Aris Oikonomou / SOOC
EXPLAINED

Πόσο κοστίζουν τα τρακτέρ και πόσο πετρέλαιο έκαψαν για να έρθουν στην Αθήνα

Η κάθοδος των αγροτών στο Σύνταγμα δεν ήταν μια καθόλου εύκολη και οικονομική υπόθεση.

Άλλοι ξεκίνησαν από τη Βόρεια Ελλάδα, άλλοι ήρθαν από την Κρήτη, όμως το κυριότερο ραντεβού είχε δοθεί στο μπλόκο του Αλμυρού, λίγο έξω από τον Βόλο. Σχεδόν 150 τρακτέρ διένυσαν τη μισή Ελλάδα με τελικό προορισμό την Πλατεία Συντάγματος, για την πολυαναμενόμενη κλιμάκωση των κινητοποιήσεων των αγροτών.

Πολλοί ήταν εκείνοι που προκειμένου να μειώσουν τον θόρυβο για την επικείμενη κάθοδο των αγροτών στην Αθήνα, μίλησαν για διαμαρτυρία – θεσμό, μιας και δεν είναι περίοδος συγκομιδής της αγροτικής παραγωγής, ωστόσο δεν είναι ακριβώς ό,τι πιο εύκολο για έναν αγρότη να πάρει το τρακτέρ του και να έρθει στην Αθήνα. Για την ακρίβεια, πέρα από πολύωρη, αυτή η διαδικασία είναι και ιδιαίτερα ακριβή.

Ταξίδεψαν με μέσο όρο 40χλμ / ώρα

© ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Βλέποντας το κομβόι με τα τρακτέρ να οργώνει την Εθνική οδό για ώρες, καταλάβαινες ότι η ταχύτητα των αγροτικών οχημάτων είναι περιορισμένη και πράγματι αυτά τα «θηρία» δεν θα μπορούσαν να πάνε με περισσότερα από 70 χιλιόμετρα την ώρα.

Την ταχύτητα αυτήν την πλησιάζουν τα πιο ακριβά από αυτά, αλλά προκειμένου να φτάσουν όλοι μαζί στην πρωτεύουσα και σε συνεννόηση με την Ελληνική Αστυνομία, οι αγρότες δεν ξεπέρασαν τα 40 και πολλές φορές τα 30 χιλιόμετρα ανά ώρα.

Η κατανάλωση είναι φυσικά δυσβάσταχτη

© ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Τα τρακτέρ λειτουργούν με καύσιμο diesel και η κατανάλωση ενός οχήματος 110 ίππων χωρίς φορτίο πάνω του υπολογίζεται περίπου στα 10 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Ούτε λίγο, ούτε πολύ για 700 περίπου χιλιόμετρα που είναι η απόσταση από τη Λάρισα ως την Αθήνα και πίσω, ο κάθε αγρότης χρειάστηκε σχεδόν 70 λίτρα πετρέλαιο.

Οι τιμές του diesel δεν είναι οικονομικές -η απαλλαγή φόρων στο αγροτικό πετρέλαιο αποτελεί άλλωστε έναν από τα κύρια αιτήματα των αγροτών- και το κόστος για εκείνους που θέλησαν να κλιμακώσουν τις αντιδράσεις τους προς την κυβέρνηση ήταν ιδιαίτερα σημαντικό.

Συγκεκριμένα, ένας αγρότης που ξεκίνησε από τη Λάρισα για να έρθει για μία μέρα στο κέντρο της Αθήνας και να διανυκτερεύσει στην πρωτεύουσα, χρειάστηκε κάτι λιγότερο από 500 ευρώ, μόνο για τα έξοδα της μετακίνησής του από τη Θεσσαλία.

Τα πιο πολλά έξοδα καλύφθηκαν από το ταμείο των αγροτικών συνεταιρισμών, ενώ φυσικά δεν υπολογίζονται τυχόν φθορές που ίσως προκύψουν σε αρκετά οχήματα από την εκτεταμένη χρήση τους στις εθνικές οδούς. Φυσικά, τα τρακτέρ που παρατηρήσαμε στις φωτογραφίες δεν είναι απλά οχήματα. Τα περισσότερα από αυτά κοστίζουν περισσότερα από 50.000 ευρώ και οι επιδοτήσεις μοιάζουν απαραίτητες για την αγορά τους, ενώ πολλά που έχουν ισχύ μεγαλύτερη των 110 ίππων και είναι ιδανικά για όργωμα μπορεί να φτάνουν ως και τις 100.000 ευρώ.

Μένει να δούμε εάν οι αγρότες μετά τη μεγαλειώδη κάθοδό τους στην Αθήνα σκοπεύουν να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους.