AP Photo/Jens Meyer, File
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Γιατί η 6η Σεπτεμβρίου θα αλλάξει το ίντερνετ μια για πάντα

Οι κολοσσοί του διαδικτύου και των επικοινωνιών καλούνται να προχωρήσουν σε μια σειρά από αλλαγές στην Ευρωπαϊκή Ένωση που θα τους κάνουν αγνώριστους.

Έξι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων της Amazon, της Apple και της Microsoft, βρέθηκαν στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία προχώρησε την Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου, στην αντιμετώπιση της ψηφιακής τους κυριαρχίας με νέους εκτεταμένους κανόνες. Αυτοί αποσκοπούν στο να δώσουν στους χρήστες περισσότερες επιλογές και να καταστήσουν τον ανταγωνισμό για τις μικρότερες εταιρείες, πιο δίκαιο.

Η μητρική εταιρεία Alphabet της Google, η ιδιοκτήτρια εταιρεία Meta του Facebook, η μητρική εταιρεία ByteDance του TikTok, η Amazon, η Apple και η Microsoft χαρακτηρίστηκαν ως «Πυλωροί» που υπόκεινται στις αυστηρότερες απαιτήσεις του νόμου της ΕΕ των 27 για τις ψηφιακές αγορές. Ο κατάλογος των “do’s” και “don’ts” επιδιώκει να αποτρέψει τους τεχνολογικούς κολοσσούς από το να στριμώξουν τις ψηφιακές αγορές, με την απειλή επιβολής τσουχτερών προστίμων ή ακόμη και με την επιβολή στις εταιρείες να πουλήσουν τμήματα της επιχείρησής τους για να δραστηριοποιηθούν στην Ευρώπη.

Αυτό σημαίνει ότι οι Ευρωπαίοι χρήστες των κοινωνικών μέσων δικτύωσης ή των υπηρεσιών συνομιλιών της Big Tech θα μπορούν σύντομα να στέλνουν μηνύματα σε αντίπαλες πλατφόρμες, να αποφεύγουν τη χρήση των δεδομένων τους για την προβολή εξατομικευμένων διαφημίσεων και να επιλέγουν τη μηχανή αναζήτησης ή το πρόγραμμα περιήγησης που προτιμούν, αντί να κολλάνε με μια προεπιλεγμένη έκδοση.

Πρόκειται για μέρος μιας σαρωτικής ενημέρωσης του ψηφιακού εγχειριδίου κανόνων της ΕΕ που τίθεται σε ισχύ φέτος. «Οι πιο επιδραστικές διαδικτυακές εταιρείες θα πρέπει πλέον να παίζουν σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ», δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Thierry Breton, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την ψηφιακή πολιτική, στο Twitter.

Ποιοι είναι οι «πυλωροί» και γιατί θεωρούνται τέτοιοι

Αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανέφεραν ότι οι ψηφιακές πλατφόρμες μπορούν να καταχωρηθούν ως gatekeepers (πυλωροί) εάν λειτουργούν ως βασικές πύλες μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών παρέχοντας «βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας». Οι υπηρεσίες αυτές περιλαμβάνουν το πρόγραμμα περιήγησης Chrome της Google, τα λειτουργικά συστήματα Windows της Microsoft, εφαρμογές συνομιλίας όπως το WhatsApp της Meta, κοινωνικά δίκτυα όπως το TikTok και άλλες που παίζουν ρόλο μεσάζοντα, όπως το Marketplace της Amazon και το App Store της Apple.

Πώς θα αντιδράσουν οι εταιρείες

Οι εταιρείες έχουν τώρα έξι μήνες στη διάθεσή τους για να αρχίσουν να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του νόμου για τις ψηφιακές αγορές, ο οποίος ουσιαστικά θα αλλάξει εντελώς τον τρόπο λειτουργίας τους στην Ε.Ε.. Η Google δήλωσε ότι ο νέος νόμος θα απαιτήσει από την ίδια και άλλες εταιρείες «να κάνουν διάφορες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των προϊόντων και των υπηρεσιών τους». Η Meta ανέφερε ότι μελετά την ανακοίνωση της Επιτροπής, η οποία δεν είχε αντίκτυπο στις υπηρεσίες της, ενώ η Amazon δήλωσε ότι θα συνεργαστεί με τις Βρυξέλλες για τα σχέδια εφαρμογής της.

Ένας από τους κύριους στόχους των νέων κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να σπάσει το «κλειστό περιβάλλον όπου είσαι κατά κάποιον τρόπο κλειδωμένος και δεν μπορείς να πας αλλού», δήλωσε ο Alexandre de Streel, καθηγητής ευρωπαϊκού δικαίου στο Πανεπιστήμιο του Namur και ακαδημαϊκός διευθυντής στο CERRE, ενός think tank στις Βρυξέλλες. «Οι καταναλωτές θα είναι καλύτερα, διότι θα πληρώνουν λιγότερα και θα μπορούν να μετακινούνται πιο εύκολα από τη μία πλατφόρμα στην άλλη», δήλωσε ο de Streel.

Οι πιο σημαντικές αλλαγές

Οι εταιρείες τεχνολογίας δεν μπορούν να εμποδίσουν πλέον τους χρήστες να συνδεθούν με επιχειρήσεις εκτός των πλατφορμών τους. Αυτό θα μπορούσε να ασκήσει πίεση στην Apple να ανοίξει περαιτέρω το App Store. Το Spotify για παράδειγμα χρόνια γκρίνιαζε διότι η Apple δεν έδινε το δικαίωμα να παρακαμπτεί το σύστημα Apple Pay για να αποφευχθεί η καταβολή της προμήθειας 30% για τις συνδρομές. Πλέον η Apple έχει χαλαρώσει ορισμένους από τους μακροχρόνιους περιορισμούς της.

Οι υπηρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων είναι υποχρεωμένες πλέον να συνεργάζονται μεταξύ τους. Αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες του Telegram ή του Signal θα μπορούν να ανταλλάσσουν κείμενα ή βίντεο με χρήστες του WhatsApp.

Οι πλατφόρμες επίσης απαγορεύεται να κατατάσσουν τα δικά τους προϊόντα ή υπηρεσίες υψηλότερα από τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες των ανταγωνιστών τους στα αποτελέσματα αναζήτησης. Έτσι, η Amazon δεν επιτρέπεται να κάνει τα προϊόντα της δικής της μάρκας πιο εύκολα ανιχνεύσιμα από εκείνα τρίτων εμπόρων.

Οι διαδικτυακές υπηρεσίες δεν μπορούν να συνδυάζουν τα προσωπικά δεδομένα ενός χρήστη για να δημιουργήσουν ένα προφίλ για στοχευμένη διαφήμιση. Αυτό σημαίνει ότι η Meta δεν μπορεί να συνδυάσει τα δεδομένα ενός χρήστη από τις υπηρεσίες Facebook, Instagram και WhatsApp χωρίς σαφή συγκατάθεση.

Απαραίτητο λογισμικό ή εφαρμογές, όπως προγράμματα περιήγησης ιστού, δεν μπορούν να εγκατασταθούν εξ ορισμού μαζί με το λειτουργικό σύστημα, όπως ο Chrome της Google που συνοδεύει τα τηλέφωνα Android. Αντ’ αυτού, οι καταναλωτές θα έχουν μια οθόνη επιλογής των μηχανών αναζήτησης και των προγραμμάτων περιήγησης που θα χρησιμοποιούν στις συσκευές τους. Η Google σημείωσε ήδη ότι το κάνει αυτό και δήλωσε ότι θα υπενθυμίσει στους Ευρωπαίους χρήστες τις επιλογές τους.