PROFILE

Jimmy Donaldson, ο βασιλιάς του ΥouTube για το 2020

Πέρασε πενήντα ώρες στην απομόνωση και έβαλε 10.000.000 Lego στο σαλόνι του κολλητού του. Ο MrBeast γνωρίζει πολύ καλά τι χρειάζεται ένα video για να γίνει viral.

Πώς κάνω ένα video viral στο YouTube; Πόση διάρκεια πρέπει να έχει; Ποια θεματολογία μπορεί να προσελκύσει χιλιάδες ή εκατομμύρια χρήστες; Ποιός τίτλος τραβά περισσότερο τον κόσμο; Αυτές είναι οι πιο βασικές απορίες ενός ανθρώπου που θέλει να κερδίσει χρήματα, δημιουργώντας videos για το YouTube. Και μοιάζουν συχνά με γόρδιο δεσμό. Ο MrBeast (κατά κόσμον Jimmy Donaldson) στα 22 του έχει δημιουργήσει πέντε κανάλια στο YouTube με το όνομα του, με περίπου 57 εκατομμύρια subscribers συνολικά. Ο Mr. Beast ξέρει.

«Χάϊ φρέντς, μέτρησα μέχρι το 100.000, τρελό ε;»

 

Ο Jimmy Donaldson πριν από τέσσερα χρόνια, διαπίστωσε για πρώτη φορά πως βαριόταν στο σχολείο, πώς ό,τι και να σπούδαζε θα κατέληγε σε μια ακραία βαρετή αγγαρεία δίχως νόημα. Ύστερα, έκανε αυτό που αγαπούσε περισσότερο: Μπήκε στο YouTube και άρχισε να τσεκάρει videos με φάρσες, με παιχνίδια, με παράξενες ιδέες, βλέποντας κάποια αυξημένα views και στο δικό του ερασιτεχνικό, gaming κανάλι. Κάπου εκεί, μια εκτυφλωτικά φωτεινή λάμπα άρχισε να τρεμοσβήνει μέσα στο μυαλό του: «Το βρήκα, θα κάνω ένα viral video.Ύστερα θα κάνω πολλά viral videos. Θα βγάλω χρήματα από το YouTube!», σκέφτηκε. Και τότε γεννήθηκε η ιδέα του MrBeast, ενός σύμπαντος από κανάλια YouTube, του ίδιου δημιουργού – που φαίνεται ότι έχει το άγγιγμα του Μίδα.

Τους μήνες που ακολούθησαν, ο Donaldson μαζί με τους φίλους του ξεκίνησαν ενδελεχείς έρευνες, ώστε να διαπιστώσουν τι είναι αυτό που κάνει ένα video αγαπητό στον κόσμο, τι ωθεί τον θεατή να το κλικάρει αμέσως. Έκαναν τηλεφωνικές έρευνες σε θεατές, προσέγγισε καταξιωμένους YouTubers και βρήκε πρόσβαση στα στατιστικά στοιχεία τους. Απέκτησε εμμονή με το YouTube, με τα data που έδειχναν τι δουλεύει καλά σε ένα video και τι φέρνει την καταστροφή. Έμαθε μέχρι και τα βασικά της κινηματογράφισης, μέσα από online tutorials. Στο πρώτο του video ως ενήλικας, επαγγελματίας YouTuber, αποφάσισε να κάνει κάτι εντελώς τρελό, για να δει αν θα πιάσει. Κάθισε σε μια καρέκλα και άρχισε να μετράει μέχρι το 100.000. Στο τέλος του video, αναρωτήθηκε: «τι κάνω στη ζωή μου;».

Το video ανέβηκε στο YouTube τον Ιανουάριο του 2017. Σήμερα έχει 21 εκατομμύρια views και άπειρα σχόλια, που στην πλειοψηφία τους  βγάζουν γέλιο, απορία, ακόμα και αποθέωση προς έναν δημιουργό που, στη συνέχεια της πορείας του, εξελίχθηκε σε viral ιδιοφυΐα.

Ο μάστερ των τίτλων

Ένα video που υπόσχεται να σου δείξει ανθρώπους που προσπαθούν να ξοδέψουν ένα εκατομμύριο δολάρια σε ένα λεπτό, σου γεννάει μια ποταπή, μια ξεδιάντροπη επιθυμία να το κλικάρεις, μια περιέργεια να δεις αν όντως μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο. O Jimmy το γνωρίζει, γι’ αυτό και συνεχίζει να παράγει καθημερινά videos επιμένοντας στην ίδια, άτυπη φόρμουλα:

