ΚΑΡΙΕΡΑ

Παύλο Τσιάπο, τι είναι τέλος πάντων αυτό το branding;

Ο managing director της SOUL Creative Agency εξηγεί όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για το τόσο σημαντικό branding, το κλειδί ανάπτυξης των επιχειρήσεων. 

«Το branding είναι αυτό που αγαπώ να κάνω και είμαι πολύ χαρούμενος που τα τελευταία 15 χρόνια εργάζομαι πάνω σε αυτό το αντικείμενο έχοντας δουλέψει σε ένα μεγάλο φάσμα της οπτικής επικοινωνίας και του branding (art director, creative director, brand strategist)», μου αναφέρει ο Παύλος Τσιάπος, managing director της SOUL Creative Agency από το 2012, ενός δημιουργικού γραφείου που εστιάζει στο branding και στο design, συνδυάζοντας τη στρατηγική και το business με καινοτόμο design. Η ενδιαφέρουσα, όσο και χρήσιμη συζήτησή μας γύρω από έναν όρο που απασχολεί παγκοσμίως ολοένα και πιο πολύ τα τελευταία χρόνια το επιχειρείν έχει μόλις ξεκινήσει. 

Με σπουδές στην οπτική επικοινωνία και στη διοίκηση επιχειρήσεων και με την πολύτιμη εμπειρία που έχει κερδίσει με την SOUL Creative Agency δουλεύοντας με brands εντός και εκτός ελληνικών συνόρων, ο Παύλος Τσιάπος είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για να μας εξηγήσει τι είναι τέλος πάντων αυτό το branding, για το οποίο όλο και περισσότερο ακούμε, αλλά ελάχιστα καταλαβαίνουμε.

Παύλος Τσιάπος SOUL Creative Agency

Με απλά λόγια, πώς θα περιγράφατε σε κάποιον, που δεν έχει ιδέα, τι είναι το branding;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και πριν φτάσουμε στο branding, ας κατανοήσουμε τι είναι το brand. To brand με απλά λόγια, είναι αυτό που νιώθουμε μέσα μας όταν σκεφτόμαστε μια εταιρία, ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Μέσα από τις ιστορίες που αφηγείται, τις εικόνες που δημιουργεί και προβάλει, μας δημιουργεί εντυπώσεις και συναισθήματα. Αυτό ακριβώς είναι το brand. To “gut feeling” όπως περιγράφει ο Marty Neumeier.

Τo branding λοιπόν είναι η διαδικασία μέσω της οποία δημιουργούμε τα brands. Είναι ο συνδυασμός στρατηγικών και δημιουργικών διαδικασιών. Μέσα από λόγο, χρώματα, σχήματα, εικόνες προκαλούμε συναισθήματα και εντυπώσεις στο μυαλό και στις ψυχές των ανθρώπων.

Το design τι σχέση έχει με όλα αυτά;

Η εικόνα ενός brand είναι κάτι πάρα πολύ ισχυρό. To design συμβάλει στην αναγνωρισιμότητα, τη διαφοροποίηση αλλά και την καινοτομία των προϊόντων και των υπηρεσιών. Ας σκεφτούμε μόνο, πώς θα ήταν τα προϊόντα της Apple χωρίς αυτό το καινοτόμο design, τόσο στις συσκευασίες τους και στην ταυτότητα τους όσο και στο σχεδιασμό των συσκευών αλλά και των εφαρμογών τους. 

Από την πλευρά του branding, αυτό είναι πολύ σπουδαίο, είναι η οπτική σύνδεση που κάνει κάποιος όταν βλέπει το λογότυπο, τις γραμματοσειρές, τα χρώματα και τα διάφορα design elements που χρησιμοποιεί ένα brand. Ο σχεδιασμός της οπτικής ταυτότητας ακολουθεί τη στρατηγική και το gut feeling που προαναφέραμε ότι θέλουμε να δημιουργήσουμε στους ανθρώπους. 

Το brand όμως, είναι κάτι παραπάνω, αποτελείται από ένα συνδυασμό λόγου, συναισθημάτων και εικόνας όπου δημιουργούν στο τέλος μία ολοκληρωμένη εμπειρία.

Κατά τη γνώμη σας, ποιο είναι το πιο επιτυχημένο brand αυτή τη στιγμή στον κόσμο; Ή πιο ξεχωρίζετε εσείς;

Σίγουρα δεν θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε brands όπως η Apple, η Nike, η Tesla, που έχουν καταφέρει να συνδεθούν άρρηκτα με τον σκοπό για τον οποίον υπάρχουν, να αλλάξουν δηλαδή τα πράγματα όπως τα γνωρίζαμε και έτσι να αποκτήσουν μια μοναδική θέση μέσα μας.

