© AP Photo/Aristotle Saris
ΚΟΣΜΟΣ

Nτοκουμέντα από την Επανάσταση του 1979 στο Ιράν

Πριν από 43 χρόνια, εκατομμύρια κόσμου πλημμύριζαν την Τεχεράνη για την αποπομπή του σάχη Reza Pahlavi. Τότε εγκαθιδρύθηκε το θεοκρατικό καθεστώς, με το οποίο συγκρούεται σήμερα η «επανάσταση της μαντίλας».

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: AP NEWS

Μέσα σε λίγες μέρες, οι πολίτες που αντέδρασαν στο Ιράν για τον ύποπτο θάνατο της 22χρονης Mahsa Amini στα χέρια αστυνομικής μονάδας έγιναν τόσοι που η κατάσταση αυτή τη στιγμή έχει πάρει διαστάσεις καθαρής εξέγερσης με όνομα «η επανάσταση της μαντίλας». Το συμβάν αποδόθηκε σε καρδιακή προσβολή από τις Αρχές, αλλά το ιατρικό ιστορικό της κοπέλας δεν επιβεβαιώνει τον ισχυρισμό, ενώ το γεγονός ότι δεν επετράπη στην οικογένεια να δει το πτώμα τροφοδότησε παραπάνω οργή. Πάνω από 30 νεκροί στις οδομαχίες, αναφέρουν οι ΜΚΟ.

Δεν πρόκειται μόνο για φεμινιστική εξέγερση, μια μαζική αντίδραση υπέρ του γυναικείου φύλου που στη Μέση Ανατολή καταπιέζεται σφοδρά από τις αξίες του φονταμενταλισμού, όπως υποθέτει το βλέμμα των Δυτικών, αλλά για ένα ρήγμα στην πολιτική, οικονομική και κοινωνική συνέχεια του ιρανικού κράτους, από το 1979 μέχρι σήμερα.

Μετά την κοσμοϊστορική Επανάσταση εκείνου του έτους, επιβλήθηκε θεοκρατικό καθεστώς και με διάταγμα στις 7 Μαρτίου θεσμοθετήθηκε υποχρεωτική η χιτζάμπ για όλες τις γυναίκες στους χώρους εργασίας, όπως και η «ευπρεπής ενδυμασία» στον δημόσιο χώρο – τελείως καλυμμένα μαλλιά και φαρδιά ρούχα για να μη διαγράφεται η σιλουέτα.

Τότε δημιουργήθηκε η ειδική μονάδα Γαστ-ε-Ερσάντ (που εμπλέκεται τώρα στην υπόθεση Mahsa Amini) για να ελέγχει το κατά πόσο εφαρμόζεται ο κώδικας ενδυμασίας, ο οποίος δήλωνε εν ολίγοις ότι το Ιράν απομακρύνεται από τη Δύση.

Πάνοπλη φρούρηση της στρατιωτικής παρέλασης για την 57η επέτειο των ενόπλων δυνάμεων, τον Νοέμβριο του 1978. © AP Photo/Aristotle Saris
Μεγάλη ομάδα κόσμου παρακολουθεί συγκινημένη τον Ayatollah Khomeini, μετά την επιστροφή του ύστερα από 14 χρόνια εξορίας. © AP Photo/FY
Χιλιάδες κόσμους βγήκαν στους δρόμους τον Ιανουάριο του 1979 να πανηγυρίσουν, αφού διαδόθηκε το μήνυμα ότι ο σάχης Mohammad Reza Pahlavi είχε εγκαταλείψει τη χώρα. © AP Photo/Aristotle Saris

Επομένως, πώς αξιολογείται εκείνη η Επανάσταση; Ήταν φιλολαϊκή ή απολυταρχική, δίκαιη ή υποκινούμενη, ανανεωτική ή οπισθοδρομική; Και τελικά το αποτύπωμα που άφησε ήταν θετικό ή αρνητικό; «Δεν υπάρχει μία Ιστορία, αλλά πολλές Ιστορίες», όπως είχε πει ο πολιτικός φιλόσοφος Karl Popper. Θα ήταν μάταιη κάθε απόπειρα ερμηνείας μιας επανάστασης στη Μέση Ανατολή με κριτήρια δυτικής ανάλυσης, γι’ αυτό και οι βιβλιογραφικές αναφορές πάντα διχάζονταν ανάμεσα στους όρους Ιρανική Επανάσταση και Ισλαμική Επανάσταση.

