ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

H φασίνα θα γίνει το επόμενο χιτάκι στη Silicon Valley

Το Homejoy είναι υπόθεση σκούπας, ξεσκονόπανου και σφουγγαρίστρας. Και μόλις πήρε σαράντα εκατομμύρια δολάρια για να προχωρήσει.

Αν θες να δουλέψεις στο Homejoy, το πιο hot start-up της Silicon Valley αυτή τη στιγμή, θα πρέπει να πιάσεις σκούπα και ξεσκονόπανο.

Είτε είσαι πωλητής είτε είσαι μηχανικός θα πρέπει,όπως και οι διευθυντές, να δεις έστω για μια φορά πως βγαίνει το μεροκάματα καθαρίζοντας τουαλέτες.

Είναι ένας από τους κανόνες των Adora και ο Aaron Cheung που μετά από χρόνια  αναζήτησης βρήκαν μία ιδέα που θα μπορούσαν να μετατρέψουν σε εταιρεία.

Το καλοκαίρι του 2012, το διαμέρισμα που είχαν για σπίτι και γραφείο χρειαζόταν επειγόντως καθάρισμα. Όταν άρχισαν να ψάχνουν για συνεργεία είδαν ότι οι εταιρείες καθαρισμού ήταν ακριβές και οι αγγελίες στο Craiglist επικίνδυνες.

Κάπως έτσι βρέθηκαν να στήνουν τη δική τους ηλεκτρονική πλατφόρμα με αντικείμενο την αναζήτηση  συνεργείων καθαρισμού.

Πρώτη η Adora πέρασε ένα μήνα σαν καθαρίστρια σε μια μεγάλη εταιρεία προκειμένου να καταλάβει τις ανάγκες των καθαριστών. Μαζί με τον αδερφό έκανε το πρώτο συνεργείο που γράφτηκε στο Homejoy και ένα χρόνο μετά μετρούσαν πεντακόσιους επαγγελματίες στην περιοχή του Σαν Φρανσίσκο.

 

Με αυτές τις πλάτες και είκοσι περίπου υπαλλήλους επεκτάθηκε σε 30 πόλεις με μεγάλη επιτυχία και κατέβηκε στο δεύτερο γύρο. Τα δύο εκατομμύρια δολάρια έγιναν σε μερικούς μήνες σαράντα με πιο προβεβλημένους επενδυτές τη Google Ventures και το συνιδρυτή του PayPal Max Levchin.

Αυτό που θέλουν στο Homejoy είναι να φέρουν τη φασίνα στον 21ο αιώνα. Το mobile app σου δείχνει τα διαθέσιμα συνεργεία καθαρισμού στην περιοχή σου μαζί με αξιολογήσεις και κριτικές του καθενός.

Μπορείς να διαλέξεις συνεργείο, ποιο δωμάτιο θέλεις να σου καθαρίσουν, να πληρώσεις με πιστωτική και να ζητήσεις έξτρα υπηρεσίες όπως σιδέρωμα, καθαρισμό τζαμιών.

To service κοστίζει 20 δολάρια την ώρα. Είναι μια τιμή σταθερή και έχει διαμορφωθεί σε συνεργασία με τους καθαριστές που έχουν γραφτεί στο Homejoy. To Homejoy κρατάει κάτι κοντά στο 40%, ασφαλίζει τους επαγγελματίες και οι καθαριστές κρατάνε 12-15 δολάρια και τα tips.

Το κέρδος, ωστόσο, για τους επαγγελματίες είναι διπλό. Το Homejoy λειτουργεί σαν πιστοποιητικό προϋπηρεσίας για ένα μεγάλο αριθμό επαγγελματιών που μέχρι τώρα ήταν στην μαύρη αγορά των ανώνυμων αγγελιών.

Στο Σικάγο, για παράδειγμα, ο δήμος συνεργάζεται με το Homejoy -κάτι γενικά ασυνήθιστο για start-up- και ανάθεση έργων και προνομίων γίνεται με βάση την προϋπηρεσία και τις αξιολογήσεις στο Homejoy. 

Υπάρχουν, βέβαια, και οι Κασσάνδρες που λένε ότι είναι απλώς ένα app για φοιτητές που βαριούνται να καθαρίσουν το δωμάτιο τους και έχουν να πληρώσουν. Ότι η φάση θυμίζει τη φούσκα του 2001 όπου η κάθε αγορά είχε τη δική της ιστοσελίδα και τελικά ελάχιστες από αυτές τις εταιρείες επιβίωσαν.

Αλλά τότε ήταν ευρετήρια. Τώρα είναι κοινωνικά δίκτυα, είναι apps και όχι σκέτα websites. Τώρα η αγορά των υπηρεσιών γίνεται από το κινητό.

 

Επίσης υπάρχει πολύ τεχνολογία. Το κομμάτι του website που βλέπουν οι χρήστες είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Πέρα από τα σχόλια και τα ratings υπάρχει τεχνολογία που υπολογίζει τη γρηγορότερη διαδρομή, που χρεώνει την πιστωτική, που επιβεβαιώνει τις κρατήσεις κ.ο.κ.

Γι’ αυτό στο Homejoy δεν βιάζονται να εγγράψουν χρήστες.

Η ανάπτυξη ενός δικτύου απαιτεί χρόνο, αξιολογήσεις, προσθήκες και διαγραφές και  σχόλια. Η Cheung λέει ότι το Homejoy επεκτάθηκε γρήγορα πέρα από τους γκατζετάκηδες της Silicon Valley γιατί υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον.

Και οι επενδυτές που βάζουν τα χρήματα τους είναι ακόμα πιο σίγουροι. Ένας μεγάλος αριθμός επαγγελματιών μπορούν να διαφημιστούν και να δημιουργήσουν μια υγιή αγορά στο χώρο των καθαρισμών.

Αν υπάρχει προσφορά από την πλευρά των καθαριστών και ζήτηση από την πλευρά των καταναλωτών τα υπόλοιπα θα πάρουν το δρόμο τους.

Οπότε δεν ξέρεις τι γίνεται σε λίγο καιρό με την φασίνα.