Stefania D'Alessandro/Getty Images
GEN Z

Η Gen Z διαλύει το πρότυπο του τέλειου άνδρα

O μεσογειακός τύπος ακόμα «πουλάει», παρ' όλα αυτά η τάση για τα όσα περιλαμβάνουν τα πρότυπα ομορφιάς του άνδρα είναι άλλη.

Θα έχεις υπ’ όψιν σου πως όπως υπάρχουν πρότυπα ομορφιάς για τις γυναίκες, υπάρχουν και για τους άνδρες. Mη κοιτάς που η κοινωνία ασκεί ασφυκτικό pressing στις γυναίκες να δείχνουν όμορφες και με τους άνδρες είναι πιο χαλαρή. Κάνει λίγο τα στραβά μάτια. Εξακολουθεί όμως, να βλέπει και να κρίνει.

Αν είσαι από εκείνους που πιστεύουν πως όντως ζούμε στο 2021, σε εποχή που ο καθένας μπορεί να κάνει ό,τι θέλει με την πάρτη του και προφανώς αυτό να είναι ΟΚ, καλά κάνεις και το πιστεύεις. Και να συνεχίσεις να κάνεις ό,τι κάνεις. Για όλους τους άλλους που εξακολουθούν να κυνηγούν πρότυπα άλλων (όπως μεταμορφώνουν τον εαυτό τους ή όπως διεκδικούν συντρόφους) με μανία, θα πρότεινα να δείτε τι κυκλοφορεί πια στα media. Ποικιλομορφία λέγεται.

«Οι άνδρες υποφέρουν το ίδιο με τις γυναίκες, σε ό,τι αφορά τη χαμηλή αυτοπεποίθηση που έχουν με το σώμα τους, όπως προσπαθούν να επιτύχουν ένα επίπεδο ελκυστικότητας» είχε δηλώσει η Denise Hatton, διευθύνων σύμβουλος της YMCA England, αφού προηγουμένως ερεύνησε το θέμα. «Τα ευρήματα μας δείχνουν πως τα ιδανικά που προβάλλονται στις διαφημίσεις και οι πολιτισμικές αντιλήψεις οδηγούν τους άνδρες να κυνηγούν πράγματα που συχνά είναι ανέφικτα».

Προφανώς και όλο αυτό το εγχείρημα -με το σεβασμό στις επιλογές του καθενός- είναι ακόμα work in progress, αλλά εν πάση περιπτώσει βλέπουμε παντού κανονικούς ανθρώπους. Λάθος. Βλέπουμε ανθρώπους. Όλων των φυλών, των φύλων, των διαστάσεων και των χαρακτηριστικών. Το αυτό ισχύει και για όσα βλέπουμε στους δρόμους.

Μια τέτοια περίπτωση είναι ο Βρετανός Ben James, ο οποίος ασχολείται με το modeling, ενώ έχει και εξόχως δημοφιλή λογαριασμό στο TikTok. Σε αυτόν δηλώνει ακτιβιστής. Ο Ben προσελήφθη το 2019 ως plus-sized model και το συνέχισε από εκεί. Εξηγεί στο BBC πως «όσα κάνω προσφέρουν παρηγοριά και αυτοπεποίθηση σε αγόρια και άντρες. Τους εξηγεί πως μπορούν να είναι επιθυμητοί και ότι αξίζουν». Προσθέτει ότι «θα ήθελα να δω τη βιομηχανία να ανοίγει περαιτέρω, με σώματα που δεν έχουμε ξαναδεί. Γιατί να μην μπορεί να χρησιμοποιηθεί το σώμα ενός πατέρα σε καμπάνια για άρωμα ή ως πρωταγωνιστής ταινίας;».

«Το focus πρέπει να μετατοπιστεί από τις αφύσικα αποκτημένες φιγούρες που ακόμα και οι ηθοποιοί δεν μπορούν να διατηρήσουν».

Το BBC το θέμα των στερεοτύπων στους άνδρες, όπως αναζητούσε τον τέλειο άνδρα της εποχής, πριν καταλήξει στο ότι πλέον δεν υπάρχουν. Και δη σε ό,τι αφορά τη Gen Z, τα μέλη της οποίας είναι οπαδοί του ανδρόγυνου στιλ. Για την ακρίβεια, του άφυλου. Δηλαδή, τα ρούχα ή το στιλ δεν έχει γένος. Είναι ένα, για όλους. Και ο καθένας παίρνει ό,τι τον εξυπηρετεί.

Ο καθηγητής ανθρωπολογίας του University of Edinburgh, Alexander Edmonds δήλωσε ότι «η στερεοτυπική ανδρική αισθητική και οι συμπεριφορές αλλάζουν, όπως αποδεικνύεται με την παγκόσμια επικράτηση της pop κουλτούρας της Νοτίου Κορέας, όπου οι άνδρες έχουν βαμμένα μαλλιά και φορούν make-up. Δηλαδή, είναι το ακριβώς αντίθετο από τα παραδοσιακά δυτικά πρότυπα ομορφιάς. Τα mainstream media έχουν ασκήσει μεγάλη επιρροή ως προς αυτό». Φευ. Τώρα μπορείς να καταλάβεις και το λόγο που πολλές εταιρίες έχουν αποσύρει τον προσδιορισμό του φύλου, στο μάρκετινγκ των προϊόντων τους.