Το μόνο που εκφράζεται με απόλυτη συμφωνία είναι ο στόχος: η αποπομπή του σάχη Mohammad Reza Pahlavi που κυβερνούσε ως μονάρχης από το 1953.

Οι λόγοι ήταν πολλοί και διάφοροι, όπως και κοινωνικές ομάδες που συμμάχησαν ενάντια σε αυτόν τον σκοπό. Ήταν τα τρομερά ποσοστά αναλφαβητισμού και η φτώχεια σε μια χώρα που κατείχε την 4η θέση σε αποθέματα πετρελαίου και την 2η σε αποθέματα φυσικού αερίου (παγκοσμίως), ήταν η ρητορική του φονταμενταλισμού από τους σιίτες κληρικούς, ο υπόγειος πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και ΕΣΣΔ οι αντιδράσεις από το εθνικιστικό Εθνικό Μέτωπο αλλά και το κομμουνιστικό κόμμα Τουντέχ, τα οποία είχαν τεθεί εκτός νόμου από τον σάχη, ήταν εναντίον του πολλοί διανοητές, δημόσιοι υπάλληλοι, φοιτητές – όλοι σχεδόν οι πολίτες, καθένας για τον λόγο του.

Ιρανοί επαναστάτες κρεμούν ανάποδα την αμερικανική σημαία, προς ένδειξη διαμαρτυρίας. © AP Photo/Aristotle Saris
Είναι Δεκέμβριος του 1979 και εκατομμύρια κόσμου πλημμυρίζουν την Τεχεράνη για την αποπομπή του σάχη και τη διάρυξη των σχέσεων με τη Δύση. © AP Photo
Πάνω από 100.000 κόσμου συγκεντρωμένοι στο κεντρικό τζαμί στην Τεχεράνη. Η συγκέντρωση εξελίχθηκε σε μια από τις πιο μαζικές διαδηλώσεις ενάντια στον σάχη, τον Ιανουάριο του 1979. © AP Photo

Η έντονη επιθυμία για αλλαγή εκφράστηκε στο πρόσωπο του Ayatollah Ruhollah Khomeini, ενός πρώην καθηγητή φιλοσοφίας που είχε σταλεί εξόριστος. Η θερμοκρασία ανέβηκε αισθητά αρχές του 1978, μετά το καταγγελτικό δημοσίευμα της κρατικά ελεγχόμενης εφημερίδας Ettela’at ενάντια στο πρόσωπο του «φωτισμένου» Khomeini. Ο λόγος του διαμοιράζεται με κασέτες και μπροσούρες μεταξύ των πολιτών, που βγαίνουν στους δρόμους. Η αστυνομία δεν ξέρει πώς να διαχειριστεί το πλήθος, προβαίνει άγαρμπα σε πυροβολισμούς κανονικών πυρών και οι θάνατοι εξοργίζουν το Ιράν.

Το διάστημα των επόμενων μηνών ήταν άκρως τεταμένο, ειδικά μετά τον Αύγουστο: ένα περιστατικό τρομοκρατικής επίθεσης στο μεγαλύτερο σινεμά της χώρας (για το οποίο παραμένουν αναπάντητα ερωτήματα μέχρι σήμερα) επέφερε τον θάνατο σε 448 πολίτες και η φλόγα φούντωσε. Οι διαδηλώσεις έγιναν πιο μαζικές και ως απάντηση του κράτους εκδίδεται στρατιωτικός νόμος.

Την ίδια μέρα, στην πλατεία Τζαλεχ η αστυνομία ανοίγει πυρά και γράφεται η ιστορία της «Μαύρης Παρασκευής». Ο αριθμός των νεκρών παραμένει αδιευκρίνιστος.

