Εurokinissi / Παναγόπουλος Γιάννης
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Ποια οχήματα υποχρεούνται να έχουν το σήμα «Σ» στο πίσω τζάμι

Είναι το σήμα που υποδηλώνει νέο οδηγό με συνοδό, όπως ορίζεται από τον νόμο τα τελευταία χρόνια. Σε περίπτωση αμέλειας, ισχύει διοικητικό πρόστιμο.

Εάν ισχύει ότι λίγο πριν πεθάνεις περνάει η ζωή μπροστά από τα μάτια, τότε στον μέσο Αθηναίο αναλογεί τουλάχιστον ένα καρέ από τα πίσω τζάμια των αυτοκινήτων που συναντά καθημερινά στους δρόμους, μένοντας κολλημένος στην κίνηση. Μια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα που τελείται σε ετήσια βάση από την εταιρεία TomTom, σχετικά με την κυκλοφοριακή συμφόρηση των πόλεων και τον χρόνο που χάνουμε στις καθημερινές μας μετακινήσεις, έδειξε για το 2022 ότι οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου έχασαν συνολικά 9.2 ημέρες, μένοντας ακινητοποιημένοι μέσα στο αμάξι τους.

Κατά τη διάρκεια αυτών των ωρών, ενώ τα νεύρα τεντώνονται και αναμετρούνται τα όρια της ανθρώπινης υπομονής, ανούσια ερεθίσματα αποκτούν ξαφνικά ενδιαφέρον, όπως ένα αυτοκόλλητο στη φάση του πορτμπαγκάζ, που δείχνει την Κρήτη. Είτε μια αερογραφία στην πλάτη νταλίκας, αν είσαι τυχερός. Είναι οι ώρες που παρατηρείς τα πρόσωπα, αλλά και τα σήματα τα οποία είναι υποχρεωμένα από τον ΚΟΚ να φέρουν συγκεκριμένα οχήματα για να ενημερώνουν τους υπόλοιπους οδηγούς.

Έχει τύχει να δεις, για παράδειγμα, ότι πέρα από το γράμμα «Ν» υπάρχει και το γράμμα «Σ» πλέον στα πίσω τζάμια;

Πρόκειται για διακριτικό σήμα που έχει τεθεί σε ισχύ τα τελευταία δύο χρόνια και σε περίπτωση που εντοπιστεί οδηγός που ενώ είναι υποχρεωμένος να το έχει στο πίσω τζάμι, εκείνος το αμέλησε, υπάρχει διοικητικό πρόστιμο.

Ο νόμος για το σήμα «Σ» και τα πρόστιμα

Κύριος στόχος του νόμου 4850/2021 «Οδηγώντας με Ασφάλεια. Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών» που τέθηκε σε ισχύ επί υπουργίας Κ. Καραμανλή, ήταν να περιοριστεί το ενδεχόμενο κακόβουλων πρακτικών στις αίθουσες διεξαγωγής θεωρητικών εξετάσεων για δίπλωμα, με τη χρήση καμερών και των συσκευών ανίχνευσης επικοινωνίας. Ανάμεσα στις διατάξεις, περιλαμβανόταν και εκείνη που έδινε δυνατότητα οδήγησης σε άτομα 17 ετών.

Όπως καθορίστηκε, τα άτομα αυτά εκδίδουν προσωρινή άδεια οδήγησης και μπορούν να πιάσουν τιμόνι εφόσον τηρούνται οι εξής όροι:

  • Επιτρέπεται να οδηγούν μόνο παρουσία έμπειρου συνοδηγού
  • Ο συνοδηγός πρέπει να είναι άνω των 25 ετών και κάτοχος διπλώματος οδήγησης κατηγορίας Β τουλάχιστον 5 χρόνια
  • Επιτρέπεται να οδηγήσουν μόνο εντός της Περιφέρειας όπου κατοικούν
  • Και το όχημα θα πρέπει να φέρει το ειδικό σήμα «Σ» (οδηγεί νέος οδηγός με συνοδό), διαστάσεων 12 x 15 εκ. στο πίσω τζάμι

Τώρα, εφόσον ο νέος οδηγός δεν εμπλακεί σε ατύχημα κατά τη διάρκεια του έτους με την προσωρινή άδεια οδήγησης, όταν κλείσει τα 18 έτη θα έχει πλέον (αυτόματα) το κανονικό δίπλωμα οδήγησης. Ειδάλλως, πρέπει να δώσει εκ νέου εξετάσεις.

Παράλληλα, κατά τη διάρκεια του έτους οδήγησης με συνοδό, οι τυχόν κυρώσεις αφορούν τόσο τον οδηγό όσο και τον συνοδηγό που θα εντοπιστεί στο όχημα. Ειδικά για το σήμα, το διοικητικό πρόστιμο ανέρχεται στα 20 ευρώ (όπως ισχύει και στις υπόλοιπες περιπτώσεις αναγκαστικού απ’ τον ΚΟΚ σήματος, όπως σε οδηγούς ΑμεΑ), αλλά συνδυαστικά με άλλα παραπτώματα το πρόστιμο μπορεί να φτάσει τα 1.000 ευρώ.