Το ενδιαφέρον όμως είναι, ότι πολλά brands, κάνουν καλά τη δουλειά τους είτε είναι μεγάλα και έχουν όλα τα μέσα και τους experts να το κάνουν, είτε είναι μικρότερα και έχουν κατορθώσει να δημιουργήσουν αυτή τη μοναδική σύνδεση στο μυαλό και στην ψυχή των ανθρώπων.

Άρα τι θα λέγαμε ότι κάνει ένα brand επιτυχημένο;
Πρώτα από όλα, θα πρέπει να πούμε τι ορίζουμε ως επιτυχημένο brand. Eπιτυχημένο brand είναι αυτό που έχει συνδεθεί ισχυρά και σε βάθος με τη μεγαλύτερη μερίδα του κοινού που το αφορά.

Κάποια σημαντικά στοιχεία για αυτή την επιτυχία αποτελούν τα παρακάτω:

  1. Να βρει τον σκοπό του, το πού απευθύνεται και να ορίσει τη στρατηγική που θα ακολουθήσει.
  2. Να δημιουργήσει το δικό του αφήγημα, τη μοναδική του ταυτότητα και μια εξαιρετικά ισχυρή εικόνα. Να μην προσπαθεί να μοιάσει σε κανένα άλλο brand.
  3. Να επιμείνει με θάρρος και συνέπεια στο σκοπό και στην ταυτότητα του.
  4. Να τολμάει, να έχει λόγο και εξωστρέφεια αλλά να σέβεται και να ακούει το community.
  5. Να εξελίσσεται συνεχώς ως προϊόν αλλά και σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού και διαδικασιών.

Τι ωθεί τελικά μία εταιρεία, έναν επιχειρηματία να χτυπήσει την πόρτα ενός branding agency;

Κοινή ανάγκη είναι η σωστή τοποθέτηση του brand στην αγορά, η αλλαγή ή ενίσχυση της εικόνας του. Ένας επιχειρηματίας με μια ιδέα που αναζητάει να της δώσει υπόσταση, να ορίσει στρατηγικά κομμάτια του brand, να δημιουργήσει ένα αφήγημα και μια ολοκληρωμένη οπτική ταυτότητα ώστε να φτάσει στη συνέχεια επιτυχημένα στα κοινά που τον ενδιαφέρουν. Ένα προϊόν που χρειάζεται να τοποθετηθεί στο ράφι, με μια ξεχωριστή συσκευασία που θα το αναδείξει.

Αλλά και υφιστάμενα brands, που έχουν ανάγκη να έρθουν στο σήμερα και στο αύριο και να λύσουν προβλήματα τοποθέτησης τους στην αγορά, είτε γιατί έχουν εξελιχθεί και η θέση τους δεν ανταποκρίνεται σε αυτό που είναι ή θέλουν να γίνουν, είτε γιατί διαχειρίζονται μια κρίση του brand τους και χρειάζονται τις συμβουλές ενός branding agency για να την αντιμετωπίσουν.

Έχετε συνεργαστεί με μεγάλα brands σε Ελλάδα και εξωτερικό και έχετε λάβει σημαντικές διακρίσεις για τα έργα σας σε branding και design. Θα θέλατε να μου πείτε κάποιες από τις εντυπώσεις σας και σε τι διαφέρουν τα ελληνικά από τα υπόλοιπα brands;

Έχω την χαρά και την τιμή μαζί με την εξαιρετική μου ομάδα στην SOUL Creative Agency, να έχουμε δουλέψει με μεγάλα αλλά και με μικρότερα brands στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, είτε δημιουργώντας brands από την αρχή είτε επανατοποθετώντας brands στην αγορά (branding και rebranding).

To branding όπως και το business λαμβάνουν πάντα υπόψιν τους το μακρο-περιβάλλον που δραστηριοποιούνται και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, (γεωγραφικά, πολιτικά, κοινωνικά κλπ). Πέρα όμως από αυτά, και εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν υπάρχει κανένας λόγος να σκεφτόμαστε στα κλειστά σύνορα της χώρας μας. Τα brands είναι μικρά όσο εμείς τα βλέπουμε και τα κρατάμε μικρά. Παράγουμε εξαιρετικά προϊόντα και υπηρεσίες και έχουμε επιχειρηματίες που καταφέρνουν πολλά μέσα σε ένα σκληρό από κάθε άποψη περιβάλλον. Δεν έχουμε παρά να πιστέψουμε στις δυνάμεις μας και να βγούμε ακόμα πιο ισχυροί προς τα έξω. Σίγουρα τα brands που έχουν επενδύσει σε branding θα έχουν προβάδισμα σε αυτή την προσπάθεια.