© AP / Kin Cheung
ΤΕΜΠΗ

Ο λόγος που τα βρετανικά Μέσα ασχολούνται εκτενώς με την τραγωδία στα Τέμπη

Πέρα από το σοκ και την οδύνη που απλώθηκε διεθνώς μετά την ιστορική τραγωδία, οι Βρετανοί έχουν ένα επιπλέον σημείο ταύτισης με την Ελλάδα.

Οι σπαρακτικές εικόνες από τα βαγόνια του εκτροχιασμένου τρένου στα Τέμπη κρεμάστηκαν στα μανταλάκια της Βρετανίας με το πρωτοσέλιδο του χθεσινού φύλλου της Guardian, ενώ πλάνα από το σημείο του τραγικού δυστυχήματος προβλήθηκαν την ίδια ημέρα στο τηλεοπτικό δίκτυο του BBC, συγκλονίζοντας με την καταστροφή που επέφερε η σύγκρουση.

Απεσταλμένοι δημοσιογράφοι έχουν καταφτάσει στα Τέμπη, μεταφέροντας το κλίμα από τον τόπο του δυστυχήματος, και άλλοι ανταποκριτές του βρετανικού Τύπου στη χώρα παραμένουν σε εγρήγορση, ακολουθώντας κατά πόδας τις εξελίξεις της δικής μας επικαιρότητας με νέα ρεπορτάζ και αναλύσεις:

το ερώτημα για τις ευθύνες της μοιραίας σύγκρουσης, οι μαρτυρίες όσων επέζησαν, η πορεία διαμαρτυρίας και η αγανάκτηση μπροστά από τα γραφεία της Hellenic Train, τα τραγικά κενά ασφαλείας που εκκρεμούσαν για χρόνια στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Με μια πρώτη ματιά, μόνο και μόνο το γεγονός αρκεί: Πρόκειται για το πιο θανατηφόρο δυστύχημα σε σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης κατά την τελευταία δεκαετία, ξυπνώντας μνήμες από τον εκτροχιασμό του 2013 στο Σαντιάγο ντε Κομποστέλα της Ισπανίας, όταν ο αριθμός των νεκρών είχε φτάσει τους 79.

Εκτός αυτού, ήταν ένα ατύχημα μετωπικής σύγκρουσης, ένα αποτέλεσμα αδιανόητου λάθους που όσο περνάνε οι μέρες τόσο φέρνει στην επιφάνεια τις ευθύνες του προγράμματος «εξυγίανσης» και ιδιωτικοποιήσεων των κρατικών οργανισμών, που ακολούθησε με συνέπεια η χώρα από τα μνημόνια και εξής.

Η ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου ήταν μνημονιακή δέσμευση. Τελικά, υλοποιήθηκε με απόφαση της Κομισιόν το 2017, με την εξαγορά του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (έναντι μόλις 45 εκ. ευρώ) από την Ferrovie dello Stato Italiane Group, την κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της Ιταλίας, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να αποτελεί έκτοτε τη μοναδική ευρωπαϊκή χώρα, της οποίας ο σιδηρόδρομος αποτελεί ιδιωτικό μονοπώλιο. Από την άλλη, η διαχείριση του δικτύου αυτού παρέμεινε στον κρατικό ΟΣΕ, ο οποίος έβλεπε διαρκώς πιο χαμηλό τον προϋπολογισμό του.

Ποια είναι η σχέση της Αγγλίας με την ιταλική εταιρεία

© AP / Kin Cheung

Στη Μεγάλη Βρετανία, η μεγαλύτερη εταιρεία υπεραστικών τρένων είναι η Avanti West Coast, για την οποία κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς είχε προκύψει έντονος αναβρασμός, κυρίως για μπερδέματα και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στα δρομολόγια. Το τελικό κεφάλαιο εκείνης της ιστορίας υπεγράφη με την παραίτηση ενός διευθύνοντος συμβούλου, ενώ τώρα με τα δημοσιεύματα για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, το όνομα της ίδιας εταιρείας έχει τρυπώσει ξανά στα ρεπορτάζ.

Ο λόγος; Η βρετανική Avanti West Coast ανήκει κατά 70% στην FirstGroup και κατά 30% στην Trenitalia. Η τελευταία αποτελεί θυγατρική του ομίλου Ferrovie dello Stato Italiane Group, η οποία όπως αναφέραμε μετά την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ελέγχει οικονομικά το σιδηροδρομικό δίκτυο στη χώρα. Επομένως, η εταιρεία που διαχειρίζεται οικονομικά τις ράγες τις Ελλάδας εμπλέκεται σε σημαντικό ποσοστό σε εκείνες της Αγγλίας.

Όχι, ότι αυτός είναι ικανός παράγοντας για να εξισώσουμε τα δύο δίκτυα, αλλά ομολογουμένως η ανησυχία των Βρετανών είναι μεγαλύτερη σε σχέση με αυτή άλλων χωρών.