  • Συνέπεια στη θεματολογία (μια ενότητα με pranks θα έχει μόνο φάρσες, ένα κανάλι gaming θα έχει μόνο περιεχόμενο με games).
  • Απεριόριστη φαντασία στην κεντρική ιδέα κάθε video. Δεν υπάρχουν όρια.
  • Ρεαλιστική εκτέλεση της ιδέας. Ναι, όντως ξόδεψε ώρες μέσα σε δωμάτιο ασύλου, κάνοντας κάτι που θύμιζε τηλεπαιχνίδι.
  • Τίτλος ξεκάθαρος, που μπορεί να κατανοήσει αμέσως ο κάθε θεατής (π.χ. “Ι Adopted EVERY Dog in a Dog Shelter”). Συνοδεύεται πάντα από ένα thumbnail που περιγράφει επακριβώς το νόημα του.
  • Καμία κουραστική εισαγωγή. Η ιδέα του κάθε video περιγράφεται αμέσως μέσα στα πρώτα δευτερόλεπτα του.
  • Η κάθε δημιουργική ιδέα αντιστοιχεί σε video συγκεκριμένης διάρκειας. Τα short videos μπορεί να διαρκούν λίγα δευτερόλεπτα. Τα videos που διηγούνται μια ιστορία, εκτείνονται σε 10-15 λεπτά max. Σαν τα παρακάτω:

YouTuber με Όσκαρ

 

Η συνέπεια, η αναλυτική, σχεδόν επιστημονική προσέγγιση της πλατφόρμας και η αγάπη για τη δημιουργία videos, ήταν οι λόγοι που ο MrBeast έφυγε νικητής από τα φετινά Streamy Awards (Τα Όσκαρ του YouTube) με το βραβειο “Creator of the Year”. O ίδιος, σήμερα δηλώνει: «όταν ξέρεις πως να κάνεις ένα video δημοφιλές στον κόσμο, δεν υπάρχει λόγος να σταματήσεις. Απλά συνεχίζεις να παράγεις νέα videos. Θεωρητικά, μπορείς να κερδίσεις αστρονομικά ποσά». Ο Donaldson, σε αντίθεση με άλλους δημιουργούς που επιδιώκουν τη μετάβαση σε πιο συμβατικές βιομηχανίες μυθοπλασίας όπως η τηλεόραση, δεν έχει ποτέ αφήσει να εννοηθεί κάτι τέτοιο. «Η ομορφιά του YouTube είναι πως κάθε φορά που διπλασιάζεις την προσπάθεια σου, η επένδυση που έχεις κάνει, σου επιστρέφεται όχι στο διπλάσιο, αλλά στο δεκαπλάσιο!», τονίζει σε συνέντευξη του στο Bloomberg, καθώς κλείνει τη φετινή χρονιά με συνολικό ετήσιο απολογισμό 4 δισεκατομμυρίων views και συμπληρώνει: «Ναι, θέλει χρόνια για να μαζέψεις ένα εκατομμύριο συνδρομητές. Αλλά ο διπλασιασμός τους μπορεί να γίνει σε λίγους μήνες».

Ο ίδιος, παρά το γεγονός ότι έχει ήδη αποκαλύψει τα βήματα που οδηγούν στην επιτυχία των videos του, αρνείται πως υπάρχει συγκεκριμένo μοτίβο επιτυχίας στο YouTube. Ο νεαρός Καλιφορνέζος θεωρεί ότι η επιτυχία του δεν οφείλεται στα reaction videos, στα gaming streams, στα practical αστεία του, αλλά στο πρώτο του video, αυτό με το μέτρημα από το 0 ως το 100.000. Το εξηγεί στο Bloomberg: «Ο κόσμος εντυπωσιάζεται από ανθρώπους που δείχνουν πραγματικό υπερβάλλοντα ζήλο για να αποδείξουν το οτιδήποτε εκεί έξω». 

Το μέλλον μιας αυτοκρατορίας

Το κόστος για κάθε video έχει εκτοξευτεί από τα 10.000 στα 300.000 δολάρια, ενώ έτυχε μία μόνο παραγωγή να κοστίσει 1,2 εκ. δολάρια. Το θέμα της ήταν μια δοκιμασία, με τίτλο «Για πόση ώρα μπορείς να κρατήσεις 1.000.000 δολάρια με το ένα χέρι;». Στο τέλος ένιωσε άσχημα για τους επιλαχόντες και μοίρασε και σε εκείνους κάποια μικροποσά. Μεγάλη καρδιά ο Jimmy. Σήμερα, τα κέρδη του επενδύονται εκ νέου στην παραγωγή videos, ενώ ένα τμήμα των εσόδων του πηγαίνει σε φιλανθρωπίες (μέσα από το αντίστοιχο “Philanthropy” κανάλι που έχει δημιουργήσει, βεβαίως βεβαίως). Παρά το «εργατικό» και αφοσιωμένο του προφίλ, ο Donaldson δεν μπορεί να κρύψει πως η mobile εφαρμογή “Beast Burger” στην οποία έδωσε το όνομα του, είναι η δεύτερη πιο εμπορική στην αμερικάνικη αγορά εφαρμογών για iOS (πρόκειται για ένα ευρετήριο μπεργκεράδικων με συγκεκριμένους τύπους πιάτων, που έχει εγκρίνει ο ίδιος), ενώ επιθυμεί σύντομα να αποκτήσει και τη δική του ομάδα e-Sports. O MrBeast ξεκίνησε ως ένα παράξενο YouTube account, για να εξελιχθεί σε brand name μιας ολόκληρης αυτοκρατορίας.

Kαθόλου άσχημα.