O Dae Na, Αμερικανοκορεάτης που κάνει καριέρα μοντέλου στις ΗΠΑ ενημέρωσε πως όταν μπήκε εκείνος στο χώρο «ήμασταν ελάχιστοι Ασιάτες. Τώρα μπορείτε να δείτε πάρα πολλούς. Αυτό συνέβη γιατί η βιομηχανία προσανατολίστηκε περισσότερο προς τους Ασιάτες αγοραστές -την ασιατική αγορά», που είναι και κάποιων δισεκατομμυρίων ανθρώπων. Για να αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτούς τα brands, πλέον εμπιστεύονται μοντέλα της αγοράς. Και κάπως έτσι οι άνδρες έχουν αποκτήσει τα δικά τους supermodels. Στο Νο1 αυτής της λίστας είναι ο Sean O’Pry.

Δουλεύει επί 15 συναπτά έτη. Όταν έφτασε στη Νέα Υόρκη, στα 17 του χρόνια, για να διεκδικήσει τα όνειρα του, είχε 150 δολάρια στην τσέπη του. Τώρα έχει συμβόλαια με τα μεγαλύτερα brands. Χρωστάει την επιτυχία του στην Taylor Swift: τον είχε επιλέξει το 2014, για να πρωταγωνιστήσει στο music video του Blank Space. Μέσω αυτού έγινε γνωστός τοις πάσι και το συνέχισε από εκεί. Ενημερώνει πως τα τελευταία χρόνια, στα castings υπάρχουν όλοι οι τύποι ανδρών. «Για να ξεχωρίσεις, πρέπει να δείξεις ποιος είσαι. Να ξέρεις να παρουσιάσεις τον εαυτό σου».

Μια άλλη κατηγορία ανδρών μοντέλων που κάνει θραύση τελευταία, είναι αυτή των μεγαλύτερων σε ηλικία ανθρώπων. Εμφανίζονται σε διαφημίσεις, αλλά και στις πασαρέλες, με τη λίστα να περιλαμβάνει τον 84χρονο Wang Deshun που είναι γνωστός ως «ο πιο καυτός παππούς στην Κίνα» και στο modeling ως «παλιό, φρέσκο κρέας».

Στην ίδια λίστα, υπάρχει και ο 51χρονος Φιλανδός, Orlando Hobechi, ο οποίος είπε πως η αύξηση στη ζήτηση μοντέλων που έχουν ηλικία μεγαλύτερη αυτής που αποσύρονται συνήθως οι άνθρωποι αυτού του χώρου «άρχισε πριν τέσσερα χρόνια. Ξαφνικά, υπήρχε ένα ενδιαφέρον για τις ιστορίες μας. Η ηλικία δεν ξενερώνει πια τους ανθρώπους, όπως συνέβαινε παλαιότερα. Οι άνθρωποι θέλουν να βλέπουν ανθρώπους που τους μοιάζουν, να τους εκπροσωπούν».

Ο «μεσογειακός τύπος» εξακολουθεί να έχει πέραση

Η έρευνα του BBC βρήκε και ότι το επί δεκαετίες δημοφιλές μεσογειακό πρότυπο (ψηλός, μελαχρινός και όμορφος άνδρας) εξακολουθεί να πουλάει. Παρεμπιπτόντως, ο «μεσογειακός τύπος» εμφανίστηκε ως φράση στις αρχές του 1900 στην Ευρώπη. Έγινε trend στο Hollywood από το ’20, όπως οι Αμερικανοί προσπαθούσαν να περιγράψουν τον Ιταλό Rudolph Valentino. Η ανθρωπολόγος Shafee Hassan σχολίασε ότι «οι μεσόγειοι άνδρες έχουν ένα μεγάλο πλεονέκτημα: τα σκούρα φρύδια και τις σκούρες τρίχες στο πρόσωπο που τους επιτρέπουν να μεγαλώσουν γεμάτη γενειάδα. Όλα αυτά, ιστορικά συνδέονται με την ανδρεία».

Ο Iταλός Michele Morrone που πρωταγωνιστεί στην ταινία με τις περισσότερες προβολές που υπάρχει στο Netflix και είναι παραγωγής 2020 (365 Days) είπε πως «δεν μπορώ να αρνηθώ το γεγονός ότι παρουσιαστικό μου με βοήθησε να πάρω το ρόλο, καθώς τα χαρακτηριστικά μου ήταν αυτά που έψαχναν. Δηλαδή, έναν ψηλό άνδρα, μελαχρινό άνδρα. Πάντα όμως, δεν συμβαίνει αυτό; Εννοώ ένα πράγμα είναι να σε διαλέγουν και άλλο το να μπορείς να κάνεις μια δουλειά». Για δέκα χρόνια ζούσε την άλλη όψη του νομίσματος. «Δεν έβρισκα δουλειές, γιατί μου έλεγαν πως είμαι πολύ όμορφος και δεν μπορούν να με πάρουν σοβαρά ως ηθοποιό».

Για το τέλος, σου άφησα ένα task που έθεσε σε freelance σχεδιαστές από διάφορες χώρες του πλανήτη το Superdrug (online υπηρεσία γιατρών στη Μεγάλη Βρετανία): με ένα click θα δεις πώς μεταμορφώθηκε ο ίδιος άνδρας, ώστε να ταιριάξει στα πρότυπα που είχε κάθε ένα από τα έθνη. Πού θέλω να καταλήξω; Αν είσαι εσύ καλά με την πάρτη σου, είναι χρήσιμο να μη σε πολυενδιαφέρει τι ορίζουν οι τάσεις -πολύ περισσότερο η κοινωνία. Στην τελική, σε ό,τι κάνεις στην καθημερινότητα σου παρουσιάζεις τον εαυτό σου. Όχι το σώμα σου ή το δέρμα σου ή τα μαλλιά σου. Κέρδισε αυτούς που θες με αυτό που είσαι.