ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Εσύ έχεις υπολογιστή που προβλέπει το μέλλον;

Γιατί και πως θα μπορείς να βλέπεις το μέλλον από τον υπολογιστή σου μέσω του Twitter

Πριν από μερικές μέρες έγραψες ένα tweet για τα σκουπίδια στην Αθήνα. Εχθές για νίκη του Ολυμπιακού στο Καραισκάκη. Σήμερα για τη συγκέντρωση στο Σύνταγμα.Είσαι ένας από τους χιλιάδες που συμμετέχουν στο ηλεκτρονικό πανηγύρι και εκφράζουν τα συναισθήματα τους άλλοτε με χιούμορ (Freddos”Δίχως αμφιβολία, το πιο ισχυρό μπλοκ της πορείας είναι αυτό των αθλητών βόλεϊ” -όχι εγώ, ένας φίλος. Μα… χιούμορ τέτοιες ώρες;), άλλοτε με πικρία (artemoo:με τόσα σκουπίδια έχω γίνει ανθεκτικός σε όλα τα μικρόβια http://digs.by/qA8MGj) και άλλοτε με ψυχραιμία απένταντι στα γεγονότα (GMarkopoulos: Επεισόδια και μολότοφ στο κέντρο της Αθήνας news247.gr/ellada/eidisei… via @news247gr).

Αυτό που ίσως δεν ξέρεις, όμως, είναι ότι αυτή η μικρή και φαινομενικά ασήμαντη εκδήλωση των συναισθημάτων σου είναι μια πολύτιμη πληροφορία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προβλέψει το μέλλον. Ναι καλά άκουσες. Σκέψου δεκάδες χιλιάδες τουιτεράκια, έναν υπερυπολογιστή να συγκεντρώνει τα τιτιβίσματα, έναν αλγόριθμο να αναλύει τον όγκο συγκεκριμένων λέξεων, να τον συγκρίνει με το παρελθόν και με τον όγκο άλλων λέξεων και δεν θέλει πολύ για να πιάσεις τη μεγάλη εικόνα.

Culturonomics

Πως; Καταρχήν μια άγνωστη λέξη: Culturonomics. Είναι μια μορφή ανάλυσης που μελετά την ανθρώπινη συμπεριφορά και τις τάσεις της κοινωνίας αναλύοντας των όγκο συγκεκριμένων λέξεων σε δημοσιεύματα. Σε γενικές γραμμές αν οι λέξεις “υπέροχα” και “όμορφα”σε συγκεκριμένα δημοσιεύματα υπερτερούν κατά πολύ σε σχέση με το “απαίσια “άθλια” τα πράγματα είναι καλά. Αν συμβαίνει το αντίθετο πρέπει να περιμένεις τα χειρότερα.

Και δεν είναι κάτι καινούριο. Ερευνητές του Στάνφορντ είχαν δοκιμάσει παλιότερα να συσχετίσουν το διαφωτισμό με την ανάλυση του πληθους τέτοιων λέξεων στην αλληλογραφίας μεταξύ μεταξύ διανοητών της εποχής 1700-1750. Δεν κατάφεραν να αποδείξουν τη θεωρία τους αλλά δε θα έλεγες ότι απέτυχαν. Κανείς δεν αμφισβητησε ότι η διάδοση ιδεών, πυροδότησε τη διάδοση νέων ιδεών και αυτό τελικά οδήγησε στον Διαφωτισμό.

Τα σαΐνια της Google έδειξαν το δρόμο

250 χρόνια μετά, η Google χρησιμοποίησε μια νέα προσέγγιση για να βρει το ιερό δισκοπότηρο της επιστήμης, την πρόβλεψη του μέλλοντος. Το 2009 οι οικονομολόγοι της εταιρείας ανακάλυψαν ότι η αύξηση στις αναζητήσεις για συγκεκριμένα προιόντα προηγείται αντίστοιχων αυξήσεων στις πωλήσεις τους. Αλλοι ερευνητές βρήκαν ότι αναζητήσεις που περιέχουν συγκεκριμένα επαγγέλματα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την εκτίμηση των δεικτών ανεργείας, αναζητήσειες με ονόματα πολιτικών μπορούν να συσχετιστούν με εκλογικά αποτελέσματα, συγκεκριμένων ταινιών με τις πωλήσεις του Box Office κ.ο.κ.

Και κάπου εκεί ήρθε η Αραβική Ανοιξη με την πρώτη επιτυχημένη εφαρμογή για την πρόβλεψη μιας κοινωνικοπολιτικής εξέλιξης. Δεδομένα από ηλεκτρονικά δημοσιεύματα σχετικά με τις διαδηλώσεις στην Αίγυπτο μπήκαν σε έναν υπερυπολογιστή του Πανεπιστημίου του Τενεσί με το όνομα “Ναυτίλος” και η ανάλυση τους έδειξε μια σημαντική διόγκωση της κοινωνικής δυσφορίας ένα μήνα πριν την πτώση του καθεστώτος Μουμπάρακ. Τυχαίο; Μάλλον όχι αφού το ίδιο έγινε για τις περισσότερες Αραβικές χώρες εκτός από τη Σαουδική Αραβία. Και όχι μόνο. Λίγο αργότερα ο Ναυτίλος βρήκε (περίπου) τη θέση του Οσάμα Μπιν Λάντεν αναλύοντας τον όγκο των δημοσιευμάτων και την πηγή προέλευσης τους.

…το twitter δείχνει το μέλλον

Ποια είναι η είδηση; Η απάντηση ακούει στη κοινωνική μούρλα που λέγεται Twitter και τις δυνατότητες που προσφέρει. Δυνατότητες που έκλεισαν το μάτι στις εταιρείες και αυτές κινήθηκαν πολύ γρήγορα στην αξιοποίηση τους. Τα δεδομένα κυκλοφορούν στην τουιτόσφαιρα πιο γρήγορα από οπουδήποτε αλλού, το μύνημα δεν έχει φωτογραφίες ή βίντεο για να μπουκώνει η ανάλυση και οι λέξεις είναι το ιδανικό υλικό για να κάνεις προβλέψεις αφού όσοι το χρησιμοποιούν δημοσιεύουν σκέψεις και συναισθήματα, πολλές φορές επώνυμα.

Αν, όμως, μπορούν οι εταιρείες να χρησιμοποιήσουν το Twitter για να προβλέψουν τις πωλήσεις τους το ίδιο μπορούν να κάνουν οι κυβερνήσεις, οι οργανισμοί και τα κόμματα. Χρειάζεται λίγο καιρό ακόμα αλλά όταν όλα τα συμβατικά κινητά τηλέφωνα αντικατασταθούν με smartphone -μόλις χθες η Sony Ericsson ανακοίνωση ότι από το 2012 τέλος τα συμβατικά τηλέφωνα- και όταν η κουλτούρα του να λες ότι “σου κατέβει στο κεφάλι” αποκτήσει το μέγεθος του Facebook δεν θα υπάρχει κανένας φραγμός για βλέπουμε το μέλλον.

Αν μάλιστα αναλογιστείς την εξέλιξη των υπολογιστών, ίσως μπορείς και συ μια μέρα να το κάνεις από το PC σου!