ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/EUROKINISSI
EXPLAINED

Γιατί καταργούνται οι προσφορές 1+1 από τα σούπερ μάρκετ

Η προσφορά του 1+1 για το σαμπουάν της αρεσκείας σου θα «βγάλει φτερά». Τη θέση της, θα πάρει το μέτρο «everyday low price».

Μία από τις πρώτες κινήσεις που κάνει κάποιος μόλις μπαίνει σε ένα σούπερ μάρκετ, εκτός από το να τοποθετήσει τα χέρια του στη σιδερένια λαβή του καροτσιού, είναι να κοιτάξει τα προϊόντα που βρίσκονται στην προσφορά του 1+1.

Οι προσφορές αυτές, άλλωστε, έχουν βγάλει πολλούς από τη δύσκολη οικονομική θέση που μπορεί να βρίσκονταν τον μήνα που, για κάποιο λόγο, η ανάγκη για σπατάλη υπερίσχυσε της λογικής.

Σε λίγο καιρό από τώρα, όμως, οι προσφορές του 1+1 είναι πολύ πιθανό να αποτελέσουν παρελθόν με αποτέλεσμα το σπρώξιμο του καροτσιού, λόγω των λιγότερων προϊόντων στο εσωτερικό του, να γίνει πιο εύκολο για όλους.

Την ίδια στιγμή, όλο το χαμένο βάρος του καροτσιού θα το επωμιστεί το φθαρμένο μας πορτοφόλι. Έτσι, τουλάχιστον, μοιάζει με την πρώτη ματιά το μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης. Τι πραγματικά σημαίνει η κατάργηση ή ο περιορισμός των προσφορών 1+1;

Τι υποστηρίζει ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας

O Κώστας Σκρέκας, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, υποστήριξε ότι «παρατηρείται τα προϊόντα προσφορών είτε κατά μόνας είτε 1+1 να είναι για μία περίοδο μιας εβδομάδας. Αυτή η πρακτική των σούπερ μάρκετ έχει ως αποτέλεσμα ένας πολίτης να στοκάρει με προϊόντα. Αντί να πάρει ένα σαμπουάν που χρειάζεται, αναγκάζεται να πάρει 1+1 για να το πάρει σε προσφορά ενώ χρειάζεται μόνο ένα. Τελικά, αυτό δεν βοηθάει στο να έχουμε μία σταθερά χαμηλή τιμή στα προϊόντα».

Ο υπουργός Ανάπτυξης πρόσθεσε ότι «εμείς θέλουμε ένα μεγάλο ποσοστό από αυτές τις προωθητικές εκπτώσεις να περάσουν στη μόνιμη τιμή του, όχι στην προσφορά. Αντί να έχει μία προωθητική ενέργεια 1+1 για μία εβδομάδα τον μήνα και να πετύχει μόνο εκείνη τη βδομάδα να το πάρει σε προσφορά ο καταναλωτής, να υπάρχει μία μόνιμα χαμηλή τιμή στα προϊόντα. Αυτό λέγεται everyday low price στο εξωτερικό και θέλουμε να το εφαρμόσουμε στην Ελλάδα, μέσω μιας νέα μεταρρύθμισης που θα έρθει από το υπουργείο Ανάπτυξης».

Η εν λόγω ρύθμιση, σύμφωνα με τον υπουργό, θα εφαρμοστεί το πρώτο τρίμηνο του 2024 με στόχο να μπει ένα φρένο «στις εκατοντάδες προωθητικές εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ που έχουν ως αποτέλεσμα να μπερδεύουν τον καταναλωτή».

Ποιος είναι ο στόχος του νέου μέτρου

Το πρώτο που θέλει να πετύχει με το συγκεκριμένο μέτρο το υπουργείου Ανάπτυξης, είναι η καθιέρωση πιο χαμηλών τιμών. Από εκεί και πέρα, ισχυρίζεται ότι οι συγκρίσεις των τιμών από τον καταναλωτή θα γίνουν πιο εύκολες και, τέλος, ότι στον ο καθορισμός των τιμών, όπως και στις σχέσεις μεταξύ των προμηθευτών και των καταναλωτών, θα υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια.

Το everyday low price στο εξωτερικό

ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Η καθημερινή χαμηλή τιμή (EDLP) είναι μια στρατηγική τιμολόγησης που υπόσχεται στους καταναλωτές μια χαμηλή τιμή χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν για τις τιμές πώλησης ή για αγορές που απαιτούν πρώτα τη σύγκριση των τιμών.

Η EDLP «γλιτώνει» τα καταστήματα λιανικής από την προσπάθεια και τα έξοδα που απαιτούνται για την υποτίμηση των τιμών στο κατάστημα κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και πιστεύεται ότι δημιουργεί μια καλύτερη και πιο πιστή σχέση με τους καταναλωτές.

Το μέτρο έκανε για πρώτη φορά την εμφάνισή του 1994 στην αλυσίδα λιανικής Walmart στις Ηνωμένες Πολιτείες, η οποία ακολουθεί στρατηγική EDLP. Όπως φαίνεται, στη λίστα θα μπει και το σούπερ μάρκετ της γειτονιάς σου, αυτό που δεν σου προσφέρει θέση πάρκινγκ, αλλά δεν σε ενδιαφέρει γιατί το επισκέπτεσαι με τα πόδια.

*Πριν από λίγη ώρα, ο κυβερνητικός εκρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, δήλωσε στους πολιτικούς συντάκτες ότι «Σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να καταργηθούν οι προσφορές 1 + 1 ούτε και καμία προσφορά, ούτε και θα μπορούσε η κυβέρνηση να παρέμβει στον τρόπο που η κάθε εταιρία επιλέγει να προωθεί τα προϊόντα της και τον τρόπο που οι καταναλωτές επιλέγουν να τα αγοράζουν», «αδειάζοντας» τον Κώστα Σκρέκα.