Ένας υποστηρικτής του Ayatollah Khomeini στέκεται στη μέση του δρόμου, κρατώντας ένα M16. Εκείνη την ημέρα καταγράφηκαν 62 νεκροί και πάνω από 300 τραυματίες. © AP Photo
Έφηβοι βάζουν φωτιά στους κάδους για να ανταποκριθούν στο κάλεσμα του Ayatollah Khomeini, στη μνήμη όσων χάθηκαν στον αγώνα. © AP Photo/Michel Lipchitz
Ιρανοί κρατούν φωτογραφίες συγγενών και φίλων τους, καταγγέλοντας τα βασανιστήρια των μυστικών υπηρεσιών της αστυνομίας. © AP Photo

Καμία προσπάθεια δεν μπορούσε να σιγάσει την οργή. Περισσότεροι από 2 εκατομ. κόσμου κατέκλυσαν την πλατεία Αζαντί της Τεχεράνης. Οι προσπάθειες του Reza Pahlavi για να βρει πολιτική λύση δεν καρποφορούν και αναγκάζεται να φύγει από τη χώρα μαζί με την οικογένειά του. Ελάχιστες μέρες μετά, επαναπατρίζεται ο Khomeini και εγκαθιστά θεοκρατικό καθεστώς. Το ανοιχτά αυταρχικό προφίλ του νέου ηγέτη σύντομα απογοητεύει μερίδες του πλήθους, γίνονται διαδηλώσεις, αλλά το σώμα του Ιράν δεν είναι σε θέση να αντέξει άλλες συγκρούσεις.

Τώρα όμως έχει δυναμώσει ξανά.

Ένα μικρό κορίτσι στέκεται επάνω στο όχημα εφόδου, μπροστά στο παλάτι που κάποτε ζούσε ο σάχης. Ένοπλοι διαδηλωτές έχουν περικυκλώσει το οικόπεδο. © AP Photo/Aristotle Saris
Βίαιη προσαγωγή διαδηλωτή στις διαδηλώσεις του Ιανουαρίου του 1979 στην Τεχεράνη. Οι στρατιώτες είχαν εντολές να χρησιμοποιούν τα γκλοπ έναντι των όπλων όταν αντιμάχονταν άοπλες ομάδες. © AP Photo/Aristotle Saris
Ζευγάρι μουσουλμάνων συλλαμβάνεται από τις αστυνομικές αρχές, κατά τη διάρκεια διαδήλωσης. Οι συλλήψεις των κληρικών πυροδότησαν ακόμη περισσότερη οργή εκείνες τις μέρες στο Ιράν. © AP Photo/Bob Dear
Ένας διαδηλωτής έχει σκαρφαλώσει στις πλάτες των φίλων του, διαδηλώνοντας για τη βία που υπέστη από αστυνομικές αρχές τις τελευταίες ημέρες. © AP Photo/Bob Dear
Ο φονταμενταλιστής κληρικός και ηγέτης του επαναστατικού ρεύματος Ayatollah Ruhollah Khomeini χαιρετά το πλήθος. Είναι η δεύτερη μέρα μετά την επιστροφή του από την εξορία. © AP Photo/Campion
Δύο Ιρανοί στρατιώτες κρατούν ψηλά το πορτρέτο του σάχη. Ήταν επιφορτισμένοι να καταστείλουν τις διαδηλώσεις από το καθεστώς. © AP Photo/Aristotle Saris
Ομάδες διαδηλωτών και Ιρανοί στρατιώτες στους δρόμους της Τεχεράνης, τη μέρα που μαθεύτηκε ότι ο σάχης αποχώρησε από το Ιράν. © AP Photo/Bob Dear
Συγγενείς θρηνούν δύο αδικοχαμένους διαδηλωτές στο κεντρικό νεκροταφείο της Τεχεράνης. © AP Photo/Aristotle Saris
Οι διαδηλωτές δείχνουν τα χέρια τους, που είναι βουτηγμένα στο αίμα των φίλων τους. Τουλάχιστον 10 διαδηλωτές σκοτώθηκαν εκείνη τη μέρα από σφαίρες και αρκετοί τραυματίστηκαν. © AP Photo/Bernhard Frye
Πάνω από ένα εκατομμύριο διαδηλωτές έχουν κατακλείσει την κεντρική πλατεία μπροστά από το μνημείο-σύμβολο της Τεχεράνης, τον Πύργο Αζαντί. Είναι Ιανουάριος του 1979 και μόλις τελείωσαν οι ημέρες του σάχη. © AP Photo/Aristotle Saris