, απαιτεί εκπαίδευση, προετοιμασία, πιστή τήρηση των κανόνων που θέτει ο κατασκευαστής και προσήλωση σε αυτό που πας να κάνεις. Ένα drone που πετά στα 400 μέτρα ύψος (δηλαδή περίπου στα 1.300 πόδια) μπορεί να γίνει επικίνδυνο ακόμα και για την αεροναυσιπλοΐα (βλ. ελικόπτερα).

> Ως αποτέλεσμα αυτού, αλλά και του γεγονότος ότι τα drones μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνα στα χέρια εκείνων που σχεδιάζουν κάποια κακόβουλη-εγκληματική ενέργεια, είναι βέβαιο ότι πολύ σύντομα θα οδηγηθούμε σε ένα περιβάλλον χρήσης με πολλούς περιορισμούς. Άρα είναι πολύ πιθανό να μην έχεις που να πετάξεις το drone σου νόμιμα και χωρίς να κινδυνεύεις να σε μαζέψουν – ειδικά αν μένεις σε πυκνοκατοικημένη, αστική περιοχή. Και μην κοιτάς που στην Ελλάδα δεν εφαρμόζεται ούτε ο προϋπάρχον κανονισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για τις πτήσεις των αερομοντέλων (στα οποία περιλαμβάνονται τα τηλεκατευθυνόμενα τετρακόπτερα) και έτσι ίσως έχεις δει drones να πετάνε ακόμα και πάνω από την Ακρόπολη. Είναι θέμα χρόνου να επιβληθούν αυστηροί περιορισμοί, ως αποτέλεσμα νομοθετικής ρύθμισης με ζητούμενο την ελεγχόμενη χρήση τους.

 

> Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη κάνει τα πρώτα βήματα θέσπισης κοινών κανόνων για τον σχεδιασμό, την παραγωγή, τη συντήρηση και τη λειτουργία drones σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία – μεταξύ άλλων – προβλέπει όρους και προϋποθέσεις για τους λειτουργούς των drones. Για παράδειγμα, ο χειριστής ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους θα υποχρεούται να γνωρίζει τους κοινοτικούς και εθνικούς κανόνες, ειδικά σε σχέση με την ασφάλεια, την ιδιωτικότητα, την προστασία των προσωπικών δεδομένων ή την περιβαλλοντική νομοθεσία, και θα πρέπει να είναι σε θέση να διασφαλίσει την ορθή λειτουργία του drone και τον ασφαλή διαχωρισμό του από τους ανθρώπους που βρίσκονται στο έδαφος, αλλά και από άλλους χρήστες του εναέριου χώρου. Επίσης, θα πρέπει να βρίσκονται σε γνώση του οι κανονισμοί για τις διαδικασίες εναέριας κυκλοφορίας.

> Προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται και στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου είναι υποχρεωτική η δήλωση όλων των drones που έχουν βάρος πάνω από 227 γραμμάρια, συμπεριλαμβανομένου του ωφέλιμου φορτίου, όπως μια φωτογραφική μηχανή.

> Σε άλλες γειτονιές του πλανήτη, όπως για παράδειγμα στο Τόκιο, οι μη εξουσιοδοτημένες πτήσεις drones έχουν ήδη απαγορευτεί και η ιαπωνική αστυνομία έχει σχηματίσει ομάδα ειδικά εκπαιδευμένων χειριστών για το κυνήγι και το εναέριο ψάρεμα (με drones που φέρουν μεγάλα δίχτυα) των εισβολέων.

> Παράλληλα, με τη χρήση γεωφρακτών (geofences) οι περισσότεροι κατασκευαστές drones (που δεν είναι και τόσοι πολλοί) εμποδίζουν πλέον τις πτήσεις πάνω από ευαίσθητα σημεία, όπως μονάδες παραγωγής ενέργειας, φυλακές και αεροδρόμια. Μάλιστα, κατά περίπτωση και μετά από σχετικά αιτήματα των τοπικών Αρχών, επιβάλουν περιορισμούς προσέγγισης σε συγκεκριμένα σημεία ανά τον κόσμο, όπως τα κυβερνητικά κτίρια στην πόλη της Ουάσιγκτον. Επιπλέον, το αναβαθμισμένο λογισμικό τέτοιων «αξιόμαχων» μοντέλων επιτρέπει την πρόσκαιρη παρεμπόδιση της πτήσης πάνω από συγκεκριμένες περιοχές, εφόσον συντρέχουν ειδικοί λόγοι ασφάλειας. Άρα και να θέλεις, το πετούμενο σου πέφτει πάνω σε έναν αόρατο φράκτη και δεν πάει παραπέρα.

Με αυτά και με κείνα καταλαβαίνεις ότι τα περιθώρια για τους ερασιτέχνες που θέλουν να πετάξουν και να δουν τον κόσμο από ψηλά, μέσα από την κάμερα ενός drone, στενεύουν όλο και περισσότερο. Βέβαια, οι κατασκευαστές που πρώτοι συναίνεσαν στην επιβολή των διαφόρων περιορισμών, προ του ορατού κινδύνου δαιμονοποίησης αυτών των «φοβερών και τρομερών» συσκευών, έχουν ήδη κάνει στροφή. Πολλά από τα μοντέλα που έρχονται (με την GoPro να μπαίνει επίσης στο παιχνίδι) είναι μικρότερα, πιο έξυπνα και μανιτζέβελα. Εστιάζουν στο να σε ακολουθούν από κοντινή απόσταση, είτε κάνεις τη βόλτα σου, είτε κατεβαίνεις την πλαγιά με το σανίδι, και πλέον περιγράφονται ως ιπτάμενες κάμερες.

Εν τω μεταξύ, τα drones, που συνεχίζουν να πουλάνε σαν ζεστά ψωμάκια, σε όγκους αρκετών εκατομμυρίων τεμαχίων τον χρόνο παγκοσμίως, έχουν συνεισφέρει μερικά από τα πιο αστεία και περίεργα βίντεο που θα βρεις στο YouTube: Από τον γαμπρό που τρώει το drone κατακέφαλα, χάνει τον κόσμο αλλά δεν το βάζει κάτω, μέχρι τον πιτσιρικά που το καταρρίπτει με βολέ ακριβείας και τον αετό που το περνάει για θήραμα και το αρπάζει στον αέρα.